Ik kan het niet meer horen zonder boos te worden

22-08-2025 07:54 1098 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Gesprek van de dag gisteren. Hoevaak ik wel niet heb horen zeggen: 'Waarom fietst zo'n meisje daar alleen?' 'Waarom vinden die ouders dat goed?' Waarom zeggen mensen niet: 'Wat een klootzak!'

Kom op, laten we voortaan niet oordelen over het hoe en waarom van het meisje. Laten we anderen daarop aanspreken. Lisa deed niks fout, net als al die andere meisjes die niks fout deden.

De enige die fout zat was de dader.

https://nos.nl/artikel/2579430-insta-be ... oed-gedaan
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
BuzzieBee schreef:
28-08-2025 16:59
Oh maar dat snap ik prima. Alleen hoe krijgen we mannen zo ver dat allemaal netjes te gaan doen.
Door er ruchtbaarheid aan te geven met bv rijksoverheidsspotjes. Ik denk dat het heel belangrijk is dat de gemiddelde man gewoon een klein beetje inzicht krijgt in het gevoel van onveiligheid bij vrouwen. En dan nog zal niet elke man zich eraan houden, net als dat niet iedereen stopt met roken maar dat geeft toch niet? We mogen gewoon alles aangrijpen om een stukje bewustwording wakker te maken.
.
Moiren schreef:
28-08-2025 15:54
Kansloos of dom. Welke van de twee is het? Of gewoon kansloos dom, kan ook nog.

Geen idee ik ken je verder niet, ik vind je overige posts op het forum over het algemeen best wel oké maar hiermee vlieg je wel een beetje uit de bocht inderdaad.

Vanielje schreef:
28-08-2025 11:18
Kijk gewoon eens in een drukke kroeg naar de dynamiek, en let op het verschil in houding tussen mannen die vrouwen willen passeren en vrouwen die mannen willen passeren. Dit snap je heus wel.

Een totaal verschillende situatie op een totaal verschillend fenomeen toepassen vind ik niet heel erg sterk qua argumentatie.

Wat is het verschil (en dan voor het gemak in de discussie en on topic vanuit een vrouw bezien) tussen:
- een vrouw vragen of ze haar tas op schoot wil nemen zodat je er naast kan zitten;
- een man vragen of hij even kan inschikken zodat je ernaast kan zitten?
Noogieman hoeft niet meer over te steken, hij is helemaal van de vivastraat geweerd
(ban vanwege trollen).
ApproachableAlec schreef:
28-08-2025 17:40
Geen idee ik ken je verder niet, ik vind je overige posts op het forum over het algemeen best wel oké maar hiermee vlieg je wel een beetje uit de bocht inderdaad.

Een totaal verschillende situatie op een totaal verschillend fenomeen toepassen vind ik niet heel erg sterk qua argumentatie.

Wat is het verschil (en dan voor het gemak in de discussie en on topic vanuit een vrouw bezien) tussen:
- een vrouw vragen of ze haar tas op schoot wil nemen zodat je er naast kan zitten;
- een man vragen of hij even kan inschikken zodat je ernaast kan zitten?
Je snapt het dus niet. Geeft niet, even goede vrienden.
Rooss4.0 schreef:
28-08-2025 17:16
Door er ruchtbaarheid aan te geven met bv rijksoverheidsspotjes. Ik denk dat het heel belangrijk is dat de gemiddelde man gewoon een klein beetje inzicht krijgt in het gevoel van onveiligheid bij vrouwen. En dan nog zal niet elke man zich eraan houden, net als dat niet iedereen stopt met roken maar dat geeft toch niet? We mogen gewoon alles aangrijpen om een stukje bewustwording wakker te maken.
@ BuzzieBee: Ja Rijksoverheidsspotjes zouden heel fijn zijn! En ik denk dat hier erover praten ook al iets kan doen, ook al is het klein.
En zeg het in je omgeving.
Spotjes zijn leuk, als extraatje.
Betere wetgeving en handhaving gaat echt helpen.
Offtopic
Lila-Linda schreef:
29-08-2025 07:26
De ouderwetse spotjes op tv gaan de jeugd i.i.g. niet helpen.
vivapimpelmees schreef:
29-08-2025 09:43
De ouderwetse spotjes op tv gaan de jeugd i.i.g. niet helpen.

Jongeren kijken amper tv.
Dus hup, de social media op.
Felidaez schreef:
29-08-2025 10:13
Dus hup, de social media op.
Dit dus, er is inmiddels meer dan het polygoonjournaal.
De Radboud Universiteit in Nijmegen roept studenten op om tijdens de introductieweek niet alleen naar huis te fietsen. Aanleiding is een studente die eerder deze week bijna van haar fiets een auto ingetrokken werd.

Introductieteam Radboud Universiteit roept studenten op niet alleen te fietsen  - https://nos.nl/l/2580283

https://www.voxweb.nl/bericht/organisat ... meegenomen
Suus schreef:
29-08-2025 10:11
Jongeren kijken amper tv.
Zeg maar gerust niet.

Dit soort dingen kunnen helpen.

https://www.instagram.com/reel/DNoaODvI ... 0zMTUyZWdt
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Lila-Linda schreef:
Zeker waar.
Lila-Linda schreef:
Handhaving wordt te vaak als oplossing gezien. Maar moord en doodslag valt niet te handhaven, ook in landen met de strengst mogelijke controles wordt gemoord.. Je kunt niet in ieder huis, of zelfs maar in iedere straat, politie zetten.

De oplossing moet je zoeken ver voordat er gehandhaafd of gestraft gaat worden. Als je moet gaan straffen is het al te laat. Er wordt ook vaak de denkfout gemaakt dat zwaarder straffen afschrikt. Maar zo werkt het niet in het hoofd van moordenaars en andere criminelen. Als dat wel zo zou zijn dan zou er niets crimineels meer gebeuren gezien de straffen die er op staan.
Appletje schreef:
29-08-2025 10:33
Handhaving wordt te vaak als oplossing gezien. Maar moord en doodslag valt niet te handhaven, ook in landen met de strengst mogelijke controles wordt gemoord.. Je kunt niet in ieder huis, of zelfs maar in iedere straat, politie zetten.

De oplossing moet je zoeken ver voordat er gehandhaafd of gestraft gaat worden. Als je moet gaan straffen is het al te laat. Er wordt ook vaak de denkfout gemaakt dat zwaarder straffen afschrikt. Maar zo werkt het niet in het hoofd van moordenaars en andere criminelen. Als dat wel zo zou zijn dan zou er niets crimineels meer gebeuren gezien de straffen die er op staan.
Maar de weg naar de moord toe wel, het is bekend wat de voortekenen zijn en daar zou op gehandhaafd moeten worden.
Moiren schreef:
29-08-2025 10:25
Zeg maar gerust niet.

Dit soort dingen kunnen helpen.

https://www.instagram.com/reel/DNoaODvI ... 0zMTUyZWdt
Dit is heel goed ja.
Studenten van de Radboud Universiteit delen livelocaties en maken tandenborstelselfies als ze weer veilig thuis zijn.

https://www.rn7.nl/nieuws/artikel/stude ... te-fietsen
Appletje schreef:
29-08-2025 10:33

Ik ben het niet helemaal met je eens, ik denk dat meer toezicht op bepaalde onveilige plekken wel degelijk helpt.

Jaren geleden is een goede vriendin mishandeld door een groepje idioten die eerst hoer bleven roepen naar haar en toen ze niet reageerde haar vervolgens een blauw oog en een tand door haar lip sloegen. Gewoon zomaar, stelletje klootzakken.

Maar wat ons zo boos maakte, is dat op de plek waar het gebeurde vaker dit soort incidenten voorkwamen.
De politie reed daar vaker een rondje, maar wat haalt dat nu uit.
Waarom zetten ze op dit soort plekken geen undercover agenten neer. Hoppakee, oppakken dat tuig.

Op het Weesperplein, waar dat meisje verkract werd ook zo. Ik lees op At5 dat daar gedeald werd en vaker mensen lastig gevallen werden, berovingen en zo.
In Dresden is vdeze week een Amerikaanse toerist flink toegetakeld toen hij vrouwen hielp die lastig gevallen werden door twee mannen.
De politie had al snel een man opgepakt, maar dat was niet degene die hem gesneden had, dus die was al heel snel weer vrij, eerder dan dat de toerist geholpen was in het ziekenhuis.

En dan denk ik, hoezo laten ze die vrij? Hij valt vrouwen lastig, mishandelt degene die hen helpt. Ik snap daar helemaal niets van.

Ik kan de link wel plakken, maar die is vrij gruwelijk.
Teardrop2 schreef:
29-08-2025 11:26
In Dresden is vdeze week een Amerikaanse toerist flink toegetakeld toen hij vrouwen hielp die lastig gevallen werden door twee mannen.
De politie had al snel een man opgepakt, maar dat was niet degene die hem gesneden had, dus die was al heel snel weer vrij, eerder dan dat de toerist geholpen was in het ziekenhuis.

En dan denk ik, hoezo laten ze die vrij? Hij valt vrouwen lastig, mishandelt degene die hen helpt. Ik snap daar helemaal niets van.

Ik kan de link wel plakken, maar die is vrij gruwelijk.

Het lijkt mij een goed idee om de discussie wel bij Nederland en to the point te houden. De materie & discussie is nu al complex. Als we dan ook nog iedere buitenlandse mishandeling & femicide er bij halen...
Teardrop2 schreef:
29-08-2025 11:19
Ik ben het niet helemaal met je eens, ik denk dat meer toezicht op bepaalde onveilige plekken wel degelijk helpt.

Jaren geleden is een goede vriendin mishandeld door een groepje idioten die eerst hoer bleven roepen naar haar en toen ze niet reageerde haar vervolgens een blauw oog en een tand door haar lip sloegen. Gewoon zomaar, stelletje klootzakken.

Maar wat ons zo boos maakte, is dat op de plek waar het gebeurde vaker dit soort incidenten voorkwamen.
De politie reed daar vaker een rondje, maar wat haalt dat nu uit.
Waarom zetten ze op dit soort plekken geen undercover agenten neer. Hoppakee, oppakken dat tuig.

Op het Weesperplein, waar dat meisje verkract werd ook zo. Ik lees op At5 dat daar gedeald werd en vaker mensen lastig gevallen werden, berovingen en zo.
Je kan niet zomaar undercoveragenten neerzetten. Allereerst vraagt dat nogal veel capaciteit. Daarnaast: hoe zie je dat praktisch voor je? Een undercoverteam dat zakkenrollers oppakt, kan makkelijk opgaan in de massa van een druk station of overvolle toeristische straat, waardoor ze niet snel gezien zullen worden. Dat is anders op plekken waar niet zoveel mensen zijn, dan zullen ze al snel ontdekt zijn. Zinloos dus. Bovendien is "undercover-werk" aan bepaalde regels onderhevig en kan je dus niet zomaar undercover agenten neerzetten waar, wanneer, hoe vaak je wil.
Sess schreef:
29-08-2025 11:31
Het lijkt mij een goed idee om de discussie wel bij Nederland en to the point te houden. De materie & discussie is nu al complex. Als we dan ook nog iedere buitenlandse mishandeling & femicide er bij halen...
Het gaat om een recente mishandeling, en een heftige mishandeling. En het leek mij in de strekking van dit topic wel degelijk relevant gezien de omstandigheden van de mishandeling.
meisje85 schreef:
29-08-2025 11:45
Je kan niet zomaar undercoveragenten neerzetten. Allereerst vraagt dat nogal veel capaciteit. Daarnaast: hoe zie je dat praktisch voor je? Een undercoverteam dat zakkenrollers oppakt, kan makkelijk opgaan in de massa van een druk station of overvolle toeristische straat, waardoor ze niet snel gezien zullen worden. Dat is anders op plekken waar niet zoveel mensen zijn, dan zullen ze al snel ontdekt zijn. Zinloos dus. Bovendien is "undercover-werk" aan bepaalde regels onderhevig en kan je dus niet zomaar undercover agenten neerzetten waar, wanneer, hoe vaak je wil.
Ja klopt, het kost capaciteit en er is geen geld voor.
In het geval van mijn vriendin ging het om een winkelcentrum en had het best gekund.
De politie heeft de capaciteit niet om op iedere stille plek politie te plaatsen, in uniform of niet. Dat is gewoon niet betaalbaar. Het enige dat mogelijk is is het probleem tijdelijk verplaatsen.

Een alternatief is werken met niet-officiele "burgerwachten" die bij toerbeurt toezicht houden op stille plekken en ingrijpen indien nodig, maar dat voegt ook weer een onaangenaam element toe aan de samenleving.

Edit: meer cameratoezicht lijkt me wel een goede optie.
vanielje wijzigde dit bericht op 29-08-2025 12:03
6.50% gewijzigd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven