Kony 2012

08-03-2012 18:40 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
*** Verkeerd geplaatst, heb al gevraagd om dit topic te verplaatsen naar Actueel ***

Gisteren kwamen achtereen volgens 2 van mijn kids thuis met dezelfde vraag "mam heb jij al gehoord van Joseph Kony?".

De een zit op university en de andere op High School (wij wonen in Canada) en op beide scholen was dit het topic vd dag.

Joseph Kony is een oorlogsmisdadiger die kinderen ontvoert en gebruikt in zijn leger. Kindersoldaten dus. Vreselijk. Ik heb dan ook de online petitie getekent.

Voor meer informatie kun je naar Kony 2012

Voor mij is dit naast een heel goed doel ook een teken vd kracht vh Internet. In een paar dagen is dit onderwerp uitgegroeid tot "het gespreks onderwerp" onder tieners en jong volwassenen en nu dus een wat oudere volwassene

Het doel van de initiatiefnemers van Kony2012 is om Kony bekend te gaan maken met overal posters en overal de discussie aanwakkeren zodat het vinden van deze mijnheer in 2012 gaat lukken. Een goed doel toch?

Speelt dit in NL ook al?
Optimist tot in de kist!
Er zijn natuurlijk nog tig andere goede doelen maar ik vind het super hoe hier de nieuwe media zijn spierballen toont. Ik vind het geweldig dat gisteren 2 kids onafhankelijk, allebei een andere school, vol vuur thuis komen vertellen over Kony.
Optimist tot in de kist!
Hoi dames,

Ik heb via de zoekfunctie gezocht maar kon nog geen topic over dit onderwerp terugvinden.

Zonet zag ik op Youtube de film over Joseph Kony. Hij is één van de grootste oorlogsmisdadigers ter wereld en toch is hij bij weinig mensen bekend. Hij opereert al 26 jaar in Oeganda waar hij scholen en dorpen overvalt, de kinderen ontvoert en hen inzet als kindsoldaten. Momenteel gaat het om ruim 30.000 kinderen die door hem gedwongen worden om te vechten en te moorden;

De organisatie Invisible Children heeft nu een campagne opgestart om deze problematiek onder de aandacht te krijgen. Het doel is om ervoor te zorgen dat Joseph Kony dit jaar nog gevonden en opgepakt kan worden. Tot nu toe is het hen gelukt om het congres in Amerika ervan te overtuigen om soldaten in te zetten en zo de jacht op Kony te openen.

Echter: Indien de problematiek ivm Kony niet in de aandacht blijft, vergeten mensen het snel. Wanneer het Amerikaanse congres denkt dat het de bevolking niets kan schelen, zullen ze ook de neiging hebben om hun troepen terug te halen uit Oeganda. Dit is natuurlijk niet de bedoeling en daarom wordt er wereldwijd opgeroepen tot steun en tot de bekendmaking van Kony.

Hier vinden jullie de film van invisible children terug. Deze film gaat veel duidelijker maken wat de bedoeling is dan wat ik hierboven zelf schreef.

Op deze website kunnen jullie steun bieden in de vorm die jullie zelf wensen. Er zijn mogelijkheden om de petitie te tekenen (zonder registratie), om een action-kit aan te kopen of om gewoon te doneren indien gewenst.

Steun kan ook geboden worden in het verspreiden van de film via alle mogelijke sociale media die jullie tot je beschikking hebben.

Het is niet de bedoeling om mensen te verplichten tot steun. Ikzelf heb hier niets bij te winnen, sterker nog: ik had tot vandaag nog nooit van invisible children gehoord. Toch vond ik dit onderwerp belangrijk genoeg om te verspreiden.

Bedankt!

