Komen er donkere tijden aan?

11-01-2025 19:55 2105 berichten
Hebben jullie ook het idee dat er deze jaren geschiedenis wordt geschreven? Dat de tijd van democratie, voorspoed, gelijkheid, veiligheid en vrijheid bijna voorbij is? Er gebeurt zoveel op dit moment, dat ik het nauwelijks kan bevatten. De enorme groei van radicaal-rechts in Europa, het onheilspellende vooruitzicht van 4 jaar Trump, de tentakels van een gestoorde idioot als Musk en de macht van platforms als Instagram en Facebook? Biljonairs die allemaal naar de pijpen van Trump beginnen te dansen?

De dreigende taal die over en weer wordt gebezigd nadat Trump begon over de annexatie van Groenland, Canada en het Panamakanaal? De afgekondigde handelsoorlog? De genocide in Gaza en Israël die snel nog even wat Syrisch grondgebied verovert, de oorlog in Oekraïne, Putin die in alle chaos zijn kans schoon ziet om verder op te rukken... Ik heb echt het idee dat de wereld in rap tempo naar de klote aan het gaan is.

En dan heb ik het niet eens over de klimaatcrisis (waarvan ik altijd dacht dat dat onze grootste bedreiging zou zijn).

Donkere tijden in aantocht?

Totaal aantal stemmen: 564

Ja, ik zie het somber in (29%)
Het zal uiteindelijk allemaal wel meevallen (8%)
Nee, dit zijn juist positieve ontwikkelingen (3%)
Geen idee welke kant dit opgaat (20%)
In elke tijd is wel wat (18%)
Ik maak me over Nederland weinig zorgen (3%)
Ik ben niet positief, maar zo erg zal het heus niet worden (11%)
Ik maak me over mezelf weinig zorgen (6%)
Iets anders (2%)
Alle reacties Link kopieren Quote
Siri schreef:
25-02-2025 14:00
Vandaar dat we sinds jaar en dag volksvertegenwoordigers hebben. Die tijd hebben om zich in zaken te verdiepen.

Elementaire basiskennis over ons politiek stelsel die men leert in jaar 1 van maatschappijleer of bij inburgeringscursussen.

Dus nee, het kiesstelsel hoeft niet overhoop. Het is juist een argument tegen het referendum.
Het zal je verbazen hoe weinig tijd onze volksvertegenwoordigers hebben om ergens in te verdiepen. Een beleidsmedewerker heeft vaak maar een hele korte tijd (een dag of paar dagen) km iets uit te spitten voor het kamerlid of de minister, die zelf dus nog minder weet. Er zijn een aantal dossiers wat men door en door kent, maar heel veel niet. Het is allemaal last minute werk.

Nl overkomt heel veel omdat het er heel veel ongemerkt doorheen gejaagd wordt.
Ava2024 schreef:
26-02-2025 08:20
Het zal je verbazen hoe weinig tijd onze volksvertegenwoordigers hebben om ergens in te verdiepen. Een beleidsmedewerker heeft vaak maar een hele korte tijd (een dag of paar dagen) km iets uit te spitten voor het kamerlid of de minister, die zelf dus nog minder weet. Er zijn een aantal dossiers wat men door en door kent, maar heel veel niet. Het is allemaal last minute werk.

Nl overkomt heel veel omdat het er heel veel ongemerkt doorheen gejaagd wordt.
Dit verschilt heel erg van partij tot partij en van Kamerlid tot Kamerlid. Een grote partij heeft dit probleem veel minder. Een Kamerlid dat al lang zit en zich kan ontfermen over een portefeuille heeft dat probleem ook minder.

Maar over het algemeen heb je zeker gelijk. Tijd is een probleem. Zeker nu de wereld steeds complexer wordt.

Vandaar ook dat steeds meer stemmen opgaan om het aantal Kamerleden te vergroten. Tot bijvoorbeeld 200 of 250.

Maar het feit dat Kamerleden een hoop werk voor hun kiezen krijgen is geen argument om meer bij de burger te leggen. Integendeel denk ik.

Alhoewel ik wel een voorstander ben voor initiatieven zoals het burgerberaad. Met de kanttekening dat de opbrengsten hiervan vaak minimaal zijn en ook hier niet iedereen vertegenwoordigd wordt.
Handig. Je kunt je straks ook inkopen als Amerikaans burger. 👍🏻

Trump: "We're gonna be selling a gold card. You have a green card, this is a gold card. We're gonna put a price on that card of about $5 million and that's going to give you green card privileges, plus. It's gonna be a route to citizenship, and wealthy people will be coming into our country."
RikM schreef:
26-02-2025 12:45
Handig. Je kunt je straks ook inkopen als Amerikaans burger. 👍🏻

Trump: "We're gonna be selling a gold card. You have a green card, this is a gold card. We're gonna put a price on that card of about $5 million and that's going to give you green card privileges, plus. It's gonna be a route to citizenship, and wealthy people will be coming into our country."
Benieuwd of geld het enige criterium is.
In elk geval mogen de Russen mogen ook een gold card kopen aldus Trump.
Zou het verder ook gelden voor vermogende criminelen?
Godsamme, zeg. De VS en Malta; ongeveer even hoog op de lijst van corrupte schurkenstaten.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

merano schreef:
26-02-2025 15:24
Godsamme, zeg. De VS en Malta; ongeveer even hoog op de lijst van corrupte schurkenstaten.

Linkje? En waarom godsamme? Ik wist niet dat Malta een schurkenstaat was.
Daar kun je ook een paspoort kopen.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

merano schreef:
26-02-2025 15:24
Vergeet Cyprus niet.
En uiteraard Orbanistan, waar menig schurk een paspoort kon kopen.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
Een beetje een non-onderwerp, die paspoorten.

Zo zijn er wel meer landen waar je verblijfsvergunningen kunt 'kopen'. Door bijvoorbeeld te investeren. Maar dat komt op hetzelfde neer. Daar zitten ook keurige Westerse landen bij die niet corrupt zijn.

In de VS was het altijd al mogelijk een greencard te krijgen als men voldoende investeerde in het land.

Verder geldt dat voor de rijken der aarde de wereld veel toegankelijker is dan voor mensen zonder of met minder geld. Dat geldt ook voor een permanent verblijf ergens.

Dat is nooit anders geweest.

En is ergens voor betalen nu zoveel oneerlijker dan mensen toegang bieden die een talent/vaardigheid bezitten dat het land nodig heeft?
https://nos.nl/artikel/2557415-nederlan ... ergroening

Ik hoop dat Nederland hiermee gaat volgen en ook de portomonnee gaat trekken voor deze bedrijven. Voor de concurrentiepositie in de wereld is dat hard nodig in ieder geval. De signalen vanuit de haven van Rotterdam zijn op zijn minst ook zorgelijk te noemen.

https://nos.nl/artikel/2555301-rotterda ... ij-kabinet

Ik denk dat we als land wel moeten blijven investeren in verduurzaming samen met het behoud van deze bedrijven. Anders raken we een heel groot gedeelte van de afzetmarkt kwijt.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Importheffingen van 25% voor de EU

https://x.com/SkyNews/status/1894808108808990982
RikM schreef:
26-02-2025 20:12
Importheffingen van 25% voor de EU

https://x.com/SkyNews/status/1894808108808990982
Dan moet Joe Sixpack dus veel meer betalen voor kwaliteitsproducten. En de Amerikaanse producenten kunnen de prijzen ook gaan verhogen vanwege gebrek aan concurrentie.

Nu maar hopen dat de EU de tegenmaatregelen vooral richt op de rotzooi. Bijvoorbeeld een belasting van 1 Euro op elke tweet. En 100% op DodgeRam en Tesla.
Puritanism:
(HL Mencken)
oudebaas schreef:
26-02-2025 20:14
Dan moet Joe Sixpack dus veel meer betalen voor kwaliteitsproducten. En de Amerikaanse producenten kunnen de prijzen ook gaan verhogen vanwege gebrek aan concurrentie.

Nu maar hopen dat de EU de tegenmaatregelen vooral richt op de rotzooi. Bijvoorbeeld een belasting van 1 Euro op elke tweet. En 100% op DodgeRam en Tesla.
En misschien kunnen we ook een heffing zetten op het verwerven van een Amerikaans paspoort of op vluchten naar de VS. Wat Trump kan, kunnen wij ook, tenslotte ;-)

merano schreef:
26-02-2025 21:02
En misschien kunnen we ook een heffing zetten op het verwerven van een Amerikaans paspoort of op vluchten naar de VS. Wat Trump kan, kunnen wij ook, tenslotte ;-)
We moeten er alleen voor zorgen dat de koopkracht van de gewone Europeaan er niet op achteruitgaat. Rücksichtlos alle importen uit de VS belasten zorgt voor forse prijsstijgingen.
Puritanism:
(HL Mencken)
oudebaas schreef:
26-02-2025 21:22
We moeten er alleen voor zorgen dat de koopkracht van de gewone Europeaan er niet op achteruitgaat. Rücksichtlos alle importen uit de VS belasten zorgt voor forse prijsstijgingen.
Van importen belasten loopt inderdaad het prijspeil en dus de inflatie op.

Een beter idee is het aan banden leggen van de export van chipmachines van ASML naar de VS en eens met China rond de tafel te gaan.
Jeff Bezos legt The Washington Post verder aan banden. Het opiniekatern mag voortaan alleen nog maar bijdragen plaatsen over persoonlijke vrijheid en de vrije markt. Andere invalshoeken worden volgens Bezos al door andere media behandeld.

Erg zonde. Was lang een van de best kranten van de Verenigde Staten.

Ik begrijp oprecht niet waarom Bezos dit doet.
Siri schreef:
26-02-2025 22:21
Jeff Bezos legt The Washington Post verder aan banden. Het opiniekatern mag voortaan alleen nog maar bijdragen plaatsen over persoonlijke vrijheid en de vrije markt. Andere invalshoeken worden volgens Bezos al door andere media behandeld.

Erg zonde. Was lang een van de best kranten van de Verenigde Staten.

Ik begrijp oprecht niet waarom Bezos dit doet.
Het beleid van Trump heeft trouwens weinig te maken met vrije markten.
Puritanism:
(HL Mencken)
oudebaas schreef:
26-02-2025 22:40
Het beleid van Trump heeft trouwens weinig te maken met vrije markten.
Inderdaad, daar heb je gelijk in.
Schermpjes, clickbait, algoritmes, troll farms, pushberichten, en andere vormen van informatieverstrekking of beïnvloeding hebben vrij spel.

Of de wereld in rap tempo naar de kloten aan het gaan is, daar willen de eencellige bacteriën, plankton, trilobieten, dinosaurussen en megafauna nog een klein woordje over. 99,99% van alle soorten op aarde ooit zijn uitgestorven.

Nee, ik geloof niet dat er donkere tijden aankomen. Het is altijd een rommeltje geweest. Toen, nu, straks. Niet anders. En wie overleeft? Die is het beste aangepast.

Er zijn sinds 2014 ongeveer 750 nieuwe plant- en diersoorten ontdekt in het Congobekken. Dat zijn niet alleen planten, maar ook insecten en zelfs zoogdieren. Zij lezen het nieuws niet.
Noordzee schreef:
26-02-2025 23:13
Schermpjes, clickbait, algoritmes, troll farms, pushberichten, en andere vormen van informatieverstrekking of beïnvloeding hebben vrij spel.

Of de wereld in rap tempo naar de kloten aan het gaan is, daar willen de eencellige bacteriën, plankton, trilobieten, dinosaurussen en megafauna nog een klein woordje over. 99,99% van alle soorten op aarde ooit zijn uitgestorven.

Nee, ik geloof niet dat er donkere tijden aankomen. Het is altijd een rommeltje geweest. Toen, nu, straks. Niet anders. En wie overleeft? Die is het beste aangepast.

Er zijn sinds 2014 ongeveer 750 nieuwe plant- en diersoorten ontdekt in het Congobekken. Dat zijn niet alleen planten, maar ook insecten en zelfs zoogdieren. Zij lezen het nieuws niet.
Een waar woord.
LettervanBanket schreef:
26-02-2025 22:12
Van importen belasten loopt inderdaad het prijspeil en dus de inflatie op.

Een beter idee is het aan banden leggen van de export van chipmachines van ASML naar de VS en eens met China rond de tafel te gaan.
Ik lees dit ook veel op nu.nl bij de comments. Ik snap daar niets van. Die ASML machines bestaan uit Amerikaanse onderdelen. Als je dat bedrijf onderdeel van de sancties maakt, en de US stopt met leveren komt er toch geen machine meer uit Eindhoven?
dierentuinthuis schreef:
27-02-2025 06:25
Ik lees dit ook veel op nu.nl bij de comments. Ik snap daar niets van. Die ASML machines bestaan uit Amerikaanse onderdelen. Als je dat bedrijf onderdeel van de sancties maakt, en de US stopt met leveren komt er toch geen machine meer uit Eindhoven?
Was een beetje flauw inderdaad, dergelijke acties lossen niks op. Overigens denk ik dat het geen slecht idee is om een opener blik te hebben naar andere landen, al was het maar om de VS duidelijk te maken dat samenwerking niet van één kant kan komen.
US Aid is nu definitief de nek omgedraaid. De Tate broers zitten in een privéjet naar Amerika, Zelenski krijgt een Offer he can’t refuse en in Europa blijven we lullen en niet poetsen, gehinderd door pro Moskou partijen met een te grote aanhang.
Puritanism:
(HL Mencken)
oudebaas schreef:
27-02-2025 11:14
US Aid is nu definitief de nek omgedraaid. De Tate broers zitten in een privéjet naar Amerika, Zelenski krijgt een Offer he can’t refuse en in Europa blijven we lullen en niet poetsen, gehinderd door pro Moskou partijen met een te grote aanhang.
Lijkt me toe dat Musk en andere Trump-stooges nooit meer iets over grooming gangs mogen zeggen nu.
Het aandeel van Tesla is aan het kelderen. Volgens analisten mede door de fratsen van Elon Musk.

Dat vind ik goed nieuws.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven