Mag ik nog wel vrouw zijn?

01-08-2021 21:49 407 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het circulerende artikel over moedermelk/mensenmelk vroeg ik mij af of ik nog wél een vrouw mag zijn.

Mag een trotse vrouw zijn nog wel? Is het erg als ik in bepaalde situaties juist níet over 1 kam geschoren wil worden met een man juist omdat ik een vrouw ben?

Ik wil een vrouw blijven!


https://www.telegraaf.nl/vrouw/56700203 ... m-aandacht
Alle reacties Link kopieren
Yraatje schreef:
02-08-2021 21:09

Waarom moet ik, als vrouw zich identificerend als vrouw, ineens worden aangeduid als cisgenderhetero?
Wat is er mis met een lesbienne aanduiden als vrouw, een transvrouw als vrouw en iemand als ik als vrouw?
Waarom moet daar een stempeltje op?

Het maakt mij echt niet uit wie je bent, maar dat stempeltje vind ik stom.
Van mij hoef je geen stempeltje. Ik heb mezelf ook niet geïdentificeerd hier. En zolang het respectvol is, mag je me noemen wat je wil.

En volgens mij zul jij altijd “gewoon vrouw” genoemd worden, tenzij je je expliciet in dit soort discussies begeeft, waarin je niet ontkomt aan het gebruiken van bepaalde woorden. Of verandert dit echt in jouw dagelijks leven? De enige vrouwen die ik ken die in het dagelijks leven actief cis genoemd worden, heten voluit Francisca. :) niets nieuws onder de zon dus.

Als dat stempeltje voor jou onbelangrijk is, waarom vind je het dan zo stom? Dan is het toch wel op de een of andere manier belangrijk? Dit bedoel ik niet om te zuigen of stangen of iets. Ik probeer het echt te begrijpen.
Everything is fluid
Alle reacties Link kopieren
Yraatje schreef:
02-08-2021 21:23
Maar waarom wil je het onderscheid dan maken?
Wat is de reden om een transvrouw als transvrouw te beschrijven en een vrouw als ik als cisgender?
Ik ben gewoon een vrouw en de transvrouw is ook gewoon een vrouw…. Waarom is het belangrijk om dat onderscheid te benoemen?
Dat onderscheid wordt volgens mij alleen benoemd als het specifiek in onderwerpen over gender gaat en niet over sekse/geslacht. Dus stel dát een transvrouw benoemd wordt of een intersekse persoon, dan kán cisvrouw ook benoemd worden.

In de praktijk worden jij, ik en Nikkie de Jager ‘gewoon’ vrouw genoemd.

Hierbij een simpele uitleg van verschillende soorten van genderidentiteit.

https://transmagazine.nl/gender-terminologie/
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Yraatje schreef:
02-08-2021 21:23
Maar waarom wil je het onderscheid dan maken?
Wat is de reden om een transvrouw als transvrouw te beschrijven en een vrouw als ik als cisgender?
Ik ben gewoon een vrouw en de transvrouw is ook gewoon een vrouw…. Waarom is het belangrijk om dat onderscheid te benoemen?
Het is misschien moeilijk te geloven/begrijpen, maar er zijn genoeg trans mensen die juist trots zijn op hun trans-label, hun ervaringen en hoe het hen gevormd heeft en dáárom zichzelf transman/-vrouw noemen. De ervaring van het trans-zijn is zo anders dan het cis zijn dat velen juist gezien willen worden als trans en het trans-zijn juist omarmen, in plaats van zo cis mogelijk zijn en gezien worden.
Alle reacties Link kopieren
cuculuscanorus schreef:
01-08-2021 21:50
Nee. Jij mag geen vrouw meer zijn. Je bent vanaf nu krulandijvie. Wen er maar aan.
Meteen na deze, eerste, reactie had het topic dicht gekund.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Pékinoise schreef:
02-08-2021 20:59
Mijn trans zijn bepaald mij als persoon niet. Ik zou het niet gezond vinden om daar een dagtaak van te maken.
Zoals ik laatst in een serie op NPO een lesbo hoorde zeggen: "Als ik een kopje thee drink dan ben ik toch geen lesbisch kopje thee aan het drinken!" :)
Alle reacties Link kopieren
Zonmuis schreef:
02-08-2021 21:31
Meteen over 'getriggerd' beginnen :)
Je lijkt zelf nogal gepikeerd te zijn over iemand die andere terminologie gebruikt dan jij.
Hou kom je daar nou weer bij! Ik reageerde helemaal niet gepikeerd. Ik vroeg alleen wat ze ermee bedoelde.
Alle reacties Link kopieren
Pékinoise schreef:
02-08-2021 21:44
Hou kom je daar nou weer bij! Ik reageerde helemaal niet gepikeerd. Ik vroeg alleen wat ze ermee bedoelde.
Ik drukte me daar onhandig uit. Had jouw vraag niet opgevat als verkapte aanval ofzo. Had beter een woord als queer kunnen gebruiken, maar dat deed mijn hoofd even niet. :)

Excuses voor de verwarring.
Everything is fluid
Alle reacties Link kopieren
Ceder schreef:
02-08-2021 21:43
Zoals ik laatst in een serie op NPO een lesbo hoorde zeggen: "Als ik een kopje thee drink dan ben ik toch geen lesbisch kopje thee aan het drinken!" :)
Precies.
Alle reacties Link kopieren
Cauvechront schreef:
02-08-2021 21:46
Ik drukte me daar onhandig uit. Had jouw vraag niet opgevat als verkapte aanval ofzo. Had beter een woord als queer kunnen gebruiken, maar dat deed mijn hoofd even niet. :)

Excuses voor de verwarring.
Nee Cauvechront ik reageerde op zonmuis
Alle reacties Link kopieren
Cauvechront schreef:
02-08-2021 21:22
Ik snap je en deel dat met je. Maar zolang er nog dit soort statistieken zijn is er in mijn optiek nog wel wat te winnen. Ben heel blij dat dat voor jou niet zo voelt hoor. Dat is voor elk individu anders.

(uit https://www.movisie.nl/sites/movisie.nl ... 2018_0.pdf)


Dit lijkt hoopgevend:
In Nederland vindt 92 procent van de
bevolking dat homomannen en lesbi- sche vrouwen het leven moeten kunnen leiden dat zij zelf willen.

Maar als je dan een klein beetje verder kijkt:

Zichtbaar homo- of biseksueel-zijn in de openbare ruimte kan soms een pro- bleem zijn. 29 procent van de bevolking vindt het aanstootgevend als een man- nenkoppel elkaar zoent terwijl dit bij een man-vrouwkoppel maar 11 procent is. (Kuyper, 2018)

Dus van die 92% is een gedeelte toch wat kritischer dan op het eerste gezicht lijkt. En dit soort onderzoeken zijn gevoelig voor sociale wenselijkheid.

En verder allerhande statistieken over pesten, geweld, mentaal welzijn, waarin er een duidelijke ongelijkheid naar voren komt tussen queermensen en hetero’s/cismensen.

Als ik het me goed herinner is de acceptatie onder scholieren de afgelopen jaren alleen maar afgenomen, maar dat onderzoek kan ik zo snel niet terugvinden, dus ik kan me vergissen.



Dat jij er geen “last van hebt”, betekent niet dat het niet bestaat.

Hoi Chauv Ik zal ook niet ontkennen dat het niet bestaat. Ik zal het onderzoek een keer doorlezen dank
Alle reacties Link kopieren
Cauvechront schreef:
02-08-2021 21:31
Van mij hoef je geen stempeltje. Ik heb mezelf ook niet geïdentificeerd hier. En zolang het respectvol is, mag je me noemen wat je wil.

En volgens mij zul jij altijd “gewoon vrouw” genoemd worden, tenzij je je expliciet in dit soort discussies begeeft, waarin je niet ontkomt aan het gebruiken van bepaalde woorden. Of verandert dit echt in jouw dagelijks leven? De enige vrouwen die ik ken die in het dagelijks leven actief cis genoemd worden, heten voluit Francisca. :) niets nieuws onder de zon dus.

Als dat stempeltje voor jou onbelangrijk is, waarom vind je het dan zo stom? Dan is het toch wel op de een of andere manier belangrijk? Dit bedoel ik niet om te zuigen of stangen of iets. Ik probeer het echt te begrijpen.
Nee, het verandert niets in mijn leven.
In mijn dagelijks leven word ik overigens ook wel eens sis genoemd, maar dat meer als aanduiding van zus ;-)

Het probleem met het stempeltje cisgender zit hem voor mij in het stempeltje.
Ik probeer iedereen juist zoveel mogelijk in zijn/haar/hun waarde te laten, maar ik vind al die stempeltjes stom.
Wat maakt het dat die stempeltjes zo belangrijk zijn?
Wat voor, anders dan biologisch, onderscheid is er tussen mij en een transvrouw?
En waarom is het belangrijk om te benoemen dat iemand op vrouwen of op mannen valt?
Of misschien op allebei… of misschien wel helemaal op niemand…
Dat is het probleem dat ik heb met cisgender, dat ineens iedereen een stempeltje moet krijgen terwijl je bent wat je altijd al was: een man, vrouw of non-binair of…
Alle reacties Link kopieren
denkruim schreef:
02-08-2021 21:39
Het is misschien moeilijk te geloven/begrijpen, maar er zijn genoeg trans mensen die juist trots zijn op hun trans-label, hun ervaringen en hoe het hen gevormd heeft en dáárom zichzelf transman/-vrouw noemen. De ervaring van het trans-zijn is zo anders dan het cis zijn dat velen juist gezien willen worden als trans en het trans-zijn juist omarmen, in plaats van zo cis mogelijk zijn en gezien worden.
Maar wat is er dan mis mee om alleen die mensen aan te duiden als trans?
Dan kun je er zelf voor kiezen of je zo wilt worden gezien. Ik denk dat er ook heel veel mensen zijn die trots zijn op hun man of vrouw zijn, maar die de weg daar naar toe als heel moeilijk en zwaar hebben ervaren (dat is het natuurlijk ook) en die liever niet daarmee willen worden geconfronteerd.

Wat is trouwens zo cis mogelijk?
De stelling uit de OP is eigenlijk "ik wil graag als socio-vrouw behandeld worden" en helaas zat er een voorbeeld bij dat nogal op het bio-vlak zat (chestmilk).

Bij mij rijst dan de vraag: in welke situaties wil je dan anders behandeld worden (namelijk als socio-vrouw en niet als socio-man) en hoe ziet dat verschil er uit?
Ik kan me zelf nooit zo invoelen in het begrip "sociale transitie", al heb ik me er nooit zo in ingelezen (en ben ik nogal geëmancipeerd). Wat wil je als trans dan dat er verandert?
Maar de vraag geldt natuurlijk net zo goed voor cis-vrouwen die zich uitspreken voor hun socio-vrouw-zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ceder schreef:
02-08-2021 22:28
De stelling uit de OP is eigenlijk "ik wil graag als socio-vrouw behandeld worden" en helaas zat er een voorbeeld bij dat nogal op het bio-vlak zat (chestmilk).

Bij mij rijst dan de vraag: in welke situaties wil je dan anders behandeld worden (namelijk als socio-vrouw en niet als socio-man) en hoe ziet dat verschil er uit?
Ik kan me zelf nooit zo invoelen in het begrip "sociale transitie", al heb ik me er nooit zo in ingelezen (en ben ik nogal geëmancipeerd). Wat wil je als trans dan dat er verandert?
Maar de vraag geldt natuurlijk net zo goed voor cis-vrouwen die zich uitspreken voor hun socio-vrouw-zijn.
Die benaming ken ik nog niet. Wat houdt het in?
Alle reacties Link kopieren
./
denkruim wijzigde dit bericht op 02-08-2021 22:43
Reden: Dubbel
99.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Yraatje schreef:
02-08-2021 22:21
Maar wat is er dan mis mee om alleen die mensen aan te duiden als trans?
Dan kun je er zelf voor kiezen of je zo wilt worden gezien. Ik denk dat er ook heel veel mensen zijn die trots zijn op hun man of vrouw zijn, maar die de weg daar naar toe als heel moeilijk en zwaar hebben ervaren (dat is het natuurlijk ook) en die liever niet daarmee willen worden geconfronteerd.

Wat is trouwens zo cis mogelijk?
Net zoals jij liever geen cisvrouw wordt genoemd zijn er ook trans personen die zo niet genoemd willen worden, iedereen heeft daar zo eigen voorkeuren in en dat is helemaal prima. Hoe vervelend sommigen het ook vinden heeft alles een label voor welke reden dan ook.

Transmannen en -vrouwen worden ook blootgesteld aan sociale normen en idealen, waardoor ze zich soms juist extra “mannelijk” of extra “vrouwelijk” gedragen/kleden/wat dan ook. Sommigen willen gezien worden als cis, wat vaak hand in hand gaat met heteronormativity. Terwijl ze zich misschien eigenlijk helemaal niet zo “mannelijk” of “vrouwelijk” willen uitdragen, maar bang zijn anders niet als “vol” te worden gezien.
Alle reacties Link kopieren
Ceder schreef:
02-08-2021 22:28
De stelling uit de OP is eigenlijk "ik wil graag als socio-vrouw behandeld worden" en helaas zat er een voorbeeld bij dat nogal op het bio-vlak zat (chestmilk).

Bij mij rijst dan de vraag: in welke situaties wil je dan anders behandeld worden (namelijk als socio-vrouw en niet als socio-man) en hoe ziet dat verschil er uit?
Ik kan me zelf nooit zo invoelen in het begrip "sociale transitie", al heb ik me er nooit zo in ingelezen (en ben ik nogal geëmancipeerd). Wat wil je als trans dan dat er verandert?


Een sociale transitie is dat je jezelf gaat presenteren als zijnde vrouw of man. De hormoonbehandeling is dan ook gestart.
Het heet ook een real life test. In die periode moet je ook je familie vrienden werk etc inlichten. Je gaat dan als vrouw of man je boodschappen doen en het diepe in om het zo maar te zeggen. Het is heel belangrijk om een goed sociaal vangnet te hebben.


Maar de vraag geldt natuurlijk net zo goed voor cis-vrouwen die zich uitspreken voor hun socio-vrouw-zijn.
Alle reacties Link kopieren
Yraatje schreef:
02-08-2021 22:21
Maar wat is er dan mis mee om alleen die mensen aan te duiden als trans?
Dan kun je er zelf voor kiezen of je zo wilt worden gezien.
Dat is toch ook precies zoals het is? In dat Britse voorbeeld vanuit de OP worden alleen mensen met die bewoordingen aangesproken die zélf aangegeven hebben dat ze dat willen. Niemand spreekt jou in de praktijk aan met 'cisvrouw'. Enkel hier in de discussie wordt het gebruikt om aan te geven waar mensen het over hebben, omdat het anders een heel onduidelijke discussie wordt.

Volgens mij is dit precies het probleem, dat veel mensen de mogelijkheden die transgenders krijgen zien alsof ze zelf ergens toe gedwongen worden of anders genoemd gaan worden. Maar dat is helemaal niet zo.
Alle reacties Link kopieren
denkruim schreef:
02-08-2021 22:42
Net zoals jij liever geen cisvrouw wordt genoemd zijn er ook trans personen die zo niet genoemd willen worden, iedereen heeft daar zo eigen voorkeuren in en dat is helemaal prima. Hoe vervelend sommigen het ook vinden heeft alles een label voor welke reden dan ook.

Transmannen en -vrouwen worden ook blootgesteld aan sociale normen en idealen, waardoor ze zich soms juist extra “mannelijk” of extra “vrouwelijk” gedragen/kleden/wat dan ook. Sommigen willen gezien worden als cis, wat vaak hand in hand gaat met heteronormativity. Dat ben ik niet helemaal met je eens want dat doe je voor jezelf. Zelf wilde ik een zo geslaagd mogelijke transitie ondergaan. Dit om het dagelijks leven zo makkelijk mogelijk te maken. En dat wil niet zeggen dat ik me supervrouwelijk gedraag of kleed. Maar wel om zo goed als mogelijk voor de dag te komen en mezelf te zijn.




Terwijl ze zich misschien eigenlijk helemaal niet zo “mannelijk” of “vrouwelijk” willen uitdragen, maar bang zijn anders niet als “vol” te worden gezien.
Alle reacties Link kopieren
Pékinoise schreef:
02-08-2021 23:23


Pekinoise, ik lees jou als iemand die zichzelf en haar situatie helemaal geaccepteerd heeft, en die gewoon daarom niet zo'n moeite heeft met wat de buitenwereld van je vindt. Ik vind je een mooi mens.
Alle reacties Link kopieren
moonpoppy schreef:
02-08-2021 23:59
Pekinoise, ik lees jou als iemand die zichzelf en haar situatie helemaal geaccepteerd heeft, en die gewoon daarom niet zo'n moeite heeft met wat de buitenwereld van je vindt. Ik vind je een mooi mens.
Wat lief dank je

Ik wens je een mooie dag
Alle reacties Link kopieren
Pékinoise schreef:
03-08-2021 00:06
Wat lief dank je

Ik wens je een mooie dag

:rose:
Yraatje schreef:
02-08-2021 22:32
Die benaming ken ik nog niet. Wat houdt het in?
Ik neem aan dat je doelt op mijn zelf-verzonnen term "socio-vrouw" en "bio-vrouw". Met "socio-vrouw" (iden "socio-man") bedoel ik dat je in de sociale omgang als vrouw behandeld wilt worden.

(In onderscheid met "orgaan-vrouw" waar het onderscheid ligt op de organen en "genen-vrouw" waar het onderscheid ligt op genetisch xx of xy. Allemaal zelf-verzonnen termen, betere suggesties welkom)
Pékinoise schreef:
02-08-2021 22:46

Een sociale transitie is dat je jezelf gaat presenteren als zijnde vrouw of man. De hormoonbehandeling is dan ook gestart.
Het heet ook een real life test. In die periode moet je ook je familie vrienden werk etc inlichten. Je gaat dan als vrouw of man je boodschappen doen en het diepe in om het zo maar te zeggen. Het is heel belangrijk om een goed sociaal vangnet te hebben.
Hoe is dat anders: zeg maar als "trans" boodschappen doen ipv als "cis"? Je kleedt je misschien anders (of niet trouwens), maar verder: wat verwacht je verder voor verschil?
Alle reacties Link kopieren
Ceder schreef:
02-08-2021 22:28
De stelling uit de OP is eigenlijk "ik wil graag als socio-vrouw behandeld worden" en helaas zat er een voorbeeld bij dat nogal op het bio-vlak zat (chestmilk).

Bij mij rijst dan de vraag: in welke situaties wil je dan anders behandeld worden (namelijk als socio-vrouw en niet als socio-man) en hoe ziet dat verschil er uit?
Ik kan me zelf nooit zo invoelen in het begrip "sociale transitie", al heb ik me er nooit zo in ingelezen (en ben ik nogal geëmancipeerd). Wat wil je als trans dan dat er verandert?
Maar de vraag geldt natuurlijk net zo goed voor cis-vrouwen die zich uitspreken voor hun socio-vrouw-zijn.
Men moet een sociale transitie doorgaan wil je in aanmerking komen voor een medische transitie, zoals hormonen en eventueel operatieve ingrepen. Zo zijn er voorbeelden van het VU dat ze weigeren iemand groen licht te geven voor het starten van de puberteitsremmers, omdat degene niet voor de klas uit de kast wil komen. Een sociale transitie is dus niet per se iets wat de trans persoon zelf wil, maar iets wat verplicht is in het hele proces. Er wordt zelfs aan je getwijfeld door “professionals” als je je niet “mannelijk” of “vrouwelijk” genoeg kleedt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven