Komen er donkere tijden aan?

zaterdag 11 januari 2025 om 19:55
Hebben jullie ook het idee dat er deze jaren geschiedenis wordt geschreven? Dat de tijd van democratie, voorspoed, gelijkheid, veiligheid en vrijheid bijna voorbij is? Er gebeurt zoveel op dit moment, dat ik het nauwelijks kan bevatten. De enorme groei van radicaal-rechts in Europa, het onheilspellende vooruitzicht van 4 jaar Trump, de tentakels van een gestoorde idioot als Musk en de macht van platforms als Instagram en Facebook? Biljonairs die allemaal naar de pijpen van Trump beginnen te dansen?
De dreigende taal die over en weer wordt gebezigd nadat Trump begon over de annexatie van Groenland, Canada en het Panamakanaal? De afgekondigde handelsoorlog? De genocide in Gaza en Israël die snel nog even wat Syrisch grondgebied verovert, de oorlog in Oekraïne, Putin die in alle chaos zijn kans schoon ziet om verder op te rukken... Ik heb echt het idee dat de wereld in rap tempo naar de klote aan het gaan is.
En dan heb ik het niet eens over de klimaatcrisis (waarvan ik altijd dacht dat dat onze grootste bedreiging zou zijn).
De dreigende taal die over en weer wordt gebezigd nadat Trump begon over de annexatie van Groenland, Canada en het Panamakanaal? De afgekondigde handelsoorlog? De genocide in Gaza en Israël die snel nog even wat Syrisch grondgebied verovert, de oorlog in Oekraïne, Putin die in alle chaos zijn kans schoon ziet om verder op te rukken... Ik heb echt het idee dat de wereld in rap tempo naar de klote aan het gaan is.
En dan heb ik het niet eens over de klimaatcrisis (waarvan ik altijd dacht dat dat onze grootste bedreiging zou zijn).

donderdag 27 februari 2025 om 12:51
Ik heb eerder het idee dat er nu Amerikanen naar de EU willen emigreren. Kan me goed voorstellen dat Harris-stemmers zich daar echt niet meer thuis voelen.

donderdag 27 februari 2025 om 12:59
Die flood the zone-strategie werkt verlammend hè? We zijn in Europa eigenlijk gewoon nog steeds flabbergasted over wat er allemaal gebeurt. Enige lichtpuntje is dat zo'n nieuwe gezamenlijke vijand het Europese landen misschien meer in elkaars armen drijft. Opeens vinden mensen onderwerpen als 'Europa' en 'defensie' weer veel belangrijker.
Volgens mij heef Thomas von der Dunk een opiniestuk geplaatst waarin hij stelt dat je in deze gevaarlijke tijden heel snel de coalitie met de PVV zou moeten opblazen. Hij stelt het misschien wat extreem, maar in essentie ben ik het wel met hem eens. Er zou nu eigenlijk snel een slagvaardige 'redelijke middencoalitie' moeten komen. In plaats van dit ruziënde zooitje, dat met twee saboteurs aan boord alleen maar rondjes draait in de modder.

donderdag 27 februari 2025 om 13:31
Ik denk inderdaad dat wie jong is, hoog opgeleid, gematigde opvattingen heeft en geen "White Anglo-Saxon Protestant" is wel oren heeft naar een vertrek naar Europa. Dit artikel in de FT beschrijft de aantrekkingskracht van Europa, dat voor deze Amerikanen uit de grote steden niet alleen een vriendelijker is en een vrijere leefomgeving biedt, maar ook nog eens een stuk goedkoper is.
https://www.ft.com/content/3a2d22a1-c7c ... 9283fb2ce8

donderdag 27 februari 2025 om 13:39
Tja, en dan? Is de onvrede dan gelijk uit de samenleving? Hoe gaat het bij volgende verkiezingen? Wie gaat dan een coalitie met elkaar vormen?Avena schreef: ↑27-02-2025 12:59Die flood the zone-strategie werkt verlammend hè? We zijn in Europa eigenlijk gewoon nog steeds flabbergasted over wat er allemaal gebeurt. Enige lichtpuntje is dat zo'n nieuwe gezamenlijke vijand het Europese landen misschien meer in elkaars armen drijft. Opeens vinden mensen onderwerpen als 'Europa' en 'defensie' weer veel belangrijker.
Volgens mij heef Thomas von der Dunk een opiniestuk geplaatst waarin hij stelt dat je in deze gevaarlijke tijden heel snel de coalitie met de PVV zou moeten opblazen. Hij stelt het misschien wat extreem, maar in essentie ben ik het wel met hem eens. Er zou nu eigenlijk snel een slagvaardige 'redelijke middencoalitie' moeten komen. In plaats van dit ruziënde zooitje, dat met twee saboteurs aan boord alleen maar rondjes draait in de modder.
Hoe gevaarlijk de PVV ook is, er zijn ook PVV-bewindslieden die juist een gematigde koers lijken te varen. Ik vind het huidige experiment rommelig en niet slagvaardig, maar wel erg zinnig.
Wat Thomas von der Dunk stelt gaat wederom over het enorme gelijk van bestaande partijen.
En dat is wat ook hier in dit topic wederom gebeurt: de PVV negeren en om zeep helpen, dan bestaat het namelijk niet en zal de onvrede ook als sneeuw voor de zon verdwijnen.

donderdag 27 februari 2025 om 14:09
Eerder zullen Harris stemmers naar progressieve staten verhuizen. En omgekeerd, MAGA fans verhuizen naar conservatieve staten.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
(HL Mencken)
donderdag 27 februari 2025 om 14:12
We kunnen het niet iedereen naar de zin maken. Zeker niet de miesmuizers die altijd ontevreden zullen zijn. De gewone partijen (Bestaand is een slecht woord, de PVV bestaat ook al ruim 20 jaar) hebben nog altijd een ruime meerderheid van de kiezers achter zich staan.Siri schreef: ↑27-02-2025 13:39Tja, en dan? Is de onvrede dan gelijk uit de samenleving? Hoe gaat het bij volgende verkiezingen? Wie gaat dan een coalitie met elkaar vormen?
Hoe gevaarlijk de PVV ook is, er zijn ook PVV-bewindslieden die juist een gematigde koers lijken te varen. Ik vind het huidige experiment rommelig en niet slagvaardig, maar wel erg zinnig.
Wat Thomas von der Dunk stelt gaat wederom over het enorme gelijk van bestaande partijen.
En dat is wat ook hier in dit topic wederom gebeurt: de PVV negeren en om zeep helpen, dan bestaat het namelijk niet en zal de onvrede ook als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Puritanism:
(HL Mencken)
(HL Mencken)

donderdag 27 februari 2025 om 14:15
Wie is 'we'?oudebaas schreef: ↑27-02-2025 14:12We kunnen het niet iedereen naar de zin maken. Zeker niet de miesmuizers die altijd ontevreden zullen zijn. De gewone partijen (Bestaand is een slecht woord, de PVV bestaat ook al ruim 20 jaar) hebben nog altijd een ruime meerderheid van de kiezers achter zich staan.
In een democratie mag iedereen meepraten en ook meeregeren indien men eruit komt.
Dat 'we' impliceert een ondemocratische onderstroom.
Bij dat 'we' horen in een democratie ook PVV-stemmers. Daarnaast kwamen andere partijen er ook niet uit de vorige keer. Dus een beetje pas op de plaats kan geen kwaad.

donderdag 27 februari 2025 om 14:40
Kun je een paar voorbeelden noemen? Volgens mij zijn er hooguit een paar PVV'ers die niet publiekelijk allerlei racistische en tegen-rechtstatelijke uitspraken hebben gedaan.Siri schreef: ↑27-02-2025 13:39Tja, en dan? Is de onvrede dan gelijk uit de samenleving? Hoe gaat het bij volgende verkiezingen? Wie gaat dan een coalitie met elkaar vormen?
Ik moet de eerste PVV'er die Wilders publiekelijk op zijn standpunten tegenspreekt nog tegenkomen.

donderdag 27 februari 2025 om 14:43
Het gaat erom dat er PVV'er zijn die zich ervan bewust zijn of worden dat besturen niet eenvoudig is en voorbij de waan van de dag gaat. Dat geldt voor Barry Madlener en in mindere mate voor Fleur Agema.LettervanBanket schreef: ↑27-02-2025 14:40Kun je een paar voorbeelden noemen? Volgens mij zijn er hooguit een paar PVV'ers die niet publiekelijk allerlei racistische en tegen-rechtstatelijke uitspraken hebben gedaan.
Ik moet de eerste PVV'er die Wilders publiekelijk op zijn standpunten tegenspreekt nog tegenkomen.
Betreft dat tweede: Coenradie.
Je gaat overigens ook voorbij aan de rest van mijn opmerking: de onvrede kunnen we niet wegtoveren. Hoe verleidelijk forummers die hier ook vinden.

donderdag 27 februari 2025 om 14:55
Ja, en van Coenradie kunnen we wel verwachten dat die niet meer namens de PVV een post zal mogen bekleden, in ieder geval niet zolang Geert leeft. Dat zegt iets over een dergelijke partij.
Volgens mij doen Madlener en Agema vooral heel weinig op beleidsgebied, in ieder geval zie ik er nog geen verkiezingsbeloften in terug.

donderdag 27 februari 2025 om 15:07
Je zei dat je de eerste PVV'er nog moet tegenkomen die Wilders tegenspreekt. En ik noem er dus een. Dat ze straks misschien geen post meer mag bekleden is speculatie en ging ook niet over jouw opmerking.LettervanBanket schreef: ↑27-02-2025 14:55Ja, en van Coenradie kunnen we wel verwachten dat die niet meer namens de PVV een post zal mogen bekleden, in ieder geval niet zolang Geert leeft. Dat zegt iets over een dergelijke partij.
Volgens mij doen Madlener en Agema vooral heel weinig op beleidsgebied, in ieder geval zie ik er nog geen verkiezingsbeloften in terug.
Dat je geen verkiezingsbeloften terugziet bij Madlener en Agema komt mede omdat ze erachter komen dat besturen wat anders is dan simpelweg vanaf de zijlijn roepen. Dat is dus wat ik bedoel.
Ik denk dat dat winst is en veel effectiever is dan de boel 'opblazen'.
Maar goed, het is waarschijnlijk comfortabel om met zijn allen te roepen hoe verderfelijk de boel wel niet is. Ik vind dat toch vreemd, aangezien het opwerpen van brandmuren vooralsnog geen effect heeft gesorteerd in het verleden. Daar dan maar weer mee flirten zie ik als weinig zinvol.

donderdag 27 februari 2025 om 15:12
Siri schreef: ↑27-02-2025 13:39Tja, en dan? Is de onvrede dan gelijk uit de samenleving? Hoe gaat het bij volgende verkiezingen? Wie gaat dan een coalitie met elkaar vormen?
Omdat ik denk dat de binnenlandse ontevredenheid inmiddels aan het verbleken is als probleem vergeleken met de buitenlandse dreiging. We zullen als Europa heel snel een fatsoenlijk leger op de been moeten helpen en ook zorgen dat we economisch onafhankelijker worden van de VS. Dan helpt het als je een vuist kunt maken met een aantal andere Europese landen waar het 'redelijke midden' nog regeert. Dat is precies de reden waarom Merz zo snel mogelijk een regering met de SPD in het zadel wil hebben.
Je moet nu gewoon de bokken van de schapen gaan scheiden. De PVV is de vijand. Iedereen die heult met Poetin en Trump is de vijand. Het idee dat je dit soort partijen beter 'inside pissing out' kunt hebben, is zo langzamerhand toch wel bewezen onjuist. Dan wordt een deel van de NL samenleving maar boos. Er is nu gewoon iets urgenters: de vrede en veiligheid van Europa staan op het spel.
En who knows begint een deel van het electoraat dat nu ook in te zien. De PVV lijkt wat te dalen in de peilingen en het CDA en D66 stijgen al een tijdje. Je ziet het trouwens zelfs in de coalitie: de enige partij die niet daalt (maar licht stijgt), is de VVD. We worden bedreigd, we hebben eenheid nodig.

donderdag 27 februari 2025 om 15:15
En dat is hier dus het verschil, als ik iets schrijf gaat het om wat "ik zeg", en als jij iets zegt dan telt "wat jij bedoelt".Siri schreef: ↑27-02-2025 15:07Je zei dat je de eerste PVV'er nog moet tegenkomen die Wilders tegenspreekt. En ik noem er dus een. Dat ze straks misschien geen post meer mag bekleden is speculatie en ging ook niet over jouw opmerking.
Dat je geen verkiezingsbeloften terugziet bij Madlener en Agema komt mede omdat ze erachter komen dat besturen wat anders is dan simpelweg vanaf de zijlijn roepen. Dat is dus wat ik bedoel.
Ik denk dat dat winst is en veel effectiever is dan de boel 'opblazen'.
Ik denk dat jij de boodschap dat de PVV een éénmanspartij is met niet-rechtstatelijke ideeën heel goed begrijpt. Ook tijdens de onderhandelingen over het hoofdlijnenakkoord lag een koranverbod op tafel, en ik kan me niet herinneren dat er PVVers waren die daar afstand van namen toen dat uitkwam. Net als die "minder Marokkanen" affaire en het "nep parlement" en de "nep rechters", er zijn geen zittende PVV'ers die daar serieus afstand van hebben genomen.

donderdag 27 februari 2025 om 15:16
Wat een aannames.Avena schreef: ↑27-02-2025 15:12Omdat ik denk dat de binnenlandse ontevredenheid inmiddels aan het verbleken is als probleem vergeleken met de buitenlandse dreiging. We zullen als Europa heel snel een fatsoenlijk leger op de been moeten helpen en ook zorgen dat we economisch onafhankelijker worden van de VS. Dan helpt het als je een vuist kunt maken met een aantal andere Europese landen waar het 'redelijke midden' nog regeert. Dat is precies de reden waarom Merz zo snel mogelijk een regering met de SPD in het zadel wil hebben.
Je moet nu gewoon de bokken van de schapen gaan scheiden. De PVV is de vijand. Iedereen die heult met Poetin en Trump is de vijand. Het idee dat je dit soort partijen beter 'inside pissing out' kunt hebben, is zo langzamerhand toch wel bewezen onjuist. Dan wordt een deel van de NL samenleving maar boos. Er is nu gewoon iets urgenters: de vrede en veiligheid van Europa staan op het spel.
En who knows begint een deel van het electoraat dat nu ook in te zien. De PVV lijkt wat te dalen in de peilingen en het CDA en D66 stijgen al een tijdje. Je ziet het trouwens zelfs in de coalitie: de enige partij die niet daalt (maar licht stijgt), is de VVD. We worden bedreigd, we hebben eenheid nodig.
Die binnenlandse problemen zijn echt niet weg. Zeker als de directe dreiging vanuit Rusland straks mogelijk weg is. Bovendien is niet iedereen bezig met dreiging van buitenaf. Er zijn nog steeds mensen die niet rond komen of zich miskent voelen.
En op welke manier is het bewezen dat er voor partijen als de PVV geen plek is? Bewezen door wie?
Je denkt heel erg vanuit een specifiek perspectief. Dat is mede waarom populistische partijen aan de macht komen.

donderdag 27 februari 2025 om 15:18
Je kunt toch wel lezen wat iemand bedoelt? Of moet ik alles letterlijk uitspellen?LettervanBanket schreef: ↑27-02-2025 15:15En dat is hier dus het verschil, als ik iets schrijf gaat het om wat "ik zeg", en als jij iets zegt dan telt "wat jij bedoelt".
Ik denk dat jij de boodschap dat de PVV een éénmanspartij is met niet-rechtstatelijke ideeën heel goed begrijpt. Ook tijdens de onderhandelingen over het hoofdlijnenakkoord lag een koranverbod op tafel, en ik kan me niet herinneren dat er PVVers waren die daar afstand van namen toen dat uitkwam. Net als die "minder Marokkanen" affaire en het "nep parlement" en de "nep rechters", er zijn geen zittende PVV'ers die daar serieus afstand van hebben genomen.
En ja, ik begrijp de boodschap heel goed.
Maar ik vind de oplossingen van het negeren van de PVV niet effectief en jouw visie eenzijdig. En ook niet realistisch trouwens.
Nogmaals: hoe neem je onvrede weg?
Wat je nu zelf opschrijft over rechtsstatelijke principes schreef je eerst overigens ook niet. Dat moest ik er ook bij verzinnen blijkbaar.

donderdag 27 februari 2025 om 15:20
Wat is er nog over van democratie, nu algoritmes en nepnieuws regeren en er overal wordt gemorreld aan de rechtsstaat en het democratisch ethos? Hitler kwam democratisch aan de macht, Trump kwam democratisch aan de macht (al kun je dat laatste betwisten) en ze waren de enigen niet in de wereld.
En nogmaals, de reden is wat mij betreft de plotseling ontstane situatie in Europa. In plaats van een binnenlandse aanleiding. We gaan Europa niet kunnen verdedigen met de PVV aan boord.
(Los daarvan ben ik overigens sowieso voorstander van een brandmauer of cordon sanitaire tegen radicaal-rechtse partijen. Maar dat is wat mij betreft een andere discussie.)

donderdag 27 februari 2025 om 15:23
Als je niet in de democratie gelooft, dan ben je niet veel beter dan diegenen die je bestrijdt.Avena schreef: ↑27-02-2025 15:20Wat is er nog over van democratie, nu algoritmes en nepnieuws regeren en er overal wordt gemorreld aan de rechtsstaat en het democratisch ethos? Hitler kwam democratisch aan de macht, Trump kwam democratisch aan de macht (al kun je dat laatste betwisten) en ze waren de enigen niet in de wereld.
En nogmaals, de reden is wat mij betreft de plotseling ontstane situatie in Europa. In plaats van een binnenlandse aanleiding. We gaan Europa niet kunnen verdedigen met de PVV aan boord.
(Los daarvan ben ik overigens sowieso voorstander van een brandmauer of cordon sanitaire tegen radicaal-rechtse partijen. Maar dat is wat mij betreft een andere discussie.)
De PVV is pas heel even aan de macht. De democratie krijgt bij jou dus geen enkele kans.
Overigens kwam Hitler niet democratisch aan de macht, maar middels terreur. Dat Hitler democratisch aan de macht kwam, is een wijdverbreid misverstand.
Die brandmuur is precies waar we het nu over hebben. En die muur is aanlokkelijk, maar heeft in het verleden dus ook niet gewerkt.
Dat we Europa niet kunnen verdedigen met de PVV aan boord vind ik ook kort door de bocht. En maar weer: wie is 'we'? Dat is ook de PVV voor de goede orde.

donderdag 27 februari 2025 om 15:25
Nieuwsuur had hier onlangs een interessante rapportage over. Ze hebben de helft van de PVV-fractie (anoniem) gesproken. Er zit een strategie achter. Ze distantiëren zich voortdurend van het kabinetsbeleid en vallen bewust ook hun eigen bewindslieden aan om het PVV-geluid te laten horen. Van die bewindslieden maak je op die manier een soort puppets of sitting ducks. En die bewindslieden maken zo goed als geen beleid, die zitten daar alleen maar.

donderdag 27 februari 2025 om 15:31
Dit is allemaal niet mijn punt.Avena schreef: ↑27-02-2025 15:25Nieuwsuur had hier onlangs een interessante rapportage over. Ze hebben de helft van de PVV-fractie (anoniem) gesproken. Er zit een strategie achter. Ze distantiëren zich voortdurend van het kabinetsbeleid en vallen bewust ook hun eigen bewindslieden aan om het PVV-geluid te laten horen. Van die bewindslieden maak je op die manier een soort puppets of sitting ducks. En die bewindslieden maken zo goed als geen beleid, die zitten daar alleen maar.
Dat die bewindslieden daar zitten en zich moeten verhouden tot hoe land te besturen was wel mijn punt. Heb je interviews beluistert met bijvoorbeeld Madlener?
Maar ik begrijp dat er geen enkele andere zienswijze mogelijk is.

donderdag 27 februari 2025 om 15:31
Inderdaad, en wat betreft Rusland: verschillende PVV backbenchers laten een heel duidelijk "sluit vriendschap met Rusland"-geluid horen, zoals via kamerlid Joeri Pool. Wilders (zelf drager van een Russische vriendschapsonderscheiding) gaat daar niet tegenin, en bij een partij als de PVV mogen we er vanuit gaan dat hij dat dus steunt.Avena schreef: ↑27-02-2025 15:25Nieuwsuur had hier onlangs een interessante rapportage over. Ze hebben de helft van de PVV-fractie (anoniem) gesproken. Er zit een strategie achter. Ze distantiëren zich voortdurend van het kabinetsbeleid en vallen bewust ook hun eigen bewindslieden aan om het PVV-geluid te laten horen. Van die bewindslieden maak je op die manier een soort puppets of sitting ducks. En die bewindslieden maken zo goed als geen beleid, die zitten daar alleen maar.

donderdag 27 februari 2025 om 15:35
Siri schreef: ↑27-02-2025 15:23Als je niet in de democratie gelooft, dan ben je niet veel beter dan diegenen die je bestrijdt.
De PVV is pas heel even aan de macht. De democratie krijgt bij jou dus geen enkele kans.
Overigens kwam Hitler niet democratisch aan de macht, maar middels terreur. Dat Hitler democratisch aan de macht kwam, is een wijdverbreid misverstand.
Die brandmuur is precies waar we het nu over hebben. En die muur is aanlokkelijk, maar heeft in het verleden dus ook niet gewerkt.
Dat we Europa niet kunnen verdedigen met de PVV aan boord vind ik ook kort door de bocht. En maar weer: wie is 'we'? Dat is ook de PVV voor de goede orde.
Maar dit is precíes mijn punt. Jij stelt dat ik niet in democratie geloof, maar dat zeg ik nergens. Mijn stelling is dat er de facto steeds minder sprake is van een democratie in heel veel Westerse landen. Terwijl die er de jure natuurlijk nog wel is.
En dat was ook precíes de situatie in de jaren 30 in Duitsland: Hitler kwam de jure democratisch aan de macht. En ja, toen waren de democratische instituties inderdaad allang aan het afbrokkelen. En ja, Hitler gebruikte propaganda. Het equivalent van wat er nu massaal op de socials en 'alternatieve media' gebeurt: mensen worden opgehitst. En er dreigt weer precies hetzelfde te gebeuren.

donderdag 27 februari 2025 om 15:37
Is dit niet misschien het gevolg van het feit dat ze meeregeren? Dat dat effect heeft?Avena schreef: ↑27-02-2025 15:12En who knows begint een deel van het electoraat dat nu ook in te zien. De PVV lijkt wat te dalen in de peilingen en het CDA en D66 stijgen al een tijdje. Je ziet het trouwens zelfs in de coalitie: de enige partij die niet daalt (maar licht stijgt), is de VVD. We worden bedreigd, we hebben eenheid nodig.
En ik vind het opvallend dat je zegt dat we eenheid nodig hebben, maar dat je zeer je best doet om aan te tonen dat de PVV niet mee mag doen. Zeer beperkte eenheid wat mij betreft.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in