Hongersnood en oorlog Soedan

vrijdag 2 augustus 2024 om 09:29
https://www.nu.nl/buitenland/6323028/ho ... oedan.html
https://nos.nl/artikel/2531363-hongersn ... lingenkamp
Wat een vreselijk nieuws vandaag weer over Soedan. En dan te bedenken dat deze hongersnood dus volledig te wijten is door menselijk handelen niet eens door natuurrampen.
De vechtende troepen hebben geen enkel oog voor de onschuldige burgers in dat land.
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240729 ... rce=google
Om nog maar te zwijgen over de verwachtingen en moordpartijen door beide partijen.
https://nos.nl/artikel/2516903-een-jaar ... en-in-nood
25 miljoen (!) Mensen zijn getroffen door dit conflict. Er is hulp toegezegd in de vorm van geld maar ik vraag me af of dat überhaupt gaat helpen. Journalisten zijn gevlucht dus er komt amper (betrouwbaar) nieuws vanuit die regio naar buiten.
Wat kan de Internationale gemeenschap hier doen? Wat moet er gebeuren om te zorgen voor vrede een jaar na het begin van deze burgeroorlog?
Ik wilde mijn verbazing weergeven in dit topic. Verbazing over zoveel geweld, zoveel doden en gewonden, en eigenlijk zo weinig nieuws over dit vreselijke leed. En omdat ik vind dat deze oorlog een eigen topic verdiend.
https://nos.nl/artikel/2531363-hongersn ... lingenkamp
Wat een vreselijk nieuws vandaag weer over Soedan. En dan te bedenken dat deze hongersnood dus volledig te wijten is door menselijk handelen niet eens door natuurrampen.
De vechtende troepen hebben geen enkel oog voor de onschuldige burgers in dat land.
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240729 ... rce=google
Om nog maar te zwijgen over de verwachtingen en moordpartijen door beide partijen.
https://nos.nl/artikel/2516903-een-jaar ... en-in-nood
25 miljoen (!) Mensen zijn getroffen door dit conflict. Er is hulp toegezegd in de vorm van geld maar ik vraag me af of dat überhaupt gaat helpen. Journalisten zijn gevlucht dus er komt amper (betrouwbaar) nieuws vanuit die regio naar buiten.
Wat kan de Internationale gemeenschap hier doen? Wat moet er gebeuren om te zorgen voor vrede een jaar na het begin van deze burgeroorlog?
Ik wilde mijn verbazing weergeven in dit topic. Verbazing over zoveel geweld, zoveel doden en gewonden, en eigenlijk zo weinig nieuws over dit vreselijke leed. En omdat ik vind dat deze oorlog een eigen topic verdiend.
zaterdag 2 augustus 2025 om 12:38
Is ook zo. Bizar dat Israël nog steeds bondgenoot is terwijl ze allerlei mensenrechten en verdragen schenden. Ongekend.Turtlerain schreef: ↑02-08-2025 12:06Dit is een beetje kort door de bocht maar inderdaad erg dat deze ramp zo weinig aandacht krijgt. Ik denk toch omdat wij (het westen) Israël officieel steunen waardoor we kritischer zijn op hetgene wat er “met onze goedkeuring” gebeurt.
zaterdag 2 augustus 2025 om 12:56
Maar VAE en China bijvoorbeeld zijn ook beiden lid van de VN. Beide landen maken zich schuldig aan het schenden van wapenembargo door wapens ofwel direct te leveren, ofwel door te sluizen, naar onder andere Soedan.
Op dit moment zijn ook vrijhandelsgesprekken gaande tussen de VAE en de EU. Er zijn ook handelsakkoorden met China.
Beide landen hebben belangen in Soedan. En er wordt niet opgetreden tegen deze landen, er wordt niet gevraagd om sancties tegen deze landen.
Dat "we" niet zoveel kunnen betekenen in Soedan zelf, wil niet zeggen dat we betrokken landen hun gang maar moeten laten gaan. Maar, ook weer een duidelijk voorbeeld, economische belangen wegen zwaarder dan een humanitaire crisis.
Op dit moment zijn ook vrijhandelsgesprekken gaande tussen de VAE en de EU. Er zijn ook handelsakkoorden met China.
Beide landen hebben belangen in Soedan. En er wordt niet opgetreden tegen deze landen, er wordt niet gevraagd om sancties tegen deze landen.
Dat "we" niet zoveel kunnen betekenen in Soedan zelf, wil niet zeggen dat we betrokken landen hun gang maar moeten laten gaan. Maar, ook weer een duidelijk voorbeeld, economische belangen wegen zwaarder dan een humanitaire crisis.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zaterdag 2 augustus 2025 om 13:12
O zeker, allerlei politieke belangen spelen mee, helaas. En selectieve verontwaardiging. Goed om ons daarvan bewust te zijn dus credits voor jou om dit topic te openen en actueel te houden.MrsM schreef: ↑02-08-2025 12:32Dat laatste speelt zeker een grote rol voor de oorlog in Gaza, ben ik met je eens. Maar ik denk ook dat "No jews no news" (ik sta niet achter die formulering overigens) toch wel een rol speelt. Juist vanwege de controversiele geschiedenis van Israel en de Palestijnen. Ik denk dat (even gechargeerd) vooral de Moslimgemeenschap wereldwijd hier grote interesse in heeft, door die geschiedenis. Want (ook weer gechargeerd) het zijn wel hun "broeders en zusters" die aangevallen worden door Zionisten.
Maar diezelfde "broeders" maken zich elders in de wereld schuldig aan genocide op ook weer hun eigen "broeders en zusters" en andersgelovigen. En dat vind ik dan ergens wel weer een beetje hypocriet om het zo maar even te zeggen.
Datzelfde geldt overigens voor de extreem rechtse mensen in de wereld. Moslims zijn de vijand (gechargeerd) en dus is Israël de partij die volop steun krijgt. Het gaat helemaal niet om de mensen erachter, het gaat om de Islamofobie. Want anders zouden ook hier weer meer geluiden komen voor mensenrechten, oproepen aan de VN zich te houden aan de afspraken omtrent wapenembargo's, oproepen tot sancties aan bijvoorbeeld de VAE.
Want als "we" (algemeen) wel geïnteresseerd zouden zijn in Soedan, dan verdiepen we ons ook hier in de economische belangen, en welke landen hiermee gemoeid zijn. En dan is een reisje naar de VAE ineens toch wat minder onschuldig bijvoorbeeld.
https://www.amnesty.nl/actueel/sudan-va ... penembargo
Maar ik heb moeite met “no jews no news” omdat het eigenlijk een verwijt is van antisemitisme. Alsof er alleen kritiek is op het handelen ómdat het om Israël gaat. Terwijl: een slechte daad is gewoon een slechte daad. Maar dit conflict is letterlijk en figuurlijk dichterbij en door onze connectie met Israël leeft het meer.
Maar dat er sprake is van hypocrisie ben ik met je eens hoor.
zaterdag 2 augustus 2025 om 13:31
Turtlerain schreef: ↑02-08-2025 13:12O zeker, allerlei politieke belangen spelen mee, helaas. En selectieve verontwaardiging. Goed om ons daarvan bewust te zijn dus credits voor jou om dit topic te openen en actueel te houden.
Maar ik heb moeite met “no jews no news” omdat het eigenlijk een verwijt is van antisemitisme. Alsof er alleen kritiek is op het handelen ómdat het om Israël gaat. Terwijl: een slechte daad is gewoon een slechte daad. Maar dit conflict is letterlijk en figuurlijk dichterbij en door onze connectie met Israël leeft het meer.
Maar dat er sprake is van hypocrisie ben ik met je eens hoor.
Ja ik vind die term ook niet gepast en polariserend.
Het is met name wat jij zegt, de selectieve verontwaardiging, de hypocrisie van zowel links als rechts, moslims/Christenen en extreem-rechts. Maar ook artiesten wereldwijd, en hun publiek.
Iedereen wil meeliften op deze vreselijke oorlog in Gaza lijkt het wel. En door die hyperfocus daarop (overigens geheel terecht dat erop gefocused wordt) zorgt er ook voor dat andere oorlogen minder belangrijk lijken te zijn.
Het zou voor de verandering eens fijn zijn dat een artiest op een podium niet alleen Gaza benoemd maar ook Soedan bijvoorbeeld. Dat diegenen met veel bereik (in de vorm van fans of volgers) zich uitspreken tegen deze genocide en Soedan onder de aandacht brengen. Want laten we wel wezen, als "gewone" burger kun je niet veel. Ik heb bijvoorbeeld een minimaal bereik en mijn posts op social media krijgen met een beetje geluk 50 likes als het om iets prive gaat, maar nieuws als dit misschien 5 likes.
Beroemdheden hebben wat dat betreft veel meer bereik en kunnen dus echt wel wat betekenen onder de wereldburgers. En dan zou het vanuit hen misschien wel kunnen groeien waardoor deze oorlog wellicht wel wat hoger op de politieke agenda van landen kan komen te staan.
Ik denk niet dat alleen de connectie van het Westen met Israel de reden is voor de wereldwijde protesten, demonstraties en aandacht. Of het feit dat Israël dichtbij is. Het heeft ook te maken met ons koloniale verleden in het MO en met de Holocaust, een soort collectief schuldgevoel enerzijds naar de Joodse gemeenschap, en anderzijds naar ons koloniale verleden. De achterban van partijen die met dat laatste bezig zijn, hebben doorgaans ook veel meer sympathie voor de Palestijnen. (Denk ik dan he, ik heb hier geen bewijzen voor).
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zaterdag 2 augustus 2025 om 18:50
zaterdag 2 augustus 2025 om 19:20
Ik heb eind jaren 80 ooit een lied geschreven en het gaat maar door en door. Ik ben er mee gestopt. Het begon met
Bommen, bommen op daghran, de Russen in Litouwen
Apartheid in Zuid Afrika, niemand te vertrouwen
En het is nog steeds zo.! IN 92 kwam ik in Nederland en keek nog steeds hopeloos toe. Ik ben er toen mee gestopt.
Bommen, bommen op daghran, de Russen in Litouwen
Apartheid in Zuid Afrika, niemand te vertrouwen
En het is nog steeds zo.! IN 92 kwam ik in Nederland en keek nog steeds hopeloos toe. Ik ben er toen mee gestopt.
zaterdag 2 augustus 2025 om 19:30
Redhead70 schreef: ↑02-08-2025 18:50Bekijk de grenzen in Afrika van landen eens kritisch. Het zijn rechte lijnen, dwars door stammen en groepen heen getrokken, door het almachtige westen. Dus een voedingsbodem voor oorlogen. Wij mogen ons dat in het westen aanrekenen. Het is inderdaad verschrikkelijk daar al jaren en jaren.
Dat klopt, het koloniale verleden heeft idd gezorgd voor die gekke rechte grenzen.
Al vraag ik me af of dit speelt in Soedan momenteel? Zuid Soedan heeft zich al in 2011 onafhankelijk verklaard, vooral vanwege de Christelijke achtergrond van het Zuiden tov Islamitisch in het Noorden.
Volgens onderstaande link lees ik samengevat dit;
Na het afzetten van de dictator zijn de problemen in Soedan ontstaan. Vooral voor of vanwege de natuurlijke rijkdommen van het land. De VAE steunt het rebellenleger RSF (met oa wapens en illegale goudinkopen) en Egypte steunt de SAF, ook vanwege een conflict met Ethiopie.
Het gaat de VAE daar niet om een democratie met eigen zelfstandige economie, maar om de uitbuiting van natuurlijke grondstoffen die ze via de RSF goedkoop kunnen kopen. De SAF wil in beginsel wel een volwaardige democratie.
Saillant detail in onderstaande link is dat Israël Egypte steunt in de belangen in Soedan, schijnbaar in ruil voor de grensblokkades bij Gaza. (Dit laatste komt van een bron in het artikel, of dit juist is weet ik niet. Het artikel geeft de ervaringen van een Soedanese vrouw weer.)
https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2 ... ndstoffen/
Dus of je deze oorlog, en voorgaande oorlog, geheel toe kunt rekenen aan het Westen vind ik ook wat kort door de bocht. Het Westen heeft niet of nauwelijks belangen in Soedan, de VAE, Egypte maar ook China, Rusland en Iran hebben dit wel.
Daarnaast speelt mee dat de RSF een Islamitische staat willen, maar de SAF is een stuk gematigder. Dus ook religie speelt een rol.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zaterdag 2 augustus 2025 om 19:42
Ja dat klopt, en daarom begrijp ik gewoonweg niet (maar goed ik ben daar dus te naief voor ofzo) dat er geen enkele sanctie volgt op die landen die dus deze burgeroorlog misbruiken voor eigen economisch gewin.
Vanuit de EU wordt gewoon onderhandelt met de VAE en ook China. Alsof zij compleet onschuldig zijn aan deze hele oorlog.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zaterdag 2 augustus 2025 om 19:56
Dit klinkt simpel. maar is in de praktijk zeer complex. Ook omdat onderdelen van de VAE weer bondgenoot zijn voor het westen op andere terreinen.MrsM schreef: ↑02-08-2025 19:42Ja dat klopt, en daarom begrijp ik gewoonweg niet (maar goed ik ben daar dus te naief voor ofzo) dat er geen enkele sanctie volgt op die landen die dus deze burgeroorlog misbruiken voor eigen economisch gewin.
Vanuit de EU wordt gewoon onderhandelt met de VAE en ook China. Alsof zij compleet onschuldig zijn aan deze hele oorlog.
;
Om soortgelijke redenen worden ook geen sancties tegen bijvoorbeeld de VS ingesteld om hun wapenleveranties aan Israel. Sterker nog: we (EU) leveren zelf nog wapens aan bijvoorbeeld Israel.
paradise wijzigde dit bericht op 02-08-2025 20:04
0.13% gewijzigd
zaterdag 2 augustus 2025 om 20:04
Ik weet het niet, op plekken waar het westen wel veel belangen heeft (zoals Congo), is men er nauwelijks in geslaagd om echt vrede te realiseren. Maar het is niet zo dat er geen inspanningen zijn verricht. Denk aan de flinke hoeveelheid blauwhelmen die in Congo waren gestationeerd.
Maar ook bij andere Afrikaanse conflicten waren er vaak VN-vredestroepen betrokken.
Dat er geen interesse is voor Afrika is maar deels waar. In het verleden is er veel interesse geweest voor conflicten in Soedan (zoals Darfur).
Het uitblijven van hardere Westerse sancties en middelen heeft er ook te maken dat westerse landen er minder om zitten te springen om in te grijpen in Afrika. Dit komt mede omdat eerdere hulp niet nauwelijks heeft gewerkt.
Tel daarbij op dat veel Afrikanen genoeg hebben van westerse bemoeienis. Dat maakt dat de bal bij Afrikaanse actoren wordt gelegd, zoals de Afrikaanse Unie.
Er is iets veranderd de laatste jaren. Kritiek op westers optreden speelt daarbij een rol. Het idee dat het westen in staat is om conflicten op te lossen is de laatste jaren veranderd. Wat misschien meespeelt is dat het westen niet in staat was iets te veranderen in bijvoorbeeld Afghanistan.
En wereldwijd voelen westerse overheden ook dat de bevolking zich meer op interne problemen wil richten. De blik naar buiten toe is niet meer hetzelfde.
zaterdag 2 augustus 2025 om 20:13
Maar juist daarom zou Soedan gebaat zijn bij een stabiele democratie. Dan heeft het de potentie een van de rijkste landen (zo niet het rijkste) van Afrika te worden. En dan hebben de inwoners van Soedan ook een mooie toekomst met welvaart en doorgroeimogelijkheden.
De partijen die elkaar nu bevechten zouden moeten samenwerken. Al is het moeilijk samenwerken wanneer je ideologisch zoveel van elkaar verscheelt. Een strenge Islamitische staat zal minder welvarend zijn dan een vrije democratie. In ieder geval voor de gewone burgers dan toch.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zaterdag 2 augustus 2025 om 20:21
Paradise schreef: ↑02-08-2025 20:04Ik weet het niet, op plekken waar het westen wel veel belangen heeft (zoals Congo), is men er nauwelijks in geslaagd om echt vrede te realiseren. Maar het is niet zo dat er geen inspanningen zijn verricht. Denk aan de flinke hoeveelheid blauwhelmen die in Congo waren gestationeerd.
Maar ook bij andere Afrikaanse conflicten waren er vaak VN-vredestroepen betrokken.
Dat er geen interesse is voor Afrika is maar deels waar. In het verleden is er veel interesse geweest voor conflicten in Soedan (zoals Darfur).
Het uitblijven van hardere Westerse sancties en middelen heeft er ook te maken dat westerse landen er minder om zitten te springen om in te grijpen in Afrika. Dit komt mede omdat eerdere hulp niet nauwelijks heeft gewerkt.
Tel daarbij op dat veel Afrikanen genoeg hebben van westerse bemoeienis. Dat maakt dat de bal bij Afrikaanse actoren wordt gelegd, zoals de Afrikaanse Unie.
Er is iets veranderd de laatste jaren. Kritiek op westers optreden speelt daarbij een rol. Het idee dat het westen in staat is om conflicten op te lossen is de laatste jaren veranderd. Wat misschien meespeelt is dat het westen niet in staat was iets te veranderen in bijvoorbeeld Afghanistan.
En wereldwijd voelen westerse overheden ook dat de bevolking zich meer op interne problemen wil richten. De blik naar buiten toe is niet meer hetzelfde.
Ja hier kan ik wel goed in meegaan, ik denk dat het hele white savior complex van het Westen was natuurlijk ook niet goed. Ik kan me voorstellen dat Afrikaanse landen (in ieder geval hun leiders) niet zitten te wachten op weer een inmenging vanuit het Westen.
Terwijl de bevolking die nu zoveel te lijden heeft wellicht denkt we worden vergeten door de rest van de wereld.
En idd, Europa kent nu ook zijn eigen uitdagingen en loopt tegen zijn eigen grenzen aan van welvaart vs sociale stelsels bijvoorbeeld. Ook de Europese bevolking wil van eigen landen dat beleid meer is gericht op binnenland/Europa dan Afrika.
Ondertussen blijft het feit dat ik me heel goed kan vinden in een eventueel sentiment van de burgerbevolking, het ontbreken of tekort schieten van hulp, de ontbrekende aandacht van de wereld (als ze zich hier al van bewust zijn natuurlijk) en het algehele gevoel van onmacht wat er misschien heerst. Want uiteindelijk maakt zowel de RSF als het regeringsleger zich schuldig aan wreedheden. Het regeringsleger wel in mindere mate, maar onschuldig zijn ze ook zeer zeker niet.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zaterdag 2 augustus 2025 om 21:23
zaterdag 2 augustus 2025 om 22:18
Maar hoe vaak hebben wij (het westen) er niet voor gezorgd dat er een dictator aan de macht komt die dan wel de 'touwtjes in handen heeft' of 'stabiliteit brengt', maar vervolgens verschrikkelijk corrupt is en bevolkingsgroep x, y of z onderdrukt? Of dat wij een bepaalde regeringsgroep financieel ondersteunen omdat zij een goed verhaal hebben, maar vervolgens totaal niet de realiteit en nuance van datzelfde land kennen?
zaterdag 2 augustus 2025 om 22:30
Is het ook niet zo dat in het Palestina-Israël conflict er een duidelijk onderscheid is wie goed en slecht is, en soms draait het narratief daarin, maar er is wel heel duidelijk een narratief en onderscheid tussen goed en kwaad terwijl in Sudan, weet jij wie er goed en wie er slecht is? Ik hoor van beide kanten verschrikkelijke zaken dus voor wie moet ik of moet het westen dan zijn? De bevolking is helaas het slachtoffer, maar wie is in staat ze te beschermen als alle partijen verschrikkelijk zijn?MrsM schreef: ↑02-08-2025 13:31Ik denk niet dat alleen de connectie van het Westen met Israel de reden is voor de wereldwijde protesten, demonstraties en aandacht. Of het feit dat Israël dichtbij is. Het heeft ook te maken met ons koloniale verleden in het MO en met de Holocaust, een soort collectief schuldgevoel enerzijds naar de Joodse gemeenschap, en anderzijds naar ons koloniale verleden. De achterban van partijen die met dat laatste bezig zijn, hebben doorgaans ook veel meer sympathie voor de Palestijnen. (Denk ik dan he, ik heb hier geen bewijzen voor).
zaterdag 2 augustus 2025 om 23:21
betweenthewaves schreef: ↑02-08-2025 22:30Is het ook niet zo dat in het Palestina-Israël conflict er een duidelijk onderscheid is wie goed en slecht is, en soms draait het narratief daarin, maar er is wel heel duidelijk een narratief en onderscheid tussen goed en kwaad terwijl in Sudan, weet jij wie er goed en wie er slecht is? Ik hoor van beide kanten verschrikkelijke zaken dus voor wie moet ik of moet het westen dan zijn? De bevolking is helaas het slachtoffer, maar wie is in staat ze te beschermen als alle partijen verschrikkelijk zijn?
Oh ja dat zou zeker mee kunnen spelen, geen idee eigenlijk. Ik denk dat het ontstaan van Israël, en de manier waarop dat geneurd is, een grote rol speelt in ons gevoel van wie is goed en wie is fout.
En vwb Soedan, daar zijn al sinds de Britten het bestuur hebben overgedragen problemen met machtshebbers.
Het regeringsleger is zeker fout, die zijn hun belofte voor vrije verkiezingen en een burgerregering niet nagekomen, maar de RSF (waarin Arabische Janjaweed is opgegaan) maakt zich op zeer grote schaal schuldig aan etnische moorden, verkrachtingen, plunderingen, en brandstichting. Ze waren in 2003 al berucht om hun vreselijke terreur daden, en wat ze nu doen is eigenlijk hetzelfde.
Zoals ik het begrijp (maar ik vind het behoorlijk ingewikkeld) was de RSF onderdeel van het regeringsleger, en heeft zich afgesplitst omdat beide generaals het niet eens werden over wie de macht zou krijgen.
Het is vooral de Janjaweed die erg berucht zijn om hun wreedheden.
Ik zou zeggen dat die laatste partij het meest schuldig is aan genocide en oorlogsmisdaden. Aangezien zij ook de aanvallen tegen het regeringsleger zijn begonnen.
Maar dat is te simpel, gezien de niet nagekomen belofte voor verkiezingen en een burgerregering. Het Soedanese leger heeft toen ook gebruik gemaakt van de RSF om de opstanden de kop in te drukken.
Volgens mij is de hele burgeroorlog sinds 2003 nooit echt gestopt. En niet omdat burgers niet met elkaar overweg kunnen maar omdat legerleiders beiden de macht willen hebben.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zaterdag 2 augustus 2025 om 23:41
Dit ben ik met je eens.Redhead70 schreef: ↑02-08-2025 21:23En wij. Wij zouden onze Westerse b.ik eens los moeten laten m.b.t. democratie. Het werkt daar anders. Net als Marokko, die koning laat wat vieren. Geeft het volk een beetje en houdt de touwtjes stevig in handen. Vind ik dat door mijn bril goed. Nee. Maar het alternatief moet je niet willen.
Wel zou men (oa de westerse wereld) zich moeten richten op bijvoorbeeld het tegengaan van verkrachtingen als oorlogswapen. Hoe, dat weet ik niet precies. Maar ik vind hetgeen ik daarover lees verschrikkelijk.
Verkrachting vindt op de meest verschrikkelijke manieren plaats. Waarbij ook kinderen (vooral meisjes, maar ook jongens) en hulpverleners (zoals artsen) het slachtoffer zijn.
Daders lijken zich niet te schamen en zijn niet bang om gepakt te worden.
zondag 3 augustus 2025 om 11:17
Eind 2024 is een rapport naar buiten gekomen van de Colombiaanse nieuwsbron La Silla Vacia, dat zo'n 300 Columbiaanse huurlingen (onder valse voorwendselen) meevechten met de RSF in Soedan.
De huurlingen zouden zijn gerecruteerd door bedrijven in de VAE, om olievelden/pijpleidingen te beveiligen. Bij aankomst werden ze, via Dubai of Abu Dhabi, vervoerd naar Libië, om daar overgedragen te worden aan de RSF. Via Libië zijn ze over de woestijn vervoerd naar de regio El Fasher, waar 3 van hen zijn omgekomen tijdens gevechten in oktober 2024.
De Colombiaanse soldaten melden dat ze bij aankomst geheimhoudingspapieren moesten tekenen afkomstig van GSSG, een bedrijf in de VAE.
Uit angst voor executies durfden deze huurlingen hun "opdracht" niet te weigeren.
De VAE ontkent deze beschuldigingen, en zegt ook geen wapens meer te hebben verstuurd naar de RSF sinds 15 april 2023. Maar verschillende onderzoeken, oa van de New York Times zeggen dat ze wel degelijk betrokken zijn. Vrijwel dagelijks gaan er vliegtuigen vanuit VAE naar Tsjaad en er zijn bijvoorbeeld ook wapens afkomstig van de VAE gevonden bij de militanten van de RSF.
https://www.dabangasudan.org/en/all-new ... hatgpt.com
https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... -voor-goud
De VAE speelt een grote rol in deze oorlog, door de (vermeende) levering van wapens, huurlingen en het afnemen van illegaal goud. (Schijnbaar de grootste afnemer zelfs.)
Ik wist al wel dat de VAE belangen hadden in Soedan en de RSF zouden steunen door wapenlevering, maar de omvang van die steun was mij niet bekend.
De huurlingen zouden zijn gerecruteerd door bedrijven in de VAE, om olievelden/pijpleidingen te beveiligen. Bij aankomst werden ze, via Dubai of Abu Dhabi, vervoerd naar Libië, om daar overgedragen te worden aan de RSF. Via Libië zijn ze over de woestijn vervoerd naar de regio El Fasher, waar 3 van hen zijn omgekomen tijdens gevechten in oktober 2024.
De Colombiaanse soldaten melden dat ze bij aankomst geheimhoudingspapieren moesten tekenen afkomstig van GSSG, een bedrijf in de VAE.
Uit angst voor executies durfden deze huurlingen hun "opdracht" niet te weigeren.
De VAE ontkent deze beschuldigingen, en zegt ook geen wapens meer te hebben verstuurd naar de RSF sinds 15 april 2023. Maar verschillende onderzoeken, oa van de New York Times zeggen dat ze wel degelijk betrokken zijn. Vrijwel dagelijks gaan er vliegtuigen vanuit VAE naar Tsjaad en er zijn bijvoorbeeld ook wapens afkomstig van de VAE gevonden bij de militanten van de RSF.
https://www.dabangasudan.org/en/all-new ... hatgpt.com
https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... -voor-goud
De VAE speelt een grote rol in deze oorlog, door de (vermeende) levering van wapens, huurlingen en het afnemen van illegaal goud. (Schijnbaar de grootste afnemer zelfs.)
Ik wist al wel dat de VAE belangen hadden in Soedan en de RSF zouden steunen door wapenlevering, maar de omvang van die steun was mij niet bekend.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zondag 3 augustus 2025 om 11:27
Paradise schreef: ↑02-08-2025 23:41Dit ben ik met je eens.
Wel zou men (oa de westerse wereld) zich moeten richten op bijvoorbeeld het tegengaan van verkrachtingen als oorlogswapen. Hoe, dat weet ik niet precies. Maar ik vind hetgeen ik daarover lees verschrikkelijk.
Verkrachting vindt op de meest verschrikkelijke manieren plaats. Waarbij ook kinderen (vooral meisjes, maar ook jongens) en hulpverleners (zoals artsen) het slachtoffer zijn.
Daders lijken zich niet te schamen en zijn niet bang om gepakt te worden.
Hoe meer ik erover lees nu op kanalen via X (overigens niet altijd betrouwbare bronnen, moet echt zoeken of de bronnen juist zijn) hoe meer ik vind dat het Westen wel in moet grijpen.
We kunnen toch niet toekijken hoe miljoenen mensen vermoord, verkracht en uitgehongerd worden, met (vermeende) hulp van oa de VAE?
Als Nederlander (of welke nationaliteit dan ook) kun je (als je hier weet van hebt) toch niet meer met goed fatsoen op vakantie naar Dubai? Of naar de F1 in Abu Dhabi? (Als FIA zijnde zou je die hele race daar moeten annuleren vanwege hun betrokkenheid in Soedan)
En de VAE zijn zo ontzettend rijk, die kunnen onbeperkt steun bieden aan de RSF "in ruil" voor de illegale goudopbrengsten.
Ik zou wel groot voorstander zijn van een VN missie weer in Soedan.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zondag 3 augustus 2025 om 17:30
De baas van de F1 is een saoudier. Verder denk ik echt dat een westerse blik op die landen niet helpt. Dat maakt ook precies het verschil met de regering Israël, wat wel pretendeert een westerse democratie te zijn. Landen in Afrika en het MO pretenderen dat niet. Los daarvan ga je het met een westerse blik ook niet oplossen, hoe lastig te accepteren ook. Het hoort in die landen van binnenuit en geleidelijk te komen en verlopen. Een grote omslag ineens is een recept voor nog meer ellende. Ik zou willen dat meer mensen dat zouden zien.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in