Edit: Olifantjeinhetbos en ik hebben toevallig op hetzelfde moment een topic aangemaakt hierover. Bij de mods is ondertussen een verzoek ingediend om deze topics samen te voegen tot 1 topic!
Wij hebben blijkbaar op hetzelfde moment een topic geopend, kunnen we vragen aan de mods om het samen te voegen? Met jou toestemming natuurlijk!
Ongelofelijk, echt precies hetzelfde moment! wat een toeval!
Optimist tot in de kist!
.
Helaas zit er ook een heel andere kant aan deze organisatie (Invisible Children). Naief, eenzijdig, de situatie is erg veranderd in de laaste jaren, en vooral: ook de regering van Uganda draagt enorme schuld aan wat er in het noorden is gebeurd. Er is al de hele dag een heftige discussie aan de gang op onder meer Facebook, gebaseerd op het volgende artikel:

Thanks to an incredibly effective social media effort, #StopKony is trending on Twitter today. The campaign coincides with a new awareness-raising documentary by the group Invisible Children. Former FP intern Michael Wilkerson, now a freelance journalist and Ph.D. candidate at Oxford -- who has lived and reported from Uganda -- contributed this guest post on the campaign. -JK

Zie verder: http://blog.foreignpolicy ... things#.T1jwAAfUMG-.gmail
quote:chiedza schreef op 08 maart 2012 @ 18:49:

Helaas zit er ook een heel andere kant aan deze organisatie (Invisible Children). Naief, eenzijdig, de situatie is erg veranderd in de laaste jaren, en vooral: ook de regering van Uganda draagt enorme schuld aan wat er in het noorden is gebeurd. Er is al de hele dag een heftige discussie aan de gang op onder meer Facebook, gebaseerd op het volgende artikel:

Thanks to an incredibly effective social media effort, #StopKony is trending on Twitter today. The campaign coincides with a new awareness-raising documentary by the group Invisible Children. Former FP intern Michael Wilkerson, now a freelance journalist and Ph.D. candidate at Oxford -- who has lived and reported from Uganda -- contributed this guest post on the campaign. -JK

Zie verder: http://blog.foreignpolicy ... things#.T1jwAAfUMG-.gmail

Hiervan ben ik inderdaad op de hoogte.

Laat ons echter niet vergeten dat Kony hier nog steeds de grote misdadiger is en niet invisible children. Hoe dan ook, via deze organisatie of niet, Kony moet gestopt worden!
Klinkt als een HOAX....
Ik moet zeggen dat het mij wel duidelijk werd in het filmpje dat Kony weg was uit Uganda.

Maar wat mij zo aansprak gisteren is het effect en hoe op scholen nu allerlei acties worden ondernomen. Hoeveel passie er is en dit alles door een op Internet, het media v deze tijd, geplaats filmpje. Mijn oudste zoon vertelde dat overal folders, papiertjes met de naam vd website werden verspreid. Je kon er, zeg maar, niet omheen.

En als dit helpt om 1 idioot te "vangen" dan ben ik blij met het Internet (ben ik toch al).
Optimist tot in de kist!
Hoe meer ik lees hoe meer ik denk: broodje aap. Maar dat zal mijn verdorven instelling wel zijn....
Ja, het doel is het oppakken v die gast. Wat ik begreep uit het filmpje is dat hij op no. 1 staat vd "wanted" lijst vh International Court in Den Haag.

(Goh zei mijn oudste hebben wij in NL het Int. Court? Hebben we notabene zo ons best gedaan voor onze emigratie om ze alle belangrijke en historische gebouwen, etc. in NL te laten zien. )
Optimist tot in de kist!
quote:Suze02 schreef op 08 maart 2012 @ 18:54:

Klinkt als een HOAX....Lastig vast te stellen. Dat er geld naar het goededoel gaat staat denk ik wel vast, maar de rest van de uitgaves en activiteiten zijn voer voor discussie. KLIK
quote:Suze02 schreef op 08 maart 2012 @ 18:57:

Hoe meer ik lees hoe meer ik denk: broodje aap. Maar dat zal mijn verdorven instelling wel zijn....Jaren gelezen las ik al een boek waarin de daden van Kony in vraag werden gesteld. Ik had er dus al over gehoord maar wist niet dat het op zo'n grote schaal plaatsvond. Ik geloof niet dat dit een broodje aap is.
Maar jullie geloven dit serieus? Volgens mij zit er iemand zich helemaal dood te lachen: je draait een verhaal in elkaar. Filmpje er onder en voila: de hele wereld houdt zich met je bezig.

Wel cool bedacht trouwens
Wat ik in het andere topic ook al schreef:

Laat ons echter niet vergeten dat Kony hier nog steeds de grote misdadiger is en niet invisible children. Hoe dan ook, via deze organisatie of niet, Kony moet gestopt worden!
Geen broodje aap, zeker niet.

Maar lees ook meer over deze stichting als je de film gaat doorzenden.

Niet een hele zuivere bedoening.

Wel ben ik het meer dan eens dat Joseph Kony opgepakt moet worden.

Zo snel mogelijk en daarom verspreid ik wel het bericht, niet de film.

Prachtige film dat wel.
quote:Suze02 schreef op 08 maart 2012 @ 18:57:

Hoe meer ik lees hoe meer ik denk: broodje aap. Maar dat zal mijn verdorven instelling wel zijn....Hoe kom je bij een hoax? Heb je de docu uberhaupt gezien?
quote:scamp schreef op 08 maart 2012 @ 19:05:

Geen broodje aap, zeker niet.

Maar lees ook meer over deze stichting als je de film gaat doorzenden.

Niet een hele zuivere bedoening.

Wel ben ik het meer dan eens dat Joseph Kony opgepakt moet worden.

Zo snel mogelijk en daarom verspreid ik wel het bericht, niet de film.

Prachtige film dat wel.Dit bedoelde ik dus met mijn OP, ik deel de informatie en iedereen mag er zelf mee doen wat hij/zij wil. Indien je ergens niet achter kan staan, is het zeker niet de bedoeling om iets op te dringen! Bedankt!
@ Olifantjeinhetbos: Ik heb even een verzoekje geplaatst om onze topics samen te voegen!
quote:tien_voor_tien schreef op 08 maart 2012 @ 19:17:

[...]

Dit bedoelde ik dus met mijn OP, ik deel de informatie en iedereen mag er zelf mee doen wat hij/zij wil. Indien je ergens niet achter kan staan, is het zeker niet de bedoeling om iets op te dringen! Bedankt!
Nogmaals suze, onder welke steen lig jij? Je weet elf toch dat het verhaal hoe het in Oeganda al jaren zo is, net als in vele andere landen. Dit is al sinds eergisteren tt en ja, dan komen er natuurlijk ook de negatieve verhalen boven, as always. Waarom zouden mensen die dit maken zich kapot lachen? Om de 1 dollar om een box? Tsja
quote:Suze02 schreef op 08 maart 2012 @ 19:01:

Maar jullie geloven dit serieus? Volgens mij zit er iemand zich helemaal dood te lachen: je draait een verhaal in elkaar. Filmpje er onder en voila: de hele wereld houdt zich met je bezig.

Wel cool bedacht trouwens

Iedereen heeft recht op zijn eigen mening en ik respecteer de jouwe dan ook volledig.

Het enige wat ik kan zeggen is dat ik hierover al veel meer gehoord had jaren geleden en dat ik het nu ook wel tijd vind om actie te ondernemen. Indien jij denkt dat het een grap is, ben je natuurlijk tot niets verplicht!
quote:Suze02 schreef op 08 maart 2012 @ 19:01:

Wel cool bedacht trouwens Suze gebruik google even voor feiten.
quote:tien_voor_tien schreef op 08 maart 2012 @ 19:17:

[...]

Dit bedoelde ik dus met mijn OP, ik deel de informatie en iedereen mag er zelf mee doen wat hij/zij wil. Indien je ergens niet achter kan staan, is het zeker niet de bedoeling om iets op te dringen! Bedankt! Ik vind het fantastisch dat je het hebt geplaatst. Heb t gister gezien en was erg onder de indruk. Ook op de manier hoe hij het heeft gemaakt. En natuurlijk komen er nu negatieve verhalen over de organisatie, is altijd zo. Ik geloof in een goede intentie van de makers. En afgezien daarvan, we zijn ons weer bewust van enge machtige mannen als Kony

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven