nieuw donor plan

13-09-2016 17:25 897 berichten
Alle reacties Link kopieren
kamer stemt in met donorplan

Eindelijk

Ik denk namelijk dat heel veel mensen uit gemakzucht hun voorkeur niet doorgeven en dat ben je met dit plan voor.

Niemand wordt gedwongen om donor te worden maar het dwingt wel tot actie als je het niet wil.
Wat een schijn-altruïsme. Je zal de mensen de kost moeten geven, die nu de mond vol hebben over zogenaamd egoïstische nee-registranten en luiwamessen die zich hier helemaal niet mee bezig willen houden, maar die met droge ogen vluchtelingen naar hun levensgevaarlijke thuisland terug willen sturen.
quote:Roeiboot schreef op 14 september 2016 @ 07:52:

[...]

En wie geeft de garantie dat die familieleden die wens volgen en niet gewoon toch lekker hun eigen plan trekken. Jij hebt misschien mensen om je heen die je wens respecteren maar dat is echt niet zo voor iedereen. Dan blijf je nog steeds zitten met het feit dat deze persoon zijn recht om zelf te kiezen aangetast is.

Gelukkig kan ik mijn familie goed op waarde schatten, des ondanks heb ik gewoon voor een overduidelijke ja gekozen zodat navraag niet nodig is.

De oude Socrates zei al de laatste eer is vaak de eerste. In de praktijk leer je de echte keuren van mensen kennen als een familie lid op sterven ligt of al zijn overleden.
quote:Sophiever schreef op 14 september 2016 @ 07:49:

[...]

Dus roeiboot, ookal ziet het eruit als een eend, loopt het als een eend, kwaakt het als een eend én noemt de wetenschap het een eend, Amand wil het graag als een schaap zien.Er kwam even een quote van Einstein naar boven. Iets met 2 things that are infinite maar ik laat het er maar bij denk ik. Tot sommige mensen valt gewoon niet door te dringen.
Voor degenen die voorstander zijn van deze wet, wat vinden jullie van andere manieren die hier genoemd zijn om extra donoren te werven? Bijvoorbeeld dat je aan het eind van je belastingaangifte de vraag krijgt of je je wilt registreren, of dat je bij je stembiljet een kaart krijgt om je aan te melden?
quote:Procne schreef op 14 september 2016 @ 07:57:

Voor degenen die voorstander zijn van deze wet, wat vinden jullie van andere manieren die hier genoemd zijn om extra donoren te werven? Bijvoorbeeld dat je aan het eind van je belastingaangifte de vraag krijgt of je je wilt registreren, of dat je bij je stembiljet een kaart krijgt om je aan te melden?Goed plan! Dan bereik je ook veel mensen.
quote:Roeiboot schreef op 14 september 2016 @ 07:44:

En Amand, wie ben jij om te oordelen of iemand dood hoort te gaan of niet vanwege orgaanfalen. Klinkt mij een beetje als voor God willen spelen. Jij bepaalt wel even welke middelen ingezet mogen worden om iemand in leven te houden? Dat je dat van je eigen organen beslist, prima maar dat kan straks nog steeds. Dat jij vindt dat mensen die doodgaan aan orgaan falen niet noodzakelijk nodeloos dood gaan, daar word ik echt naar van.

Daarnaast willen ze dat hele systeem instellen om levend te redden. Het gaat dus wel degelijk om meer dan dat systeem, namelijk die mensenlevens, ookal wil jij daar je ogen voor sluiten.

Dit is echt de omgekeerde wereld!

Voor God spelen is juist bepalen voor anderen dat hun organen gedoneerd moeten worden aan mensen van wie het lijf al falende is. In feite gaan die mensen dus dood, wij spelen al voor God doordat wij organen van anderen gebruiken om die mensen langer in leven te houden. Wij vinden even met z'n allen dat dat vanzelfsprekend is en die vanzelfsprekendheid wordt nu nog verder doorgetrokken door mensen een keuze op te dringen, omdat sommige mensen die keuze heel logisch vinden.

(Ik ben overigens niet tegen orgaandonatie)
quote:Sjors007 schreef op 14 september 2016 @ 07:59:

[...]

Goed plan! Dan bereik je ook veel mensen.Zouden we dat dan niet eerst moeten proberen voordat we naar een 'iedereen is donor, tenzij'-systeem gaan?
quote:Procne schreef op 14 september 2016 @ 07:57:

Voor degenen die voorstander zijn van deze wet, wat vinden jullie van andere manieren die hier genoemd zijn om extra donoren te werven? Bijvoorbeeld dat je aan het eind van je belastingaangifte de vraag krijgt of je je wilt registreren, of dat je bij je stembiljet een kaart krijgt om je aan te melden?Ik vind het op die manier brengen raar maar niet aanstootgevend. Bovendien is er veel reclame en kun je gebeld worden of je geinteresseerd bent en of ze gegevens mogen opsturen erover.
quote:Roeiboot schreef op 14 september 2016 @ 07:44:

En Amand, wie ben jij om te oordelen of iemand dood hoort te gaan of niet vanwege orgaanfalen. Klinkt mij een beetje als voor God willen spelen. Jij bepaalt wel even welke middelen ingezet mogen worden om iemand in leven te houden? Dat je dat van je eigen organen beslist, prima maar dat kan straks nog steeds. Dat jij vindt dat mensen die doodgaan aan orgaan falen niet noodzakelijk nodeloos dood gaan, daar word ik echt naar van.

Daarnaast willen ze dat hele systeem instellen om levend te redden. Het gaat dus wel degelijk om meer dan dat systeem, namelijk die mensenlevens, ookal wil jij daar je ogen voor sluiten.Volgens mij is dit toch wel omgekeerd. We spelen al voor God.
quote:Sophiever schreef op 14 september 2016 @ 08:04:

[...]

Ik vind het op die manier brengen raar maar niet aanstootgevend. Bovendien is er veel reclame en kun je gebeld worden of je geinteresseerd bent en of ze gegevens mogen opsturen erover.Hier ben ik het mee eens.
quote:Procne schreef op 14 september 2016 @ 07:52:

[...]

Misschien hebben je nabestaanden er wel wat aan dat ze rustig, in hun eigen tempo afscheid van je kunnen nemen, zonder dat je direct wordt weggereden naar de OK om je organen eruit te halen.Maar dat gebeurd zo helenaal niet. Mijn oom was ook donor, in het ziekenhuis overleden. Wij hebben met de hele familie nog een tijd op zijn kamer mogen zitten terwijl hij door machines in stand gehouden werd. Na een tijd kwam er een arts die vroeg of we klaar waren, ja dat waren we. Normaal moet je dan de kamer uit omdat ze de machines stil gaan leggen dus dan ben je er ook niet bij. Nu moesten we de kamer uit omdat mijn oom naar de Ok moest. Daar zit helemaal geen verschil in. Ik snap niet waar al die vreselijke gruwelverhalen vandaan komen.
Mijn buurjongen staat al jaren op een lijst, maar matcht niet met donorhart helaas. Eerst aangepast huis, beneden slaapkamer, daarna lopen met rollator, nu in rolstoel. In begin kon hij naar school, nu is thuisles al te vermoeiend. Ligt inmiddels halve dag aan zuurstof. Hij weegt 49 kg en is 17 jaar. Vel over been inmiddels. Door zijn slechte conditie pikt hij elk virusje op en ligt elk jaar paar x op de intensive care aan zuurstof en apparaten.

Gisteren hing nog net de vlag niet uit...

Weet je hoe het is om je kind doodziek te zien, jaar in jaar uit. Steeds minder kunnen, steeds zieker. Weet je hoe het is om zo te worstelen om je kind in leven te kunnen houden, jaren op een wachtlijst staan etc etc.

Ik vraag me af of al die mensen die tegen dit plan zijn ook geen orgaan willen voor hun kind/partner als deze een orgaan nodig heeft. Of als je zelf er 1 nodig hebt.

Zou je dan nog zo tegen zijn?
quote:siriusblack schreef op 14 september 2016 @ 08:10:

[...]

Volgens mij is dit toch wel omgekeerd. We spelen al voor God.Dat doen we ook. Maar mijn punt was meer, als een mens gaat bepalen dat de dood van een ander een prima bedoeling is en dus helemaal niet nodeloos zet die persoon zich naar mijn mening boven de mensheid. Dat je zelf niet doneert vind ik geen probleem, moet je zelf weten. Dat je voor een ander gaat bepalen dat zijn of haar leven zo waardeloos is dat die persoon net zo goed dood kan gaan vind ik niet prima maar dat is wel wat er hier net gebeurde door te zeggen dat deze mensen niet nodeloos sterven.
quote:sateofmayo schreef op 14 september 2016 @ 08:21:

Mijn buurjongen staat al jaren op een lijst, maar matcht niet met donorhart helaas. Eerst aangepast huis, beneden slaapkamer, daarna lopen met rollator, nu in rolstoel. In begin kon hij naar school, nu is thuisles al te vermoeiend. Ligt inmiddels halve dag aan zuurstof. Hij weegt 49 kg en is 17 jaar. Vel over been inmiddels. Door zijn slechte conditie pikt hij elk virusje op en ligt elk jaar paar x op de intensive care aan zuurstof en apparaten.

Weet je hoe het is om je kind doodziek te zien, jaar in jaar uit. Steeds minder kunnen, steeds zieker. Weet je hoe het is om zo te worstelen om je kind in leven te kunnen houden, jaren op een wachtlijst staan etc etc.

Ik vraag me af of al die mensen die tegen dit plan zijn ook geen orgaan willen voor hun kind/partner als deze een orgaan nodig heeft. Of als je zelf er 1 nodig hebt.

Ik ben helemaal voor orgaandonatie en daarom ook al jaren geregistreerd als donor. Ik vind alleen wel dat je alleen donor bent als je daar expliciet mee in stemt.

Degenen die hier tegen dit plan zijn, zijn niet per se tegen orgaandonatie an sich, maar tegen het systeem dat iedereen nu als donor wordt aangemeld, ook als je daar geen expliciete toestemming voor hebt gegeven.
quote:Procne schreef op 14 september 2016 @ 08:29:

[...]

Ik ben helemaal voor orgaandonatie en daarom ook al jaren geregistreerd als donor. Ik vind alleen wel dat je alleen donor bent als je daar expliciet mee in stemt.

Degenen die hier tegen dit plan zijn, zijn niet per se tegen orgaandonatie an sich, maar tegen het systeem dat iedereen nu als donor wordt aangemeld, ook als je daar geen expliciete toestemming voor hebt gegeven.

Dit dus.

Je kunt helemaal vóór orgaandonatie zijn en zelf donor zijn, maar toch tegen deze nieuwe (voorgenomen) wetgeving.
quote:Procne schreef op 14 september 2016 @ 08:29:

[...]

Begrijp ik.

Echter nu gooien een heleboel de kont tegen de krib. Zo van: als het niet op mijn manier gaat, dan wil ik niets...

Dus evt orgaan gun ik niemand.

Tja...
Ik snap wel waar iedereen vandaan komt. Op zich vind ik het een goed idee om naar andere mogelijkheden te kijken om toch meer donoren te krijgen dan deze nieuwe wet. Waar ik me gewoon aan erger is dat de argumentatie die een aantal mensen gebruikt om tegen de wet te zijn rammelt.

Als iemand zegt, weet je, ik voel me er niet prettig bij, ik wil het niet. Dan heb ik daar alle begrip en respect voor. Je vind die wet niks omdat je het gevoel hebt dat je wordt aangetast, kan ik in komen. Groot gelijk dat je er dan tegen bent.

Op het moment dat iemand dat vervolgens probeert te onderbouwen met argumenten die rammelen, dan heb ik er meteen een stuk minder begrip voor. Mensen krijgen namelijk wel de kans om rustig afscheid te nemen en het verlies te verwerken. Er worden geen grondrechten geschonden, dat heb ik eerder al uitgelegd. Er werd een voorbeeld van een erfenis aangehaald door iemand. Maar je erfenis moet je ook zelf vast laten leggen anders bepaalt de staat net zo goed voor je wat er met je nalatenschap gebeurd.

Voelt het niet goed, dan voelt het niet goed en dat is prima. Wil je het niet, dan wil je het niet en dat is prima. Maar dit is de wet die er nu ligt, dit gaat het worden als het door de eerste kamer heen komt en aan sprookjes en spookerhalen hebben we niks.
Amen Roeiboot.
Ik snap dus echt niet dat orgaanverkoop hier verboden is.

Dat zou ik de prettigste oplossing vinden: een nier krijgen van iemand die er zelf ook beter van wordt.
quote:Roeiboot schreef op 14 september 2016 @ 09:15:

Ik snap wel waar iedereen vandaan komt. Op zich vind ik het een goed idee om naar andere mogelijkheden te kijken om toch meer donoren te krijgen dan deze nieuwe wet. Waar ik me gewoon aan erger is dat de argumentatie die een aantal mensen gebruikt om tegen de wet te zijn rammelt.

Als iemand zegt, weet je, ik voel me er niet prettig bij, ik wil het niet. Dan heb ik daar alle begrip en respect voor. Je vind die wet niks omdat je het gevoel hebt dat je wordt aangetast, kan ik in komen. Groot gelijk dat je er dan tegen bent.

Op het moment dat iemand dat vervolgens probeert te onderbouwen met argumenten die rammelen, dan heb ik er meteen een stuk minder begrip voor. Mensen krijgen namelijk wel de kans om rustig afscheid te nemen en het verlies te verwerken. Er worden geen grondrechten geschonden, dat heb ik eerder al uitgelegd. Er werd een voorbeeld van een erfenis aangehaald door iemand. Maar je erfenis moet je ook zelf vast laten leggen anders bepaalt de staat net zo goed voor je wat er met je nalatenschap gebeurd.

Voelt het niet goed, dan voelt het niet goed en dat is prima. Wil je het niet, dan wil je het niet en dat is prima. Maar dit is de wet die er nu ligt, dit gaat het worden als het door de eerste kamer heen komt en aan sprookjes en spookerhalen hebben we niks.Geld is geld, maar je lichaam is nu bij uitstek iets waar je altijd zelf de zeggenschap over hebt gehad, en dat zelfbeschikkingsrecht wordt nu op grove wijze geschonden. We leren onze kinderen dat ze niemand aan hun lijf hoeven te laten komen zonder toestemming, dat ze altijd nee mogen zeggen en niemand verplicht hoeven te zoenen. En dan komt de overheid even je lichaam leegroven omdat je niet schriftelijk nee hebt gezegd. Ik vind het echt heel erg.
quote:Roeiboot schreef op 14 september 2016 @ 08:23:

[...]

Dat doen we ook. Maar mijn punt was meer, als een mens gaat bepalen dat de dood van een ander een prima bedoeling is en dus helemaal niet nodeloos zet die persoon zich naar mijn mening boven de mensheid. Dat je zelf niet doneert vind ik geen probleem, moet je zelf weten. Dat je voor een ander gaat bepalen dat zijn of haar leven zo waardeloos is dat die persoon net zo goed dood kan gaan vind ik niet prima maar dat is wel wat er hier net gebeurde door te zeggen dat deze mensen niet nodeloos sterven.Oh, ik heb de discussie maar tot gisteravond gevolgd dus dat is mij even ontgaan, maar inderdaad heeft niemand het recht om te bepalen wiens leven wat waard is. Behalve de persoon in kwestie zelf. Ik ben niet tegen organen doneren maar de manier waarop het nu door je strot geduwd word en dat ik nu gedwongen wordt om er over na te denken vind ik dan wat minder. Betere en vooral eerlijker voorlichting is wel wenselijk.
quote:MinkeDeWit schreef op 14 september 2016 @ 09:30:

[...]

Geld is geld, maar je lichaam is nu bij uitstek iets waar je altijd zelf de zeggenschap over hebt gehad, en dat zelfbeschikkingsrecht wordt nu op grove wijze geschonden. We leren onze kinderen dat ze niemand aan hun lijf hoeven te laten komen zonder toestemming, dat ze altijd nee mogen zeggen en niemand verplicht hoeven te zoenen. En dan komt de overheid even je lichaam leegroven omdat je niet schriftelijk nee hebt gezegd. Ik vind het echt heel erg.Je brengt het bijna alsof ze onverwacht bij de buurtsuper op je gaan wachten om je organen eruit te snijden als ze vinden dat de lijst weer eens te groot wordt.
Met een beetje voorlichting is het probleem al opgelost.

Zoveel organen zijn er nou ook weer niet nodig.
quote:Jejoue schreef op 14 september 2016 @ 09:25:

Ik snap dus echt niet dat orgaanverkoop hier verboden is.

Dat zou ik de prettigste oplossing vinden: een nier krijgen van iemand die er zelf ook beter van wordt.Dat snap ik dus ook niet zo goed. Misschien zouden meer mensen donor worden als hun nabestaanden een mooie financiële vergoeding krijgen. Maar wie moet die vergoeding dan betalen.
quote:sateofmayo schreef op 14 september 2016 @ 08:21:

Als je tegen dit plan bent ben je niet automatisch niet-donor.

En niemand heeft récht op iemands organen. Ook niet een ziek kind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven