Jonge moeder verliest uitkering na...

04-02-2018 21:25 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weigeren leer-werkovereenkomst (bron: Telegraaf). Ik snap eerlijk gezegd niet dat dit nieuws is? Dit lijkt me niet meer dan logisch. Hoe denken jullie hierover?
ghost79 wijzigde dit bericht op 04-02-2018 21:33
3.07% gewijzigd
Maar sociaal en financieel kom ik wel aan mijn trekken. Ik ben nogal zuinig dus daardoor kan ik mij financieel heel wat permitteren.
World of Warcraft: Legion
Blijkbaar hebben ze het artikel aangepast, of op zn minst de foto. Ik vind de toon nog niet zo verkeerd voor de Telegraaf. Vinden ze het nou raar dat die mevrouw het 'gratis werken' noemt of geven ze haar gelijk?
Solomio schreef:
04-02-2018 22:49
Mijn ervaring is dat, zeker als werkgevers keus hebben, ze kiezen voor vlekkeloos.
Bedrijven kiezen liever iemand met een lagere opleiding zonder vlekje als iemand met een hogere opleiding en wel met een vlekje. Ik zou graag willen dat het anders was, maar menig persoon met een beperking ervaart datgene wat Solomio hier zegt.
Pientjexxxx schreef:
04-02-2018 23:16
En tegenwoordig zijn werkgevers al helemaal niet meer zo kieskeurig. Voor veel vacatures is geen kandidaat te vinden en dan gaat het echt niet allemaal om vacatures voor hooggeschoolden.
Sommige werkgevers zijn ook dan kieskeurig. Ik heb bij een bedrijf gewerkt waar ze een ernstig tekort hebben aan programmeurs. Ik haalde de proeftijd niet, maar dat was niet op grond van het functioneren. Ik zou niet in het team passen. Ondanks dat tekort, vloog ik er wel uit! Dan denk ik dat het bedrijf dat tekort aan zichzelf te wijten heeft.
hans66 wijzigde dit bericht op 09-02-2018 09:43
5.99% gewijzigd
"Werkervaringsplekken" is code voor "kutklussen waar we niet meer voor willen betalen, ook al is het minimumloon". En zo gaat de ene na de andere baan voor juist de kwetsbare groepen verloren, want ineens zitten er "werklozen" hun werk te doen. Gek genoeg stijgt hierdoor het aandeel aan werklozen.

Ik ken mensen die eerst werkten in de plantsoenendienst bij een gemeente in het oosten van het land, waarvan het werk "verviel" en die na een aantal werklozen maanden een ervaringsplek aangeboden kregen. Drie keer raden waar ze aan het werk mochten? Juist, in ruil voor bijstand, dus voor veel minder geld en rechten, weer schoffelen.

Heb bij veel overheid gewerkt en daar zag je ze ook vaak rondlopen (het lijkt de laatste jaren minder geworden te zijn gelukkig): mensen die hele dagen stickers mochten plakken, dozen vouwen of kranen open en dicht draaien in het kader van de legionella-preventies. Vaak werkten die in hun uppie want niemand wilde natuurlijk meehelpen dus netwerk opbouwen ho maar. En na een paar maanden kwam de volgende want haha een baan overhouden aan de hand van activiteiten waarbij je geen kans hebt je te bewijzen dat gaan we natuurlijk niet doen.

Of een andere kennis van me. Die kreeg een echte baan aangeboden, ging het reïntegratiebureau waar hij folders vouwde dwarsliggen want "hij was er nog niet klaar voor". Uiteindelijk met een hoop stennis en gedreig gaf hij de reïntegratiemafia toch het nakijken en hield -verrassing!- zijn baan zonder moeite vast.

Zoals eerder gezegd lijkt het nu minder geworden te zijn en is er ook niet meer zo'n wildgroei aan al die bureautjes die ineens opschoten in de hoogtijdagen van dit soort praktijken maar blijkbaar is het nu gewoon geïncorporeerd in de aanpak van de gemeenten zelf. Nu zijn er natuurlijk gevallen die echt een schop onder hun hol nodig hebben, maar ik heb tot nu toe geen succesverhalen gehoord behalve die in de blije foldertjes van dit soort initiatieven.
Binnen ons bedrijf hebben we weinig ongediplomeerde functies, maar die we hebben vervullen we bij voorkeur in overleg met de gemeente, dus met mensen die afstand hebben tot de arbeidsmarkt. Omdat we dan subsidie krijgen. De tegenhanger is wel dat we echt veel meer tijd en moeite in deze mensen moeten steken dan wanneer we zelf iemand zouden selecteren. En dan zijn we nog niet altijd blij met het resultaat. De insteek is dat we deze mensen uiteindelijk zelf een contract aanbieden, maar in de praktijk blijken ze het ongediplomeerde werk bij ons toch niet altijd aan te kunnen.
Ik ken helemaal niemand zonder vlekjes, eigenlijk.
Sophiever schreef:
09-02-2018 04:52
Het is heel makkelijk om van je werknemers af te komen, zeker in Nederland we tegenwoordig vooral werken met tijdelijke contracten.
Die tijdelijke contracten worden juist gegeven, omdat het zo moeilijk is om van werknemers met een vast contract af te komen. Als de ontslagregelingen versoepeld zouden worden, dan worden er weer veel meer vaste contracten gegeven.
hans66 schreef:
09-02-2018 09:40
Sommige werkgevers zijn ook dan kieskeurig. Ik heb bij een bedrijf gewerkt waar ze een ernstig tekort hebben aan programmeurs. Ik haalde de proeftijd niet, maar dat was niet op grond van het functioneren. Ik zou niet in het team passen. Ondanks dat tekort, vloog ik er wel uit! Dan denk ik dat het bedrijf dat tekort aan zichzelf te wijten heeft.

Maar ‘in het team passen’ is toch ook een belangrijk criterium om iemand in dienst te nemen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Marana-- schreef:
09-02-2018 09:43
Binnen ons bedrijf hebben we weinig ongediplomeerde functies, maar die we hebben vervullen we bij voorkeur in overleg met de gemeente, dus met mensen die afstand hebben tot de arbeidsmarkt. Omdat we dan subsidie krijgen. De tegenhanger is wel dat we echt veel meer tijd en moeite in deze mensen moeten steken dan wanneer we zelf iemand zouden selecteren. En dan zijn we nog niet altijd blij met het resultaat. De insteek is dat we deze mensen uiteindelijk zelf een contract aanbieden, maar in de praktijk blijken ze het ongediplomeerde werk bij ons toch niet altijd aan te kunnen.

Ik heb als gedetacheerde bij verschillende bedrijven gewerkt, en zeker bij de grotere bedrijven waren er wel ‘vlekjes’ aan het werk. Lichamelijk gehandicapt (bijvoorbeeld een blinde telefoniste), mensen met beperkingen die tijdens kantooruren kwamen schoonmaken/de tuin doen/papieren mailings klaar maakten, een flink autistische magazijnmedewerker. Ze werkten op hun niveau, werden over het algemeen gewaardeerd door de medewerkers.

Maar waarschijnlijk heb ik toevallig bij Heel Bijzondere Bedrijven gewerkt, als ik sommigen hier lees.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
09-02-2018 11:21
Ik heb als gedetacheerde bij verschillende bedrijven gewerkt, en zeker bij de grotere bedrijven waren er wel ‘vlekjes’ aan het werk. Lichamelijk gehandicapt (bijvoorbeeld een blinde telefoniste), mensen met beperkingen die tijdens kantooruren kwamen schoonmaken/de tuin doen/papieren mailings klaar maakten, een flink autistische magazijnmedewerker. Ze werkten op hun niveau, werden over het algemeen gewaardeerd door de medewerkers.

Maar waarschijnlijk heb ik toevallig bij Heel Bijzondere Bedrijven gewerkt, als ik sommigen hier lees.

Ik denk dat de helft van de 'vlekjes' (erg onaangenaam woord overigens) bij ons in vaste dienst komt, en die werknemers worden ook zeker gewaardeerd. De andere helft heeft op z'n minst een paar maanden werkervaring opgedaan, is weer in een ritme gekomen en heeft waarschijnlijk meer motivatie gekregen om verder te solliciteren.
himalaya schreef:

Dat denk ik ook. Er zitten niet voor niets zoveel vlekjes in een uitkeringssituatie. Echt niet omdat ze lui zijn. Zij willen ook niets liever dan gewoon werken, pensioenopbouw doen, etcetera.
himalaya schreef:

Ik denk het niet. Eigenlijk alle (grotere) bedrijven die ik ken hebben mensen met beperkingen in dienst voor de werkzaamheden die jij noemt.
himalaya schreef:
09-02-2018 11:16
Maar ‘in het team passen’ is toch ook een belangrijk criterium om iemand in dienst te nemen?
Dat klopt op zich, en ik vind zelf goede omgang en een prettige werkrelatie (collega-collega-relatie) best wel belangrijk. Ik moest dat toen leren, maar het bedrijf is blijkbaar geen oefenterrein. Maar als iemand autisme heeft, wordt er snel geroepen dat hij niet in het team past.
Marana-- schreef:
09-02-2018 11:23
Ik denk dat de helft van de 'vlekjes' (erg onaangenaam woord overigens) bij ons in vaste dienst komt, en die werknemers worden ook zeker gewaardeerd.
Hier wordt deze term "vlekjes" gebruikt omdat de maatschappij hen ook ziet als mensen met een vlekje. Andere benamingen zijn: etiketje of label(tje). Ik moet dan weer denken wat Doreia en Solomio eerder zeiden. De waardering voor deze mensen bij het management is niet bijzonder groot. Ik ben voor mijn werk ook overgekwalificeerd (mijn pogingen om daar wat aan te doen en mijn leergierigheid wordt niet erg op prijs gesteld), en ik hoop dit te kunnen veranderen als ik een andere teamleider heb. Er wordt op functioneringsgesprekken wel mooi weer gespeeld, maar ik ben echter bekend met kantoorpolitiek of office policy.
himalaya schreef:
09-02-2018 11:16
Dat klopt.
Maar het wordt vaak als excuus gebruikt om vervolgens weer iemand aan te nemen vanuit de participatiewet waar je weer 3 maanden subsidie voor krijgt. Degene past in principe in het team maar het is duurder om ze een vast contract aan te bieden dan een nieuw iemand voor 3 maanden in dienst te nemen.
'niet in het team passen' is het beste excuus waarbij je niks feitelijk hoeft te bewijzen, niks aantoonbaars zegt en niks wat discrimineert. Zodoende.
Eens met Brejules.
Ik ben het op zich eens met dat het goed is om weer werkervaring op te doen als je in de bijstand zit. Ik vraag me alleen af hoeveel procent van de mensen die zo'n traject ingaan er ook daadwerkelijk een echte baan aan overhouden. En als je kijkt hoeveel voorheen betaalde banen nu vervult worden door mensen met behoud van uitkering denk ik dat we op de verkeerde weg zijn.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
In Tilburg hebben ze het een aantal jaren echt bond gemaakt door bijstandsgerechtigden 40 uur per week treinen te laten schuren met behoud van uitkering. Weigeren of ziekmelden kon hen de uitkering kosten. Je reinste slavernij als je het mij vraagt.

Nu is de gemeente aangeklaagt omdat er chroom-6 in die verf zat en deze bijstandsslaven amper beschermde kleding en monkapjes kregen en nu ziek zijn geworden. Deze gemeente moet zich doodschamen echt waar.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
En met werk met behoud van bijstand bouw je ook geen pensioen en zo op.

Ik ben absoluut vóór een tegenprestatie naar vermogen, maar er zitten teveel haken en ogen aan. Als je werkt met behoud van uitkering moet je nog steeds doorgeven dat je wat op Marktplaats verkoopt, bijvoorbeeld, kun je problemen krijgen als je je vriend te vaak ziet, kortom moet je nog steeds aan de strenge regels voldoen, in tegenstelling tot mensen die gewoon werken.
Ik vind het niet gek dat mensen een tegenprestatie moeten doen voor een uitkering. Ik ben wel tegen een volledige baan in zetten als tegenprestatie, want dat is gewoon een manier om onder het minimum loon uit te komen. Daar maak je effectief winst op als bedrijf, zeker als je als bedrijf iemand kent bij de gemeente die dit wel even voor je regelt, het blik mensen dat onderbetaald mag worden. Dat soort nepotisme mogen ze meteen bestraffen door gemeente medewerker 80 uur per week in te zetten voor stickers plakken.

En verder eens met Pientje, want het is gewoon zo dat de regels zo streng zijn voor ontslag en loondoorbetaling bij ziekte dat werkgevers het risico niet willen nemen. zeker voor kleinere bedrijven kan dat faillissement op leveren. Ik ben best vlekkerig maar ik zou dat nooit delen of zo. En iedereen op mijn werk is een beetje off dus zo veel valt het niet op.
Mutsje78 schreef:
09-02-2018 18:31
In Tilburg hebben ze het een aantal jaren echt bond gemaakt door bijstandsgerechtigden 40 uur per week treinen te laten schuren met behoud van uitkering. Weigeren of ziekmelden kon hen de uitkering kosten. Je reinste slavernij als je het mij vraagt.

Nu is de gemeente aangeklaagt omdat er chroom-6 in die verf zat en deze bijstandsslaven amper beschermde kleding en monkapjes kregen en nu ziek zijn geworden. Deze gemeente moet zich doodschamen echt waar.
Wat is er mis met treinen schuren voor je geld?

Ik ben het met je eens dat het schandalig is dat mensen onbeschermd met giftige stoffen moeten werken.
Theamuts schreef:
09-02-2018 18:53

Ik ben het met je eens dat het schandalig is dat mensen onbeschermd met giftige stoffen moeten werken.
Niets natuurlijk. Maar 40 uur per week voor bijstand is onder het minimum loon. Ik ben zo rechts als maar kan zijn, maar fulltime werken voor 900 euro of zo hoort natuurlijk niet. Dan hoor je ook gewoon contract te krijgen met bij behorende rechten (en plichten). Als er werk is voor 40 uur schuren, dan is dat toch gewoon een baan?
Theamuts schreef:
09-02-2018 18:53

Het feit dat 40 uur per week fulltime werk betreft en bijstand volgens mij 30% lager ligt dan het minimumloon.

En dit werk gaf toch gezondheidsklachten oid?
strikjemetstippels schreef:
09-02-2018 18:59
Niets natuurlijk. Maar 40 uur per week voor bijstand is onder het minimum loon. Ik ben zo rechts als maar kan zijn, maar fulltime werken voor 900 euro of zo hoort natuurlijk niet. Dan hoor je ook gewoon contract te krijgen met bij behorende rechten (en plichten). Als er werk is voor 40 uur schuren, dan is dat toch gewoon een baan?
Precies.

Gewone werkende mensen worden verdrongen door bijstandsdwangarbeiders. Met als cynisch voorbeeld dat de krant haalde de straatveger die ontslagen werd en vanuit de bijstand zijn oude werk moest doen.

Je bouwt geen pensioen op. je hebt ook nog steeds de snoeistrakke verplichtingen die bij een bijstandsuitkering horen, ook al werk je net zo hard en zo veel als je collega's die wel gewoon salaris krijgen.

Vaak is men bijzonder star bij ziekte of calamiteiten. Kun je bij betaald werk je ziek melden of calamiteitenverlof opnemen als je kind opeens 40 graden koorts heeft, als je vanuit de uitkering dit moet doen levert het een boel trammelant op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven