Hongersnood en oorlog Soedan

vrijdag 2 augustus 2024 om 09:29
https://www.nu.nl/buitenland/6323028/ho ... oedan.html
https://nos.nl/artikel/2531363-hongersn ... lingenkamp
Wat een vreselijk nieuws vandaag weer over Soedan. En dan te bedenken dat deze hongersnood dus volledig te wijten is door menselijk handelen niet eens door natuurrampen.
De vechtende troepen hebben geen enkel oog voor de onschuldige burgers in dat land.
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240729 ... rce=google
Om nog maar te zwijgen over de verwachtingen en moordpartijen door beide partijen.
https://nos.nl/artikel/2516903-een-jaar ... en-in-nood
25 miljoen (!) Mensen zijn getroffen door dit conflict. Er is hulp toegezegd in de vorm van geld maar ik vraag me af of dat überhaupt gaat helpen. Journalisten zijn gevlucht dus er komt amper (betrouwbaar) nieuws vanuit die regio naar buiten.
Wat kan de Internationale gemeenschap hier doen? Wat moet er gebeuren om te zorgen voor vrede een jaar na het begin van deze burgeroorlog?
Ik wilde mijn verbazing weergeven in dit topic. Verbazing over zoveel geweld, zoveel doden en gewonden, en eigenlijk zo weinig nieuws over dit vreselijke leed. En omdat ik vind dat deze oorlog een eigen topic verdiend.
https://nos.nl/artikel/2531363-hongersn ... lingenkamp
Wat een vreselijk nieuws vandaag weer over Soedan. En dan te bedenken dat deze hongersnood dus volledig te wijten is door menselijk handelen niet eens door natuurrampen.
De vechtende troepen hebben geen enkel oog voor de onschuldige burgers in dat land.
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240729 ... rce=google
Om nog maar te zwijgen over de verwachtingen en moordpartijen door beide partijen.
https://nos.nl/artikel/2516903-een-jaar ... en-in-nood
25 miljoen (!) Mensen zijn getroffen door dit conflict. Er is hulp toegezegd in de vorm van geld maar ik vraag me af of dat überhaupt gaat helpen. Journalisten zijn gevlucht dus er komt amper (betrouwbaar) nieuws vanuit die regio naar buiten.
Wat kan de Internationale gemeenschap hier doen? Wat moet er gebeuren om te zorgen voor vrede een jaar na het begin van deze burgeroorlog?
Ik wilde mijn verbazing weergeven in dit topic. Verbazing over zoveel geweld, zoveel doden en gewonden, en eigenlijk zo weinig nieuws over dit vreselijke leed. En omdat ik vind dat deze oorlog een eigen topic verdiend.
vrijdag 10 oktober 2025 om 19:27
MrsM schreef: ↑10-10-2025 19:10Dat zou misschien kunnen, maar dat zou je dan denken komende van (extreem) rechts. Lijkt mij. Aangezien die veelal ook tegen ontwikkelingshulp zijn.
Een organisatie als XR, die wel de barracades opklimt voor Gaza, of Antifa, die zouden inderdaad ook luidkeels hiertegen op moeten staan, althans als je kijkt naar hun idealen.
Ik vind het wel interessant om erachter te kunnen komen wat Gaza nou zo anders maakt dat er wereldwijd de grootste mensen af komen op demonstraties? Want, laten we eerlijk zijn, die hebben we zo niet gezien voor Oekraine, Afghanistan, Irak, Jemen en voormalig Joegoslavie. Niet in die grootte.
De situatie voor vrouwen in Afghanistan verlechterd bijna met de maand, er leven behoorlijk wat mensen in Afghanistan, en het Westen heeft daar ook bijzonder veel invloed gehad in het verleden. Er zijn genoeg voormalige vluchtelingen vanuit Afghanistan in Europa, maar ook voor Afghanistan en vooral hun vrouwen, is het stil vanuit alle kanten.
Waarom voelen we wel massaal de sympathie met de Palestijnen en kunnen we die niet opbrengen voor alle andere conflictgebieden? Maar nu in dit topic dan even Soedan?
MrsM, hier twee linkjes naar artikelen die eigenlijk alles verklaren omtrent de redenen waarom er zo weinig aandacht is voor Soedan.
https://trajectum.hu.nl/waarom-krijgt-d ... -aandacht/
Deze uitspraak vind ik heel interessant:
Why is no attention being paid to Sudan?
In mid-April, Melissa Fleming, the under-secretary-general for global communications at the UN, wrote a self-published op-ed in which she explored this question.
One reason for the lack of attention might be what is known as "psychic numbing," Fleming wrote. "The term … refers to the sad reality that people feel more apathetic towards a tragedy as the number of victims increases."
Other crises happening simultaneously can also have a numbing effect, she added — everything from climate change to the conflict in Gaza and the Ukraine war.
De rest van het artikel: https://www.dw.com/en/why-is-the-world- ... a-69364378
I am free, yes, I'm free, now I'm on my way...
vrijdag 10 oktober 2025 om 19:56
Fantasy schreef: ↑10-10-2025 19:27MrsM, hier twee linkjes naar artikelen die eigenlijk alles verklaren omtrent de redenen waarom er zo weinig aandacht is voor Soedan.
https://trajectum.hu.nl/waarom-krijgt-d ... -aandacht/
Deze uitspraak vind ik heel interessant:
Why is no attention being paid to Sudan?
In mid-April, Melissa Fleming, the under-secretary-general for global communications at the UN, wrote a self-published op-ed in which she explored this question.
One reason for the lack of attention might be what is known as "psychic numbing," Fleming wrote. "The term … refers to the sad reality that people feel more apathetic towards a tragedy as the number of victims increases."
Other crises happening simultaneously can also have a numbing effect, she added — everything from climate change to the conflict in Gaza and the Ukraine war.
De rest van het artikel: https://www.dw.com/en/why-is-the-world- ... a-69364378
Bedankt voor de links!
Even uit je laatste heb ik dit gekopieerd:
In April, on the anniversary of the start of the fighting, an international donor conference pledged $2.1 billion (€1.95 billion) more in humanitarian aid for Sudan. However, in a letter written at the end of May, senior members of the UN said they had only received 16% of the total $2.7 billion they needed.
Er wordt gesmeekt om geld vanuit de Internationale gemeenschap en slechts 16% van het extra benodigde geld is daadwerkelijk ontvangen in mei.
En eigenlijk geven je linkjes precies weer waar het fout gaat. Het 1e linkje is van juni 2025, het is inmiddels oktober en van de goeie wil van de schrijver is weinig terecht gekomen. Want de media bepaalt het nieuws wat wij horen. Wanneer de media zwijgt, blijven mensen onwetend.
En er zijn beschikbare mediakanalen, ik heb vgm ooit hier iets gedeeld over een Soedenese zender (ik meen radio?) Die opereert vanuit Nederland. Krijgt het spaarzame nieuws binnen en verspreidt het hier. Toch zijn er nauwelijks journalisten vanuit grotere mediakanalen die dit nieuws oppakken en verspreiden.
Er wordt door demonstranten gedemonstreerd om de banden met Israel te verbreken, gesmeekt om internationale sancties tegen Israel, maar geen woord over het instellen van sancties tegen de VAE.
De Russen worden ook op veel gebieden gesanctioneerd, bijna direct na de inval in Oekraïne. Maar dat heeft wellicht te maken met de gespannen voet tussen Rusland en het Westen?
Ik vind het zo jammer en zo verdrietig voor al die slachtoffers in Soedan, dat zij niet de aandacht en hulp krijgen vanuit de wereld die ze nodig hebben. Want als ieder leven telt, waarom die van de Soedanezen iets minder? (Gechargeerd natuurlijk, maar dat is een beetje de algemene indruk die ikzelf heb.)
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
vrijdag 10 oktober 2025 om 20:04
Helmaal niet badinerend bedoeld hoor, excuus als het zo overkomt. Ik vind je af en toe wel erg naief ja dat klopt wel.MrsM schreef: ↑10-10-2025 19:04Ik waardeer je bijdragen altijd hoor, maar deze vind ik een beetje badinerend. Ook al bedoel je dat wellicht niet zo, het komt over alsof je me naief vindt. Maar misschien ben ik dat ook wel?
Als er veel meer aandacht zou zijn voor de illegale goudhandel en verkoop in Dubai, veel meer aandacht voor de betrokkenheid van de VAE in deze oorlog, zou je dan niet denken dat mensen hiervoor ook wellicht willen demonstreren? Wanneer er veel meer media berichten over het aantal slachtoffers in Soedan, dat hier ook sprake is van een genocide waar echt de hele wereld voor wegkijkt? Dat mensen dan niet gaan roepen om een boycot of sancties?
Wat maakt de situatie in Gaza dan zo anders? Wat maakt dat voor Gaza de grootste demonstraties van de laatste eeuw plaatsvinden en voor Soedan is er niets anders dan stilte? Dat voor Gaza ook XR opstaat? Terwijl ze feitelijk een heel ander ideaal hebben om voor te demonstreren? Wat maakt dat onze politici bijna dagelijks over Gaza bezig zijn, maar geen woord over Soedan?
Zou het echt zoiets simpels zijn als economie en goedkoop goud en olie? En omdat er in Gaza voor ons niets te halen valt, kunnen we daar met een gerust hart voor demonstreren? Want het raakt ons niet in onze portomonnee?
Ik mag graag hopen dat dat niet het geval is, en dat we niet met zijn allen zo hypocriet geworden zijn.
Zoalang er in de Westerse wereld behoefte is aan goud, zeldzame aardmetalen en olie en gas wordt er selectief weggekeken van misdaden tegen de mensheid. Door overheden en gewone mensen.
stadia in Quatar, uitbuiting Oiegoeren, verdrijving Jezidi, stenen kappende kinderen voor wegen in het MO. Stadia in Marokko. en zo kan ik door gaan.
Wat Gaza anders maakt is dat de regering Israel pretendeert een democratie te zijn, in tegenstelling tot bovenstaande met voornamelijk dictatoriale regimes. Bij een democratie horen plichten. Bij een dictaroiaal regime zijn die plichten wenselijk, maar vooralsnog niet noodzakelijk voor datzelfde regime en dus ook de rest van de wereld.
verder een boycot van olijven en de olie en dadels, raakt de economie nauwelijks, die halen ze elders. Goud tover je niet zomaar in Italie of Spanje uit de grond in samenspraak met kostbare en zeldzame grondstoffen.
Afkoelen heeft gewerkt
vrijdag 10 oktober 2025 om 20:22
Ik vind het zo jammer en zo verdrietig voor al die slachtoffers in Soedan, dat zij niet de aandacht en hulp krijgen vanuit de wereld die ze nodig hebben. Want als ieder leven telt, waarom die van de Soedanezen iets minder? (Gechargeerd natuurlijk, maar dat is een beetje de algemene indruk die ikzelf heb.)
[/quote]
Nee, ik vind niet dat je chargeert. Ik denk namelijk echt dat mensen zich enerzijds heel druk kunnen maken om de toestand in een bepaald deel van de wereld, en anderzijds echt hun schouders ophalen over wat er zich tegelijkertijd in een ander deel van de wereld afspeelt. Jij benoemt XR, dat vind ik een heel goed voorbeeld. Imo een opportunistisch clubje, waar ik een wrange smaak van in mijn mond krijg.
[/quote]
Nee, ik vind niet dat je chargeert. Ik denk namelijk echt dat mensen zich enerzijds heel druk kunnen maken om de toestand in een bepaald deel van de wereld, en anderzijds echt hun schouders ophalen over wat er zich tegelijkertijd in een ander deel van de wereld afspeelt. Jij benoemt XR, dat vind ik een heel goed voorbeeld. Imo een opportunistisch clubje, waar ik een wrange smaak van in mijn mond krijg.
I am free, yes, I'm free, now I'm on my way...
vrijdag 10 oktober 2025 om 20:32
Fantasy schreef: ↑10-10-2025 20:22Ik vind het zo jammer en zo verdrietig voor al die slachtoffers in Soedan, dat zij niet de aandacht en hulp krijgen vanuit de wereld die ze nodig hebben. Want als ieder leven telt, waarom die van de Soedanezen iets minder? (Gechargeerd natuurlijk, maar dat is een beetje de algemene indruk die ikzelf heb.)
[/quote]
Nou ja, ik wil XR ook niet afschilderen als alleen opportunistisch, maar ik vind wel iets van de selectiviteit van acties van alle activistische groeperingen.
Maar vooral vind ik iets van onze wereldleiders, die geen moer geven om mensenlevens voor het individu, maar alleen kijken naar met welke partij het meeste en beste samengewerkt kan worden.
En om nog maar een zijstraat in te gaan over klimaat, we moeten massaal aan de elektrische auto's, dusdanig zelfs dat de verkoop van nieuwe auto's met een verbrandingsmotor vanaf 2035 in Europa is verboden. Waar de grondstoffen voor die batterijen vandaan komen dat zal iedereen een worst wezen. Maar Europa wordt lekker groener. De hypocrisie zou bijna lachwekkend zijn als het niet zo triest was.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
vrijdag 10 oktober 2025 om 21:00
Jij bent toch ook selectief?
XR is geen wetenschappelijke bureau. Of een NGO.
En ook die zijn selectief.
Ja, de mens is selectief. Maar ik stoor me aan het verwijt naar anderen dat ze selectief zijn.
vrijdag 10 oktober 2025 om 21:09
Ieder mens is selectief, daar ontkom je niet aan. Soedan is nu vreselijk, Gaza is vreselijk, verder de arbeiders in Qatar, Saoedi arabiz, Oeigoeren, Jezidi, Rohinya, myanmar en zo kan ik heel lang doorgaan. Allemaal vreselijk. Vluchten uit Jemen, Iran en meer. Allemaal vreselijk, mijn punt is dat je niet het hele wereldleed op je rug kan nemen. Je kan dragen wat je aankan, niet meer en niet minder.
Afkoelen heeft gewerkt
vrijdag 10 oktober 2025 om 21:14
toevoeging en die mensen die dit leed moeten dragen kunnen ook niet meer aan dan hun eigen leed. Het laatste waar de mensen in Soedan oog voor hebben is voor Gaza. En zo geldt dat voor heel veel gebieden en ook voor vluchtelingen. Het leed van de ander zien, gaat pas als je zelf relatieve rust hebt gevonden en gedeeltelijk leed hebt verwerkt.
Afkoelen heeft gewerkt
vrijdag 10 oktober 2025 om 21:17
Ik zeg toch ook juist dat ze niet opportunistisch zijn?
Maar ja, ik vind wel dat wereldleiders en activistische groeperingen, NGO's en journalisten selectief zijn ja. Juist die instanties die wel invloed uit kunnen oefenen, veel meer dan een individu, zouden oog moeten hebben voor op zijn minst toch de grote wereldproblemen/oorlogen. Je bent het met me eens toch dat wat in Soedan gebeurd, wat ook een genocide is, meer aandacht verdiend van deze organsaties? En dat juist de media hierin een veel grotere rol kunnen spelen? Meer bewustzijn creëeren voor deze oorlog?
Mensen informeren van de betrokkenheid van de VAE enerzijds, maar ook Qatar en Egypte anderzijds, waardoor mensen misschien wel 2x nadenken voordat ze op vakantie gaan naar een van die landen. En de publieke opinie meer beinvloedt wordt, dat dat alleen maar kan helpen hierin? Het zal iig geen kwaad kunnen.
Dat ik doe wat ik kan binnen mijn mogelijkheden die uiterst beperkt zijn, en wat ik wil/kan doen, is inderdaad ook selectief. Want ik ben meer bezig met Gaza en Soedan dan met Oekraïne of Afghanistan bijvoorbeeld.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
vrijdag 10 oktober 2025 om 21:23
Redhead70 schreef: ↑10-10-2025 21:14toevoeging en die mensen die dit leed moeten dragen kunnen ook niet meer aan dan hun eigen leed. Het laatste waar de mensen in Soedan oog voor hebben is voor Gaza. En zo geldt dat voor heel veel gebieden en ook voor vluchtelingen. Het leed van de ander zien, gaat pas als je zelf relatieve rust hebt gevonden en gedeeltelijk leed hebt verwerkt.
Maar dat vraagt dan ook niemand van hen he? Ik vraag niet van burgers in Soedan dat ze zich bezig houden met Gaza, kan ook niet. Die mensen zijn bezig met overleven op veevoer.
En dat laatste, dat geldt toch zeker voor de Westerse wereld, juist wij zouden niet blind moeten zijn voor het leed wat mede door ons daar veroorzaakt is.
En ik las laatst een stukje van een journalist in Gaza, die stelde dat de wereld wegkeek voor het leed in Gaza, daar vond ik wel iets van ja. Hoe begrijpelijk ook vanuit zijn positie, bijna de hele westerse wereld is dagelijks bezig met Gaza. Er is echt aandacht voor Gaza, dat het misschien nog steeds niet genoeg is, dat zou kunnen. Maar wegkijken? In ieder geval niet de burgers zelf, wel de leiders van onze landen in meer of mindere mate. Of geheel, maar net vanuit welk standpunt je het bekijkt natuurlijk.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
vrijdag 10 oktober 2025 om 21:58
Media informeren ook over Soedan.MrsM schreef: ↑10-10-2025 21:17Ik zeg toch ook juist dat ze niet opportunistisch zijn?
Maar ja, ik vind wel dat wereldleiders en activistische groeperingen, NGO's en journalisten selectief zijn ja. Juist die instanties die wel invloed uit kunnen oefenen, veel meer dan een individu, zouden oog moeten hebben voor op zijn minst toch de grote wereldproblemen/oorlogen. Je bent het met me eens toch dat wat in Soedan gebeurd, wat ook een genocide is, meer aandacht verdiend van deze organsaties? En dat juist de media hierin een veel grotere rol kunnen spelen? Meer bewustzijn creëeren voor deze oorlog?
Mensen informeren van de betrokkenheid van de VAE enerzijds, maar ook Qatar en Egypte anderzijds, waardoor mensen misschien wel 2x nadenken voordat ze op vakantie gaan naar een van die landen. En de publieke opinie meer beinvloedt wordt, dat dat alleen maar kan helpen hierin? Het zal iig geen kwaad kunnen.
Dat ik doe wat ik kan binnen mijn mogelijkheden die uiterst beperkt zijn, en wat ik wil/kan doen, is inderdaad ook selectief. Want ik ben meer bezig met Gaza en Soedan dan met Oekraïne of Afghanistan bijvoorbeeld.
Maar de interesse van het een publiek is een stuk minder.
Daar is dit topic wel een bewijs van.
En het argument wat eindeloos voorbij komt steeds: Israël is een bondgenoot van Nederland. Is een westers land tot op grote hoogte. Is een democratie etc etc.
Dat vergroot de woede over westerse overheden.
vrijdag 10 oktober 2025 om 22:21
Een hoop NGO’s zijn juist niet selectief. Die staan met hun poten in de modder in conflictgebieden waar bijna niemand van gehoord heeft.
Overigens: de partij waar jij het vaak over hebt, de VVD, wil fors bezuinigen op ontwikkelingssamenwerking.
Als je vindt dat NGO’s selectief zijn, stem dan in ieder geval op een partij die zorgt dat NGO’s hun werk kunnen doen.
Overigens: de partij waar jij het vaak over hebt, de VVD, wil fors bezuinigen op ontwikkelingssamenwerking.
Als je vindt dat NGO’s selectief zijn, stem dan in ieder geval op een partij die zorgt dat NGO’s hun werk kunnen doen.
paradise wijzigde dit bericht op 10-10-2025 22:42
45.78% gewijzigd
zaterdag 11 oktober 2025 om 16:09
https://nos.nl/artikel/2586085-zeker-60 ... chtelingen
Wederom een drone aanval op een plaats waar mensen schuilen. Opgeeist door RSF.
De RSF is echt medogenloos. Die voeren niet alleen een strijd om de macht maar maken zich schuldig aan etnische zuiveringen, aan verkrachtingen, aan plunderingen.
Hoe kunnen mensen zo wreed zijn?
Wederom een drone aanval op een plaats waar mensen schuilen. Opgeeist door RSF.
De RSF is echt medogenloos. Die voeren niet alleen een strijd om de macht maar maken zich schuldig aan etnische zuiveringen, aan verkrachtingen, aan plunderingen.
Hoe kunnen mensen zo wreed zijn?
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zaterdag 11 oktober 2025 om 17:25
Inderdaad. Je moet je energie richten op zaken waar je invloed op kunt hebben. Aangezien Nederland goede banden heeft met Israel en Nederland de grootste investeerder is in Israel hebben we daar veel meer invloed dan in de andere gebieden die je noemt.Redhead70 schreef: ↑10-10-2025 21:09Ieder mens is selectief, daar ontkom je niet aan. Soedan is nu vreselijk, Gaza is vreselijk, verder de arbeiders in Qatar, Saoedi arabiz, Oeigoeren, Jezidi, Rohinya, myanmar en zo kan ik heel lang doorgaan. Allemaal vreselijk. Vluchten uit Jemen, Iran en meer. Allemaal vreselijk, mijn punt is dat je niet het hele wereldleed op je rug kan nemen. Je kan dragen wat je aankan, niet meer en niet minder.
zaterdag 11 oktober 2025 om 18:01
Het Westen heeft ook behoorlijk sterke banden met de VAE, Qatar en Egypte. Allemaal spelers in deze oorlog.
Als "we" het belangrijk genoeg zouden vinden, zouden er zeker sancties volgen naar iig die landen.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zaterdag 11 oktober 2025 om 18:10
Nee, helaas. Olie en gas afhankelijkheid van het westen, goud wil ook nog steeds iedereen hebben, kijk maar naar de beurskoersen en iedereen wil wel graag door het suez kanaal varen. Verder wilden deze 2 groepen in het begin samen de staatsgreep plegen, wat lukte. Ze werden het niet eens en nu heb je deze strijd. Ff in notendop.
Afkoelen heeft gewerkt
zaterdag 11 oktober 2025 om 20:09
VAE (en Egypte en Qatar) is geen directe actor, zoals Israël dat is.
VAE en die andere landen zijn eerder vergelijkbaar met Nederland. Namelijk: wapens leveren aan een agressor.
En verder: niet belangrijk genoeg vinden? De realiteit is dat we nu eenmaal minder snel sancties invoeren tegen machtige staten.
Zoals sancties tegen Israël of de VS.
Die realiteit is wat anders dan belangrijk vinden.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in