Is de Nederlandse vrouw geëmancipeerd?

11-08-2019 09:46 1050 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het Financieel dagblad had gisteren een interview met PvdA-politica Keklik Yücel, journaliste Fidan Ekiz, publiciste Yesim Candan en D66-politica Meryem Cimen
https://fd.nl/achtergrond/1311071/te-la ... tolerantie

Het ging o.a. over de emancipatie van de "Nederlandse" vrouw en er worden stevige uitspraken gedaan.

Bijvoobeeld:

‘Vrouwen hier zijn helemaal niet geëmancipeerd. Totaal niet.’
(door Yesim Candan )


En :

Fidan Ekiz : ‘De rolpatronen zijn hier nog altijd heel traditioneel, al doet iedereen graag alsof dat niet zo is.'

Uiteraard het "verwijt" dat 60% van de Nederlandse vrouwen partime werkt.

En deze opmerkelijke :-D

Als je een afspraak met ze wilt maken, is het altijd (zet zeurstemmetje op): “Dat moet ik eerst thuis even overleggen”.'

Herkennen jullie je in deze uitspraken?
En zo ja zijn jullie het er mee eens?

TO trapt af:

Ik ben het er gedeeltelijk mee eens, een deeltijdbaan is toch perfect als je daardoor kinderen hebt die door OUDERS worden opgevoed en niet door de dagopvang / school / opa en oma of met een sleutel op zak op straat rond hangen.
Wel denk ik dat vrouw & man allebei (indien mogelijk ) deeltijdbanen moeten nemen voor een betere verdeling opvoeding / huishouden / inkomen.

Tja ik vind het redelijk normaal dat je bij het maken van een afspraak even met het thuisfront overlegd.
En nee het hoeft niet altijd maar ik hoor veel mannen ook overleggen als er iets afgesproken moet worden.
Ik zie dat overleggen met partner nou niet zo zeer als een gebrek aan emancipatie maar als gevolg van bomvolle agenda's

Als ik bezoek uitnodig overleg ik dat met mijn partner

Totaal aantal stemmen: 160

Soms wel, soms niet (48%)
Altijd (40%)
Nooit (12%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Solomio schreef:
16-08-2019 11:37
Waarom niet gewoon een dag thuis zijn?
Weekend is dan ook mama- en papadag?
Maar ik ben dan niet een dag thuis, maar ren juist van hot naar her.

Mama- of papadag is (in ieder geval in mijn omgeving) de ingeburgerde term voor de doordeweekse dag die je minder bent gaan werken om in je eentje met je kinderen door te brengen. Het weekend is het weekend, de vrije dagen die je elke week hebt met het hele gezin.
Alle reacties Link kopieren
De termen mama en papa vind ik ook al zo infantiel. Dat zijn aanspreektermen.
Je bént vader en moeder, je wordt mama en papa genoemd.
Door je kinderen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ja maar vaderdag en moederdag zijn al bezette namen.

Nu ze het zo uitleggen snap ik pappa- en mammadag wel, al moet mammadag dan wel net zo gaan inburgeren als pappadag. Ik stem wel voor een betere benaming. Ouderdag is ook al bezet zeker?
anoniem_385856 wijzigde dit bericht op 16-08-2019 11:51
1.25% gewijzigd
Solomio schreef:
16-08-2019 11:48
De termen mama en papa vind ik ook al zo infantiel. Dat zijn aanspreektermen.
Je bént vader en moeder, je wordt mama en papa genoemd.
Door je kinderen.

Ja, zo zie ik het ook.
Maar vaderdag en moederdag hebben nu eenmaal al een andere betekenis :)
Alle reacties Link kopieren
Nee, dan werk ik niet zou ook genoeg moeten zijn toch?
Alle reacties Link kopieren
Kinderdag?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
16-08-2019 11:52
Nee, dan werk ik niet zou ook genoeg moeten zijn toch?
Maar voor de kinderen zorgen is ook pittig.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
16-08-2019 11:54
Maar voor de kinderen zorgen is ook pittig.
Ja.

Is het dan een term om aan te geven dat je niet een luie uitvreter bent en dus niet zomaar niet op kantoor bent?
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
16-08-2019 11:55
Ja.

Is het dan een term om aan te geven dat je niet een luie uitvreter bent en dus niet zomaar niet op kantoor bent?
Dat denk ik ja.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Op mijn werk wordt dit niet gebruikt om je afwezigheid op kantoor te verantwoorden. Ik ben zo vaak niet op kantoor tijdens werktijden.

Het is gewoon een term die de lading dekt. Net als snipperdag dat vroeger was, maar nu niet meer is omdat mensen zich anders tot hun vrije tijd verhouden dan toen die term in zwang kwam.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
16-08-2019 12:03
Op mijn werk wordt dit niet gebruikt om je afwezigheid op kantoor te verantwoorden. Ik ben zo vaak niet op kantoor tijdens werktijden.

Het is gewoon een term die de lading dekt. Net als snipperdag dat vroeger was, maar nu niet meer is omdat mensen zich anders tot hun vrije tijd verhouden dan toen die term in zwang kwam.
Als je nou van 4 naar 3 dagen gaat werken, wat is dan je papa- of mamadaf?

Jij was het toch, dat het de term voor de dag is die je minder gaat werken om voor de kinderen te zorgen? Of heb je dan 2 papa- of mamadagen?
Mevrouw75 schreef:
16-08-2019 12:10
Als je nou van 4 naar 3 dagen gaat werken, wat is dan je papa- of mamadaf?

Jij was het toch, dat het de term voor de dag is die je minder gaat werken om voor de kinderen te zorgen? Of heb je dan 2 papa- of mamadagen?

Geen idee eigenlijk. In mijn omgeving (werk, vriendenkring) is deeltijd 32-36 uur. Het lijkt mij dat de term minder wordt gebruikt door mensen bij wie werk een minder grote plek inneemt.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons wordt de term gebruikt zodat iedereen weet dat je echt niet kan ruilen/inspringen/terugkomen want er is geen opvang voor de kinderen. Met de term vrije dag kan dat wel.
Marana schreef:
16-08-2019 11:51
Ja maar vaderdag en moederdag zijn al bezette namen.

Nu ze het zo uitleggen snap ik pappa- en mammadag wel, al moet mammadag dan wel net zo gaan inburgeren als pappadag. Ik stem wel voor een betere benaming. Ouderdag is ook al bezet zeker?

Wat mij betreft niet hoor. Pappadag is bedacht om te verantwoorden dat mannen parttime te werken omdat het niet zo geaccepteerd is als bij vrouwen. Het is dus nog steeds een bevestiging van ongeëmancipeerde mannendiscriminatie. Het is nog steeds een vorm van hij moet kunnen uitleggen waarom hij niet werkt zoals zij moet kunnen uitleggen hoe het dan zit met de kinderen als ze wel werkt. Mammadag wordt misschien nu ook een beetje misbruikt als afgeleide variant omdat vrouwen ervaren dat die mannen dan door hun werk minder lastig gevallen worden.

Maar de term blijft ook in die hoedanigheid onzinnig. Het wordt gebruikt om begrip te kweken voor iets van vanzelfsprekend zou moeten zijn. Alsof pappa op z'n vrije dag niets met de kinderen doet maar op pappadag wel? Alsof mamma alsnog op de vrije dag van pappa het huishouden doet zodat hij beschikbaar is voor noodgevallen op de zaak, maar op pappadag niet? Mammadag wordt totaal anders ingevuld dan een vrije dag? Op je werk registreren ze mammadag als een speciaal soort vrije dag zodat je collega's weten dat je niet mag worden lastig gevallen? En hoe zit dat dan met mensen die geen kinderen hebben, kan je die op vrije dagen altijd lastig vallen?

Het moet normaal zijn dat je parttime werkt en het moet normaal zijn dat je naast je werk ook een privéleven hebt en het moet normaal zijn dat je werknemers met rust laat buiten werktijd. En dat heeft niks met pappa's of mamma's te maken.
Dat is ook allemaal normaal in mijn omgeving en toch wordt de gewraakte term er gebruikt. Ik zie er echt geen kwaad in om het woord mamadag te gebruiken voor die dag. Het betekent echt niet dat ik alleen op die dag oog heb voor mijn kinderen. Dat vind ik eerlijk gezegd een bizarre gedachtegang.
SHIFTY schreef:
16-08-2019 15:53
Het moet normaal zijn dat je parttime werkt en het moet normaal zijn dat je naast je werk ook een privéleven hebt en het moet normaal zijn dat je werknemers met rust laat buiten werktijd. En dat heeft niks met pappa's of mamma's te maken.
:thumbsup:
Alle reacties Link kopieren
Uiteraard ben ik het geheel met Shifty eens.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik ook de term mamadag. In gewone gesprekken zeg ik gewoon "nee, ik werk niet op de x-dag". Ik gebruik de term alleen in de context als iemand vraagt "oh, heb je lekker vrij?" of "zou je morgen toch even kunnen komen?", dan zeg ik: "nee, het is mijn mamadag".

En dat betekent "al vliegt de toko in de hens en komt de koning hoogstpersoonlijk op bezoek, ik ben er niet en neem ook de telefoon niet op want ik ben met mijn kinderen".
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Dat is dus dan het gevolg van het feit dat het meer en meer zo wordt dat van je verwacht wordt dat je altijd beschikbaar bent.
Dat vind ik sowieso een slechte ontwikkeling.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Daar ben ik het ook mee eens.


Bij ons wordt eigenlijk nooit gesproken over mammadag en ik heb maar 1 (mannelijke) collega die het over pappadag heeft. Bij ons zijn het gewoon je vrije dagen, als in 'niet-werk-dagen'. Of je er nu 1 of 2 per week hebt, en met of zonder kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
16-08-2019 18:38
Dat is dus dan het gevolg van het feit dat het meer en meer zo wordt dat van je verwacht wordt dat je altijd beschikbaar bent.
Dat vind ik sowieso een slechte ontwikkeling.
Ja, klopt.
Am Yisrael Chai!
Helemaal eens met posts van Shifty.
Alle reacties Link kopieren
Het ging hier of in een andere draad over burgemeesters

De cijfers

Afbeelding

In ongeveer 1 op de 3 gemeentes is een vrouwelijke burgemeester.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
SHIFTY schreef:
16-08-2019 15:53
Wat mij betreft niet hoor. Pappadag is bedacht om te verantwoorden dat mannen parttime te werken omdat het niet zo geaccepteerd is als bij vrouwen. Het is dus nog steeds een bevestiging van ongeëmancipeerde mannendiscriminatie. Het is nog steeds een vorm van hij moet kunnen uitleggen waarom hij niet werkt zoals zij moet kunnen uitleggen hoe het dan zit met de kinderen als ze wel werkt. Mammadag wordt misschien nu ook een beetje misbruikt als afgeleide variant omdat vrouwen ervaren dat die mannen dan door hun werk minder lastig gevallen worden.

Maar de term blijft ook in die hoedanigheid onzinnig. Het wordt gebruikt om begrip te kweken voor iets van vanzelfsprekend zou moeten zijn. Alsof pappa op z'n vrije dag niets met de kinderen doet maar op pappadag wel? Alsof mamma alsnog op de vrije dag van pappa het huishouden doet zodat hij beschikbaar is voor noodgevallen op de zaak, maar op pappadag niet? Mammadag wordt totaal anders ingevuld dan een vrije dag? Op je werk registreren ze mammadag als een speciaal soort vrije dag zodat je collega's weten dat je niet mag worden lastig gevallen? En hoe zit dat dan met mensen die geen kinderen hebben, kan je die op vrije dagen altijd lastig vallen?

Het moet normaal zijn dat je parttime werkt en het moet normaal zijn dat je naast je werk ook een privéleven hebt en het moet normaal zijn dat je werknemers met rust laat buiten werktijd. En dat heeft niks met pappa's of mamma's te maken.
Ik heb geen kinderen maar een vrije dag is bij mij echt vrij. Dan wens ik niet door mijn werk gebeld te worden.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
16-08-2019 18:38
Dat is dus dan het gevolg van het feit dat het meer en meer zo wordt dat van je verwacht wordt dat je altijd beschikbaar bent.
Dat vind ik sowieso een slechte ontwikkeling.
Terecht opgemerkt. Mensen moeten aan zoveel eisen voldoen en zouden meer moeten schiften en de juiste prioriteiten stellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven