Is de aarde nog te redden?

19-12-2018 21:15 388 berichten
Benieuwd hoe de meningen hier verdeeld zijn. Naar aanleiding van een discussie in het topic over goedkope vliegtickets. Je mag eventueel twee antwoorden aanvinken als je niet kunt kiezen.

Is de aarde zoals wij hem kennen nog te redden?

Totaal aantal stemmen: 171

Ja, door forse investeringen in nieuwe technologie (6%)
Ja, maar alleen met hele drastische maatregelen (22%)
Nee, we consumeren en vervuilen gewoon door, dat is niet meer te stoppen (45%)
De aarde hoeft niet gered, de mens speelt nauwelijks een rol in milieu en klimaat (13%)
Doe niet zo dramatisch, er is niks bijzonders aan de hand (8%)
Ik weet inmiddels niet meer wie ik nog moet geloven (6%)
Alle reacties Link kopieren
De overheid heeft het telkens over het reduceren van CO2. Maar het gekke is dat met het verbranden van biomassa je meer CO2 produceert, dan met gas.

Van het gas af, is dus meer een politieke, dan een op het milieu gebaseerde keuze.

https://www.groenerekenkamer.nl/4827/mi ... -biomassa/
Snoesje666 schreef:
26-12-2018 12:52
Okee, dan ZIE ik ze sinds een jaar of 20. :)

Hier (oosten van het land) zie ik ze ook wat meer, hoor, in de buurt van water, maar meestal alleen of hooguit met drie of vier tegelijk :)
Misschien dat ze bij jullie vanuit Duitsland komen overwinteren ?
https://www.vogelatlas.nl/atlas/soorten/soort/720
Sorry mensen, nu houd ik op voor dit een vogelkletstopic wordt.
nounou
tinydancer schreef:
26-12-2018 11:48
Een warmtepomp lijkt mij geen goede oplossing. Ze verwarmen te weinig, en kosten enorm veel. Daarnaast moeten alle huiseigenaren dan in hun huis in korte tijd isoleren. Dat geld heeft lang niet iedereen beschikbaar, en ik vraag mij af of er wel voldoende klussers zijn om dat te doen ? Nu is het al lastig om aan goede werklui te komen.
Ik zie liever dat er nog wel gas blijft komen, en parallel daaraan de nieuwe technieken verbeteren.
Alleen als je je huis heel goed isoleert kan een warmtepomp werken. Maar bij koude is bijverwarming nodig. En de buitenunit maakt herrie, vast gezellig.

Ik ben ook voorstander van een minder progressief beleid, zodat nieuwe technieken goed kunnen worden ontwikkeld, zonder tijdsdruk. Door meer tijd te nemen zullen de milieu effecten denk ik gunstiger zijn. Alles wat nu geproduceerd is, is over een paar jaar weer afgeschreven, lang leve de afvalberg. Maar ja, die afvalberg van windmolens, zonnepanelen, accu's e.d. is van latere zorg.
Zazamaenade schreef:
26-12-2018 12:30
Nee hoor, in de 17e eeuw waren er al grote aalscholverkolonies in Nederland. Deze vogel is lang bestreden omdat hij veel vis eet. Hierdoor en door watervervuiling in de jaren zestig werd de aalscholver een zeldzame vogel en kwam hij op de Rode Lijst.
Tegenwoordig zijn er ook aalscholvers in het binnenland waar ze solitair leven, althans niet in kolonies.
http://www.arnovanthoog.nl/2017/01/de-w ... ral-baars/

Nog één dan: ik woon in de Randstad, regio Rotterdam, en hier in de buurt zitten veel Aalscholvers, al jarenlang.
Ikzegookwat schreef:
26-12-2018 15:15
Nog één dan: ik woon in de Randstad, regio Rotterdam, en hier in de buurt zitten veel Aalscholvers, al jarenlang.
Zelfs in het Zuiderpark in Rotterdam woont een groep aalscholvers
Snoesje666 schreef:
26-12-2018 12:00
Dit.

De mensheid vernietigt zichzelf, de natuur neemt het weer over en er zullen ooit nieuwe "intelligente" levensvormen ontstaan die het uiteindelijk ook weer verklooien.

Het is een cyclus.
Het is zeker niet zo dat evolutie noodzakelijkerwijze leidt tot intelligente levensvormen. Evolutie is een willekeurig proces en er zijn veel succesvolle uitkomsten mogelijk zonder intelligentie.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
En zojuist gaat het in het acht uur journaal over het percentage waarmee files en de drukte in het OV zijn toegenomen. De enige oplossing die geopperd wordt? Van alles meer! Meer wegen, meer treinen en na ons de zondvloed. Ons land bezwijkt al overduidelijk onder de de alsmaar toenemende hoeveelheid mensen en de gevolgen daarvan, maar nee, dat wordt niet benoemd want dat is taboe! Of ben ik nu off topic? Meer wegen, treinen enz. lijken me echter niet bevorderlijk voor het voortbestaan van de wereld!
Who wants to clear the fog and all the smog in your mirrors When you could just fall back and wait? ~Doechii~
De aarde warmt zichzelf op en heeft ijstijden, dat was altijd al zo, dus wat valt er te redden?
Liliane13 schreef:
27-12-2018 20:16
En zojuist gaat het in het acht uur journaal over het percentage waarmee files en de drukte in het OV zijn toegenomen. De enige oplossing die geopperd wordt? Van alles meer! Meer wegen, meer treinen en na ons de zondvloed. Ons land bezwijkt al overduidelijk onder de de alsmaar toenemende hoeveelheid mensen en de gevolgen daarvan, maar nee, dat wordt niet benoemd want dat is taboe! Of ben ik nu off topic? Meer wegen, treinen enz. lijken me echter niet bevorderlijk voor het voortbestaan van de wereld!
Tsja die mensen komen ergens vandaan... En gezien het geboortecijfer 1,x per Nederlands stel van 2 personen is, is er maar een oorzaak te noemen.
Het is vanavond wel nuttig om eerst te loepen voor je reageert op een (schijnbaar) nieuwe forummer.
nounou
Zazamaenade schreef:
27-12-2018 21:51
Het is vanavond wel nuttig om eerst te loepen voor je reageert op een (schijnbaar) nieuwe forummer.
Bedoel je iemand die nu op anoniem staat?
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
tinydancer schreef:
26-12-2018 13:08
De overheid heeft het telkens over het reduceren van CO2. Maar het gekke is dat met het verbranden van biomassa je meer CO2 produceert, dan met gas.

Van het gas af, is dus meer een politieke, dan een op het milieu gebaseerde keuze.

https://www.groenerekenkamer.nl/4827/mi ... -biomassa/
De Groene Rekenkamer verspreidt zoals iedereen weet desinformatie. Ook dit verhaal deugt niet. Biomassa voegt geen extra CO2 toe aan de atmosfeer omdat hier ook een zelfde hoeveelheid CO2 wordt opgenomen. Bij fossiele brandstoffen komt extra CO2 vrij.
oudebaas schreef:
27-12-2018 22:21
Bedoel je iemand die nu op anoniem staat?
Dat lijkt maar zo ;-)
En eerder vanavond 18 faketopics. Hopelijk is dit alles geen aankondiging van een veel te lange vakantieverveelmalaise.

Komt de Groene Rekenkamer voort uit de Climategate-website ?
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven