Ik kan het niet meer horen zonder boos te worden
vrijdag 22 augustus 2025 om 07:54
Gesprek van de dag gisteren. Hoevaak ik wel niet heb horen zeggen: 'Waarom fietst zo'n meisje daar alleen?' 'Waarom vinden die ouders dat goed?' Waarom zeggen mensen niet: 'Wat een klootzak!'
Kom op, laten we voortaan niet oordelen over het hoe en waarom van het meisje. Laten we anderen daarop aanspreken. Lisa deed niks fout, net als al die andere meisjes die niks fout deden.
De enige die fout zat was de dader.
https://nos.nl/artikel/2579430-insta-be ... oed-gedaan
Kom op, laten we voortaan niet oordelen over het hoe en waarom van het meisje. Laten we anderen daarop aanspreken. Lisa deed niks fout, net als al die andere meisjes die niks fout deden.
De enige die fout zat was de dader.
https://nos.nl/artikel/2579430-insta-be ... oed-gedaan
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
woensdag 27 augustus 2025 om 20:54
Ook in Amerika zijn vrouwen het slachtoffer van geweld. En is de publieke ruimte vooral van mannen.
Praat geen onzin.
woensdag 27 augustus 2025 om 20:55
Het begint allemaal met een gebrek aan empathie, inleven in en rekening houden met de ander, jezelf en jouw belangen voorop stellen ten koste van de ander. Zoals het manspreaden bijvoorbeeld, of door een vrouw heenpraten in een vergadering. Het is meer dan verkrachting of moord, maar allemaal onderdeel van een groter plaatje.ikbenhetzozat schreef: ↑27-08-2025 20:52Helemaal niet, je ergens niet van bewust zijn staat bij mij dus niet gelijk aan een gevaar vormen voor een vrouw. Is het vervelend, onaangepast of wat ook, maar ik vind het weinig te maken hebben een reden waar een vrouw bang van word.
woensdag 27 augustus 2025 om 20:55
Ja, omdat je er geen bal van snapt.ikbenhetzozat schreef: ↑27-08-2025 20:52Helemaal niet, je ergens niet van bewust zijn staat bij mij dus niet gelijk aan een gevaar vormen voor een vrouw. Is het vervelend, onaangepast of wat ook, maar ik vind het weinig te maken hebben een reden waar een vrouw bang van word.
Dat is nu wel heel erg duidelijk geworden vandaag.
Meine gute..
woensdag 27 augustus 2025 om 20:58
Eerst even onderzoek doen voordat je iets afdoet als onzin. Ik zeg niet dat vrouwen in Amerika geen slachtoffer zijn van geweld. Ik zeg dat je in Amerika ook gewoon overvallen kan worden door een vrouw. Iets dat in Nederland veel minder voorkomt dan daar. Maar goed, het gelijk afdoen als onzin is kennelijk makkelijker.
woensdag 27 augustus 2025 om 21:00
Het gaat erom dat vrouwen ook in Amerika veel meer risico lopen dan mannen.ikbenhetzozat schreef: ↑27-08-2025 20:58Eerst even onderzoek doen voordat je iets afdoet als onzin. Ik zeg niet dat vrouwen in Amerika geen slachtoffer zijn van geweld. Ik zeg dat je in Amerika ook gewoon overvallen kan worden door een vrouw. Iets dat in Nederland veel minder voorkomt dan daar. Maar goed, het gelijk afdoen als onzin is kennelijk makkelijker.
Mannen bevolken ook daar in hoofdzaak de gevangenis. Vrouwen die mannen overvallen zijn in de minderheid. Mannen doen het veel vaker. Ook daar.
Volgens cijfers doet de VS het slechter op het gebied van femicide dan Nederland.
In Zuid-Amerika is femicide en geweld tegen vrouwen een groot probleem.
Maar goed, de discussie wordt een beetje idioot zo.
woensdag 27 augustus 2025 om 21:01
Vrouwen zijn niet net zo gevaarlijk als mannen, en ook niet gevaarlijker.ikbenhetzozat schreef: ↑27-08-2025 20:48Misschien in Nederland niet, maar er zijn genoeg andere landen waar gewapende vrouwen je ook overvallen in een steeg hoor. Maar goed, dat zal ook wel weer niet kloppen volgens de mensen hier.
En stel dat dit wel zo zou zijn, dan nog betekent dat niet dat er geen oplossing moet komen voor het mannengevaar. Het een sluit het ander namelijk niet uit. Je mag er een topic over openen hoor, over wat te doen met die gevaarlijke vrouwen die het leven van mannen onveilig maken. Misschien komen er dan hele mooie oplossingen.
woensdag 27 augustus 2025 om 21:03
Dat is niet netjes maar er zijn ook meer dan genoeg vrouwen die dit doen. Dus nee, ik snap het punt niet. Door iemand heen praten is ongewenst, maar door een man is toch niet erger dan door een vrouw? Of praten vrouwen nooit door een ander heen? Zie ik dat ook verkeerd?Timetraveler schreef: ↑27-08-2025 20:55Het begint allemaal met een gebrek aan empathie, inleven in en rekening houden met de ander, jezelf en jouw belangen voorop stellen ten koste van de ander. Zoals het manspreaden bijvoorbeeld, of door een vrouw heenpraten in een vergadering. Het is meer dan verkrachting of moord, maar allemaal onderdeel van een groter plaatje.
Het heeft niks te maken met emphatie, inleven of wat dan ook. Ik zou juist graag een veilige wereld willen voor iedereen en ik vind ook oprecht dat we ons daar veel meer voor moeten inspannen. Maar bepaalde dingen vind ik persoonlijk echt te ver gaan. Zoals dat een man een vrouw niet meer mag inhalen op de fiets en maar moet stoppen of omfietsen. Dat het door iemand heen praten gezien word als een mannenprobleem terwijl vrouwen dit net zo goed doen. Dus ja, ik vind dat raar.
woensdag 27 augustus 2025 om 21:07
Je rukt wat ik zeg uit z'n verband. Ik reageerde op iemand die het deed overkomen alsof mannen levensgevaarlijk zijn en vrouwen enkel onschuldige vogeltjes. Daar stoor ik me aan.Renske schreef: ↑27-08-2025 21:01Vrouwen zijn niet net zo gevaarlijk als mannen, en ook niet gevaarlijker.
En stel dat dit wel zo zou zijn, dan nog betekent dat niet dat er geen oplossing moet komen voor het mannengevaar. Het een sluit het ander namelijk niet uit. Je mag er een topic over openen hoor, over wat te doen met die gevaarlijke vrouwen die het leven van mannen onveilig maken. Misschien komen er dan hele mooie oplossingen.
woensdag 27 augustus 2025 om 21:08
Je hebt een ding bewezen: educatie heeft maar zeer beperkt effect. Omdat sommige mensen hun eigen waarheid boven alles plaatsen.ikbenhetzozat schreef: ↑27-08-2025 21:03Dat is niet netjes maar er zijn ook meer dan genoeg vrouwen die dit doen. Dus nee, ik snap het punt niet. Door iemand heen praten is ongewenst, maar door een man is toch niet erger dan door een vrouw? Of praten vrouwen nooit door een ander heen? Zie ik dat ook verkeerd?
Het heeft niks te maken met emphatie, inleven of wat dan ook. Ik zou juist graag een veilige wereld willen voor iedereen en ik vind ook oprecht dat we ons daar veel meer voor moeten inspannen. Maar bepaalde dingen vind ik persoonlijk echt te ver gaan. Zoals dat een man een vrouw niet meer mag inhalen op de fiets en maar moet stoppen of omfietsen. Dat het door iemand heen praten gezien word als een mannenprobleem terwijl vrouwen dit net zo goed doen. Dus ja, ik vind dat raar.
woensdag 27 augustus 2025 om 21:09
ikbenhetzozat schreef: ↑27-08-2025 21:03Dat is niet netjes maar er zijn ook meer dan genoeg vrouwen die dit doen. Dus nee, ik snap het punt niet. Door iemand heen praten is ongewenst, maar door een man is toch niet erger dan door een vrouw? Of praten vrouwen nooit door een ander heen? Zie ik dat ook verkeerd?
Je vergeet even voor het gemak het belangrijkste detail. De situatie!
Ik wordt dagelijks ingehaald door mannen die sneller fietsen dan ik. Geen moeite mee. In de late avond, op een stukje weg wat achteraf voelt het toch anders.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
woensdag 27 augustus 2025 om 21:14
Heb ik niemand zien schrijven, over uit verband rukken gesproken. Ik ga in op wat jij schrijft en waar je zelf mee aan de haal gaat.ikbenhetzozat schreef: ↑27-08-2025 21:07Je rukt wat ik zeg uit z'n verband. Ik reageerde op iemand die het deed overkomen alsof mannen levensgevaarlijk zijn en vrouwen enkel onschuldige vogeltjes. Daar stoor ik me aan.

woensdag 27 augustus 2025 om 21:16
Nou ik heb in zo'n situatie toch echt liever dat hij me inhaalt. Ik heb hem liever voor me rijden als achter me. Ik ga zelfs langzamer fietsen zodat hij sneller kan passeren. Ik doe eigenlijk in allerlei als bedreigend voelende situaties alles om mijn angst zo kort mogelijk te houden. Ik steek bijv. daarom dus ook zelf over als in de nachtelijke uurtjes iemand achter me loopt.
woensdag 27 augustus 2025 om 21:16
In mijn ervaring is het even vervelend, maar zie ik het, ook bij mijzelf, gewoon veel vaker gebeuren door mannen dan vrouwen. Net als dat ik mijn vrouwelijke collega's vaker zorg zie dragen voor het feit dat iedereen gehoord wordt/zich gehoord voelt.ikbenhetzozat schreef: ↑27-08-2025 21:13Ok, prima. Dan mag jij mij uitleggen waarom een man die door een vrouw heen praat erger/vervelender is dan een vrouw die door een vrouw heen praat.
woensdag 27 augustus 2025 om 21:19
Maak er dan kostscholen van.
Oh nee…
Daar ging het ook mis.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
woensdag 27 augustus 2025 om 21:21
Precies. Maar eisen wel lekker de ruimte op en het vrouwtje moet maar netjes vragen of ze ook wat ruimte mogen.ikbenhetzozat schreef: ↑27-08-2025 20:40Ik vind dat je wel erg ver gaat nu. Tot fysiek contact dwingen. Je kan toch gewoon zeggen "joh, kan je je been even weghalen, ik vind dat niet prettig.". Veel mannen zitetn wijdbeens en zijn zich er niet van bewust, niet alles is kwade opzet. Dit maak je er nu wel van en daarmee sla je voor mijn gevoel de plank mis.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.

woensdag 27 augustus 2025 om 21:24
woensdag 27 augustus 2025 om 21:33
https://www.vice.com/nl/article/waarom- ... e%E2%80%A6

Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 27 augustus 2025 om 21:42
Die vrouwen zitten ook wijdbeens of zo?DronkenAardbei schreef: ↑27-08-2025 21:24Nou dit vrouwtje moet ook regelmatig ruimte vragen aan vrouwen die in het OV eigenlijk 1,5 zitplaats nodig hebben. Net zo irritant.
woensdag 27 augustus 2025 om 21:44
Precies ja.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
woensdag 27 augustus 2025 om 21:44
Ze zullen hun tas wel naast zich hebben gezet, denk ik.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 27 augustus 2025 om 21:45
Dat is ook asociaal ja. Doen zowel mannen als vrouwen.blijfgewoonbianca schreef: ↑27-08-2025 21:44Ze zullen hun tas wel naast zich hebben gezet, denk ik.
woensdag 27 augustus 2025 om 22:22
In het onderwijs wordt zeer regelmatig, ik denk dagelijks, aandacht besteed aan omgangsvormen. Soms expliciet, meestal gewoon door voorleven. En dat is niet genoeg als mensen onderling iets anders blijven normaliseren. Of het ter discussie stellen, omdat …
dat het gevoel van onveiligheid niet klopt, want de cijfers zeggen….,
femicide heel naar is, maar dat er toch vooral mannen vermoord worden….,
het echt geen goed plan is om een wapenwedloop te beginnen om je te verdedigen…
je toch humor moet kunnen blijven hebben…
dat het gevoel van onveiligheid niet klopt, want de cijfers zeggen….,
femicide heel naar is, maar dat er toch vooral mannen vermoord worden….,
het echt geen goed plan is om een wapenwedloop te beginnen om je te verdedigen…
je toch humor moet kunnen blijven hebben…
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in