Jonge moeder verliest uitkering na...

04-02-2018 21:25 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weigeren leer-werkovereenkomst (bron: Telegraaf). Ik snap eerlijk gezegd niet dat dit nieuws is? Dit lijkt me niet meer dan logisch. Hoe denken jullie hierover?
ghost79 wijzigde dit bericht op 04-02-2018 21:33
3.07% gewijzigd
Theamuts schreef:
09-02-2018 18:53
Wat is er mis met treinen schuren voor je geld?

Ik ben het met je eens dat het schandalig is dat mensen onbeschermd met giftige stoffen moeten werken.
40 uur per week voor 930 euro, plus de strenge regels waaraan je nog steeds moet voldoen en die mensen die "gewoon" voor hun geld werken niet hebben. Die "gewoon" werkende mensen bouwen wel pensioen op, krijgen WW als ze onverhoopt ontslagen worden, mogen gaan samenwonen met iemand zonder hun inkomen te verliezen omdat die iemand hen maar moet onderhouden, mogen van alles op marktplaats zetten zonder boekhouding bij te houden of anders hun geld in te moeten leveren bij de gemeente, mogen sparen zonder maximum grens, hoeven in hun vakantie geen toestemming aan hun baas te vragen als ze buiten hun gemeente op vakantie gaan, en zo kan ik nog wel even door gaan.
Dus jullie vinden dat mensen in de bijstand niets hoeven te doen voor hun uitkering?
Theamuts schreef:
09-02-2018 19:37
Dus jullie vinden dat mensen in de bijstand niets hoeven te doen voor hun uitkering?
bijzondere conclusie
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik ben voor een verplichte tegenprestatie als je in de bijstand zit. Het stimuleert om zelf achter een baan aan te gaan. Er zitten nu teveel mensen in de bijstand die totaal niet gemotiveerd zijn om aan de slag te gaan. De reden daarvoor is vaak eenvoudig; ze gaan er niet op vooruit als ze gaan werken. Door die tegenprestatie beseffen mensen eerder dat geld niet “ gratis” is en dat je daar iets voor moet doen. Daarnaast blijf je in een werkritme, wat de kansen op een baan vergroot.
Theamuts schreef:
Ja wel, maar als je meer werkt dan je aan bijstand krijgt dan is het een baan en daar hoort minimum loon bij en dergelijke. Ik ben voor strengere regels juist, maar laten we niet meteen slavernij in voeren. Ik ben ook gewoon voor bijstand geheel stop zetten bij bepaald gedrag. Maar 40 uur per week werken levert je met minimum loon een stuk meer op dan 930 euro netto, en dan heb je ook nog sollicitatie plicht terwijl je eigenlijk gewoon een fulltime baan hebt.
Theamuts schreef:
Waar haal je die onzinconclusie vandaan?
Pientjexxxx schreef:
09-02-2018 19:55
Ik ben voor een verplichte tegenprestatie als je in de bijstand zit. Het stimuleert om zelf achter een baan aan te gaan. Er zitten nu teveel mensen in de bijstand die totaal niet gemotiveerd zijn om aan de slag te gaan. De reden daarvoor is vaak eenvoudig; ze gaan er niet op vooruit als ze gaan werken. Door die tegenprestatie beseffen mensen eerder dat geld niet “ gratis” is en dat je daar iets voor moet doen. Daarnaast blijf je in een werkritme, wat de kansen op een baan vergroot.
Er is dus blijkbaar werk, anders zouden ze ook geen verplichte tegenprestatie kunnen doen. Die verplichte tegenprestatie IS werk. Waarom dat werk dan niet gewoon belonen met een normaal loon, opbouw van diverse rechten zoals je pensioen en het stoppen van de strenge regels van de bijstand net zoals iedereen die gewoon werk doet?

Iemand aan het werk zetten zonder opbouw van pensioen en het recht op ww, en met allerlei strenge bepalingen die "normale" werkende mensen niet kennen, is slavenarbeid.

Als al dat verplichte werk normaal beloond zou worden zouden er heel wat minder bijstandsgerechtigden zijn. Dat zijn dan namelijk werkenden geworden i.p.v. uitkeringsgerechtigden met verplichte tegenprestatie.
Pientjexxxx schreef:
09-02-2018 19:55
:worship:
The attitude of others towards you is the reflection of their state of mind.
De tegenprestatie moet niet betaald werk verdringen. Het was de bedoeling om dit te doen door middel van vrijwilligerswerk, het volgen van een opleiding voor een kansberoep, werkervaringstrajecten van max 16 uur per week of werken aan jezelf als je problemen hebt.
Jetta Kleinsma bedoelde niet 40 uur per week verplicht treinen schuren voor 930 netto pm.

Ik ben er op tegen om mensen onbetaald te laten werken in een reguliere baan waar anderen gewoon loon voor krijgen. Dat kloot niet. Maar ja werkgevers zijn knieperts die liever alle werknemers gratis voor hen willen laten werken.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Mutsje78 schreef:
09-02-2018 21:45
De tegenprestatie moet niet betaald werk verdringen. Het was de bedoeling om dit te doen door middel van vrijwilligerswerk, het volgen van een opleiding voor een kansberoep, werkervaringstrajecten van max 16 uur per week of werken aan jezelf als je problemen hebt.
Jetta Kleinsma bedoelde niet 40 uur per week verplicht treinen schuren voor 930 netto pm.

Ik ben er op tegen om mensen onbetaald te laten werken in een reguliere baan waar anderen gewoon loon voor krijgen. Dat kloot niet. Maar ja werkgevers zijn knieperts die liever alle werknemers gratis voor hen willen laten werken.
Juist.
Mutsje78 schreef:
09-02-2018 21:45

En alle werkgevers zijn hetzelfde.. :sarcastic:
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quattro-stagioni schreef:
09-02-2018 20:07
Er is dus blijkbaar werk, anders zouden ze ook geen verplichte tegenprestatie kunnen doen. Die verplichte tegenprestatie IS werk. Waarom dat werk dan niet gewoon belonen met een normaal loon, opbouw van diverse rechten zoals je pensioen en het stoppen van de strenge regels van de bijstand net zoals iedereen die gewoon werk doet?

Iemand aan het werk zetten zonder opbouw van pensioen en het recht op ww, en met allerlei strenge bepalingen die "normale" werkende mensen niet kennen, is slavenarbeid.

Als al dat verplichte werk normaal beloond zou worden zouden er heel wat minder bijstandsgerechtigden zijn. Dat zijn dan namelijk werkenden geworden i.p.v. uitkeringsgerechtigden met verplichte tegenprestatie.
Het is ook belachelijk dat dit mag in een ontwikkeld land als Nederland. Zoiets verwacht je in Polen of China. Het mag namelijk niet eens en valt als de overheid het niet doet maar een particulier onder mensenhandel.
Sophiever schreef:
10-02-2018 09:58
Het is ook belachelijk dat dit mag in een ontwikkeld land als Nederland. Zoiets verwacht je in Polen of China. Het mag namelijk niet eens en valt als de overheid het niet doet maar een particulier onder mensenhandel.
Er zijn genoeg werkzaamheden waarvoor geen overheidsgeld (meer) beschikbaar is, zoals bijvoorbeeld een eindje wandelen met iemand in een rolstoel die in een verpleeghuis woont. Of werkzaamheden op een kinderboerderij waarvoor de subisidie verlaagd is. Ik zie niet in waarom iemand met een bijstandsuitkering dit soort werkzaamheden niet kan doen. Dat heeft helemaal niets met mensenhandel te maken. Tegenover een bijstandsuitkering staan ook plichten. Er zijn teveel mensen die zich aan de plichten willen onttrekken. Als je niet aan de plichten wilt voldoen dan kun je er ook zelf voor kiezen om geen gebruik te maken van een bijstandsuitkering.

Het wordt tijd dat de bijstandsuitkering losgekoppeld wordt van het minimumloon. Iemand die voor het minimumloon of net iets daarboven aan de slag gaat, moet netto meer overhouden (ook na de toeslagen) dan iemand die in de bijstand zit. Ook het hele toeslagencircus moet op de schop. Werken moet weer gaan lonen. Dan is die verplichte tegenprestatie voor een bijstandsuitkering ineens veel minder noodzakelijk, want mensen gaan dan veel eerder zelf achter een baan aan.
Pientjexxxx: Het uitvoeren van fulltime werkzaamheden voor 70% van de inkomsten wat ervoor hoort te staan of zelfs niets betalen als ze weigeren en ze uit de bijstand schoppen is uitbuiting en valt onder mensenhandel. Een ander bedrijf mag dit ook niet. De overheid heeft een voorbeeldfunctie en zou dit dus ook niet mogen. Dit staat totaal los van een tegenprestatie voor de bijstand, het heeft alles te maken met mensenrechten.
Sophiever schreef:
10-02-2018 12:30
Pientjexxxx: Het uitvoeren van fulltime werkzaamheden voor 70% van de inkomsten wat ervoor hoort te staan of zelfs niets betalen als ze weigeren en ze uit de bijstand schoppen is uitbuiting en valt onder mensenhandel. Een ander bedrijf mag dit ook niet. De overheid heeft een voorbeeldfunctie en zou dit dus ook niet mogen. Dit staat totaal los van een tegenprestatie voor de bijstand, het heeft alles te maken met mensenrechten.
Hoe zou jij mensen die een uitkering krijgen dan het arbeidsproces (weer) in krijgen?
Ik heb het ook altijd raar gevonden dat werkenden minder te besteden hebben dan mensen in de bijstand (tenzij je natuurlijk niet veel uren maakt). Ken mensen die een paar euro 'teveel' verdienen en dus niet meer in aanmerking komen voor toeslagen en daardoor onder de streep dus minder dan bijstandsniveau overhouden. Ik vind het echt zo krom. En jaren geleden vertelde iemand mij doodleuk dat ze meer verdiende met de bijstand en allerlei toeslagen dan ik verdiende met mijn fulltime baan. :O

En ik kende ook iemand met een vorm van autisme die een uitkering kreeg en moest gaan werken met behoud van uitkering. Wilde die persoon ook graag maar i.v.m. haar autisme moest het wel aangepast werk zijn. Kortom ze kreeg een uitkering, loon. En later kreeg ze ook nog hulp in de huishouding via de WMO omdat ze doordat ze was gaan werken het niet meer kon combineren met haar werk en zorg voor de kinderen. Fijn dat zo iemand weer kan werken maar zo kost het ook een hoop meer (uitkering, subsidie voor werkgever en geld voor hulp uit WMO)
Theamuts schreef:
10-02-2018 12:34
Hoe zou jij mensen die een uitkering krijgen dan het arbeidsproces (weer) in krijgen?
Blijkbaar heb jij moeite met het begrip fulltime.
Sophiever schreef:
10-02-2018 12:37
Blijkbaar heb jij moeite met het begrip fulltime.
Mwah, ik werk zelf fulltime.
Maar wat heeft deze opmerking met mijn vraag te maken?
Theamuts schreef:
10-02-2018 12:38
Mwah, ik werk zelf fulltime.
Maar wat heeft deze opmerking met mijn vraag te maken?
Dat ik het raar vind dat je de link niet lijkt te kunnen leggen tussen iemand de bijstand inhouden door iemand in een onderbetaalde fulltime baan te houden. Iemand die bij de gemeente full time aan de slag kan moet dit werk voor het wettelijk minimum loon uit voeren met de vrijheden die daarbij hoort en de kans om erkent te worden voor deze werkzaamheden( dat is voor andere werkgevers namelijk niet) en pensioenopbouw krijgen.

Je kunt niet raar staan te kijken en beweren dat er een probleem is met mensen in de bijstand die niet aan het werk kunnen terwijl je zelf actief een bedrage levert door zo te handelen.
Maar de vraag is natuurlijk is het echt waar dat Tilburg mensen fulltime aan het werk heeft gezet.
Sophiever schreef:
10-02-2018 12:55
Dat ik het raar vind dat je de link niet lijkt te kunnen leggen tussen iemand de bijstand inhouden door iemand in een onderbetaalde fulltime baan te houden. Iemand die bij de gemeente full time aan de slag kan moet dit werk voor het wettelijk minimum loon uit voeren met de vrijheden die daarbij hoort en de kans om erkent te worden voor deze werkzaamheden( dat is voor andere werkgevers namelijk niet) en pensioenopbouw krijgen.

Je kunt niet raar staan te kijken en beweren dat er een probleem is met mensen in de bijstand die niet aan het werk kunnen terwijl je zelf actief een bedrage levert door zo te handelen.
Iemand die op dit moment geen werk heeft moet inderdaad aan de slag op een werkervaringsplek. Een werkervaringsplek is geen werkplek, daar zitten veel meer verantwoordelijkheden aan vast.
De enige mogelijkheid om onder een werkervaringsplek uit te komen is om zelf een betaalde baan te vinden. (Of vrijstelling aan te vragen met goede redenen.)
Werkervaringsplek is niet altijd even geweldig maar er zijn vast ook leuke plekken.
Maatwerk is wenselijk en het mes snijdt altijd aan 3 kanten.
Inzet van zowel uitkeringstrekker en werkgever en (begeleidende)instanties.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Sophiever schreef:
10-02-2018 12:30
Je krijgt toch betaald voor de werkzaamheden? Je krijgt iedere maand van de overheid een bedrag op je rekening gestort. Je gaat voorbij aan het feit dat iemand met een bijstandsuitkering met alle toeslagen netto meer ontvangt dan iemand die fulltime voor net iets meer dan het minimumloon aan de slag gaat. Die laatste moet ook nog eens kosten maken om op zijn werk te komen.
Theamuts schreef:
10-02-2018 12:34
Ervoor zorgen dat werken weer loont. Mensen die niet meewerken om aan het werk te gaan sneller korten. Sollicitatieplicht voor bijstandsmoeders weer invoeren.

Aan de andere kant zouden ouderen die echt niet meer aan een baan komen en richting AOW gaan, soepel behandeld mogen worden. Er zijn nog genoeg jongere potentiele werknemers die aan de kant staan.
Van mij hoeft een alleenstaande moeder/vader van jonge kinderen niet te werken.
Dat komt heus wel weer wanneer de kinderen naar school gaan. En anders maar niet. Dat gezeik over werk altijd. Kinderen verzorgen is ook werken.
Het straffen van mensen omdat ze niet willen werken vind ik ook onzin. Sommige mensen passen nou eenmaal niet in een hierarchische werkgever-werknemerconstructie, veel mensen kunnen ook slecht in teams werken.
De meeste mensen willen en kunnen wel werken, ons land wordt echt niet te gronde gericht door een paar werkweigeraars. Ik heb daar wel wat belastingcenten voor over hoor. Ik ben blij dat ik in staat ben te werken, dat is niet iedereen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven