Is de Nederlandse vrouw geëmancipeerd?

11-08-2019 09:46 1050 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het Financieel dagblad had gisteren een interview met PvdA-politica Keklik Yücel, journaliste Fidan Ekiz, publiciste Yesim Candan en D66-politica Meryem Cimen
https://fd.nl/achtergrond/1311071/te-la ... tolerantie

Het ging o.a. over de emancipatie van de "Nederlandse" vrouw en er worden stevige uitspraken gedaan.

Bijvoobeeld:

‘Vrouwen hier zijn helemaal niet geëmancipeerd. Totaal niet.’
(door Yesim Candan )


En :

Fidan Ekiz : ‘De rolpatronen zijn hier nog altijd heel traditioneel, al doet iedereen graag alsof dat niet zo is.'

Uiteraard het "verwijt" dat 60% van de Nederlandse vrouwen partime werkt.

En deze opmerkelijke :-D

Als je een afspraak met ze wilt maken, is het altijd (zet zeurstemmetje op): “Dat moet ik eerst thuis even overleggen”.'

Herkennen jullie je in deze uitspraken?
En zo ja zijn jullie het er mee eens?

TO trapt af:

Ik ben het er gedeeltelijk mee eens, een deeltijdbaan is toch perfect als je daardoor kinderen hebt die door OUDERS worden opgevoed en niet door de dagopvang / school / opa en oma of met een sleutel op zak op straat rond hangen.
Wel denk ik dat vrouw & man allebei (indien mogelijk ) deeltijdbanen moeten nemen voor een betere verdeling opvoeding / huishouden / inkomen.

Tja ik vind het redelijk normaal dat je bij het maken van een afspraak even met het thuisfront overlegd.
En nee het hoeft niet altijd maar ik hoor veel mannen ook overleggen als er iets afgesproken moet worden.
Ik zie dat overleggen met partner nou niet zo zeer als een gebrek aan emancipatie maar als gevolg van bomvolle agenda's

Als ik bezoek uitnodig overleg ik dat met mijn partner

Totaal aantal stemmen: 160

Soms wel, soms niet (48%)
Altijd (40%)
Nooit (12%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Timetraveler schreef:
11-08-2019 11:26
Edit; link werkt niet. het boek heet "De zijkant van de macht".

Ik kan trouwens dit boek aan iedereen aanraden. Het geeft een inkijk in factoren waar vrouwen op de, in dit geval politieke, werkvloer, rekening mee moeten houden om door hun, vaak door mannen gedomineerde, werkomgeving, serieus te worden genomen. Ik vond het echt een eyeopener en vaak ook echt schokkend dat dit anno 2019 nog nodig is in Nederland.

Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=1B_v6f6och8
Ik ben pas halverwege het filmpje maar wil alvast reageren op haar uitspraken over dat vrouwen graag 'one of the boys' willen zijn en 'niet moeilijk willen doen'.

Zij heeft het weliswaar over politiek, maar toen ze het zei bedacht ik me dat dat misschien wel de kern zou kunnen zijn van wat de Nederlandse vrouw als 'geëmancipeerd' verstaat: dat ze zo lekker meedoet met de jongens en niet moeilijk doet.

Je ziet dat namelijk in alle emancipatiekwesties terug, vooral op dit forum is dat zo ontzettend goed zichtbaar. Vrouwen die in hun relatie, in hun werk, in hun ouderschap, in hun huishouden op alle fronten benadeeld worden maar dan van andere vrouwen aangeraden krijgen dat ze vooral niet moeten zeuren. Man doet niks in huis? Niet zeuren joh, neem een werkster. Man respecteert je niet? niet zeuren joh, gewoon 1 keer per week neuken, wordt het gezelliger van. Man verlaat je voor zijn secretaresse en laat je berooid achter? Niet zeuren joh, je kunt je eigen broek toch ophouden?

Het lijkt erop dat "niet moeilijk doen" als ultieme teken van emancipatie wordt gezien.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
11-08-2019 11:37
Ik vind dat als je zelf niet werkt qua wat voor reden dan ook, dat je dan qua commentaar wel iets genuanceerder kan zijn. Het is enorm zwaar om naast het huishouden, kinderen etc ook nog fulltime/ parttime te moeten werken, vind ik.
Maar zoals eerder al aangegeven: het gaat niet alleen over werken, het gaat om veel meer dan dat.

Mij maakt het niet uit hoeveel of hoe weinig iemand werkt, ik verbaas me over het nog steeds redelijk vanzelfsprekend gemaakte man-vrouw-onderscheid hierin.

Want de combi werk en kinderen is voor mij sowieso te zwaar, maar dat staat los van mijn geslacht.
Voor mannen lijkt die combi lang zo zwaar niet te zijn. En dat komt niet omdat mannen sterker zijn, maar omdat die combi nog steeds veel meer bij de vrouwen ligt.
En dat is dus ongeëmancipeerd.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
11-08-2019 11:17
Ze vroeg het aan mij, maar hier kan ik me wel in vinden.

Voor mij houdt emancipatie in dat we niet eens meer in de gaten hebben of we te maken hebben met een man of een vrouw.
Niet omdat ze er allebei herzelfde uitzien, maar omdat we diep doordrongen zijn van het feit dat het voor alles buiten de seks helemaal niets uitmaakt.

Ik stal inderdaad stiekem je vraag :biggrin:

Emancipatie heeft voor mij een duidelijk functioneel karakter. Vandaar dat ik het zie als maatschappelijke gelijkheid. Maar omdat deze maatschappelijke gelijkheid sterk samenhangt met gelijkheid binnen persoonlijke situaties vind ik dat je wel de koppeling daarmee mag maken. In de maatschappij zouden we gelijk moeten zijn en binnen persoonlijke situaties mag je alle vrijheid hebben om ongelijke keuzes te maken. Maar dan moet er wel voldoende gelijkheid zijn om die persoonlijke keuzes niet ongelijk te beïnvloeden.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
11-08-2019 11:17
Ze vroeg het aan mij, maar hier kan ik me wel in vinden.

Voor mij houdt emancipatie in dat we niet eens meer in de gaten hebben of we te maken hebben met een man of een vrouw.
Niet omdat ze er allebei herzelfde uitzien, maar omdat we diep doordrongen zijn van het feit dat het voor alles buiten de seks helemaal niets uitmaakt.
Dat zou fantastisch zijn, maar dan is er nog een vreselijk lange weg te gaan.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
11-08-2019 11:39
Dan is de MBO omgeving (mijn omgeving) vermoedelijk geëmancipeerde dan het "hoog opgeleide" deel van Nederland.
Al strook dat niet helemaal met mijn beeld in de autobranche waar vrouwen zich de afgelopen jaren - als klant - ontwikkeld hebben van "ik roep mijn man even" tot gelijkwaardige gesprekspartners.

Maar kan je niet uitbreken uit je ongeëmancipeerde omgeving waar vrouwen - zo beschrijf je het - niet op gelijke voet staan met hun man?
Ik heb het niet over niet op gelijke voet staan, ik heb het over een mindset die ook in dit topic weer rijkelijk vertegenwoordigd is en waar men zich kennelijk niet eens van bewust is. Waardoor men dingen zegt als "soms heb ik toch echt een man nodig" en zichzelf toch erg geëmancipeerd vindt. Of waarin mannen dingen zeggen als "nou, poeh poeh, ik heb 3 weken het huishouden gedaan, dat was zweten joh!" en zich ondertussen de ballen uit de broek lachen omdat die vrouwtjes er nog intrappen ook.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
-Red- schreef:
11-08-2019 11:45
Dat zou fantastisch zijn, maar dan is er nog een vreselijk lange weg te gaan.
Tja, je moet wat te wensen overhouden hè.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
hollebollegijs schreef:
11-08-2019 11:39
Al strook dat niet helemaal met mijn beeld in de autobranche waar vrouwen zich de afgelopen jaren - als klant - ontwikkeld hebben van "ik roep mijn man even" tot gelijkwaardige gesprekspartners.

Andersom is dat in pak weg de afgelopen 15 á 20 jaar gelukkig ook veranderd. Dat ik een auto ging kopen, en mijn man toevallig mee was, en dat ik dan een vraag stelde over een auto aan een verkoper, en de verkoper aan mijn man antwoordde.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
11-08-2019 11:42
Vrouwen die in hun relatie, in hun werk, in hun ouderschap, in hun huishouden op alle fronten benadeeld worden maar dan van andere vrouwen aangeraden krijgen dat ze vooral niet moeten zeuren. Man doet niks in huis? Niet zeuren joh, neem een werkster. Man respecteert je niet? niet zeuren joh, gewoon 1 keer per week neuken, wordt het gezelliger van. Man verlaat je voor zijn secretaresse en laat je berooid achter? Niet zeuren joh, je kunt je eigen broek toch ophouden?

Het lijkt erop dat "niet moeilijk doen" als ultieme teken van emancipatie wordt gezien.
Daar heb je wel een punt.

Een topic openen : MIJN MAN DOET NIETS IN HUIS

Dat blijkt dan al 10 jaar te spelen :facepalm:

Overigens heb ik daar laatst ook iets over gelezen dat vrouwen daar gedeeltelijk zelf schuldig aan zijn, dan is de man iets aan het doen in het huis en dan commentaar geven, of als ze een vriendinnenweekend hebben 75 briefjes neerleggen en nog 100 keer appen.

Ben er eerlijk in, zoals ik schreef lag ex vrouw een maand in het ziekenhuis en alles draaide gewoon door, tuurlijk gaan dingen anders, ja en?
Mama is niet onmisbaar al denken sommigen dat wel ;)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
11-08-2019 11:42
Ik ben pas halverwege het filmpje maar wil alvast reageren op haar uitspraken over dat vrouwen graag 'one of the boys' willen zijn en 'niet moeilijk willen doen'.

Zij heeft het weliswaar over politiek, maar toen ze het zei bedacht ik me dat dat misschien wel de kern zou kunnen zijn van wat de Nederlandse vrouw als 'geëmancipeerd' verstaat: dat ze zo lekker meedoet met de jongens en niet moeilijk doet.

Je ziet dat namelijk in alle emancipatiekwesties terug, vooral op dit forum is dat zo ontzettend goed zichtbaar. Vrouwen die in hun relatie, in hun werk, in hun ouderschap, in hun huishouden op alle fronten benadeeld worden maar dan van andere vrouwen aangeraden krijgen dat ze vooral niet moeten zeuren. Man doet niks in huis? Niet zeuren joh, neem een werkster. Man respecteert je niet? niet zeuren joh, gewoon 1 keer per week neuken, wordt het gezelliger van. Man verlaat je voor zijn secretaresse en laat je berooid achter? Niet zeuren joh, je kunt je eigen broek toch ophouden?

Het lijkt erop dat "niet moeilijk doen" als ultieme teken van emancipatie wordt gezien.
Dat ben ik met je eens.

En dan toch, net zoals in al die andere discussies: wat er hier thuis bijvoorbeeld gebeurt, heeft wellicht te maken met ‘niet moeilijk doen’, maar ik zie dat niet iets als iets dat ik aangeleerd heb door de maatschappij, maar dat het iets persoonlijks is.

In grote getallen ben ik nl helemaal niet blij met al die ongeëmancipeerde patronen, en ook veel achterliggende gedachten ben ik het niet mee eens, maar ik zie ook wel dat keuzes gemaakt worden met afwijkende onderliggende ideeën en tóch binnen die niet-geëmancipeerde patronen vallen.
Alle reacties Link kopieren
_Branwen_ schreef:
11-08-2019 11:47
Andersom is dat in pak weg de afgelopen 15 á 20 jaar gelukkig ook veranderd. Dat ik een auto ging kopen, en mijn man toevallig mee was, en dat ik dan een vraag stelde over een auto aan een verkoper, en de verkoper aan mijn man antwoordde.
Dat gebeurt nog steeds hoor. Alleen gebeurt het nu af en toe niet. Verandering gaat erg langzaam...
Ik heb geen partner maar in geval van een samenwonende partner vind ik het niet meer dan normaal dat je met elkaar overlegt of en wanneer er bezoek in jullie gezamenlijke huis mag komen.

Als alleenwonende hoef ik nooit te overleggen uiteraard en als ik zou latten zou het hem ook niet aangaan als ik iets in mijn eigen huis met eigen vrienden/familie zou afspreken. Want in dat geval heeft hij er sowieso geen last van want heeft dan eigen huis.
fashionvictim schreef:
11-08-2019 11:42

Het lijkt erop dat "niet moeilijk doen" als ultieme teken van emancipatie wordt gezien.
Oh shit dit is een thema dat de laatste tijd steeds terug keert in mijn leven en nu ineens kan ik het ook hieraan koppelen. Vinger op de zere plek echt!
Ik herken het in allerlei keuzes die ik maak waarin ik me niet wil conformeren omdat ik denk dat een andere manier beter is. Heel lang heb ik mezelf een beetje in moeilijke bochten gewrongen omdat ik eigenlijk wel echt goede redenen had maar toch vooral ook niet moeilijk wilde doen.
Sinds een jaar of twee ben ik duidelijk verschoven van standpunt: weg met die excuses. Ja dan maar moeilijk doen, want moeilijke dingen kan je niet aan de kaart stellen zonder wrijving en ongemak te veroorzaken.
Ik word dan ook best boos als ik hier lees dat iemand (een man) voorstelt dat feministen ‘leuke ludieke acties’ op moeten zetten. Nee godverdomme, we zijn veel te belangrijk voor leuk en ludiek.
Ik ben verder totaal niet feministisch en vind het prima dat mannen mij willen helpen om iets te klussen.
Alle reacties Link kopieren
Lyze88 schreef:
11-08-2019 10:17
Emancipatie m.i staat voor vrijheid in keuzes maken, voor zowel man als vrouw.
Mannen en vrouwen zijn gelijkwaardig maar niet gelijk. Er zijn toch echt biologische verschillen. Dat betekend dus niet dat de één beter is, of hoger staat dan de ander. Ik als vrouw heb in ons gezin de keuze om te werken, of thuis te blijven bij de kinderen. Wat mij het beste acht.
Als je in een gezin leeft, is afspraken maken altijd goed. Wat een gezeik zeg.
Helemaal mee eens. En mannen hebben die keuze ook, dat is een kwestie van overleggen en afstemmen met elkaar. Dat vind ik ook emancipatie. In mijn jeugd en in mijn omgeving werkten moeders niet of bijna niet omdat het zo hoorde. Nu werken ze vaak parttime omdat ze dat zelf willen. Prima toch?
Alle reacties Link kopieren
_Branwen_ schreef:
11-08-2019 11:47
Andersom is dat in pak weg de afgelopen 15 á 20 jaar gelukkig ook veranderd. Dat ik een auto ging kopen, en mijn man toevallig mee was, en dat ik dan een vraag stelde over een auto aan een verkoper, en de verkoper aan mijn man antwoordde.

Klopt

Ik verkoop geen auto's maar die verhalen ken ik.
Omgedraaid was het zo als ik belde om iets over de auto te vragen dan hoorde ik 9 van de 10 keer "mijn man gaat over de auto" dan moest ik die vrouw eerst kalmeren en uitleggen dat ik haar man echt niet nodig had maar bijvoorbeeld wilde weten waar ze verzekerd waren of hoe laat we hem konden ophalen.

Er is veel veranderd, komen wekelijks mannen "de auto van hun vrouw brengen" slagschepen van tussen de €30.000 en €40.000 :)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-08-2019 11:54
Ik ben verder totaal niet feministisch en vind het prima dat mannen mij willen helpen om iets te klussen.
Mannen of mensen?
Schijnbaar is ongelijkheid sterk gekoppeld aan de verzorgende rol. En dat is niet zo zeer een keuze maar een aspect wat zichzelf in stand houdt. Het verschil tussen vrouwen en mannen is niet zo heel groot in vergelijking tot het verschil tussen vaders en moeders. Zowel op de arbeidsmarkt als thuis trekt de verzorgende rol de verhoudingen scheef. En dat is niet gerelateerd aan inhoudelijke verschillen tussen mannen en vrouwen als verzorger maar aan verschillen in consequenties. Dat is dus niet een vrije keuze maar een keuze die je maakt omdat het andere consequenties heeft. Dat je de 'standaard' keuze maakt is logisch omdat die keuze 'de beste papieren heeft'.

Dan is het niet zinvol om tegen die logica in te verwachten dat mensen uit principe een andere keuze maken; dan is het zinvol om de consequenties gelijk te trekken zodat je keuze niet ongelijk beïnvloed wordt.
Alle reacties Link kopieren
Gisterenmiddag zat ik het EK wielrennen voor vrouwen te bekijken, en 1 van de deelneemsters heeft een kind. De commentator vroeg zich toen af hoe ze dat deed met dat kind :rofl: :rofl: :rofl:
Ik heb nog nooit gehoord dat er bij een mannelijke sporter afgevraagd werd hoe zijn kinderen tijdens een wedstrijd worden opgevangen.
En zolang het als een automatisme wordt beschouwd dat een vrouw verantwoordelijk is voor de kinderen is gelijkwaardigheid nog ver weg.
Alle reacties Link kopieren
@Gijs,

Ik bedacht net een goed voorbeeld van wat ik bedoel met dat "aanhangsel van hun man" zijn:

Ik heb in de loop der jaren diverse collega's gehad die dus hele goede functies met bijpassende goede salarissen hadden, maar waarbij dan toch als hun man's baan naar Groningen of Maastricht of Polen verhuisde, het hele gezin dus naar Groningen, Maastricht of Polen verkast zonder dat zelfs maar de optie dat man zijn baan opgeeft overwogen wordt. Terwijl de vrouw dus in al die gevallen haar minstens even goede baan of zelfs betere baan wel geacht werd op te geven, en dat ook zonder morren deed. Want tja, papa's baan is het belangrijkst he, die is immers "hoofd van het gezin".

Praktisch gezien zou het in al die situaties logischer geweest zijn dat papa een andere baan ging zoeken want dan hoefden de kinderen niet van school te wisselen en niet uit hun omgeving weg, en dan kon mama gewoon haar goede functie houden, maar gek genoeg hadden de vrouwen in kwestie zelfs niet eens bedácht dat het ook een optie was om hun man zich aan hen te laten aanpassen ipv andersom.
Am Yisrael Chai!
-Red- schreef:
11-08-2019 11:58
Mannen of mensen?
Mannen, de meeste vrouwen die ik ken kunnen ook hetgeen niet wat ik nodig heb. Dat is toch meer een mannending, al zullen er ongetwijfeld uitzonderingen zijn.
Nouschi schreef:
11-08-2019 11:21
Ook in vrijheid in keuzes maken kun je heel ongeëmancipeerde keuzes maken.
Ja daarom vind ik het altijd zo raar dat wanneer iemand er “ouderwetse maatstaven” op na houd meteen niet geëmancipeerd genoemd word. Het hangt er maar net vanaf waar die overtuigingen vandaan komen.
anoniem_291865 wijzigde dit bericht op 11-08-2019 12:04
0.28% gewijzigd
Nouschi schreef:
11-08-2019 11:21
Ook in vrijheid in keuzes maken kun je heel ongeëmancipeerde keuzes maken.
Precies. Keuzevrijheid en emancipatie zijn echt twee totaal verschillende dingen. En die “keuzevrijheid” is ook maar relatief.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-08-2019 12:00
Mannen, de meeste vrouwen die ik ken kunnen ook hetgeen niet wat ik nodig heb. Dat is toch meer een mannending, al zullen er ongetwijfeld uitzonderingen zijn.
Maar als je een vrouwelijke loodgieter over de vloer krijgt maakt het je vast niks uit.
hollebollegijs schreef:
11-08-2019 11:54
Klopt

Ik verkoop geen auto's maar die verhalen ken ik.
Omgedraaid was het zo als ik belde om iets over de auto te vragen dan hoorde ik 9 van de 10 keer "mijn man gaat over de auto" dan moest ik die vrouw eerst kalmeren en uitleggen dat ik haar man echt niet nodig had maar bijvoorbeeld wilde weten waar ze verzekerd waren of hoe laat we hem konden ophalen.

Er is veel veranderd, komen wekelijks mannen "de auto van hun vrouw brengen" slagschepen van tussen de €30.000 en €40.000 :)

Dat is hier in huis eerder omgedraaid, mijn man heeft helemaal niets met auto’s :)

Ik ga ook specifiek niet (terug naar) dealers of garages waar zo’n ‘nou mevrouwtje’ cultuur is. Ik wil gewoon gelijkwaardig behandeld worden.
Alle reacties Link kopieren
En ik ben opgegroeid in Frankrijk en daar werkt iedereen fulltime (is daar 35 uur), ook vrouwen, en worden alle kinderen overdag verzorgd door oma's en opvang.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven