Komen er donkere tijden aan?

11-01-2025 19:55 2108 berichten
Hebben jullie ook het idee dat er deze jaren geschiedenis wordt geschreven? Dat de tijd van democratie, voorspoed, gelijkheid, veiligheid en vrijheid bijna voorbij is? Er gebeurt zoveel op dit moment, dat ik het nauwelijks kan bevatten. De enorme groei van radicaal-rechts in Europa, het onheilspellende vooruitzicht van 4 jaar Trump, de tentakels van een gestoorde idioot als Musk en de macht van platforms als Instagram en Facebook? Biljonairs die allemaal naar de pijpen van Trump beginnen te dansen?

De dreigende taal die over en weer wordt gebezigd nadat Trump begon over de annexatie van Groenland, Canada en het Panamakanaal? De afgekondigde handelsoorlog? De genocide in Gaza en Israël die snel nog even wat Syrisch grondgebied verovert, de oorlog in Oekraïne, Putin die in alle chaos zijn kans schoon ziet om verder op te rukken... Ik heb echt het idee dat de wereld in rap tempo naar de klote aan het gaan is.

En dan heb ik het niet eens over de klimaatcrisis (waarvan ik altijd dacht dat dat onze grootste bedreiging zou zijn).

Donkere tijden in aantocht?

Totaal aantal stemmen: 564

Ja, ik zie het somber in (29%)
Het zal uiteindelijk allemaal wel meevallen (8%)
Nee, dit zijn juist positieve ontwikkelingen (3%)
Geen idee welke kant dit opgaat (20%)
In elke tijd is wel wat (18%)
Ik maak me over Nederland weinig zorgen (3%)
Ik ben niet positief, maar zo erg zal het heus niet worden (11%)
Ik maak me over mezelf weinig zorgen (6%)
Iets anders (2%)
Alle reacties Link kopieren Quote
oudebaas schreef:
27-02-2025 16:59
Een grote groep kiezers wil helemaal niks en is overal tegen. Of ze willen alles, en dan vooral het onmogelijke. Even een dagje op Twitter lurken leert dat er best wel een boel van deze mensen zijn. En er is een grote overlap tussen deze groep en de PVV kiezers.
En worden deze mensen niet gehoord? Ze worden zeker wel gehoord, ze zijn al meer dan 20 jaar luidruchtig aanwezig. Maar gehoord worden is iets heel anders dan je zin krijgen.
Hier ben ik het helemaal mee eens.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
rosanna08 schreef:
27-02-2025 17:14
wat voor goeds kan een regering met de PVV ons brengen dan?
Hopen dat onvrede wordt gekanaliseerd en dat men erachter komt dat niet alle plannen uitvoerbaar zijn. Het resultaat is mogelijk een weerbaardere democratie. En mogelijk een mildere partij.

Een alternatief is er ook niet echt. Het bewust buitensluiten van de PVV als het aankomt op regeringsdeelname maakt de partij alleen maar groter en stemmers bozer.
Het bewust buitensluiten wijst ook op een paradox: je zet een ondemocratisch wapen in om de democratie te verdedigen. Ik vind dat begrijpelijk, maar ook dubieus.

Daarnaast is de realiteit nu eenmaal dat de PVV groot is. Of in het geval van Trump: de partij de winnaar. Dan kan een groot deel van de bevolking wel niet willen dat er geregeerd wordt, maar dat kan wel de uitkomst zijn van onderhandelingen. De PVV is met haar kiezers ook geen externe partij, maar ook gewoon onderdeel van het electoraat.

Je moet het er ergens ook gewoon mee doen. Leuk? Nee. Maar dat hoort wel bij het democratisch circus dat we nu eenmaal hebben opgetuigd met zijn allen. Dan kunnen ook minder welgevallige meningen en partijen naar de macht grijpen.
Siri schreef:
28-02-2025 11:03
Hopen dat onvrede wordt gekanaliseerd en dat men erachter komt dat niet alle plannen uitvoerbaar zijn. Het resultaat is mogelijk een weerbaardere democratie. En mogelijk een mildere partij.

Een alternatief is er ook niet echt. Het bewust buitensluiten van de PVV als het aankomt op regeringsdeelname maakt de partij alleen maar groter en stemmers bozer.
Het bewust buitensluiten wijst ook op een paradox: je zet een ondemocratisch wapen in om de democratie te verdedigen. Ik vind dat begrijpelijk, maar ook dubieus.

Daarnaast is de realiteit nu eenmaal dat de PVV groot is. Of in het geval van Trump: de partij de winnaar. Dan kan een groot deel van de bevolking wel niet willen dat er geregeerd wordt, maar dat kan wel de uitkomst zijn van onderhandelingen. De PVV is met haar kiezers ook geen externe partij, maar ook gewoon onderdeel van het electoraat.

Je moet het er ergens ook gewoon mee doen. Leuk? Nee. Maar dat hoort wel bij het democratisch circus dat we nu eenmaal hebben opgetuigd met zijn allen. Dan kunnen ook minder welgevallige meningen en partijen naar de macht grijpen.
wat een ontzettend nietszeggend antwoord wat totaal niet jouw aanval op mensen die tegen de PVV zijn rechtvaardigt.
En het gaat niet om minder welgevallige meningen, maar om haatzaaien en alleen maar schoppen om het schoppen zonder een duidelijk plan van aanpak hebben. Want het enige plan dat de PVV heeft, is buitenlanders het land uitkrijgen/niet meer toelaten, maar verder helemaal niks. Wel veel beloven, zoals dat het eigen risico per direct eraf zou gaan, maar vervolgens als ze het moeten gaan uitvoeren, er toch wel achterkomen dat dat niet zo makkelijk gaat. Weg belofte.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
En hoop is uitgestelde teleurstelling he.
rosanna08 schreef:
28-02-2025 11:22
wat een ontzettend nietszeggend antwoord wat totaal niet jouw aanval op mensen die tegen de PVV zijn rechtvaardigt.
En het gaat niet om minder welgevallige meningen, maar om haatzaaien en alleen maar schoppen om het schoppen zonder een duidelijk plan van aanpak hebben. Want het enige plan dat de PVV heeft, is buitenlanders het land uitkrijgen/niet meer toelaten, maar verder helemaal niks. Wel veel beloven, zoals dat het eigen risico per direct eraf zou gaan, maar vervolgens als ze het moeten gaan uitvoeren, er toch wel achterkomen dat dat niet zo makkelijk gaat. Weg belofte.
Wow. Wat een ontzettend agressieve reactie op mijn bijdragen. Totaal onnodig.

En aanval? Ik ben in debat met mensen. Ik beargumenteer alles ook.

En nietszeggend? Er zijn ook experts die dat vinden he.
Even voor de goede orde: ik ben links, stem links (van het midden, maar toch) en ben ook tegen de PVV.

Ik denk alleen dat er anderen methoden zijn om radicaal rechts in te dammen.
Siri schreef:

Ik vind dit juist een hele goeie reactie en begrijp de verontwaardiging van Rosanna niet.
Siri schreef:

Maar om terug te komen op een vraag over rechtstatelijkheid die ik hierboven al eens stelde en die jij zo stijlvol ontweek;

Als er wordt gekozen voor regeren met de PVV, dan zal de PVV de "kroonjuwelen" uit zijn verkiezingsprogramma uit willen voeren, en de meeste daarvan zijn niet-rechtstatelijk. Ook bij deze onderhandelingen heeft er een koranverbod op tafel gelegen, op straffe van 5 jaar cel. Of b.v. het uitroepen van de noodtoestand, die helemaal niet voor dergelijke situaties bedoeld is.

Vind jij het acceptabel om als andere partij akkoord te gaan met dit soort eisen, mits de PVV maar een voldoende omvang onder de 76 zetels heeft? Een dergelijke niet-rechtstatelijke maatregel is immers democratisch prima te verdedigen, want het volk heeft gekozen en als het volk zijn zin niet krijgt dan wordt het volk "bozer".
Manonna schreef:
28-02-2025 11:35
Ik vind dit juist een hele goeie reactie en begrijp de verontwaardiging van Rosanna niet.
dat verbaast mij dan weer niks gezien jouw postings in de loop der tijd.
en verder, als andere partijen stellen dat samenwerken met de PVV niet lukt vanwege onoverkomelijke verschillen, is er geen sprake van uitsluiten, maar van gezond verstand. Wat dus inhoudt dat de PVV patijen moet vinden die wel met hem willen samenwerken om hun plannen tot uitvoer te brengen.

Dat er een hele groep mensen ontevreden is, daar moet iets mee gedaan worden, dat ontkent niemand. Maar de PVV is niet het antwoord, dus moeten andere partijen met een goed antwoord komen waar mensen ook naar willen luisteren. Helaas geldt voor heel veel mensen het feit dat een partij aan de linkerkant zit al reden genoeg om niet te willen luisteren.
LettervanBanket schreef:
28-02-2025 11:47
Maar om terug te komen op een vraag over rechtstatelijkheid die ik hierboven al eens stelde en die jij zo stijlvol ontweek;

Als er wordt gekozen voor regeren met de PVV, dan zal de PVV de "kroonjuwelen" uit zijn verkiezingsprogramma uit willen voeren, en de meeste daarvan zijn niet-rechtstatelijk. Ook bij deze onderhandelingen heeft er een koranverbod op tafel gelegen, op straffe van 5 jaar cel. Of b.v. het uitroepen van de noodtoestand, die helemaal niet voor dergelijke situaties bedoeld is.

Vind jij het acceptabel om als andere partij akkoord te gaan met dit soort eisen, mits de PVV maar een voldoende omvang onder de 76 zetels heeft? Een dergelijke niet-rechtstatelijke maatregel is immers democratisch prima te verdedigen, want het volk heeft gekozen en als het volk zijn zin niet krijgt dan wordt het volk "bozer".
Ik heb deze vraag niet stijlvol ontweken. Ik heb hier al antwoord op gegeven. Dat men er in een coalitie namelijk achterkomt dat niet alle plannen uitvoerbaar zijn.

En nee ,ik vind het niet acceptabel dat andere partijen met niet-rechtsstatelijke eisen akkoord gaan. Maar dat doen ze dan ook niet. Ideeën moeten ook nog langs de Kamer(s).

En over die democratie en rechtsstatelijke elementen: het staat Kamerleden vrij om te spreken over niet-rechtsstatelijke voorstellen. Niet leuk, wel een feit.
rosanna08 schreef:
28-02-2025 11:51
en verder, als andere partijen stellen dat samenwerken met de PVV niet lukt vanwege onoverkomelijke verschillen, is er geen sprake van uitsluiten, maar van gezond verstand. Wat dus inhoudt dat de PVV patijen moet vinden die wel met hem willen samenwerken om hun plannen tot uitvoer te brengen.

Dat er een hele groep mensen ontevreden is, daar moet iets mee gedaan worden, dat ontkent niemand. Maar de PVV is niet het antwoord, dus moeten andere partijen met een goed antwoord komen waar mensen ook naar willen luisteren. Helaas geldt voor heel veel mensen het feit dat een partij aan de linkerkant zit al reden genoeg om niet te willen luisteren.
Tja, die andere partijen komen er ook niet uit. Je idealiseert het politieke landschap en je onderschat hoezeer andere partijen ook naar rechts zijn opgeschoven.

Het staat partijen uiteraard vrij om het de volgende keer over de andere boeg te gooien. Graag zelfs. Maar liefst wel via de koninklijke route.

En mogelijk wordt de PVV veel kleiner na deze regeringsdeelname. Iets dat alleen maar winst is.
Manonna schreef:
28-02-2025 11:35
We leven nu eenmaal in tijden van toenemende polarisatie. Ik denk dat dat tot op zekere hoogte voor het hele politieke spectrum geldt.

Het heeft er denk ik ook mee te maken dat middenpartijen steeds meer op elkaar zijn gaan lijken. Die zijn daarom uit de gratie geraakt.
Lol, het oplossen van de problemen met het stroomnet kost 195 miljard. :bonk:

En dat is dan nog een eerste begroting; dat gaat dus nog keer drie.
Wauw, Trump en Vance hebben zich nu ten overstaan van de pers in het Witte Huis zo misdragen tegenover Zelensky dat zelfs de site van Fox News geen partij durft te kiezen voor Trump. Dit nadat ze Oekraïne eerder al op schandalige wijze hebben afgeperst voor grondstoffen zonder daarvoor ook maar 1 veiligheidsgarantie te willen geven.

Het is de tactiek van de grootste pestkop op het schoolplein: iemand die al op de grond ligt omdat hij door een andere pestkop wordt geslagen, z’n zakgeld ook nog afnemen. Walgelijk is het.
GriebusDus schreef:
28-02-2025 19:41
Wauw, Trump en Vance hebben zich nu ten overstaan van de pers in het Witte Huis zo misdragen tegenover Zelensky dat zelfs de site van Fox News geen partij durft te kiezen voor Trump. Dit nadat ze Oekraïne eerder al op schandalige wijze hebben afgeperst voor grondstoffen zonder daarvoor ook maar 1 veiligheidsgarantie te willen geven.

Het is de tactiek van de grootste pestkop op het schoolplein: iemand die al op de grond ligt omdat hij door een andere pestkop wordt geslagen, z’n zakgeld ook nog afnemen. Walgelijk is het.
Zelensky is een held en staat ver boven dat godvergeten tuig in het Witte Huis. Nu zullen wij in Europa ons ook schrap moeten zetten..
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
GriebusDus schreef:

Dat is het zeker. Ben er gewoon naar van. Trump en consorten lieten daar even hun ware aard zien. Om te kotsen echt.
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
GriebusDus schreef:

Ik zit er met verbijstering naar te kijken. Ze bully-en hem gewoon.
Nimue schreef:
28-02-2025 20:12
Na alles wat Trump en zijn gevolg al jaren laten zien ... had je dan iets anders verwacht?

Ze leggen hem echt niet "zomaar" een papiertje onder de neus.
Ze willen de grondstoffen die daar in de grond zitten en al de rest kan hen geen r**t schelen.

Ze schrikken zogezegd hoogstens even dat Zelensky niet meedoet.
En gaan nu aan een potje "zwartmakerij" beginnen dat hij dat papiertje niet zomaar tekent.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
oudebaas schreef:
28-02-2025 20:02
Zelensky is een held en staat ver boven dat godvergeten tuig in het Witte Huis. Nu zullen wij in Europa ons ook schrap moeten zetten..
Enorm goede samenvatting.

En via een enorme kronkel geloof ik dat Trump de Europeanen enorm helpt met het zich afwenden van de VS.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Nimue schreef:
28-02-2025 20:12
Helemaal hetzelfde hier. Zelensky en zijn land eerst voor de leeuwen gooien en dan boos worden omdat hij niet dankbaar genoeg is. Absolute waanzin dit.

Tot op heden voelde het allemaal nog wat verder weg, maar dit is de eerste keer dat ik echt een beetje bang ben voor hoe de wereld er na dit weekend uitziet.
Wat een gênante vertoning. Mooi dat Zelensky het niet pikte.

Nu wel heel belangrijk inderdaad hoe Europa reageert. Met z'n allen staan we sterk, maar dan moeten we dat wel laten zien.
Waarom moet trouwens ineens iedereen daar de deur plat lopen?
Frankrijk, Engeland, Zelensky, ...?

Trump moet niets van Europa weten - behalve dan als 't gaat over grondstoffen inpikken - dus laat die kerel toch lekker alleen in zijn Witte Huis?

Ga als Europa toch een keer laten zien dat je een even groot en éénduidig blok bent?

Als die kerel zegt "ik vraag vanaf nu 25 % extra importkosten" zeg je toch gewoon "dan wij ook"?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
👍🏻

De Franse president Macron heeft als eerste wereldleider gereageerd op de knallende ruzie van Trump en Zelensky in de Oval Office, de werkkamer van de Amerikaanse president in het Witte Huis. Het is terecht dat Europa Oekraïne bijstaat en sancties heeft opgelegd aan Rusland, aldus Macron, en dat zullen we ook blijven doen. Hij wijst Rusland aan als de agressor en zegt dat "degenen die hebben gevochten vanaf het begin" respect verdienen, doelend op de Oekraïners.
Blablabla97 schreef:
28-02-2025 20:22
Helemaal hetzelfde hier. Zelensky en zijn land eerst voor de leeuwen gooien en dan boos worden omdat hij niet dankbaar genoeg is. Absolute waanzin dit.

Tot op heden voelde het allemaal nog wat verder weg, maar dit is de eerste keer dat ik echt een beetje bang ben voor hoe de wereld er na dit weekend uitziet.

Ja dat heb ik ook. Het is beangstigend omdat je niet weet wat die gek verder nog gaat doen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven