Moeten we hondenrassen zoals pitbulls laten uitsterven?

22-08-2019 11:17 458 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://www.hln.be/wetenschap-planeet/d ... ~a75dff92/

Naar aanleiding van dit artikel...

Jullie mening?

Mijn mening.

Volmondig... JA!

In werk al vele jaren vrijwillig in een hondenschool omdat ik heel veel van honden hou en ik heb er doorheen de jaren veel kennis van opgedaan.

Er zijn veel studies die beweren dat een ras niet gevaarlijk kan zijn, enkel de eigenaar. Dit is nochthans wetenschappelijke nonsens.

Ik leg uit waarom:

Iedere hond kan bijten als hij zich bedreigt voelt. Het maakt niet uit hoeveel uren hij in de school doorbrengt, het bijten bij angst zit in een hond gebakken en kan je er onmogelijk uit krijgen.


Het grote verschil zit hem echter in het bijtinstinct.
"ongevaarlijke" rassen zoals, labradors bijten, laten los en verlaten de gevaarlijke situatie. Dit geeft zelden ernstige verwondingen.

Echter zijn er hondenrassen die bij gevaar hun prooidrift toepassen. (denk aan staffords,pitbulls enz...) Zij bijten en laten niet los tot hun "prooi" niet meer beweegt. Zij passen dus de "vluchtreactie" niet toe. Vanzelfsprekend is dit gevaarlijk.


Interessante weetjes:

De "pit" in het woord pitbull, verwijst naar de "fighting pit" waarvoor deze honden vroeger gebruikt werden. Vrij frappant dat die honden vrij loslopen in onze maatschappij.
De bijtkracht van een pitbull is ongeveer 250 psi. Lees, 750 kg, geen mens op deze aarde die de beet kan "breken". Het is dus enkel hopen dat hij om één of andere reden toch zijn beet lost.

Bepaalde rassen verbieden?

Totaal aantal stemmen: 232

Ja (80%)
Neen (20%)
anoniem_382708 wijzigde dit bericht op 22-08-2019 11:36
14.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
22-08-2019 11:48
Een aantal jaar geleden kwam dat uit meerdere onderzoeken dus dat is geen misverstand. Maar een onderzoek van nipo, die thuiswerkers een zeer beperkt onderzoeksgroep laat opbellen kan ik niet zo serieus nemen. Natuurlijk worden deze rassen dan genoemd in tijden van discussie over deze groep honden.
Kom jij dan met jouw betrouwbare onderzoeken
Ik zou die honden bewaren voor de professionals die hun kunnen trainen, maar verbieden om als huisdier te houden.
Alle reacties Link kopieren
Sugarspice schreef:
22-08-2019 11:52
[...]
Hoe kom je erbij dat mensen met een stafford conflicten in hun leven hebben? Gewoon een aanname of toevallig bij 1 persoon?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 22-08-2019 12:06
Reden: quote verwijderd
58.37% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kukita-Del-Barrio schreef:
22-08-2019 11:21
Ja.
Mensen die deze honden graag als ‘huisdier’ houden sporen niet.
Kinderen van zulke mensen zouden wat mij betreft onmiddelijk uit huis geplaatst moeten worden.
Wow wat een kortzichtige reactie onze pitbull is de grootste vriendin van zowel mijn zoon als nichtje en neefje.en ik spoor niet pardon mijn hond is een schat doet nieuwmand kwaad.Ik besef echt wat ik aan de lijn heb en ben extra voorzichtig met haar omdat als er ook maar iets gebeurd ze met tien nul achter staat.Maar ik heb haar onder controle.O en je raad nooit met welke honden ze juist heerlijk kan spelen juist ja chihuahua's.
Alle reacties Link kopieren
TO waar is een verwijzing naar de wetenschappelijke onderzoeken waar jij naar verwijst?

Jij bent net zo bevooroordeeld als mensen die zeggen dat veel pitbulls en andere vergelijkbare honden ook goed opgevoed kunnen samen leven met mensen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
22-08-2019 11:35
daar heb ik trouwens meer last van, dan van 'vechthonden'. Dat soort mopshonden (hoop dat ik het ras goed heb), heeft gewoon dagelijks pijn zo'n vechthond zal best een aardig leven hebben.
Mopshonden mogen geen platte neus meer hebben binnenkort. Er mag dan alleen gefokt worden met honden die een neus hebben van een bepaalde lengte, waardoor de hond normaal kan ademen. Lijkt mij een goede vooruitgang.

OT ik ben voor een fokverbod. Dit soort honden moeten we niet vrij in de maatschappij willen hebben. Het maakt niet uit of al dan niet aan de eigenaar ligt. Feit is gewoon dat er veel ernstige incidenten met deze honden zijn.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel geplaatst
okkervil wijzigde dit bericht op 22-08-2019 12:05
Reden: Dubbel geplaatst
96.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Yongpeople schreef:
22-08-2019 11:49
Vol trots zeg ik dat ik een Amerikaanse stafford heb als huisdier!
Prachtig beest om te zien maar ook qua karakter! Heel erg onderdanig en deinst al terug voor een tekkel.
Verder komt hij veel buiten en heeft een heerlijk leven.

Vechtersbaas? Nou deze dus echt niet.
Ja hij zal mij beschermen wanneer het nodig zou zijn en nee hij laat dan niet los.

Maar ik laat het ook nooit los lopen. Altijd aan de lijn en volledig onder controle.

Dus scheer lekker alles over 1 kam😅
Je bevestigt in ieder geval al lekker de vooroordelen die mensen hebben over de liefhebbers van dit soort honden.
Heel leuk, dat beschermen. Totdat dat beest jou een keer meent te moeten beschermen terwijl dat niet nodig is.

Telkens weer lees je bij bijtincidenten dat de baasjes zo verbaasd zijn, normaal is hij zo lief en volledig onder controle. En wordt er gezocht naar verklaringen voor de plotselinge agressie.
Tijd voor een meer definitieve oplossing, dit soort honden hoort niet in Nederland thuis.
Alle reacties Link kopieren
Yongpeople schreef:
22-08-2019 11:49
Vol trots zeg ik dat ik een Amerikaanse stafford heb als huisdier!
Prachtig beest om te zien maar ook qua karakter! Heel erg onderdanig en deinst al terug voor een tekkel.
Verder komt hij veel buiten en heeft een heerlijk leven.

Vechtersbaas? Nou deze dus echt niet.
Ja hij zal mij beschermen wanneer het nodig zou zijn en nee hij laat dan niet los.

Maar ik laat het ook nooit los lopen. Altijd aan de lijn en volledig onder controle.

Dus scheer lekker alles over 1 kam😅
Dat doet hier toch niemand? Je zal zelf wel weten wat voor type eigenaar men hier bedoelt.
En ik zie ze hier in de wijk alleen in de zomer. Rest van jaar komen deze honden niet buiten, zo triest
Alle reacties Link kopieren
Men moet stoppen met het fokken van dit soort honden, en tevens moeten keuringen van dieren verboden worden. Mensen gaan dieren fokken in de richting van wat een keurmeester mooi vindt, en dat is in de meeste gevallen slecht voor het dier.

voorbeelden o.a:
Texelaar schapen die zo bespierd mogelijk moesten worden, leidt tot keizersnedes
mopshondjes, korte neuzen, leidt tot ademhalingsproblemen

daarbij komt dat fokkers dit vaak via inteelt versnellen, en het tot nog meerdere gebreken gaat leiden.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Ik ken eigenlijk geen hoogopgeleide mensen met zo’n vechthond. Zou dat ook wel eens voorkomen?
kerrie-79 schreef:
22-08-2019 12:00
Wow wat een kortzichtige reactie onze pitbull is de grootste vriendin van zowel mijn zoon als nichtje en neefje.en ik spoor niet pardon mijn hond is een schat doet nieuwmand kwaad.Ik besef echt wat ik aan de lijn heb en ben extra voorzichtig met haar omdat als er ook maar iets gebeurd ze met tien nul achter staat.Maar ik heb haar onder controle.O en je raad nooit met welke honden ze juist heerlijk kan spelen juist ja chihuahua's.
Tuurlijk.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Wat ik me wel eens afvraag, waarom nemen mensen dergelijke honden, wil je er iets mee uitstralen, laten zien dat je een dergelijk dier in bedwang hebt, of is het om een klein pikkie te camoufleren?

Waarom niet een hond waar je bijna nooit problemen over hoort, Friesche Stabij, Wetterhound, Munsterlander, om er maar een paar te nomen.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Een vriendin van mij heeft een Duitse dog. Indrukwekkend dier om te zien, hij is ook heel groot voor zijn soort, en als hij op je af komt rennen wil je echt wel een stapje opzij. Dat is dan toch een heel goed alternatief voor een vechthond?
Lopervanhiernaardaar schreef:
22-08-2019 12:22
Wat ik me wel eens afvraag, waarom nemen mensen dergelijke honden, wil je er iets mee uitstralen, laten zien dat je een dergelijk dier in bedwang hebt, of is het om een klein pikkie te camoufleren?

Waarom niet een hond waar je bijna nooit problemen over hoort, Friesche Stabij, Wetterhound, Munsterlander, om er maar een paar te nomen.
9 van de 10 zijn tokkies, laag opgeleid of onwetend of een combinatie van alle bovengenoemde.

Een normaal persoon wil geen huisdier die levensgevaarlijk en onvoorspelbaar kan zijn.
MinkeDeWit schreef:
22-08-2019 12:16
Ik ken eigenlijk geen hoogopgeleide mensen met zo’n vechthond. Zou dat ook wel eens voorkomen?
Wacht, er gaat er zometeen eentje komen vertellen dat ze doctoranda is of dat ze iemand kent uit een luxe wijk werkzaam in een prestigieuze advocatenkantoor met een levensgevaarlijke hond als huisdier.
Alle reacties Link kopieren
Het probleem zit hem vaak in mensen die hun verantwoordelijkheden niet nemen bij zo'n soort hond.

Mijn goedzak is laatst gebeten door zo'n ras, die liet hem los lopen in de wijk 'even van de auto naar de voordeur'. Ondertussen stormde die als een idioot op mij en mijn aangelijnde hond af en begon direct te bijten. Gelukkig bleef de fysieke schade enigzins beperkt, maar daarna was ie bang voor alles wat bewoog.

Zo ook regelmatig eigenaren met dat soort honden tegengekomen die dan hard riepen dat ik mijn hond bij me moest houden want die van hun was 'niet zo lief' (hun eigen woorden). Zo regelmatig ruzie als ik me dan hardop afvraag waarom je dan het risico neemt om zo over straat te gaan, en geen voorzorgsmaatregelen te nemen (muilkorf bijvoorbeeld).

Ik kan er niks aan doen maar ik kom dit soort honden dan ook wel voornamelijk tegen in bepaalde stadsdelen en bij bepaalde typen mensen. Je zou dan ook eens kunnen starten met verplichte muilkorven (dat is vaak in het buitenland ook het geval) of een opvoedcursus/keuring voor je zo'n hond mag houden. Daarnaast mag er veel strenger beleid komen op het keuren van fokkers, en die pretnestjes en broodfok streng aanpakken.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
22-08-2019 12:16
Ik ken eigenlijk geen hoogopgeleide mensen met zo’n vechthond. Zou dat ook wel eens voorkomen?
Ja ik ken ze wel, wat mij betreft ongelooflijk maar waar.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind American staffordshire terriers gewoon prachtige honden on te zien.
Het is 1 van de mooiste hondenrassen die bestaat

Ik zou er best 1 willen hebben.

Maar ja ik heb wel een kind en als je dan hoort dat deze honden niet meer loslaten als ze eenmaal vast hebben dan durf ik dat toch niet aan.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
22-08-2019 12:25
Een vriendin van mij heeft een Duitse dog. Indrukwekkend dier om te zien, hij is ook heel groot voor zijn soort, en als hij op je af komt rennen wil je echt wel een stapje opzij. Dat is dan toch een heel goed alternatief voor een vechthond?
Ach van die stoere jongens (met nektasje en al, je kent ze wel) zat al in de hoogste boom voor mijn fluffy blije beest dat toen zelfs pas een half jaar oud was. Hoog risico op veel knuffels :hihi:
Alle reacties Link kopieren
Lopervanhiernaardaar schreef:
22-08-2019 12:22


Waarom niet een hond waar je bijna nooit problemen over hoort, Friesche Stabij, Wetterhound, Munsterlander, om er maar een paar te nomen.
Omdat ik dat gewoon hele lelijke honden vind. Sorry.
Alle reacties Link kopieren
Kukita-Del-Barrio schreef:
22-08-2019 12:19
Tuurlijk.

Afbeelding
Wat klopt dan niet volgens jou?
Alle reacties Link kopieren
Bijna 4 jaar in het bezit van een hond. En vast voor het gros van de mensen een tuthond (schapendoes) maar zelfs voor haar steek ik mijn handen niet in het vuur.
Wel weet ik dat als ze zou aanvallen of bijten whatever en ik haar zou vastpakken
dat ze zeker loslaat.
Wat ik dan ook altijd bijzonder vind is dat hier in het stadspark waar ik nogal wat uren met haar doorbreng alle andere hondeneigenaren die daar met hun niet hoog risico hond lopen niet willen dat er zulk soort honden met hun honden spelen.
Het is altijd oh let op daar is een stafford of een pitbull.
In het begin toen ik mijn hond pas had vond ik het nogal lullig voor die eigenaren en liet ik mijn hond ermee spelen.
Tot ik 2 jaar geleden getuige was van een aanval van een stafford die het hondje van mijn bejaarde buurman aan gort scheurde. Deze ervaring was nogal traumatisch kan ik je wel zeggen.
Sindsdien ben ik er klaar mee, dan maar niet sociaal maar mijn hond mag niet spelen met h.r. honden.
En met mij zijn er gewoon heel veel hondeneigenaren die dat niet willen.
kerrie-79 schreef:
22-08-2019 12:40
Wat klopt dan niet volgens jou?
Bijvoorbeeld dat je die pitbull onder controle hebt.
Jij kan een pitbull niet onder controle krijgen als deze agressief wordt. Als mensen dat nou gewoon begrijpen zouden er veel minder gevaarlijke of dodelijke incidenten zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap best dat mensen er problemen mee hebben als de eigenaren zijn hond niet onder controle hebben of gewoon los laten lopen.
Maar dat is niet specifiek bij dit ras. Ik erger me daar ook aan ook al is het bij een chihuahua wat los loopt en keffend naar mij toe loopt.

Iedereen moet zijn hond onder controle hebben.
Daarbij vind iedereen een ander ras mooi/leuk dus dat is ieder voor zich qua mening.

Maar om nou iedereen over 1 kam te scheren of grotendeels want het is 9 op de 10 volgens sommige, klopt niet.

Hoe kom je aan tokkies? 'laagopgeleiden' (ik geef voorkeur aan praktisch opgeleid), iets te compenseren ed?
Sommige mensen houden van het karakter en vinden het ras mooi.
Ik zeg ook niks over mensen met een klein hondje wat voor types dat kunnen zijn.

Daarbij valt mijn stafford niet onder hoog risico groep aangezien die stamboom heeft.
En volgens mij is zelfs de hr groep afgeschaft mits ik me niet vergis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven