Is de Nederlandse vrouw geëmancipeerd?

11-08-2019 09:46 1050 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het Financieel dagblad had gisteren een interview met PvdA-politica Keklik Yücel, journaliste Fidan Ekiz, publiciste Yesim Candan en D66-politica Meryem Cimen
https://fd.nl/achtergrond/1311071/te-la ... tolerantie

Het ging o.a. over de emancipatie van de "Nederlandse" vrouw en er worden stevige uitspraken gedaan.

Bijvoobeeld:

‘Vrouwen hier zijn helemaal niet geëmancipeerd. Totaal niet.’
(door Yesim Candan )


En :

Fidan Ekiz : ‘De rolpatronen zijn hier nog altijd heel traditioneel, al doet iedereen graag alsof dat niet zo is.'

Uiteraard het "verwijt" dat 60% van de Nederlandse vrouwen partime werkt.

En deze opmerkelijke :-D

Als je een afspraak met ze wilt maken, is het altijd (zet zeurstemmetje op): “Dat moet ik eerst thuis even overleggen”.'

Herkennen jullie je in deze uitspraken?
En zo ja zijn jullie het er mee eens?

TO trapt af:

Ik ben het er gedeeltelijk mee eens, een deeltijdbaan is toch perfect als je daardoor kinderen hebt die door OUDERS worden opgevoed en niet door de dagopvang / school / opa en oma of met een sleutel op zak op straat rond hangen.
Wel denk ik dat vrouw & man allebei (indien mogelijk ) deeltijdbanen moeten nemen voor een betere verdeling opvoeding / huishouden / inkomen.

Tja ik vind het redelijk normaal dat je bij het maken van een afspraak even met het thuisfront overlegd.
En nee het hoeft niet altijd maar ik hoor veel mannen ook overleggen als er iets afgesproken moet worden.
Ik zie dat overleggen met partner nou niet zo zeer als een gebrek aan emancipatie maar als gevolg van bomvolle agenda's

Als ik bezoek uitnodig overleg ik dat met mijn partner

Totaal aantal stemmen: 160

Soms wel, soms niet (48%)
Altijd (40%)
Nooit (12%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
11-08-2019 10:30
Misschien willen gewoon veel vrouwen die moeder worden, niet zoveel meer werken als eerst. Omdat kinderen nu eenmaal veel werk kost en ze niet eeuwig klein blijven ( van genieten als ze nog jong zijn). En als ze ouder zijn zouden ze weer fulltime/ meer kunnen gaan werken.

Is dat raar?

Nee

Is fulltime achter de kassa bij de Lidl zitten belangrijker dan je kind opvoeden?
En is een kind opvoeden - ongeacht wie het doet, de man of de vrouw - niet ook gewoon WERKEN

Mijn ex vrouw lag vorig jaar in het ziekenhuis dus ik heb - samen met haar moeder - het huishouden over genomen.
Nou geloof me, dat is zweten :-D

* Papa waar is mijn biologie boek?
* Pfffffffffffff je weet toch dat ik geen oude kaas lust?
* Hoezo "die ligt in de was" papa ik ga over 2 uur weg en wil DIE broek aan.
* Van mama mag dat wel (ongeveer bij alles)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
O en wat ik zorgelijk vind is hoe een fulltime-parttime verdeling wordt weggezet (niet per sé de verdeling zelf altijd, maar de manier waarop er over wordt gedacht); namelijk dat degene, vaak de man, met een fulltime baan het leeuwendeel van het 'zware werk' doet, namelijk fulltime werken. En dat de vrouw in kwestie het maar 'makkelijk heeft', want zij 'hoeft' maar 3 dagen te werken. Ik zou 100% liever fulltime werken i.p.v. parttime werken en daarna ál die andere dingen moeten regelen. Ik denk echt dat de mannen in dergelijke verdelingen het toch vaak makkelijker hebben en zich dan stiekem ook wel realiseren.

Toch wordt dat bijna nooit onderkend; vaak wordt het weggezet alsof de vrouw degene is in de luxepositie want zij hoeft "maar" 3 dagen te werken. Terwijl zij degene is die het gros van de tweede en vaak de hele derde shift draait, stukken minder pensioen en financiële zekerheid opbouwt, etc.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
11-08-2019 11:10
Dat doorwauwelen doel ik op antwoorden op mijn input, i.p.v. ingaan op wat ik werkelijk zeg.
Maar vind jij jezelf geëmancipeerd dan?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
SHIFTY schreef:
11-08-2019 11:09
Dat je geslacht geen verschil maakt bij maatschappelijke kansen, mogelijkheden, beperkingen, rechten en plichten. En dat er geen maatschappelijke ongelijkheid is op basis van geslacht die keuzes in je privé-leven beperkt of negatief beïnvloed.
Ze vroeg het aan mij, maar hier kan ik me wel in vinden.

Voor mij houdt emancipatie in dat we niet eens meer in de gaten hebben of we te maken hebben met een man of een vrouw.
Niet omdat ze er allebei herzelfde uitzien, maar omdat we diep doordrongen zijn van het feit dat het voor alles buiten de seks helemaal niets uitmaakt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
11-08-2019 11:17
Maar vind jij jezelf geëmancipeerd dan?
Ja.
Alle reacties Link kopieren
Timetraveler schreef:
11-08-2019 11:16
O en wat ik zorgelijk vind is hoe een fulltime-parttime verdeling wordt weggezet (niet per sé de verdeling zelf altijd, maar de manier waarop er over wordt gedacht); namelijk dat degene, vaak de man, met een fulltime baan het leeuwendeel van het 'zware werk' doet, namelijk fulltime werken. En dat de vrouw in kwestie het maar 'makkelijk heeft', want zij 'hoeft' maar 3 dagen te werken. Ik zou 100% liever fulltime werken i.p.v. parttime werken en daarna ál die andere dingen moeten regelen. Ik denk echt dat de mannen in dergelijke verdelingen het toch vaak makkelijker hebben en zich dan stiekem ook wel realiseren.

Toch wordt dat bijna nooit onderkend; vaak wordt het weggezet alsof de vrouw degene is in de luxepositie want zij hoeft "maar" 3 dagen te werken. Terwijl zij degene is die het gros van de tweede en vaak de hele derde shift draait, stukken minder pensioen en financiële zekerheid opbouwt, etc.
Heel erg mee eens. Het bizarre is dat vrouwen zélf het een luxepositie vinden. Hoe vaak er op dit forum niet gezegd wordt dat ze "de luxe hebben" en dat ik bijvoorbeeld "vast jaloers" zal zijn. Terwijl ze op alle fronten een achtergestelde positie hebben, maar zelf ervaren ze dat als 'luxe'.

Dat is nu die gekke Nederlandse uitleg van emancipatie die ik bedoel. Jezelf achterstellen en dan toch vinden dat je een luxepositie hebt.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
11-08-2019 11:15
Is dat raar?

Nee

Is fulltime achter de kassa bij de Lidl zitten belangrijker dan je kind opvoeden?
En is een kind opvoeden - ongeacht wie het doet, de man of de vrouw - niet ook gewoon WERKEN

Mijn ex vrouw lag vorig jaar in het ziekenhuis dus ik heb - samen met haar moeder - het huishouden over genomen.
Nou geloof me, dat is zweten :-D

* Papa waar is mijn biologie boek?
* Pfffffffffffff je weet toch dat ik geen oude kaas lust?
* Hoezo "die ligt in de was" papa ik ga over 2 uur weg en wil DIE broek aan.
* Van mama mag dat wel (ongeveer bij alles)
:applause: juist. En herkenbaar
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Lyze88 schreef:
11-08-2019 10:17
Emancipatie m.i staat voor vrijheid in keuzes maken, voor zowel man als vrouw.
Mannen en vrouwen zijn gelijkwaardig maar niet gelijk. Er zijn toch echt biologische verschillen. Dat betekend dus niet dat de één beter is, of hoger staat dan de ander. Ik als vrouw heb in ons gezin de keuze om te werken, of thuis te blijven bij de kinderen. Wat mij het beste acht.
Als je in een gezin leeft, is afspraken maken altijd goed. Wat een gezeik zeg.
Ook in vrijheid in keuzes maken kun je heel ongeëmancipeerde keuzes maken.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Timetraveler schreef:
11-08-2019 11:16
O en wat ik zorgelijk vind is hoe een fulltime-parttime verdeling wordt weggezet (niet per sé de verdeling zelf altijd, maar de manier waarop er over wordt gedacht); namelijk dat degene, vaak de man, met een fulltime baan het leeuwendeel van het 'zware werk' doet, namelijk fulltime werken. En dat de vrouw in kwestie het maar 'makkelijk heeft', want zij 'hoeft' maar 3 dagen te werken. Ik zou 100% liever fulltime werken i.p.v. parttime werken en daarna ál die andere dingen moeten regelen. Ik denk echt dat de mannen in dergelijke verdelingen het toch vaak makkelijker hebben en zich dan stiekem ook wel realiseren.

Toch wordt dat bijna nooit onderkend; vaak wordt het weggezet alsof de vrouw degene is in de luxepositie want zij hoeft "maar" 3 dagen te werken. Terwijl zij degene is die het gros van de tweede en vaak de hele derde shift draait, stukken minder pensioen en financiële zekerheid opbouwt, etc.
Maar je kunt wel koffie drinken wanneer je wilt. :koffie:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
11-08-2019 11:17
Ze vroeg het aan mij, maar hier kan ik me wel in vinden.

Voor mij houdt emancipatie in dat we niet eens meer in de gaten hebben of we te maken hebben met een man of een vrouw.
Niet omdat ze er allebei herzelfde uitzien, maar omdat we diep doordrongen zijn van het feit dat het voor alles buiten de seks helemaal niets uitmaakt.
Dat is nogal een oppervlakkig antwoord. En hoe geëmancipeerd ben jij zelf?
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
11-08-2019 11:21
Ook in vrijheid in keuzes maken kun je heel ongeëmancipeerde keuzes maken.
Pfieuw, je bent precies op tijd terug. :worship:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
11-08-2019 11:22
Maar je kunt wel koffie drinken wanneer je wilt. :koffie:
Dat is toch als je op kantoor werkt? :-D
Mevrouw75 schreef:
11-08-2019 11:10
Dat doorwauwelen doel ik op antwoorden op mijn input, i.p.v. ingaan op wat ik werkelijk zeg.
Misschien omdat ze het niet eens zijn met die input/die input niet zo relevant vinden?
Ik word nml best moe van vrouwen die in een discussie over emancipatie blijven roepen dat een traditionele rolverdeling ook vrijwillig en dús geëmancipeerd kan zijn. Omdat het 9 van de 10 keer een keuze is die enorm wordt beïnvloed door het gebrek aan emancipatie dat we nog steeds hebben, en de vrouwen die het roepen zijn meestal niet echt geïnteresseerd in de discussie maar alleen maar bezig hun eigen levenskeuzes te verdedigen. Kijk om je heen, we hebben nog steeds een probleem. En veel vrouwen zijn zo geïndoctrineerd dat ze het probleem niet eens zien.
En politiek gezien hebben emancipatie en feminisme ook niet echt de wind mee.

Waarom denk je dat handmaids tale zo’n hit was? Omdat het denken over vrouwen daarin gevaarlijk dicht bij de huidige werkelijkheid staat.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
11-08-2019 11:23
Dat is toch als je op kantoor werkt? :-D
:HA:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
11-08-2019 11:22
Dat is nogal een oppervlakkig antwoord. En hoe geëmancipeerd ben jij zelf?
Dat is nou juist allesbehalve een oppervlakkig antwoord, het is de ultieme emancipatie.

Tja, hoe geëmancipeerd ben ik zelf?

Ik ben bewust alleenstaande moeder, heb mijn kinderen vanaf dat het kon naar de crèche gebracht, ben volledig afgekeurd, heb dus een luizenleventje op kosten van de maatschappij.

En zie het verschil tussen mannen en vrouwen niet behalve die baard.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
11-08-2019 10:46
Ik vind het juist erg herkenbaar. Het valt me op mijn werk regelmatig op dat de slimste vrouwen die soms zelfs betere banen hebben dan hun partners in hun dagelijkse spraakgebruik praten alsof ze het verlengstuk of een soort blindedarm van hun man zijn. Valt me hier op het forum ook op.
Zegt dat niet ook wat over jouw sociale omgeving dan?
Ook ik kom ze tegen maar af en toe en ik kom omgedraaid ook weer vrouwen tegen die over hun man praten alsof het een kleuter is, ze kopen zijn kleren, hij krijgt zakgeld en als we een overwerkavond is staat het eten klaar in de koelkast met een briefje hoe lang het in de magnetron moet.

Ik denk dat er ook heel veel ongeëmancipeerde mannen zijn die betutteld worden door hun vrouw.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Edit; link werkt niet. het boek heet "De zijkant van de macht".

Ik kan trouwens dit boek aan iedereen aanraden. Het geeft een inkijk in factoren waar vrouwen op de, in dit geval politieke, werkvloer, rekening mee moeten houden om door hun, vaak door mannen gedomineerde, werkomgeving, serieus te worden genomen. Ik vond het echt een eyeopener en vaak ook echt schokkend dat dit anno 2019 nog nodig is in Nederland.

Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=1B_v6f6och8
timetraveler wijzigde dit bericht op 11-08-2019 11:30
22.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
11-08-2019 11:25
Dat is nou juist allesbehalve een oppervlakkig antwoord, het is de ultieme emancipatie.

Tja, hoe geëmancipeerd ben ik zelf?

Ik ben bewust alleenstaande moeder, heb mijn kinderen vanaf dat het kon naar de crèche gebracht, ben volledig afgekeurd, heb dus een luizenleventje op kosten van de maatschappij.

En zie het verschil tussen mannen en vrouwen niet behalve die baard.
Dan kan je toch geen goed oordeel geven over mensen die niet afgekeurd zijn en fulltime of parttime werken? Dat noem ik aan de zijkant staan en commentaar geven hoe het wel moet.
groentuintje wijzigde dit bericht op 11-08-2019 11:31
6.41% gewijzigd
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
11-08-2019 11:24
Misschien omdat ze het niet eens zijn met die input/die input niet zo relevant vinden?
Ik word nml best moe van vrouwen die in een discussie over emancipatie blijven roepen dat een traditionele rolverdeling ook vrijwillig en dús geëmancipeerd kan zijn. Omdat het 9 van de 10 keer een keuze is die enorm wordt beïnvloed door het gebrek aan emancipatie dat we nog steeds hebben, en de vrouwen die het roepen zijn meestal niet echt geïnteresseerd in de discussie maar alleen maar bezig hun eigen levenskeuzes te verdedigen. Kijk om je heen, we hebben nog steeds een probleem. En veel vrouwen zijn zo geïndoctrineerd dat ze het probleem niet eens zien.
En politiek gezien hebben emancipatie en feminisme ook niet echt de wind mee.

Waarom denk je dat handmaids tale zo’n hit was? Omdat het denken over vrouwen daarin gevaarlijk dicht bij de huidige werkelijkheid staat.
Dat is het grappige, ik denk dat iedereen in die discussies er vanuit gaat dat ik mijn eigen levenskeuze aan het verdedigen ben, terwijl het tegenovergestelde waar is en dus met een vooropgesteld idee (als je in die richting post hoor je tot die 9 van de 10) die posts van mij leest.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
11-08-2019 11:24

En politiek gezien hebben emancipatie en feminisme ook niet echt de wind mee.



Heel erg goed punt.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
11-08-2019 11:26
Zegt dat niet ook wat over jouw sociale omgeving dan?
Ook ik kom ze tegen maar af en toe en ik kom omgedraaid ook weer vrouwen tegen die over hun man praten alsof het een kleuter is, ze kopen zijn kleren, hij krijgt zakgeld en als we een overwerkavond is staat het eten klaar in de koelkast met een briefje hoe lang het in de magnetron moet.

Ik denk dat er ook heel veel ongeëmancipeerde mannen zijn die betutteld worden door hun vrouw.
Ik zit in een hoogopgeleide omgeving en ook nog eens in een vakgebied waar vrouwen in de top oververtegenwoordigd zijn. Juist daarom valt het zo op. Vrouwen die 50-100 FTE leiden en miljoenen omzetten maar dan praten alsof hun man "hoofd van het gezin" is. Zonde vind ik dat altijd.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
11-08-2019 11:27
Dan kan je toch geen goed oordeel geven over mensen die niet afgekeurd zijn en fulltime of parttime werken? Dat noem ik aan de zijkant staan en commentaar geven hoe het wel moet.
Want?
Jij geeft toch ook een oordeel over fulltime werkende moeders?
Is natuurlijk wel makkelijk: mijn mening staat je niet aan, dus handig om die te diskwalificeren omdat ik afgekeurd ben.

Ik leef niet in een isolement, ik leef in de maatschappij.
Ik zie waar mensen tegenaan lopen, mannen zowel als vrouwen.
En ik heb daar soms een mening over, kan prima lijkt mij.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
11-08-2019 11:24
.
En politiek gezien hebben emancipatie en feminisme ook niet echt de wind mee.
Maar wat doen ze dan nog?

Het blad opzij bestaat nog met een oplage van 15.000
Actie voeren doen feministen eigenlijk nooit meer, onzichtbaar in de politiek.

Er zijn best ludieke acties te verzinnen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
11-08-2019 11:34
Want?
Jij geeft toch ook een oordeel over fulltime werkende moeders?
Is natuurlijk wel makkelijk: mijn mening staat je niet aan, dus handig om die te diskwalificeren omdat ik afgekeurd ben.

Ik leef niet in een isolement, ik leef in de maatschappij.
Ik zie waar mensen tegenaan lopen, mannen zowel als vrouwen.
En ik heb daar soms een mening over, kan prima lijkt mij.
Ik vind dat als je zelf niet werkt qua wat voor reden dan ook, dat je dan qua commentaar wel iets genuanceerder kan zijn. Het is enorm zwaar om naast het huishouden, kinderen etc ook nog fulltime/ parttime te moeten werken, vind ik. Je doet er zelf nogal luchtig over namelijk.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
11-08-2019 11:31
Ik zit in een hoogopgeleide omgeving en ook nog eens in een vakgebied waar vrouwen in de top oververtegenwoordigd zijn. Juist daarom valt het zo op. Vrouwen die 50-100 FTE leiden en miljoenen omzetten maar dan praten alsof hun man "hoofd van het gezin" is. Zonde vind ik dat altijd.
Dan is de MBO omgeving (mijn omgeving) vermoedelijk geëmancipeerde dan het "hoog opgeleide" deel van Nederland.
Al strook dat niet helemaal met mijn beeld in de autobranche waar vrouwen zich de afgelopen jaren - als klant - ontwikkeld hebben van "ik roep mijn man even" tot gelijkwaardige gesprekspartners.

Maar kan je niet uitbreken uit je ongeëmancipeerde omgeving waar vrouwen - zo beschrijf je het - niet op gelijke voet staan met hun man?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven