Islam, islamkritiek en de koran.

11-08-2018 13:09 415 berichten
Alle reacties Link kopieren
Islam is nogal een gevoelig onderwerp, omdat veel mensen islam koppelen aan huidskleur, en kritiek op de islam zien als racisme of 'islamofobie' (een psychische aandoening die alleen islamcritici kunnen hebben).
Wat vind jij? Moeten we extra voorzichtig zijn met islamkritiek? Of mag de islam net zo hard aangepakt worden als het christendom en andere religies?
anoniem_374412 wijzigde dit bericht op 11-08-2018 16:50
12.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ik ben absoluut niet tegen de islam.
Het is slechts een godsdienst waar kwaadwilligen zich achter verschuilen en daardoor misbruikt wordt.
Er zijn genoeg liberale moslims die vreedzaam leven, alleen vallen zij minder op en gaan ze op in de massa.

Waar ik me wel aan erger is dat deze godsdienst op een voetstuk staat en dat onze cultuur er soms door verloochend wordt, doordat men bijvoorbeeld het rituele slachten toestaat.
Alle reacties Link kopieren
[17:33] And do not kill the soul which Allah has forbidden, except by right. And whoever is killed unjustly - We have given his heir authority, but let him not exceed limits in [the matter of] taking life. Indeed, he has been supported [by the law]. (33)

Wat is Allah toch slecht
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
20-08-2018 19:11
ik ben absoluut niet tegen de islam.
Het is slechts een godsdienst waar kwaadwilligen zich achter verschuilen en daardoor misbruikt wordt.
Er zijn genoeg liberale moslims die vreedzaam leven, alleen vallen zij minder op en gaan ze op in de massa.

Waar ik me wel aan erger is dat deze godsdienst op een voetstuk staat en dat onze cultuur er soms door verloochend wordt, doordat men bijvoorbeeld het rituele slachten toestaat.
Ritueel slachten komt niet voor in de Koran. Het is door groep ''moslims'' verzonnen en tot op de dag van vandaag bestaat het nog, helaas.
Alle reacties Link kopieren
[17:37] And do not walk upon the earth exultantly. Indeed, you will never tear the earth [apart], and you will never reach the mountains in height. (37)

Allah is slecht voeii..

Ik ga hier op viva forum de goedaardige verzen delen. Altijd maar slecht he die Koran.

[17:26] And give the relative his right, and [also] the poor and the traveler, and do not spend wastefully. (26)

Kut Allah :D
anoniem_374856 wijzigde dit bericht op 20-08-2018 19:22
0.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Noesa schreef:
20-08-2018 19:10
Hm. Dus dit zou dan moeten gelden voor alle religies en (politieke) ideologieën.
De holocaust kwam dan bv. niet voort uit het nazisme. Want als je van een nazi een gelukkige huisvader maakt, is het geen nazi meer, ook al is hij nog steeds fan van het nazisme.
Zoiets?
Het nazisme werd groot omdat er een voedingsbodem voor was. Een deel van de aanhangers van het nazisme werd dat wel politiek actief, stelde zich beschikbaar voor knokploegen etc. en een deel zat gewoon thuis als gelukkige huisvader en bracht zijn stem uit en had noch kreeg ooit de intentie zich in gewapende strijd in te zetten. Toen kwam Hitler aan de macht, was er dienstplicht, had de gelukkige huisvader ook geen keuze meer etc. Net als alle andere Duitse mannen die het nazisme niet aanhingen maar desondanks ingezet zijn en slachtoffer werden en slachtsoffers maakten in de naam van het nazisme.
De holocaust kwam voort uit een nazistische dictatuur. Wat dus niet alleen met het nazisme te maken heeft maar daarnaast ook nog een met (geo)politieke omstandigheden.
Alle reacties Link kopieren
StarAppel schreef:
20-08-2018 19:13
[17:33] And do not kill the soul which Allah has forbidden, except by right. And whoever is killed unjustly - We have given his heir authority, but let him not exceed limits in [the matter of] taking life. Indeed, he has been supported [by the law]. (33)

Wat is Allah toch slecht

http://westerse-beschaving.org/verzen-van-vijandschap/
Alle reacties Link kopieren
[6:151-152]
Say, "Rise-above (taʿālaw),
I will recite (atlu) what has been Sacred (ḥarrama Forbidden) by your Lord upon you (ʿalaykum):
1- That do not associate anything with Him (allā tush'rikū biHi shayan).
2- And with your Parents (wabil-wālidayni dual) – be Excellent (iḥ'sānan).
3- And do not kill your children out of poverty (im'lāq) —We - provide for you and specifically them.
4- And do not go near (taqrabū approach) The Immoralities (l-fawāḥisha);
What is apparent (ẓahara) of them and what is concealed (baṭan).
5- And do not kill The Soul (l-nafs) —which Allah has made Sacred—except by Right (bil-ḥaq see 17:33).
That (dhālikum pl.) – He has instructed you (waṣṣākum enjoined/charged) through it, so that you may use
Reason." (taʿqilūn)
6- And do not go near (taqrabū approach) the Wealth (māla) of the Orphan (l-yatīmi) except with
which it is Excellent (aḥsanu), until he reaches (yablugha) his Maturity (ashuddahu).
7- And give full (wa-awfū) The Measure (l-kayla).
8- And The Balance (wal-mīzāna) with Justice (bil-qis'ṭi).
We do not charge (lā nukallifu burden) any soul (nafsan) except to its capacity (wus'ʿahā).
9- And when you speak (qul'tum), then be just (fa-iʿ'dilū), even if he is a near-relative (qur'bā).
10- And Fulfill through the Testament of ALLAH (wa-biʿahdi l-Lah awfū).
That (dhālikum pl.) – He has instructed you (waṣṣākum enjoined/charged) through it, so that you may
Remember.
Alle reacties Link kopieren
StarAppel schreef:
20-08-2018 19:17
Ritueel slachten komt niet voor in de Koran. Het is door groep ''moslims'' verzonnen en tot op de dag van vandaag bestaat het nog, helaas.
De rituele slachtwijze dateert van ver voor de islam. Tot verdoofd slachten zijn intrede deed was het trouwens de meest snelle dood voor een dier om het de aders door te snijden. In zijn oorsprong kun je het zien als een traditie die het lijden van het dier zoveel mogelijk mijd.
Van er nu mee doorgaan kun je verder natuurlijk vinden wat je wil. Maar het is niet per se door een groep moslims verzonnen.
Alle reacties Link kopieren
kirjailija schreef:
20-08-2018 19:22
Het nazisme werd groot omdat er een voedingsbodem voor was. Een deel van de aanhangers van het nazisme werd dat wel politiek actief, stelde zich beschikbaar voor knokploegen etc. en een deel zat gewoon thuis als gelukkige huisvader en bracht zijn stem uit en had noch kreeg ooit de intentie zich in gewapende strijd in te zetten. Toen kwam Hitler aan de macht, was er dienstplicht, had de gelukkige huisvader ook geen keuze meer etc. Net als alle andere Duitse mannen die het nazisme niet aanhingen maar desondanks ingezet zijn en slachtoffer werden en slachtsoffers maakten in de naam van het nazisme.
De holocaust kwam voort uit een nazistische dictatuur. Wat dus niet alleen met het nazisme te maken heeft maar daarnaast ook nog een met (geo)politieke omstandigheden.

Ook islam is (naast religie en levenswijze) een politieke ideologie. In de meeste moslimlanden is de islam de staatsgodsdienst, ergo: moslimlanden zijn niet seculier en kennen dus geen scheiding van moskee en staat.
Alle reacties Link kopieren
Noesa schreef:
20-08-2018 19:35
Ook islam is (naast religie en levenswijze) een politieke ideologie. In de meeste moslimlanden is de islam de staatsgodsdienst, ergo: moslimlanden zijn niet seculier en kennen dus geen scheiding van moskee en staat.
Dat moslims dat praktiseren is hun probleem, maar de Koran zegt wat anders(lees surah kafirun(ongelovigen)). Er zijn ook verzen zoals ''Geloof of geloof niet''. De Koran is voor secularisme.
Alle reacties Link kopieren
StarAppel schreef:
20-08-2018 19:37
Jawel, dat moslims dat niet praktiseren is hun probleem, maar de Koran zegt wat anders(lees surah kafirun(ongelovigen)). Er zijn ook verzen zoals ''Geloof of geloof niet''. De Koran is voor secularisme.

De koran staat dan ook totaal niet vijandig tegenover afvalligen en 'de kuffaar'. Toch? 😂
Staat ook nergens in de koran dat die slechts brandhout voor de hel zijn. Toch?
noesa wijzigde dit bericht op 20-08-2018 19:44
11.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Noesa schreef:
20-08-2018 19:35
Ook islam is (naast religie en levenswijze) een politieke ideologie. In de meeste moslimlanden is de islam de staatsgodsdienst, ergo: moslimlanden zijn niet seculier en kennen dus geen scheiding van moskee en staat.
Dan gaat het weer over islamitische landen, of over de diverse islamitische politieke stromingen. Maar dat zijn verschillende hangers aan de kapstok (om even shifty’s voorbeeld te gebruiken). En dat zijn weer heel andere onderwerpen dan Koranteksten en interpretaties, of de verschillen tussen wij- en ik-culturen. Genoeg landen met een wij-cultuur zonder dat het land door een islamitische dictatuur wordt bestuurd.
Ik vind dat 'vreedzame moslims' zich wel degelijk aangesproken mogen voelen over de handelwijze van extremistische en gewelddadige moslims. Die wandaden worden immers uit naam van Allah gepleegd, dezelfde Allah waarin zij geloven. Moslims zouden zich best eens mogen afvragen waarom hun Allah toestaat dat dit soort wandaden uit zijn naam worden gepleegd. Als dat niet de bedoeling was, had Allah er voor kunnen zorgen dat wat duidelijker in de Koran was omschreven wat nou precies de ware islam is. Maar Allah heeft die moeite niet genomen. Allah vindt het klaarblijkelijk wel best zo. Of Allah had dit ook allemaal niet kunnen voorzien, waardoor je best twijfels kunt hebben over de vooruitziende blik van Allah. En Allah laat op dit moment ook niet van zich horen om aan te geven dat al dat extremisme toch niet oké is. Al met al vind ik dat moslims best eens bij zichzelf te rade mogen gaan of Allah nou echt zo'n geweldig opperwezen is.
Alle reacties Link kopieren
kirjailija schreef:
20-08-2018 19:44
Dan gaat het weer over islamitische landen, of over de diverse islamitische politieke stromingen. Maar dat zijn verschillende hangers aan de kapstok (om even shifty’s voorbeeld te gebruiken). En dat zijn weer heel andere onderwerpen dan Koranteksten en interpretaties, of de verschillen tussen wij- en ik-culturen. Genoeg landen met een wij-cultuur zonder dat het land door een islamitische dictatuur wordt bestuurd.


Inderdaad, Noord-Korea bv. En welke landen nog meer?
En in welke zin pleit dit voor de islam?
Alle reacties Link kopieren
Noesa schreef:
20-08-2018 19:42
De koran staat dan ook totaal niet vijandig tegenover afvalligen en 'de kuffaar'. Toch? 😂
Staat ook nergens in de koran dat die slechts brandhout voor de hel zijn. Toch?
Al die regels die je las geldt voor iedereen en ook ongelovige. Vrienden zijn met ongelovige is niet toegestaan wat ook logisch is want dan wordt je ook een ongelovige. Dat ongelovige op een natuurlijke wijze dood gaan en daarna naar de hel gaan is heel normaal, ik snap jouw punt niet.
Alle reacties Link kopieren
StarAppel schreef:
20-08-2018 19:59

Dat ongelovige op een natuurlijke wijze dood gaan en daarna naar de hel gaan is heel normaal, ik snap jouw punt niet.

Je bent moslim begrijp ik?
Noesa schreef:
20-08-2018 19:52
[/b]

Inderdaad, Noord-Korea bv. En welke landen nog meer?
En in welke zin pleit dit voor de islam?

Ik weet niet waarom er wordt verwezen naar het verdedigen van de Islam. Als je niet tegen bent dan ben je dus voor?

Is het zo moeilijk om je voor te stellen dat we beter naar oplossingen kunnen kijken in plaatst van extreme generaliserende stellingen in te nemen?
Noesa schreef:
20-08-2018 20:01
Je bent moslim begrijp ik?

Oh ik dacht dat ie gewoon niet helemaal zindelijk was. Misschien heb ik me wel vergist. Theoretisch kan alles natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Cazandra schreef:
20-08-2018 19:49
Ik vind dat 'vreedzame moslims' zich wel degelijk aangesproken mogen voelen over de handelwijze van extremistische en gewelddadige moslims. Die wandaden worden immers uit naam van Allah gepleegd, dezelfde Allah waarin zij geloven. Moslims zouden zich best eens mogen afvragen waarom hun Allah toestaat dat dit soort wandaden uit zijn naam worden gepleegd. Als dat niet de bedoeling was, had Allah er voor kunnen zorgen dat wat duidelijker in de Koran was omschreven wat nou precies de ware islam is. Maar Allah heeft die moeite niet genomen. Allah vindt het klaarblijkelijk wel best zo. Of Allah had dit ook allemaal niet kunnen voorzien, waardoor je best twijfels kunt hebben over de vooruitziende blik van Allah. En Allah laat op dit moment ook niet van zich horen om aan te geven dat al dat extremisme toch niet oké is. Al met al vind ik dat moslims best eens bij zichzelf te rade mogen gaan of Allah nou echt zo'n geweldig opperwezen is.
''Moslims'' zijn ook maar mensen en kunnen zondes hebben. De Koran is negatief over de meerderheid van de mens(dus ook moslims). Kijk maar naar alle volk van alle profeten; gelovigen waren altijd in de minderheid en dit zal altijd zo blijven. Allah geeft zich in een boekvorm aan en test dus hiermee de mens of zij de Koran(van 604 bladzijdes) goed bestuderen en de context niet veranderen met externe bronnen). Geleerden en religieuze leiders in de Koran wordt altijd negatief benoemd (christelijke en joodse priesters en nu heb je dat met moslims). Lees 9:34. Allah verwijst altijd naar de boeken van God(Torah, Bijbel en nu de Koran) en niet naar de meningen van geleerden/priesters.
Alle reacties Link kopieren
StarAppel schreef:
20-08-2018 19:59

Vrienden zijn met ongelovige is niet toegestaan wat ook logisch is want dan wordt je ook een ongelovige.

Dit betekent dus dat moslims in het Westen nooit 'vrienden' worden met westerse mensen. En dat ze dat dus ook hun kinderen en kleinkinderen leren.
Zeg ik dat goed zo?
noesa wijzigde dit bericht op 20-08-2018 20:13
0.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Cazandra schreef:
20-08-2018 19:49
Ik vind dat 'vreedzame moslims' zich wel degelijk aangesproken mogen voelen over de handelwijze van extremistische en gewelddadige moslims. Die wandaden worden immers uit naam van Allah gepleegd, dezelfde Allah waarin zij geloven. Moslims zouden zich best eens mogen afvragen waarom hun Allah toestaat dat dit soort wandaden uit zijn naam worden gepleegd. Als dat niet de bedoeling was, had Allah er voor kunnen zorgen dat wat duidelijker in de Koran was omschreven wat nou precies de ware islam is. Maar Allah heeft die moeite niet genomen. Allah vindt het klaarblijkelijk wel best zo. Of Allah had dit ook allemaal niet kunnen voorzien, waardoor je best twijfels kunt hebben over de vooruitziende blik van Allah. En Allah laat op dit moment ook niet van zich horen om aan te geven dat al dat extremisme toch niet oké is. Al met al vind ik dat moslims best eens bij zichzelf te rade mogen gaan of Allah nou echt zo'n geweldig opperwezen is.
Dat vind jij. Ik vind het bespottelijk om iemand op basis van de religie die de persoon aanhangt ter verantwoording te roepen voor daden die door een ander gepleegd zijn in de naam van een religie, in een strijd die niet uitsluitend om religie gaat.
Alle reacties Link kopieren
shifty schreef:
20-08-2018 20:07
Oh ik dacht dat ie gewoon niet helemaal zindelijk was. Misschien heb ik me wel vergist.

Waarom dacht je dat over hem?
Alle reacties Link kopieren
Noesa schreef:
20-08-2018 20:01
Je bent moslim begrijp ik?

[3:95]
Say, "Allah has told the truth. So follow the religion of Abraham, Monotheism; and he was not of the polytheists."

Koranist
anoniem_374856 wijzigde dit bericht op 20-08-2018 20:18
3.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
shifty schreef:
20-08-2018 20:04
Ik weet niet waarom er wordt verwezen naar het verdedigen van de Islam. Als je niet tegen bent dan ben je dus voor?

Is het zo moeilijk om je voor te stellen dat we beter naar oplossingen kunnen kijken in plaatst van extreme generaliserende stellingen in te nemen?
Ik denk het. Net zoals wanneer je islamitisch bent je je verantwoordelijk moet voelen (of als dusdanig wordt gezien) voor oorlog/aanslagen/IS/mensenhandel.
Alle reacties Link kopieren
StarAppel schreef:
20-08-2018 20:13
[3:95]
Say, "Allah has told the truth. So follow the religion of Abraham, Monotheist; and he was not of the polytheists."

Ja, ik snap dat dit voor jou als moslim de waarheid is.
Dus voor jou zijn wij - ongelovige westerlingen - allemaal brandhout voor de hel.
Waarom woon je hier dan?
En is het niet haram om hier te werken en belastinggeld af te staan zodat onze kuffaar-regering haram dingen doet met jouw belastinggeld?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven