Na Zwarte Piet, wat volgt?

04-11-2016 20:45 339 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zwarte Piet is een verloren zaak. Die zien we over een jaar of 5 niet meer terug. Afgeschaft vanwege zijn racistische kenmerken. Een deel van de (zwarte) bevolking van ons land is tegen en heeft er alles aan gedaan, inclusief militante protesten, Zwarte Piet de nek om te draaien.



Nu dit gelukt is zullen de pijlen op volgende onderwerpen gericht worden.

Eerder in het nieuws waren al de volgende zaken:



De Gouden Koets

Op de Gouden Koets staat op een paneel een vermeende racistische afbeelding waartegen geprotesteerd is. De Gouden Koets wordt momenteel gerestaureerd en zal een aantal jaar niet te zien zijn. Zou de koets ooit nog op straat te zien zijn met het bewuste paneel?



Rijks Museum

Het Rijks Museum (met idiote spatie in de naam) heeft de bordjes bij voorwerpen aangepast. Er stonden kwetsende etnische aanduidingen als neger, hottentot, indiaan, moor, kaffer en nikker.



Efteling

Monsieur Cannibale en Carnaval Festival zijn uiterst kwetsend en racistisch. Stereotiepe afbeeldingen van zwarte mensen.



Ik vraag mij af, wat zal er naast Zwarte Piet nog meer gaan verdwijnen? Bovengenoemde voorbeelden? Of weten jullie nog meer te verzinnen.
Alle reacties Link kopieren
Rijks Museum

Het Rijks Museum (met idiote spatie in de naam) heeft de bordjes bij voorwerpen aangepast. Er stonden kwetsende etnische aanduidingen als neger, hottentot, indiaan, moor, kaffer en nikker.

Dit lijkt me juist een goede verandering. Waarom dingen niet bij de juiste naam noemen ipv een achterhaalde racistische term?
Cyrano de Bergerac: Er zijn veel mensen wier rapheid van de tong enkel voortkomt uit hun onmacht om te zwijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:willem1959 schreef op 04 november 2016 @ 21:15:

[...]



Omdat het onderdeel is van onze geschiedenis. Of die nu fout is of goed. Dus in de historische context is het belangrijk om bijvoorbeeld het paneel van de Gouden Koets zo te laten.



Bovendien is het slechts een kleine groep mensen die er over zeurt waarvan de harde kern uit Amsterdam Zuidoost komt.



Nou hier ben ik het dan wel weer mee eens.



Dit heeft niet te maken met traditie, maar eerder de geschiedenis tot iets willen maken wat er niet is en ja slavernij was handel, mensen handel en niet anders dan de handel in goud en specerijen. Hier was Nederland sterk in en dit heeft allemaal bijgedragen aan de gouden eeuw.



Geschiedenis kun je niet even wijzigen omdat je het niet aan staat.
Alle reacties Link kopieren
quote:IrishCassidy schreef op 05 november 2016 @ 00:27:

Wat verbindt mensen nou echt en voor altijd? Misschien is dat een goede vraag. Niks hè?



Dezelfde overtuiging hebben verbindt mensen.



Die hele globalisering die gaande is, verbreekt juist die verbinding omdat je elkaar allemaal maar moet accepteren en tegelijkertijd niemand elkaar het licht in de ogen gunt omdat de eigen cultuur beter is dan die van een ander.

Daarom ligt er tegenwoordig zo de nadruk op het jeukwoord 'verbinding'. Hiervoor werd het niet eens benoemd omdat het gewoon vanzelfsprekend was dat 'verbondenheid' er was vanwege die gedeelde overtuiging.



Dat geleuter dat ZP om zeep geholpen is, doe ik niet aan mee.

Zwarte Piet is Zwarte Piet. Punt. Hoort bij mijn cultuur en ik weiger zaken van mijn eigen cultuur op te geven omwille van het pleasen van een ander. Die ander pleast mij ook niet en het is een two way street. Alleen hierom al kun je nimmer 'verbinding' verwachten omdat er in praktijk slechts van 1 kant gegeven wordt.

Verder nog...drie kwart van NL'ers wil Zwarte Piet niet discrimineren want dat zit niet in onze aard. Hij hoort er gewoon bij.



Wat mij betreft volgt er verder niets. Gouden Koets, bordjes in het Rijks, de Efteling.....het zijn Nederlandse culturele dingetjes en daarom Nederlandse normen en waarden en iedereen is welkom mits men zich aanpast aan 's lands cultuur. Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt naar goed Nederlands gebruik.



Leve het Vaderland.
Alle reacties Link kopieren
quote:gascogner schreef op 05 november 2016 @ 10:16:

Rijks Museum

Het Rijks Museum (met idiote spatie in de naam) heeft de bordjes bij voorwerpen aangepast. Er stonden kwetsende etnische aanduidingen als neger, hottentot, indiaan, moor, kaffer en nikker.

Dit lijkt me juist een goede verandering. Waarom dingen niet bij de juiste naam noemen ipv een achterhaalde racistische term?



Wat jij daar zegt is geschiedenisvervalsing. Dit zijn historische namen en worden in de context van nu als racistisch gezien.

Los daarvan, of de benaming nou leuk is of niet, het zijn woorden die ooit in de Nederlandse taal zijn gebruikt. Is toch ook wel van belang in cultuur-historisch opzicht.

Vanuit Nederlands oogpunt gezien. En aangezien we ons hier op Nederlands grondgebied bevinden lijkt me dat ook niet geheel onbelangrijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:CaptainJaneway schreef op 05 november 2016 @ 10:53:

[...]





Wat jij daar zegt is geschiedenisvervalsing. Dit zijn historische namen en worden in de context van nu als racistisch gezien.

Los daarvan, of de benaming nou leuk is of niet, het zijn woorden die ooit in de Nederlandse taal zijn gebruikt. Is toch ook wel van belang in cultuur-historisch opzicht.

Vanuit Nederlands oogpunt gezien. En aangezien we ons hier op Nederlands grondgebied bevinden lijkt me dat ook niet geheel onbelangrijk.Onzin om het geschiedsvervalsing te noemen. Je benoemt iets eeuwenlang bij een verkeerde naam, dan maakt dat die naam nog niet de juiste. Het is nogal arrogant en getuigt van een superioriteitsgevoel om zaken te benoemen bij een naam die jij hebt verzonnen, zonder je af te vragen wat de werkelijke naam is.
Cyrano de Bergerac: Er zijn veel mensen wier rapheid van de tong enkel voortkomt uit hun onmacht om te zwijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:gascogner schreef op 05 november 2016 @ 11:06:

[...]



Onzin om het geschiedsvervalsing te noemen. Je benoemt iets eeuwenlang bij een verkeerde naam, dan maakt dat die naam nog niet de juiste. Het is nogal arrogant en getuigt van een superioriteitsgevoel om zaken te benoemen bij een naam die jij hebt verzonnen, zonder je af te vragen wat de werkelijke naam is.



verkeerde naam voor jou misschien, voor anderen weer niet. Ligt er maar aan welke invalshoek je hebt. Ik kies voor de Nederlandse.

Heeft niets van doen met arrogantie en alles wat je er nog meer bij haalt. Heeft te maken met hoe zaken benoemd werden in die tijd en altijd zo gebleven zijn. Niemand die daar aanstoot kan nemen. Dan hadden ze dat eeuwen eerder moeten doen.



Tenzij het je beroep is om gekwetst te zijn en je daar je brood mee verdient.
Alle reacties Link kopieren
quote:CaptainJaneway schreef op 05 november 2016 @ 11:15:

[...]





verkeerde naam voor jou misschien, voor anderen weer niet. Ligt er maar aan welke invalshoek je hebt. Ik kies voor de Nederlandse.

Heeft niets van doen met arrogantie en alles wat je er nog meer bij haalt. Heeft te maken met hoe zaken benoemd werden in die tijd en altijd zo gebleven zijn. Niemand die daar aanstoot kan nemen. Dan hadden ze dat eeuwen eerder moeten doen.



Tenzij het je beroep is om gekwetst te zijn en je daar je brood mee verdient.Groots mogelijke onzin! Jij geeft een bevolkingsgroep een naam en verwacht dat zij daarmee akkoord gaan? Nikker, Kaffer, Hottentot zijn gewoon verzonnen namen en vaak ook nog met een denigrerende bedoeling. Er is geen Inuit in de wereld die zichzelf Eskimo noemt. Dat is een naam die wij daar aan gegeven hebben. Het getuigt wel degelijk van superioriteit als jij denkt dat jou benaming de juiste is. Gewoon bevolkingsgroepen bij de naam noemen anders blijven geheid racistische benamingen in stand.
Cyrano de Bergerac: Er zijn veel mensen wier rapheid van de tong enkel voortkomt uit hun onmacht om te zwijgen
quote:gascogner schreef op 05 november 2016 @ 11:06:

[...]



Onzin om het geschiedsvervalsing te noemen. Je benoemt iets eeuwenlang bij een verkeerde naam, dan maakt dat die naam nog niet de juiste. Het is nogal arrogant en getuigt van een superioriteitsgevoel om zaken te benoemen bij een naam die jij hebt verzonnen, zonder je af te vragen wat de werkelijke naam is.



Het is niet al eeuwenlang een verkeerde naam. Het zijn gewoon aanduidingen uit vervlogen tijden, die in die tijdsgeest pasten.

En mbt het superioriteitsgevoel: natuurlijk hebben wij dat hier, en zeker vroeger. We waren/zijn immers superieur, zowel technisch, cultureel, economisch als militair.

En daar ga ik mij niet voor verontschuldigen cq voor schamen.
Alle reacties Link kopieren
quote:ThunderassMan schreef op 05 november 2016 @ 11:27:

[...]





Het is niet al eeuwenlang een verkeerde naam. Het zijn gewoon aanduidingen uit vervlogen tijden, die in die tijdsgeest pasten.

En mbt het superioriteitsgevoel: natuurlijk hebben wij dat hier, en zeker vroeger. We waren/zijn immers superieur, zowel technisch, cultureel, economisch als militair.

En daar ga ik mij niet voor verontschuldigen cq voor schamen.En je schaamt je ook niet voor alle misdaden die dat superioriteitsgevoel met zich mee bracht? Heel mooi om te denken aan de Gouden Eeuw als iets geweldigs, maar vergeet niet dat er heel wat bloed kleeft aan die verkregen welvaart. En bij culturele superioriteit krijg ik een hele nare bijsmaak. Dat soort uitspraken hebben in het verleden tot hele foute dingen geleid.
Cyrano de Bergerac: Er zijn veel mensen wier rapheid van de tong enkel voortkomt uit hun onmacht om te zwijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:gascogner schreef op 05 november 2016 @ 11:25:

[...]



Groots mogelijke onzin! Jij geeft een bevolkingsgroep een naam en verwacht dat zij daarmee akkoord gaan? Nikker, Kaffer, Hottentot zijn gewoon verzonnen namen en vaak ook nog met een denigrerende bedoeling. Er is geen Inuit in de wereld die zichzelf Eskimo noemt. Dat is een naam die wij daar aan gegeven hebben. Het getuigt wel degelijk van superioriteit als jij denkt dat jou benaming de juiste is. Gewoon bevolkingsgroepen bij de naam noemen anders blijven geheid racistische benamingen in stand.Dat vindt JIJ grootst mogelijke onzin. Hoe superieur denk je dan dat JIJ bent? Aan mijn bevolkingsgroep worden ook de meest walgelijke namen gegeven. En is ook nog eens denigrerend bedoeld. In de tegenwoordige tijd ook nog eens, dus niet meegenomen uit het verleden. Vind ik persoonlijk nog veel kwalijker.
Alle reacties Link kopieren
quote:redbulletje schreef op 05 november 2016 @ 02:09:

[...]



Was Rotterdam en hij moest zn kruisje af terwijl moslimas gewoon hun religieuze klederdracht aan mochten houden. In Egypte werd hij gediscrimineerd omdat ie christelijk was en nu ook hier.Het was in Amsterdam en het ging niet om het kruis zelf maar omdat het een sieraad was. Het hing vrij pontificaal op de man zijn borst, een groot gouden kruis. Maar als het een grote gouden vingerhoed was geweest had hij 'm ook niet meer mogen dragen. Het GVB wil niet dat hun chauffeurs opzichtige sieraden dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:humanista schreef op 05 november 2016 @ 11:51:

[...]





Het was in Amsterdam en het ging niet om het kruis zelf maar omdat het een sieraad was. Het hing vrij pontificaal op de man zijn borst, een groot gouden kruis. Maar als het een grote gouden vingerhoed was geweest had hij 'm ook niet meer mogen dragen. Het GVB wil niet dat hun chauffeurs opzichtige sieraden dragen.

quote:humanista schreef op 05 november 2016 @ 11:51:

[...]





Het was in Amsterdam en het ging niet om het kruis zelf maar omdat het een sieraad was. Het hing vrij pontificaal op de man zijn borst, een groot gouden kruis. Maar als het een grote gouden vingerhoed was geweest had hij 'm ook niet meer mogen dragen. Het GVB wil niet dat hun chauffeurs opzichtige sieraden dragen.Idd, schijnbaar mocht een ring of armband wel maar ketting niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:gascogner schreef op 05 november 2016 @ 11:39:

[...]



En je schaamt je ook niet voor alle misdaden die dat superioriteitsgevoel met zich mee bracht? Heel mooi om te denken aan de Gouden Eeuw als iets geweldigs, maar vergeet niet dat er heel wat bloed kleeft aan die verkregen welvaart. En bij culturele superioriteit krijg ik een hele nare bijsmaak. Dat soort uitspraken hebben in het verleden tot hele foute dingen geleid.



Even een nuancering aanbrengen. De Gouden Eeuw heeft niet alleen maar shit en ellende gebracht. Het heeft ook positieve dingen gebracht.

Aan de hele geschiedenis van de mensheid kleeft bloed. Het is onzinnig om dat er telkens bij te halen. De geschiedenis is nou eenmaal geschiedenis. Er zijn zat herstelbetalingen geweest en zowel jij als ik zijn niet verantwoordelijk voor de daden van mensen uit het verleden.



Om die reden vind ik overbodig om culturen en gebruiken van hier aan te passen omdat zogenaamd de maatschappij verandert.

Ik heb niet gevraagd om deze verandering en ik weiger om mijn eigen gebruiken af te staan omwille van een stel politiek correctelingen die meer schade aanrichten dan me lief is.
Alle reacties Link kopieren
quote:redbulletje schreef op 05 november 2016 @ 02:09:

[...]



Was Rotterdam en hij moest zn kruisje af terwijl moslimas gewoon hun religieuze klederdracht aan mochten houden. In Egypte werd hij gediscrimineerd omdat ie christelijk was en nu ook hier.



Juist dat was het item.

Klopt 1000 %, ik ben dit nooit vergeten........
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:avianflu schreef op 05 november 2016 @ 09:10:

Is het niet wat om iedereen een X aantal vrije feestdagen te geven en deze dan zelf in te laten vullen.

Piet en Marie kunnen dan gezellig met de kerst vrij nemen en Achmed en Fatima met het Suikerfeest .

Of zal dat te ingewikkeld worden in het openbare leven.

Heb je een feest uit je andere cultuur kun je daar gewoon een vakantiedag voor opnemen.

Juist in deze tijd van nationaal verval is het belangrijk onze westerse tradities in ere te houden. Overigens krijgen wij voor nieuwe geimporteerde feestdagen als halloween ook geen vrij maar je ziet dat mensen dat gewoon in het weekend gaan vieren. Dat kan met andere importfeesten natuurlijk ook.
quote:CaptainJaneway schreef op 05 november 2016 @ 11:57:

[...]





Even een nuancering aanbrengen. De Gouden Eeuw heeft niet alleen maar shit en ellende gebracht. Het heeft ook positieve dingen gebracht.

Aan de hele geschiedenis van de mensheid kleeft bloed. Het is onzinnig om dat er telkens bij te halen. De geschiedenis is nou eenmaal geschiedenis. Er zijn zat herstelbetalingen geweest en zowel jij als ik zijn niet verantwoordelijk voor de daden van mensen uit het verleden.



Om die reden vind ik overbodig om culturen en gebruiken van hier aan te passen omdat zogenaamd de maatschappij verandert.

Ik heb niet gevraagd om deze verandering en ik weiger om mijn eigen gebruiken af te staan omwille van een stel politiek correctelingen die meer schade aanrichten dan me lief is.Amen!
quote:humanista schreef op 05 november 2016 @ 11:51:

[...]





Het was in Amsterdam en het ging niet om het kruis zelf maar omdat het een sieraad was. Het hing vrij pontificaal op de man zijn borst, een groot gouden kruis. Maar als het een grote gouden vingerhoed was geweest had hij 'm ook niet meer mogen dragen. Het GVB wil niet dat hun chauffeurs opzichtige sieraden dragen.Maar ondertussen wel opzichtige hoofddoeken waar niemand omheen kan toestaan...
quote:gascogner schreef op 05 november 2016 @ 11:25:

[...]



Groots mogelijke onzin! Jij geeft een bevolkingsgroep een naam en verwacht dat zij daarmee akkoord gaan? Nikker, Kaffer, Hottentot zijn gewoon verzonnen namen en vaak ook nog met een denigrerende bedoeling. Er is geen Inuit in de wereld die zichzelf Eskimo noemt. Dat is een naam die wij daar aan gegeven hebben. Het getuigt wel degelijk van superioriteit als jij denkt dat jou benaming de juiste is. Gewoon bevolkingsgroepen bij de naam noemen anders blijven geheid racistische benamingen in stand.Andere bevolkingsgroepen hebben ook wel ns weinig flateuse benamingen voor blanken en eerlijk gezegd kan ik daar niet wakker van liggen. Het is maar een woord. Heeft eskimo in de basis een negatieve betekenis eigenlijk? Is het niet gewoon de Nederlandse vertaling? Er zijn zoveel benamingen die voor locals waar ook ter wereld anders zijn dan wat ze er in de rest van de wereld voor naam aangeven.
Alle reacties Link kopieren
quote:gascogner schreef op 05 november 2016 @ 11:39:

[...]



En je schaamt je ook niet voor alle misdaden die dat superioriteitsgevoel met zich mee bracht? Heel mooi om te denken aan de Gouden Eeuw als iets geweldigs, maar vergeet niet dat er heel wat bloed kleeft aan die verkregen welvaart. En bij culturele superioriteit krijg ik een hele nare bijsmaak. Dat soort uitspraken hebben in het verleden tot hele foute dingen geleid.

Natuurlijk is er culturele superioriteit.

Alle grote schilders zijn blank om maar wat te noemen.

Van de week bij DWDD ging het over een zwarte schilder (werd er dus nadrukkelijk bij gezegd) die schilderijen maakte naar aanleiding van bestaande schilderijen. Was een donkere mevrouw om een en ander toe te lichten en ze beschuldigde ons nog net niet van racisme omdat alle grote schilders blank waren.
Alle reacties Link kopieren
Stephanie Afrifa over het werk van Kehinde Wiley

Donderdag 3 november 2016

Kehinde Wiley is één van de meest succesvolle kunstenaars van dit moment. Hij schildert voornamelijk historische portretten van adellijke figuren. Maar hij vervangt de blanke machthebbers door zwarte mensen, waardoor het werk een sterke politieke lading krijgt.

Onlangs opende in Parijs zijn expositie ‘Lamentations’. Te gast is Stephanie Afrifa, groot fan van zijn werk.
Alle reacties Link kopieren
quote:CaptainJaneway schreef op 05 november 2016 @ 10:53:

[...]





Wat jij daar zegt is geschiedenisvervalsing. Dit zijn historische namen en worden in de context van nu als racistisch gezien.

Los daarvan, of de benaming nou leuk is of niet, het zijn woorden die ooit in de Nederlandse taal zijn gebruikt. Is toch ook wel van belang in cultuur-historisch opzicht.

Vanuit Nederlands oogpunt gezien. En aangezien we ons hier op Nederlands grondgebied bevinden lijkt me dat ook niet geheel onbelangrijk.+1
Ik denk dat racisme van alle kanten komt naar elkaar toe en dat dat in de mens ingebakken zit. We horen nu eenmaal graag bij een groep en die groep moet een vertrouwd iets zijn en je weet maar nooit wat je kunt verwachten de iemand die niet de kenmerken heeft van de groep waar je bij hoort.

Het zijn voornamelijk de blanken die er van beschuldigd worden, maar hoe harder men dat roept, hoe duidelijker het racisme van andere kanten wordt blootgelegd. Het is het aangepraatte schuldgevoel van de blanken dat er voor zorgt dat niemand daar de vinger op de zere plek wil leggen en gewoon het beestje bij de naam noemt en zo kan langzaam maar zeker alles dat de blanke hoog houdt vernietigd worden, net zo lang tot men wakker wordt en de ander verteld de hand maar eens in eigen boezem te steken.
Alle reacties Link kopieren
quote:hollebollegijs schreef op 04 november 2016 @ 23:40:

[...]

Als je vandaag de dag een Goudenkoets zou bouwen kies je voor een andere afbeelding.



Alleen is hij in 1898 afgeleverd met voor die tijd normale afbeeldingen.En als we nog even wachten, hoeft men alleen de kleur te verwisselen omdat blanke mensen moeten werken om miljoenen Afrikanen te onderhouden.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop toch eigenlijk dat al die zure ouwe kerels eens verdwijnen.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven