Myrthe wordt op straat nageroepen en lastig gevallen
vrijdag 5 juni 2020 om 11:19
Wat vinden jullie daar nou van? Waarom kunnen dames niet gewoon met rust gelaten worden als ze op straat lopen?
https://www.ad.nl/binnenland/myrthe-19- ... ~a35dfe03/
https://www.ad.nl/binnenland/myrthe-19- ... ~a35dfe03/

vrijdag 5 juni 2020 om 18:22
Oh mijn god, gaaaan we weer met dit belachelijke gedoe.Boogschutter10 schreef: ↑05-06-2020 18:14Een onoplosbaar probleem.
Even nadenken wat je aantrekt kan ook helpen ... .

vrijdag 5 juni 2020 om 18:23
Ik sta godverdomme vaak een half uur voor de kast voordat ik weet welke haarband ik als rokje ga dragenBoogschutter10 schreef: ↑05-06-2020 18:14Een onoplosbaar probleem.

vrijdag 5 juni 2020 om 18:24
Dit herken ik enorm. Vroeger veel op stap geweest, zowel in Amsterdam als in Parijs waar ik heb gewoond, en voor mij was het verschil ook duidelijk merkbaar.stellar schreef: ↑05-06-2020 18:06Ik ben sinds mijn puberteit door vele culturen, achtergronden, huidskleuren lastiggevallen. Dat ging van nafluiten/sissen tot je achtervolgen tot aan aanranding en dat doet echt wel wat met je. Ik heb van kleins af aan geleerd om van me af te bijten en doe dat ook.
Maar, en ik spreek nu echt alleen voor mezelf, wat mij is opgevallen is dat je niet bij elke cultuur dat veilig kan doen.
Ik probeer het met opzet vaag te houden maar ik ervaar de intimidatie van bepaalde types veel erger dan van andere.
Waar ik tegen de ene groep/achtergrond/cultuur ongeremd kan zeggen wat ik denk wanneer er overschrijdend gedrag is tegen mij heb ik bij anderen mogen rennen voor m’n veiligheid.
Met als gevolg dat ik bepaalde types echt uit de weg ga en als er dan wat gebeurd dan hou ik m’n mond.
En dat vind ik het meest verschrikkelijk, dat ik niet van me af kan bijten omdat het anders echt escaleert.
Gelukkig word het aanzienlijk minder nu ik ouder ben maar ik kan me echt nog onveilig voelen op straat door die eikels.
De Noord-Afrikanen in Amsterdam, vaak Marokkanen, en in Parijs, vaak Algerijnen, waren een stuk agressiever in hun benadering. Zodra je niet reageerde zoals zij het wilden, vraag me ook echt wat ze nu verwachtten, werd je direct voor de ergste dingen uitgescholden of zelfs achterna gezeten.
vrijdag 5 juni 2020 om 18:25
Grapjas!Boogschutter10 schreef: ↑05-06-2020 18:14Een onoplosbaar probleem.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Be a debaser
vrijdag 5 juni 2020 om 18:32
Ook als ik in m'n zondagse huispak over straat loop kan ik verwensingen naar m'n hoofd krijgen hoor. Het zal je verbazen hoezeer het níet met kleding te maken heeft. Sowieso is dan geen enkel kledingstuk goed, want een spijkerbroek kan ook strak zitten.Boogschutter10 schreef: ↑05-06-2020 18:14Een onoplosbaar probleem.
Sowieso trouwens dat je zelf ook wel weet je opmerking echt kwaadaardig is. Als jij een keer in elkaar geslagen wordt, zeggen we ook niet "tja, had je maar je haar anders moeten doen".
vrijdag 5 juni 2020 om 18:36

vrijdag 5 juni 2020 om 18:38
Een van mijn vriendinnen is moslima, bedekt zich én heeft ook ervaring met dit soort gedrag. Het is een soort van machtskwestie, heeft weinig te maken met wat je aan hebt.Suusje666 schreef: ↑05-06-2020 18:32Ook als ik in m'n zondagse huispak over straat loop kan ik verwensingen naar m'n hoofd krijgen hoor. Het zal je verbazen hoezeer het níet met kleding te maken heeft. Sowieso is dan geen enkel kledingstuk goed, want een spijkerbroek kan ook strak zitten.
Sowieso trouwens dat je zelf ook wel weet je opmerking echt kwaadaardig is. Als jij een keer in elkaar geslagen wordt, zeggen we ook niet "tja, had je maar je haar anders moeten doen".

vrijdag 5 juni 2020 om 18:46
Boerka’ s zijn verboden en elk ander kledingstuk kan een man als uitdagend beschouwen.Boogschutter10 schreef: ↑05-06-2020 18:14Een onoplosbaar probleem.
Ik vind t de omgekeerde wereld dat ik moet nadenken over wat ik aantrek, waar ik me op welk tijdstip van de dag bevind en met wie, omdat mannen niet snappen dat ik niet als neukobject behandeld wil worden, of bedreigd.
Maar kennelijk is het heel normaal dat vrouwen dat recht niet hebben.
anoniem_64cd0dc304e83 wijzigde dit bericht op 05-06-2020 18:48
7.25% gewijzigd
vrijdag 5 juni 2020 om 18:47
Dat ben ik niet met je eens. Ik wil door geen enkele onbekend aangesproken worden als schoonheid. Of het nou schoonheid is of hoer, maakt me weinig uit. Ik wens niet als vleeswaar benaderd te worden. Misschien ligt het aan het deel van het land, maar ik ervaar net zoveel overlast van Marokkaans-Nederlandse jongens als van Nederlandse mannen zonder migratie-achtergrond.Nepalese33 schreef: ↑05-06-2020 13:01Het zijn vaak de Noord Afrikaanse mannen die vervelend doen als je als vrouw op straat loopt! Een stratenmaker die goedemorgen schoonheid zegt is niet vervelend, je zegt goedemorgen terug en dat is het. Die andere kereltjes zijn helaas wel heel erg vervelend, als je niet reageert dan ben je een hoer en neuken ze je moeder.

vrijdag 5 juni 2020 om 18:51
Al ga ik naar buiten gekleed in 2 postzegels en een post-it, dan nog vraag ik er niet om om nagesist, aangerand of verkracht te worden.Boogschutter10 schreef: ↑05-06-2020 18:14Een onoplosbaar probleem.
Victim blaming much?

vrijdag 5 juni 2020 om 18:54
Precies dat is het verschil, de meesten zijn ook gewapend. Als het ze niet zint dan trekken ze een mes, dus dan kijk je wel uit met wat je doet/ zegt.yajes schreef: ↑05-06-2020 18:24Dit herken ik enorm. Vroeger veel op stap geweest, zowel in Amsterdam als in Parijs waar ik heb gewoond, en voor mij was het verschil ook duidelijk merkbaar.
De Noord-Afrikanen in Amsterdam, vaak Marokkanen, en in Parijs, vaak Algerijnen, waren een stuk agressiever in hun benadering. Zodra je niet reageerde zoals zij het wilden, vraag me ook echt wat ze nu verwachtten, werd je direct voor de ergste dingen uitgescholden of zelfs achterna gezeten.
Een blond corpsknaapje kan ook vervelend worden na een fust bier, maar die kan ik wel aan. Dat betekent niet dat het minder vervelend is, maar als je ook nog die doodsangst erbij hebt, dan wordt het toch een stuk rotter.
vrijdag 5 juni 2020 om 18:58
Dit dus. Het meeste wat niet tegen me gezegd/naar me geroepen wordt als mijn man naast me loopt, past in de categorie 'die man weet best dat dit niet kan maar heeft schijt aan mij als mens omdat ik een vrouw ben'.
En daar hoort ook een opmerking als: 'jeetje wat sta jij strak' als ik mijn jas uittrek om aan de vergadertafel plaats te nemen. Dat is me degraderen als gesprekspartner en dan hoef ik geen ander pak aan te trekken maar moet die man zijn mond met zeep gaan spoelen en een standje van zijn moeder krijgen.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
vrijdag 5 juni 2020 om 19:42
Ik snap niet waarom het een moslim wending krijgt als het om een afkomst gaat. Niet hetzelfde.
Ik heb zelf in het Midden-Oosten gewoond (vier jaar bijna) en de seksuele intimidatie waarmee ik te maken kreeg is van een zeer andere frequentie dan ik gewend ben van Nederland. Heb het niet over bashen, dit mag best erkent worden.
Het gaat niet om moslims bashen, het gaat om het benoemen van een heel groot probleem en voor mij bagatelliseer je nu de boel.
Hakuna Matata
vrijdag 5 juni 2020 om 19:43
Dit.Astromeria schreef: ↑05-06-2020 17:32Maar ik zie oprecht niet waarom grote groepen jongens die op straat rondhangen en heel intimiderend meisjes lastig vallen (en dat is volgens mij waar Myrthe last van heeft), niet als een apart probleem besproken mag worden. Als het gaat om, bijvoorbeeld, seksuele intimidatie binnen studentenverenigingen dan mag dat toch ook apart besproken worden, met aandacht voor de cultuur waaruit dat voorkomt? Juist door alles op één hoop te gooien los je volgens mij niets op. Corpsballen kun je niet één op een vergelijken met achterstandsjongeren, ook al vertonen ze hetzelfde soort gedrag, evenmin als je deze twee groepen kunt vergelijken met bijvoorbeeld managers die over de schreef gaan. Het vraagt allemaal een andere aanpak en je schiet er niets mee op het één, of het ander te bagatelliseren. Het zijn geen onschuldige jochies van zestien die een beetje sissen, net zo min als studenten "maar een grapje maken" als ze schunnige opmerkingen maken of bouwvakkers altijd alleen maar jolig en vriendelijk zijn. Al deze voorbeelden komen voort uit een bepaalde groepscultuur. Daarnaast heb je natuurlijk ook nog individuele "enge mannen". De uitkomst is misschien hetzelfde, maar de oorzaak niet. En om een probleem op te lossen, moet je naar de oorzaak kijken.
TO plaatst zelf de link naar Myrthes verhaal met maar een summiere uitnodiging voor discussie. Natuurlijk mag het over de brede linie gaan. Maar het benoemen van problemen op de automatische piloot als "bashen" afdoen, doet geen recht aan de ervaringen van mensen.
Hakuna Matata
vrijdag 5 juni 2020 om 19:51
Als het gaat over seksuele intimidatie/criminele activiteiten (ook in een studentenverenigingen) heb ik in de berichtgeving nog nooit gehoord; ,P.D. met Nederlandse achtergrond/van Nederlandse origine wordt beschuldigd van... ' Bij een verdachte met een andere achtergrond wordt dat bijna standaard vermeld. Pure shaming van de hele groep die met dit individu evenveel of weinig te maken hebben als jij en ik.
oudblond wijzigde dit bericht op 05-06-2020 19:52
0.60% gewijzigd
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
vrijdag 5 juni 2020 om 19:52
Ga ergens anders trollen. Als kleding dé oplossing zou zijn dan zouden vrouwen in conservatieve kringen ook niet aangerand en verkracht worden, wel? Vrouwen die te maken krijgen met seksueel geweld hebben over het algemeen geen sexy kleding aan hoor... Het ligt niet aan kleding van de vrouw, het ligt aan de dader.Boogschutter10 schreef: ↑05-06-2020 18:14Een onoplosbaar probleem.
Hakuna Matata
vrijdag 5 juni 2020 om 20:25
Op mijn werk worden trainingen gegeven, waar dit soort (hufterig/ grens overschrijdend) gedrag jegens vrouwen uitgebreid wordt besproken. Ongeveer 90% van de vrouwen heeft met dit soort gedrag te maken gehad (vaak meerdere malen). Dat blijkt ook tijdens de training zelf, wanneer bijna alle aanwezige vrouwen de hand opsteken, als hiernaar gevraagd wordt.
De meeste aanwezige mannen zijn zich hier helemaal niet van bewust, dat dit gedrag op zo'n grote schaal voorkomt. Aangezien zij dit zelf niet ervaren. Ze schrikken echt van de cijfers en geven na de training aan, dat zij zich veel meer bewust zijn van hun bevoorrechte positie, namelijk zonder angst/ in alle vrijheid op ieder moment kunnen gaan en staan waar zij willen, zonder lastige gevallen te worden.
Het is een erg groot probleem en komt voor in alle lagen van de samenleving.
In het openbaar vervoer, waar veel vrouwen gebruik van maken, komt het ook erg vaak voor.
De meeste aanwezige mannen zijn zich hier helemaal niet van bewust, dat dit gedrag op zo'n grote schaal voorkomt. Aangezien zij dit zelf niet ervaren. Ze schrikken echt van de cijfers en geven na de training aan, dat zij zich veel meer bewust zijn van hun bevoorrechte positie, namelijk zonder angst/ in alle vrijheid op ieder moment kunnen gaan en staan waar zij willen, zonder lastige gevallen te worden.
Het is een erg groot probleem en komt voor in alle lagen van de samenleving.
In het openbaar vervoer, waar veel vrouwen gebruik van maken, komt het ook erg vaak voor.

vrijdag 5 juni 2020 om 20:59
Van mij hoeft de afkomst van een verdachte niet genoemd te worden, maar als dat wel gebeurt echt niet zo dom dat ik denk dat iedereen van diezelfde afkomst hetzelfde (en dus crimineel) zou zijn.Oudblond schreef: ↑05-06-2020 19:51Als het gaat over seksuele intimidatie/criminele activiteiten (ook in een studentenverenigingen) heb ik in de berichtgeving nog nooit gehoord; ,P.D. met Nederlandse achtergrond/van Nederlandse origine wordt beschuldigd van... ' Bij een verdachte met een andere achtergrond wordt dat bijna standaard vermeld. Pure shaming van de hele groep die met dit individu evenveel of weinig te maken hebben als jij en ik.
En als er problemen zijn bij een studentenvereniging, denk je dan ook dat alle studenten over één kam worden geschoren?
Echt, ik ben niet naïef, ik weet dat er mensen zijn die wel zo denken. Maar is dat een reden om bepaalde problemen maar onbesproken te laten? Ik denk dat veruit de meeste mensen dat onderscheid heus wel kunnen maken hoor.
vrijdag 5 juni 2020 om 21:12
Zelf heb ik ook genoeg meegemaakt. En alle kleuren mannen. Dat maakt niet uit.Paardje64 schreef: ↑05-06-2020 13:09.....................................
Het gedrag is iets dat aangepakt moet worden, je moet als vrouw zijnde gewoon normaal over straat kunnen gaan (in wat voor kleding dan ook) zonder lastig gevallen te worden door het andere geslacht! Ik ga een kerel toch ook niet lastig vallen als hij met mooi weer met een korte broek en blote bast zijn hondje aan het uitlaten is?
Aanpakken is zo lastig. Als mannen in een kwetsbare positie zitten dan gedragen ze zich. Pas als een in een machtspositie zitten dan slaan ze toe.
Heel calculerend allemaal!

vrijdag 5 juni 2020 om 21:23
In de ideale wereld zou dat zo moeten zijn maar in de echte wereld niet.Mia1981 schreef: ↑05-06-2020 18:36Jonge meiden (vrouwen van iedere leeftijd uiteraard) mogen zich kleden zoals zij willen. Of dat nou een eigenlijk te kort broekje is of een jurkje of een tuinbroek. Het zou verdorie wat zijn dat je rekening moet gaan houden qua kleding omdat een stel holbewoners vindt dat je er anders om vraagt

vrijdag 5 juni 2020 om 21:27
Die aanrandingen en verkrachtingen / sexueel geweld in conservatieve kringen schijnen meer in de familiekring en hun vertrouwelingen te liggen en niet zozeer van buitenstaanders. Toch wel een verschil dus.spinnetje_ schreef: ↑05-06-2020 19:52Ga ergens anders trollen. Als kleding dé oplossing zou zijn dan zouden vrouwen in conservatieve kringen ook niet aangerand en verkracht worden, wel? Vrouwen die te maken krijgen met seksueel geweld hebben over het algemeen geen sexy kleding aan hoor... Het ligt niet aan kleding van de vrouw, het ligt aan de dader.

vrijdag 5 juni 2020 om 22:01
Meine gute
Prima, dan vraag ik erom gearresteerd te worden. Maar alsnog niet om nagesist, aangerand of verkracht te worden.
Zo goed?