Hoge Veluwe in plaats van All Inclusive Turkije

02-10-2019 22:33 220 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tussen de 80 en 90% steunt de boeren acties terwijl ongeveer 45% van de stikstof uitstoot veroorzaakt wordt door deze sector.

Wat je regelmatig voorbij hoort komen is de stelling "dan moeten we wat minder vliegen" oké klinkt lekker maar het merendeel van de vliegreizen zijn vakantievluchten.

Afbeelding

Jullie lezen het goed Nederland ging 9,8 miljoen keer op vliegvakantie.

Daarom lijkt het me leuk om eens te peilen of "wij" hier op VIVA willen stoppen met onze vliegvakanties en naar de Hoge Veluwe met vakantie gaan om de agrarische sector te redden.

Gewoon een Europees verbod op recreatievluchten of een maximum van een reis per twee jaar en dan kunnen de boeren doorgaan met boer zijn.
Uiteraard is dit een hypothetische discussie want in de praktijk werkt het natuurlijk niet zo.


Ik maak hem zwart / wit
De stelling: Vakantie vluchten mogen verboden worden om de boeren te redden.

TO trapt af:

Nee, dat offer ga ik niet brengen, ik vlieg gemiddeld een keer per 1.5 jaar en vind reizen leuk, ik reis veel per trein (bijvoorbeeld stedentrips) maar ga niet de rest van mijn leven mijn reisplannen in de koelkast zetten om de agrarische sector te redden.



Voor alle duidelijkheid, geen klimaat discussie hier maar een serieus antwoord op wat JIJ aan echte offers wilt brengen om de agrarische sector te redden.

Maar ook nieuwe ideeën welkom en uiteraard in deze draad te bediscussieerden:
Een verplichte autoloze zondag
Daar zou ik wel mee kunnen leven :lightbulb:

Om de boeren te redden mag de EU vakantievluchten verbieden

Totaal aantal stemmen: 136

Ja dan maar Hoge Veluwe (38%)
Nee mijn vakantie pakken ze niet af (43%)
Anders: ik geef een toelichting in de draad (18%)
hollebollegijs wijzigde dit bericht op 02-10-2019 22:47
Reden: Was de autoloze zondag vergeten
5.23% gewijzigd
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
oudebaas schreef:
12-10-2019 10:32
Ik ga liever niet met het vliegtuig. Niet eens zozeer vanwege het klimaat, daar leef ik te kort voor, maar vanwege de massaliteit en het feit dat je als een crimineel urenlang door het controlecircus heen wordt gejaagd. Reizen per trein is gewoon relaxeder en van deur tot deur vaak even snel.
Vroeger had vliegen nog iets bijzonders en chiques. Nu is het veevervoer.
Treinschema's zijn te ondoorzichtig en overstappen met een bagagestuk van 20 kilo is verre van relaxt. Treinen zijn niet ingesteld op mensen die met bagage reizen gezien de onhandige trapjes.
Ik vind vliegen wel een fijne manier van reizen. Zodra ik op het vliegveld ben dan begint mijn vakantie. Even wat parfum kopen en een paar flessen drank en dan mensen kijken op een terras met een wijntje erbij. Ik vind altijd dat de tijd om vliegt.
redbulletje schreef:
12-10-2019 11:57
Treinschema's zijn te ondoorzichtig en overstappen met een bagagestuk van 20 kilo is verre van relaxt. Treinen zijn niet ingesteld op mensen die met bagage reizen gezien de onhandige trapjes.
En dan moet je nog geluk hebben dat er plaats is om te zitten als het druk is.
oudebaas schreef:
12-10-2019 10:32
Ik ga liever niet met het vliegtuig. Niet eens zozeer vanwege het klimaat, daar leef ik te kort voor, maar vanwege de massaliteit en het feit dat je als een crimineel urenlang door het controlecircus heen wordt gejaagd. Reizen per trein is gewoon relaxeder en van deur tot deur vaak even snel.
Vroeger had vliegen nog iets bijzonders en chiques. Nu is het veevervoer.
Dat zou het toch weer kunnen worden als je de prijzen verachtvoudigd?
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
12-10-2019 10:32
Ik ga liever niet met het vliegtuig. Niet eens zozeer vanwege het klimaat, daar leef ik te kort voor, maar vanwege de massaliteit en het feit dat je als een crimineel urenlang door het controlecircus heen wordt gejaagd. Reizen per trein is gewoon relaxeder en van deur tot deur vaak even snel.
Vroeger had vliegen nog iets bijzonders en chiques. Nu is het veevervoer.
100% mee eens.
Ik erger me dood aan die controles ondanks het feit dat ik snap dat ze nodig zijn.
Sta je weer met je schoenen in je handen, riem af, handen in de lucht voor de scanner.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
12-10-2019 12:22
Dat zou het toch weer kunnen worden als je de prijzen verachtvoudigd?
Klopt

Heeft iemand een idee waarom er geen belasting op kerosine zit?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
12-10-2019 15:17
Klopt

Heeft iemand een idee waarom er geen belasting op kerosine zit?

Omdat vliegen zeer internationaal is. Voor een gelijk speelveld zouden alle landen precies dezelfde hoeveelheid BTW moeten heffen. In de praktijk is dat vrijwel onmogelijk.

En, ook niet onbelangrijk, de luchtvaart heeft een zeer sterke lobby in Brussel.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind vliegen heerlijk! Op je gemakje naar een warm land of verre bestemming. Boekje lezen, sapje drinken, stukje chocola er bjj.
Pure luxe vind ik het!
De security checks vind ik erg meevallen.

Ik weet nog niet of niet meer ga vliegen.
Dit jaar niet geweest vanwege ziekte.

Ik zou nog liever nooit meer vlees eten of onze auto opgeven dan nooit meer vliegen, al is dat appels met peren vergelijken.
amarna schreef:
12-10-2019 15:39
Ik vind vliegen heerlijk! Op je gemakje naar een warm land of verre bestemming. Boekje lezen, sapje drinken, stukje chocola er bjj.
Pure luxe vind ik het!
De security checks vind ik erg meevallen.

Ik weet nog niet of niet meer ga vliegen.
Dit jaar niet geweest vanwege ziekte.

Ik zou nog liever nooit meer vlees eten of onze auto opgeven dan nooit meer vliegen, al is dat appels met peren vergelijken.
Maar je hoeft niet te kiezen want als je op vakantie gaat kun je ook nog een lekker biefstukje eten als je daar geld voor hebt. Ikzelf hoef niet te kiezen en doe het dus allemaal en veel beterschap wens ik je toe :hug:
hollebollegijs schreef:
12-10-2019 15:17
Klopt

Heeft iemand een idee waarom er geen belasting op kerosine zit?
Waarom is het in verhouding zo goedkoop geworden? Komt dit vooral door prijsvechters zoals Ryanair en Transavia die vanaf kleine vliegvelden en op onmogelijke tijden vliegen en zonder al teveel comfort en luxe aan boord? Is de reden dat er veertig jaar geleden veel minder werd gevlogen door "de gewone man" dat die prijsvechters er toen nog niet waren of heeft het een andere reden?
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
12-10-2019 15:17
Klopt

Heeft iemand een idee waarom er geen belasting op kerosine zit?

Ja, dat heeft met een internationaal akkoord uit de jaren 50 te maken, toen de recreatieve luchtvaart relatief nieuw was en men vond dat het reizen bevorderd moest worden omdat het mensen van over de hele wereld in contact bracht met elkaar.
Ik heb de link hiernaar eerder gepost maar kan het nu even niet meer vinden.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
12-10-2019 15:57
Ja, dat heeft met een internationaal akkoord uit de jaren 50 te maken, toen de recreatieve luchtvaart relatief nieuw was en men vond dat het reizen bevorderd moest worden omdat het mensen van over de hele wereld in contact bracht met elkaar.
Ik heb de link hiernaar eerder gepost maar kan het nu even niet meer vinden.
Jij en @Boogschutter10 bedankt
Nooit geweten en altijd verbaasd over geweest.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Zazamaenade schreef:
12-10-2019 15:57
Ja, dat heeft met een internationaal akkoord uit de jaren 50 te maken, toen de recreatieve luchtvaart relatief nieuw was en men vond dat het reizen bevorderd moest worden omdat het mensen van over de hele wereld in contact bracht met elkaar.
Ik heb de link hiernaar eerder gepost maar kan het nu even niet meer vinden.
Toch werd er toen (en bijv ook dertig jaar jaar geleden) relatief minder gereisd per vliegtuig dan nu. Heeft dat voornamelijk met de toegenomen welvaart te maken? Of dat een vliegticket in verhouding tot bijv een maandsalaris nu veel minder duur is dan toen?
Ik vlieg misschien eens in de 5 jaar, dus op zich zal het me boeien als dat niet meer zou kunnen.
Maar ja , ik wil ook wel heel graag eens naar Amerika of Australië. Dat worden dan toch echt moeilijk bereikbare landen als je met trein/boot/auto moet gaan. Wel avontuurlijk, maar dan moet ik echt een sabbatical nemen om zo'n reis te ondernemen.
NYC schreef:
12-10-2019 16:01
Toch werd er toen (en bijv ook dertig jaar jaar geleden) relatief minder gereisd per vliegtuig dan nu. Heeft dat voornamelijk met de toegenomen welvaart te maken? Of dat een vliegticket in verhouding tot bijv een maandsalaris nu veel minder duur is dan toen?
Zo'n 30 jaar geleden begon ik met verre reizen. Wel georganiseerd, dus geen precieze prijs van het ticket zelf gezien, maar in verhouding was dat zeker niet duurder dan nu. Nu betaal je ook minimaal 500-800 retour op 'n bestemming van ca. 10 uur vliegen. Laat dat toen 1000-1500 gulden zijn geweest, dan is het vrij vergelijkbaar.
Mijn "wensbestemmingen" zijn dus inderdaad ook de écht verre bestemmingen. USA en Canada sowieso. Eventueel Australië en/of Nieuw-Zeeland. Als bestemmingen dichtbij niet meer per vliegtuig te bereizen zijn dan zou ik er nog steeds wel graag naartoe willen maar andere manieren van reizen kiezen. Waarschijnlijk ook stedentrips per trein doen. En Engeland is prima te doen per boot.
Alle reacties Link kopieren
Gevonden: het gaat om het verdrag van Chicago uit 1944.

De ICAO heeft een heel andere missie. De VN-club werd geboren in 1944, toen de mensheid wel wat anders aan zijn hoofd had en vliegtuigen alleen werden gebruikt om soldaten en bommen te vervoeren. Ondanks de oorlog kwamen in Chicago 52 landen bijeen om een verdrag te sluiten zodat de prille burgerluchtvaart ongehinderd zijn vleugels kan uitslaan, als de vrede zou uitbreken.
(...)
Maar de belangrijkste afspraak is dat landen elkaars vliegerij niet onmogelijk maken met toeslagen en tarieven. Zoals een taks op kerosine die een vliegtuig al in zijn tanks heeft zitten als het in een buitenland passagiers aflevert. De International Civil Aviation Organization (ICAO) kreeg na de Tweede Wereldoorlog de taak die idealen te bewaken.

Die bepaling, dat kerosine onder alle omstandigheden onbelast moet blijven, is zeventig jaar later een hindernis voor internationale klimaatplannen. Keer op keer weten de ICAO, luchtvaartlobbyisten en politici met een verwijzing naar het verdrag van Chicago iedere belasting uit de lucht schieten.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b2367ea0/
nounou
redbulletje schreef:
12-10-2019 16:08
Zo'n 30 jaar geleden begon ik met verre reizen. Wel georganiseerd, dus geen precieze prijs van het ticket zelf gezien, maar in verhouding was dat zeker niet duurder dan nu. Nu betaal je ook minimaal 500-800 retour op 'n bestemming van ca. 10 uur vliegen. Laat dat toen 1000-1500 gulden zijn geweest, dan is het vrij vergelijkbaar.
Zou het dan niet zozeer aan de prijzen liggen maar eerder dat er nu veel meer mensen veel geld te besteden hebben?
Dat wist ik niet! Wat een supergoed verdrag! Dan kunnen ze dus niet zomaar enorme accijnzen invoeren!
redbulletje schreef:
12-10-2019 16:08
Zo'n 30 jaar geleden begon ik met verre reizen. Wel georganiseerd, dus geen precieze prijs van het ticket zelf gezien, maar in verhouding was dat zeker niet duurder dan nu. Nu betaal je ook minimaal 500-800 retour op 'n bestemming van ca. 10 uur vliegen. Laat dat toen 1000-1500 gulden zijn geweest, dan is het vrij vergelijkbaar.

De lonen zijn in die 30 jaar verdubbeld. Vliegtickets zijn dus relatief (veel) goedkoper geworden.
NYC schreef:
12-10-2019 16:15
Zou het dan niet zozeer aan de prijzen liggen maar eerder dat er nu veel meer mensen veel geld te besteden hebben?
Dat speelt vast een rol. Het is in elk geval een stuk gangbaarder geworden om op reis te gaan.
Een bijkomend nadeel (al is het maar hoe je "nadeel" omschrijft) is dat door de prijsvechters de toerismesector ook echt enorm is veranderd.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
12-10-2019 16:17
Dat wist ik niet! Wat een supergoed verdrag! Dan kunnen ze dus niet zomaar enorme accijnzen invoeren!

Dat valt nog te bezien:

Gelekte EU-studie: kerosinebelasting is wel mogelijk

Mocht België de kerosine belasten van alle vliegtuigen die op zijn grondgebied vertrekken, dan zou de CO2-uitstoot er met 17 procent verminderen. Volgens een Europese studie zou dit de globale economie niet schaden en jaarlijks bijna 500 miljoen euro aan inkomsten genereren. Dat zegt de Bond Beter Leefmilieu, die de studie in handen kreeg. De situatie in Nederland is vergelijkbaar.
(...)
In tegenstelling tot wat de luchtvaartindustrie beweert, wordt in de gelekte studie opgemerkt dat het Verdrag van Chicago uit 1944 de belasting op vliegtuigbrandstof niet uitdrukkelijk verbiedt, maar alleen de belasting op brandstof die aan boord van een vliegtuig blijft bij aankomst uit een ander land.

“Lidstaten hebben al lang de macht om kerosine te taxeren, maar ze doen het gewoon niet”, zegt Hemmings.

https://www.duurzaamnieuws.nl/gelekte-e ... -mogelijk/ (bericht van mei dit jaar)
nounou
Zazamaenade schreef:
12-10-2019 16:24
Dat valt nog te bezien:

Gelekte EU-studie: kerosinebelasting is wel mogelijk

Mocht België de kerosine belasten van alle vliegtuigen die op zijn grondgebied vertrekken, dan zou de CO2-uitstoot er met 17 procent verminderen. Volgens een Europese studie zou dit de globale economie niet schaden en jaarlijks bijna 500 miljoen euro aan inkomsten genereren. Dat zegt de Bond Beter Leefmilieu, die de studie in handen kreeg. De situatie in Nederland is vergelijkbaar.
(...)
In tegenstelling tot wat de luchtvaartindustrie beweert, wordt in de gelekte studie opgemerkt dat het Verdrag van Chicago uit 1944 de belasting op vliegtuigbrandstof niet uitdrukkelijk verbiedt, maar alleen de belasting op brandstof die aan boord van een vliegtuig blijft bij aankomst uit een ander land.

“Lidstaten hebben al lang de macht om kerosine te taxeren, maar ze doen het gewoon niet”, zegt Hemmings.

https://www.duurzaamnieuws.nl/gelekte-e ... -mogelijk/ (bericht van mei dit jaar)
De redding voor Engeland dan als ze de Brexit doorzetten. In Londen die bak goed volgooien en dan in Amsterdam/Brussel en andere Europese bestemmingen de reizigers oppikken.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
12-10-2019 16:15
Zou het dan niet zozeer aan de prijzen liggen maar eerder dat er nu veel meer mensen veel geld te besteden hebben?

Ik weet niet of iemand het al genoemd heeft maar de prijzen zijn enorm gedaald door de concurrentie van low-costcarriers zoals Ryanair.
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven