Komen er donkere tijden aan?
zaterdag 11 januari 2025 om 19:55
Hebben jullie ook het idee dat er deze jaren geschiedenis wordt geschreven? Dat de tijd van democratie, voorspoed, gelijkheid, veiligheid en vrijheid bijna voorbij is? Er gebeurt zoveel op dit moment, dat ik het nauwelijks kan bevatten. De enorme groei van radicaal-rechts in Europa, het onheilspellende vooruitzicht van 4 jaar Trump, de tentakels van een gestoorde idioot als Musk en de macht van platforms als Instagram en Facebook? Biljonairs die allemaal naar de pijpen van Trump beginnen te dansen?
De dreigende taal die over en weer wordt gebezigd nadat Trump begon over de annexatie van Groenland, Canada en het Panamakanaal? De afgekondigde handelsoorlog? De genocide in Gaza en Israël die snel nog even wat Syrisch grondgebied verovert, de oorlog in Oekraïne, Putin die in alle chaos zijn kans schoon ziet om verder op te rukken... Ik heb echt het idee dat de wereld in rap tempo naar de klote aan het gaan is.
En dan heb ik het niet eens over de klimaatcrisis (waarvan ik altijd dacht dat dat onze grootste bedreiging zou zijn).
De dreigende taal die over en weer wordt gebezigd nadat Trump begon over de annexatie van Groenland, Canada en het Panamakanaal? De afgekondigde handelsoorlog? De genocide in Gaza en Israël die snel nog even wat Syrisch grondgebied verovert, de oorlog in Oekraïne, Putin die in alle chaos zijn kans schoon ziet om verder op te rukken... Ik heb echt het idee dat de wereld in rap tempo naar de klote aan het gaan is.
En dan heb ik het niet eens over de klimaatcrisis (waarvan ik altijd dacht dat dat onze grootste bedreiging zou zijn).
The impossible just takes a little longer.

zondag 2 maart 2025 om 14:07
Je ziet ook ten aanzien van de Tweede Wereldoorlog (waar naar wordt verwijst) dat we als land uiteindelijk misschien achter onze idealen gingen staan, maar dat men tijdens die oorlog op individueel niveau heel anders omging met die idealen.mienbillekesjeuken schreef: ↑02-03-2025 13:58Tja.
Wie hier in Nederland/Europa is bereid zijn kinderen/partner/familie/zichzelf op te offeren voor een stukje Oekraïne/Rusland/Gaza whatever? Dat is nu wel de vraag. Want theoretisch gezien kan het zover komen, misschien wel heel snel gezien de nu wel heel rap oplopende gebeurtenissen de afgelopen weken. Het is wel heel makkelijk stelling nemen online, maar wat als het écht persoonlijke gevolgen krijgt?
Als land hebben we die idealen overigens meermaals verkwanseld, met als meest in het oog springend voorbeeld het Nederlandse gedrag in Indonesie direct na de Tweede Wereldoorlog.
En we werden ook bevrijd door een land waar rassenwetten overeind stonden tot in de jaren 60 (Waar vermoedelijk Hitler door geïnspireerd is geraakt.). Nederlandse idealen waren in die tijd zeer eenzijdig.
anoniem_67f199885d8c6 wijzigde dit bericht op 02-03-2025 14:12
0.35% gewijzigd

zondag 2 maart 2025 om 14:11
Was ook niet zozeer naar jou bedoeld.TimeToDance schreef: ↑02-03-2025 14:04Ben ik met je eens Siri. We moeten niet 100% aan onze idealen blijven vasthouden en anders maar verder oorlog voeren. Maar zo was het stukje wat ik citeerde niet bedoeld. We moeten compromissen maken. Dat zou je ook idealen opofferen kunnen noemen.
Maar ik merk vaker dat men de huidige situatie vergelijkt met de jaren 30 en dat men dan met de vuist op tafel slaat en lijkt te willen zeggen: niet over mijn lijk nog eens.
Dit terwijl de geschiedenis straks wederom zal uitwijzen dat dat allemaal zeer relatief is.
Even pragmatisch in het verlengde daarvan: in plaats van allerlei boycotten en oproepen tot nieuwe wereldleiders zullen Europa en Oekraine moeten trachten het hoofd koel te houden en wederom om tafel te gaan met Trump. Iets dat denk ik ook wel zal gaan gebeuren.
zondag 2 maart 2025 om 14:11
Siri schreef: ↑02-03-2025 14:07Je ziet ook ten aanzien van de Tweede Wereldoorlog (waar naar wordt verwijst) dat we als land uiteindelijk misschien achter onze idealen gingen staan, maar dat men tijdens die oorlog op individueel niveau heel anders omgingen met die idealen.
Als land hebben we die idealen overigens meermaals verkwanseld, met als meest in het oog springend voorbeeld het Nederlandse gedrag in Indonesie direct na de Tweede Wereldoorlog.
En we werden dus bevrijd door een land waar rassenwetten overeind stonden tot in de jaren 60 (Waar vermoedelijk Hitler door geïnspireerd is geraakt.). Nederlandse idealen waren in die tijd zeer eenzijdig.
Dat klopt. En het Amerika (en Canada) van nu zou ws. niet meer zo inspringen.
zondag 2 maart 2025 om 14:12
Dus? Dit schiet toch niet op om maar weer op het verleden te wijzen. Dat impliceert ook dat je het nooit anders kunt doen.Siri schreef: ↑02-03-2025 14:07Je ziet ook ten aanzien van de Tweede Wereldoorlog (waar naar wordt verwijst) dat we als land uiteindelijk misschien achter onze idealen gingen staan, maar dat men tijdens die oorlog op individueel niveau heel anders omgingen met die idealen.
En we werden dus bevrijd door een land waar rassenwetten overeind stonden tot in de jaren 60 (Waar vermoedelijk Hitler door geïnspireerd is geraakt.). Nederlandse idealen waren in die tijd zeer eenzijdig.
zondag 2 maart 2025 om 14:13
Het zal helaas moeten.Siri schreef: ↑02-03-2025 14:11Was ook niet zozeer naar jou bedoeld.
Maar ik merk vaker dat men de huidige situatie vergelijkt met de jaren 30 en dat men dan met de vuist op tafel slaat en lijkt te willen zeggen: niet over mijn lijk nog eens.
Dit terwijl de geschiedenis straks wederom zal uitwijzen dat dat allemaal zeer relatief is.
Even pragmatisch in het verlengde daarvan: in plaats van allerlei boycotten en oproepen tot nieuwe wereldleiders zullen Europa en Oekraine moeten trachten het hoofd koel te houden en wederom om tafel te gaan met Trump. Iets dat denk ik ook wel zal gaan gebeuren.

zondag 2 maart 2025 om 14:14
Geen idee. Daar hadden ze toen in ieder geval ook niet zoveel zin in.mienbillekesjeuken schreef: ↑02-03-2025 14:11Dat klopt. En het Amerika (en Canada) van nu zou ws. niet meer zo inspringen.
Het is verder opvallend dat Europa sinds de Tweede Wereldoorlog door de Amerikanen wordt beschermd, maar dat Europese landen elkaar voor die tijd alleen maar de tent uitvochten.
Een vrede zonder Amerikanen is compleet nieuw terrein. Op heel veel vlakken.

zondag 2 maart 2025 om 14:15
Ik reageer op het verleden omdat anderen de jaren 30 en de Tweede Wereldoorlog erbij slepen.TimeToDance schreef: ↑02-03-2025 14:12Dus? Dit schiet toch niet op om maar weer op het verleden te wijzen. Dat impliceert ook dat je het nooit anders kunt doen.
Mijn inziens niet helemaal terecht. Vandaar mijn reactie.
zondag 2 maart 2025 om 14:18
Speelt daar niet heel bot vooral het eigenbelang een rol?muts87 schreef: ↑02-03-2025 13:53Ach we zijn als Westen zo hypocriet als wat. Rusland boycotten en veroordelen we. Maar Israël steunen we nog steeds ondanks dat zij oorlogs- en mensenrechten schenden. Verder vraag ik me ook af of hoe wij als EU reageren als China Taiwan zou binnenvallen. Want dat is enige tijd ook een vrij realistisch scenario geweest.
Verder drijven we handel met allerlei gekke regimes en landen. Deugt voor geen kanten. Wij als Westen verkwanselen echt wel onze waarden als het economisch goed uit komt.
zondag 2 maart 2025 om 14:19
Siri schreef: ↑02-03-2025 14:14Geen idee. Daar hadden ze toen in ieder geval ook niet zoveel zin in.
Het is verder opvallend dat Europa sinds de Tweede Wereldoorlog door de Amerikanen wordt beschermd, maar dat Europese landen elkaar voor die tijd alleen maar de tent uitvochten.
Een vrede zonder Amerikanen is compleet nieuw terrein. Op heel veel vlakken.
Dat is natuurlijk wel de reden waarom de EU is opgericht, om Duitsland en Frankrijk in toom te houden en voor vrede in Europa te zorgen. Ik weet niet zo goed hoe het verder met de EU na ‘45 zou zijn gegaan zonder de VS, of een kleinere rol van de VS. Ik denk dat er ook echt wel een een wil voor vrede was.
zondag 2 maart 2025 om 14:25
Volgens mij was ik daar vrij duidelijk in. Bovendien gaat het niet om een stukje Oekraïne/Rusland/Gaza whatever. Het gaat om alles waar Europa voor staat. Het gaat om onze vrijheid. En als het moet, dan zullen we offers moeten brengen ja. De tijd van wegkijken is voorbij.mienbillekesjeuken schreef: ↑02-03-2025 13:58Tja.
Wie hier in Nederland/Europa is bereid zijn kinderen/partner/familie/zichzelf op te offeren voor een stukje Oekraïne/Rusland/Gaza whatever? Dat is nu wel de vraag. Want theoretisch gezien kan het zover komen, misschien wel heel snel gezien de nu wel heel rap oplopende gebeurtenissen de afgelopen weken. Het is wel heel makkelijk stelling nemen online, maar wat als het écht persoonlijke gevolgen krijgt?
There's point in your life, you got to reach and when you do
You know it, and now I'm here.
You know it, and now I'm here.

zondag 2 maart 2025 om 14:27
Daar heb je gelijk in. Die wil tot vrede was er zeker.TimeToDance schreef: ↑02-03-2025 14:19Dat is natuurlijk wel de reden waarom de EU is opgericht, om Duitsland en Frankrijk in toom te houden en voor vrede in Europa te zorgen. Ik weet niet zo goed hoe het verder met de EU na ‘45 zou zijn gegaan zonder de VS, of een kleinere rol van de VS. Ik denk dat er ook echt wel een een wil voor vrede was.
Een Europa zonder de VS is wat lastig voor te stellen. Ook omdat hoe wij ons tot Rusland (Sovjet-Unie) verhielden bijzonder werd gekleurd door de Amerikanen.
Dat zie je niet alleen terug in veiligheidsbeleid, maar ook cultureel. De vele films en series (met soms bijbehorend speelgoed) waar de Amerikanen als bestrijder van onrecht het opnamen tegen de Russen hebben in veel jonge hoofden in de jaren 80 een flinke rol gespeeld. Dat zie je ook terug in geschiedschrijving.
In veel van die films waren de Amerikaanse helden voormalig soldaten die gediend hadden in Vietnam. Met ook daar weer vaak hun heldenrol belicht.
Heden ten dage werkt het Amerikaanse leger ook actief mee aan films waarin het Amerikaanse leger goed wordt afgebeeld. Een kritische film moet een ander leger van een ander land inhuren.
Hoe wij in Nederland denken over goed en kwaad, het brengen van offers, wie de slechterik is en wie niet, wat vrijheid is etc, is gedeeltelijk ook een Amerikaans exportproduct geweest.
Amerikaans gedachtegoed zit diep in ons systeem denk ik. Gezien het vele nepnieuws vandaag de dag vind ik dat best interessant.
Dus in die zin is het wat er nu gebeurt een zegening.
zondag 2 maart 2025 om 14:31
zondag 2 maart 2025 om 14:42
Zeker. Ik kijk iedere keer met verbazing naar de herdenking van Operation Garden hier in Nijmegen. Daar zijn echt wat jonge knullen een gewisse dood in gejaagd. Met weinig resultaat, wat vantevoren ook al duidelijk was. Dat we die jongens herdenken vind ik helemaal prima. Maar de kermis er omheen is toch echt propaganda..Siri schreef: ↑02-03-2025 14:27Daar heb je gelijk in. Die wil tot vrede was er zeker.
Een Europa zonder de VS is wat lastig voor te stellen. Ook omdat hoe wij ons tot Rusland (Sovjet-Unie) verhielden bijzonder werd gekleurd door de Amerikanen.
Dat zie je niet alleen terug in veiligheidsbeleid, maar ook cultureel. De vele films en series (met soms bijbehorend speelgoed) waar de Amerikanen als bestrijder van onrecht het opnamen tegen de Russen hebben in veel jonge hoofden in de jaren 80 een flinke rol gespeeld. Dat zie je ook terug in geschiedschrijving.
In veel van die films waren de Amerikaanse helden voormalig soldaten die gediend hadden in Vietnam. Met ook daar weer vaak hun heldenrol belicht.
Heden ten dage werkt het Amerikaanse leger ook actief mee aan films waarin het Amerikaanse leger goed wordt afgebeeld. Een kritische film moet een ander leger van een ander land inhuren.
Hoe wij in Nederland denken over goed en kwaad, het brengen van offers, wie de slechterik is en wie niet, wat vrijheid is etc, is gedeeltelijk ook een Amerikaans exportproduct geweest.
Amerikaans gedachtegoed zit diep in ons systeem denk ik. Gezien het vele nepnieuws vandaag de dag vind ik dat best interessant.
Dus in die zin is het wat er nu gebeurt een zegening.

zondag 2 maart 2025 om 14:44
Ja, dat is het helaas wel.TimeToDance schreef: ↑02-03-2025 14:42Zeker. Ik kijk iedere keer met verbazing naar de herdenking van Operation Garden hier in Nijmegen. Daar zijn echt wat jonge knullen een gewisse dood in gejaagd. Met weinig resultaat, wat vantevoren ook al duidelijk was. Dat we die jongens herdenken vind ik helemaal prima. Maar de kermis er omheen is toch echt propaganda..

zondag 2 maart 2025 om 14:46
Oorlog moet inderdaad vermeden worden. Daarom is het wel van belang dat Europese landen zich in rapper tempo gaan bewapenen. En misschien ons ook nucleair meer gaan wapenen. En zorgen voor bijvoorbeeld een nucleaire triade.TimeToDance schreef: ↑02-03-2025 14:31Alleen iemand die nog nooit een oorlog heeft meegemaakt, kan op die manier voor oorlog pleiten. Een oorlog moet echt vermeden worden.
Kijk anders eens de film Come and see us uit 1985 of Stalingrad uit 1995. Oorlog is afschuwelijk in de ergste dimensie.
De wereld wordt er helaas niet veiliger op.
zondag 2 maart 2025 om 15:10
JD Vance wordt hartelijk ontvangen op zijn wintersport adres...
https://www.nu.nl/314992/video/jd-vance ... adres.html
zondag 2 maart 2025 om 16:04
Op zich vind ik het nog wel te begrijpen dat de VS naar verhouding van plan is om niet zoveel meer te willen bijdragen om de veiligheid van Europa te waarborgen. Ergens snap ik dat, waarom zouden ze: niet (direct) hun conflicten, niet hun bevolking, niet hun grondgebied.
Maar we gaan wel een situatie in dan die we tot nu toe (nog) niet gekend hebben.
Een Europa zónder het oppermachtige Amerika als "Grote Beschermer" was altijd met elkaar in conflict. Altijd! En in die zin, na bijna 80 jaar vrede (burgeroorlogen daar gelaten) vind ik een heroverweging van wat de rol van de VS moet zijn voor de wereldorde of voor Europa in het bijzonder niet heel gek. Maar ik ben wel benieuwd welke kant het op gaat, ook als het helemaal uit de hand loopt. Hoe belangrijk is Europa voor de VS? Ook als het hier, bijvoorbeeld met Rusland, of wederom tussen West-Europese machten onderling finaal uit de hand loopt en de VS blijft erbij dat ze zich erbuiten houden zolang de aanval niet op hen is gericht?
Ik heb trouwens zelf ook het idee dat het = "bondgenootschap" van de VS richting Europa (en eventueel ook vice versa) ook verzwakt is, niet alleen door economische belangen (hoewel dat de overhand heeft) maar ook doordat Europa zich in tachtig jaar tijd behoorlijk cultureel-liberaal (niet conservatief) heeft ontwikkeld en de VS wel en daardoor ook zo openlijk de steun uitspreekt voor staten of leiders die enorm conservatief zijn.
Maar we gaan wel een situatie in dan die we tot nu toe (nog) niet gekend hebben.
Een Europa zónder het oppermachtige Amerika als "Grote Beschermer" was altijd met elkaar in conflict. Altijd! En in die zin, na bijna 80 jaar vrede (burgeroorlogen daar gelaten) vind ik een heroverweging van wat de rol van de VS moet zijn voor de wereldorde of voor Europa in het bijzonder niet heel gek. Maar ik ben wel benieuwd welke kant het op gaat, ook als het helemaal uit de hand loopt. Hoe belangrijk is Europa voor de VS? Ook als het hier, bijvoorbeeld met Rusland, of wederom tussen West-Europese machten onderling finaal uit de hand loopt en de VS blijft erbij dat ze zich erbuiten houden zolang de aanval niet op hen is gericht?
Ik heb trouwens zelf ook het idee dat het = "bondgenootschap" van de VS richting Europa (en eventueel ook vice versa) ook verzwakt is, niet alleen door economische belangen (hoewel dat de overhand heeft) maar ook doordat Europa zich in tachtig jaar tijd behoorlijk cultureel-liberaal (niet conservatief) heeft ontwikkeld en de VS wel en daardoor ook zo openlijk de steun uitspreekt voor staten of leiders die enorm conservatief zijn.
zondag 2 maart 2025 om 18:00
Ik zou zeggen "break a leg" maar dan niet in de theaterbetekenis. En een flinke klap met z'n hoofd tegen een boom die in de weg staat is ook wel aardig.kataravrouw schreef: ↑02-03-2025 15:10JD Vance wordt hartelijk ontvangen op zijn wintersport adres...
zondag 2 maart 2025 om 18:02
Maar dan moeten we ook stoppen met NIMBY gedrag. Een paar maanden terug werd er voor het eerst gesproken over uitbreidingen en meer oefeningen en het grootste bezwaar was geluidsoverlast in de achtertuin van boomers.
zondag 2 maart 2025 om 18:06
Hij zit er (democratisch gekozen nog wel) en daar hebben we het mee te doen, helaas.
En als Trump erin blijft krijgen 'we' die Vance. We kunnen er van alles van vinden maar dat is de realiteit.
Ik vind de opmerkingen van meesterstrateeg en 'professioneel lullen als Brugman' Rutte nog zo gek niet. Zijn boodschap aan ?Zelensky liegt er niet om. Trots inslikken en de-escaleren.
zondag 2 maart 2025 om 18:33
Nog maar 3 jaar en 9 maanden. Even doorbijten. Als ie dood neervalt wat op zijn leeftijd niet ondenkbaar is, zitten we met Vance opgescheept.
Dus alle hoop op de verkiezingen 2028 dan maar. Wie weet hoe de wereld er dan uit ziet.
Ik vind van alles van Trump. Maar dit is blijkbaar wat een groot deel van de Amerikanen wil... tja.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in