nieuwe donorwet

31-01-2018 07:56 1238 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben je voor of tegen de nieuwe donorwet?

Hier vind je meer informatie:

https://nos.nl/artikel/2132443-elf-vrag ... orwet.html

Zelf ben ik VOOR!

Ben je voor of tegen de nieuwe donorwet?

Totaal aantal stemmen: 284

Voor! (53%)
Tegen! (41%)
Maakt me niet uit. (6%)
Katrienk schreef:
05-02-2018 01:34
Is dit dus effectief zo????? Zo had ik dat nog niet gehoord.
Ik meen degene die n donorkaart bijhebben definitief n keuze gemaakt hebben en de familie dus niet meer beslist. Zo is de wet in Belgie en ik meen dat ze onze wet gingen overnemen. Er zitten veel Nederlandse patiënten in Belgische centra omdat ze daar meer kans krijgen om getransplanteerd te worden.

Dit verbaast me dus echt! In de negatieve zin!
Ja deze garantie geven ze nu in Nederland.

Maar dat kan nooit serieus voor de lange termijn de opzet zijn, anders levert het weinig op.
Katrienk schreef:
05-02-2018 01:34
Is dit dus effectief zo????? Zo had ik dat nog niet gehoord.
Ik meen degene die n donorkaart bijhebben definitief n keuze gemaakt hebben en de familie dus niet meer beslist. Zo is de wet in Belgie en ik meen dat ze onze wet gingen overnemen. Er zitten veel Nederlandse patiënten in Belgische centra omdat ze daar meer kans krijgen om getransplanteerd te worden.

Dit verbaast me dus echt! In de negatieve zin!

Dat is Nederlandse politiek. Beloven dingen om wet of referendum er doorheen te krijgen. Uiteindelijk komen ze de beloftes niet na. Maar dan sta je als burger buitenspel omdat de wetswijziging er al doorheen is en dan hebben de politici boter op hun hoofd.

In dit geval zal men tegen de tijd dat ze het besluit van de nabestaanden niet naleven met droge ogen zeggen ‘Het was van het begin af aan voor iedereen duidelijk dat we het Belgische model gingen kopieeren, en dit is geheel in lijn met de Belgische donorregistratie wet.’
Eigenlijk moeten we allemaal uit protest Nee stemmen, zodat de politiek met een eerlijk verhaal komt.

Het kan toch niet zo zijn dat voor zo een fundamenteel recht er met een grote leugen een nieuwe wet doorheen gedrukt wordt.

Ik ben een optimist, maar dit voorspelt niet veel goeds voor de toekomst. Hoezo democratie?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben eerlijk gezegd überhaupt tegen orgaandonatie.. Vind het een stap te ver gaan. Zelf wil ik ook geen organen. Ik vind dat we eens moeten accepteren dat het leven eindig is. Verder vind ik dat als deze wet doorgaat Nederland geen rechtsstaat meer is. Het gaat wat mij betreft in tegen het recht lichamelijke integriteit. Het gaat niemand iets aan of jij orgaandonor bent of niet en of je erover na wilt denken. Als de overheid meer donoren wil, dan moeten ze er over propaganderen. Niet zulke idiote wetten willen doorvoeren.
Tampaxropeje schreef:
05-02-2018 01:25
Als iemand ‘ja’ registreert heeft de familie alsnog het laatste woord.

Als iemand ‘nee’ registreert is dat definitief.

Het is niet alleen ja of nee; er zijn straks (als de nieuwe wet wordt aangenomen) vier categorieën mensen in het donorregister: bewuste ja-zeggers, bewuste nee-zeggers, mensen die het aan hun nabestaanden overlaten en mensen die niks van zich hebben laten horen. Die laatsten vallen in de categorie 'geen bezwaar'.
Tr0tter schreef:
05-02-2018 05:44
Het is niet alleen ja of nee; er zijn straks (als de nieuwe wet wordt aangenomen) vier categorieën mensen in het donorregister: bewuste ja-zeggers, bewuste nee-zeggers, mensen die het aan hun nabestaanden overlaten en mensen die niks van zich hebben laten horen. Die laatsten vallen in de categorie 'geen bezwaar'.
En dat is nu ook zo, zonder dat er gedwongen wordt.
Alle reacties Link kopieren
Tr0tter schreef:
31-01-2018 08:39
Dat getuigt voor mij alleen maar van een kinderachtige soort recalcitrantie, niet van enige intelligentie of empathie.
+1
Alle reacties Link kopieren
GenieInABottle schreef:
05-02-2018 06:16
En dat is nu ook zo, zonder dat er gedwongen wordt.
De huidige categorie 'geen bezwaar' zal met de huidige constructie echter vrijwel nooit een donor opleveren.

Dat willen ze met de nieuwe wet wel proberen te bereiken.
Alle reacties Link kopieren
Maaique schreef:
31-01-2018 07:58
Ik vind eigenlijk dat je vanzelf donor moet zijn en als je echt bezwaar hebt je je hiervoor kan afmelden. Óf als je geen donor bent, je ook geen organen mag ontvangen.

Aanvulling: deze wet is beter dan niets
Zoiets werkt in de praktijk helaas niet.

De groep mensen die een orgaan nodig heeft lijdt meestal aan een ernstige ziekte en die is soms (afhankelijk van het soort ziekte) helemaal niet geschikt als donor.
Dan is het wel heel makkelijk om 'Ja' in te vullen, als je weet dat ze je organen toch niet kunnen gebruiken, en dan heb je toch 'recht' om te ontvangen.

Het kan nog verder gaan...
Ik heb een keer een verhaal gehoord van een arts dat een patiënt die een zelfmoordpoging had gedaan met een overdosis paracetamol gered werd en vervolgens een nieuwe lever heeft gekregen...

Veel hangt ook af van het matchen van donor en ontvanger. Op basis van o.a. bloedgroep en antistoffen. Het is momenteel misschien niet eens heel moeilijk om een donor te vinden, maar wel om een geschikte donor te vinden.

Die dan ook nog eens op het juiste moment op de juiste plaats moet zijn.
De kans dat een ja-zegger ook daadwerkelijk zal doneren is ook zeker geen 100%.
Vaucluse schreef:
05-02-2018 06:27
De huidige categorie 'geen bezwaar' zal met de huidige constructie echter vrijwel nooit een donor opleveren.

Dat willen ze met de nieuwe wet wel proberen te bereiken.
Dat begrijp ik, ik ben dan ook tegen deze nieuwe wet. En dat heeft nul komma nul met empathie of intelligentie te maken.
Alle reacties Link kopieren
Vaucluse schreef:
05-02-2018 06:37
Zoiets werkt in de praktijk helaas niet.

De groep mensen die een orgaan nodig heeft lijdt meestal aan een ernstige ziekte en die is soms (afhankelijk van het soort ziekte) helemaal niet geschikt als donor.
Dan is het wel heel makkelijk om 'Ja' in te vullen, als je weet dat ze je organen toch niet kunnen gebruiken, en dan heb je toch 'recht' om te ontvangen.

Het kan nog verder gaan...
Ik heb een keer een verhaal gehoord van een arts dat een patiënt die een zelfmoordpoging had gedaan met een overdosis paracetamol gered werd en vervolgens een nieuwe lever heeft gekregen...

Veel hangt ook af van het matchen van donor en ontvanger. Op basis van o.a. bloedgroep en antistoffen. Het is momenteel misschien niet eens heel moeilijk om een donor te vinden, maar wel om een geschikte donor te vinden.

Die dan ook nog eens op het juiste moment op de juiste plaats moet zijn.
De kans dat een ja-zegger ook daadwerkelijk zal doneren is ook zeker geen 100%.


Dat klopt niet wat je zegt!!
Ik heb taaislijmziekte en ze kunnen daadwerkelijk de goede organen nog transplanteren (bv hart en lever).
En ivm die patiënt van horen zeggen: daar geloof ik ook niks van.
Ik kom dagelijks in contact met andere cf’ers en er worden er geweigerd omdat ze hun behandeling niet goed gedaan hebben.
Het is trouwens n heel team dat beslist of iemand een orgaan krijgt, niet ene dokter. En alles gaat via eurotransplant

Trouwens, een donor vinden is niet zo gemakkelijk! Hoeveel mensen sterven er op de wachtlijst?

Kijk eens op de website van eurotransplant of op de website van Navado . Daar vind je juiste info
Alle reacties Link kopieren
Tampaxropeje schreef:
05-02-2018 01:42
Ik geloof dus echt niet dat nabestaanden het laatste woord houden. Die garantie slopen ze er uiteindelijk uit zodra de wet erdoor is, anders levert ze het niets op.

Wees gewaarschuwd.
In Belgie is dat wel zo hoor!
De nabestaanden beslissen!
Neem eens kijkje op de website van navado (nabestaanden van donoren).
Of kijk eens naar “ik leef verder” via YouTube. Daar komen nabestaanden aan het woord die vertellen hoe het gegaan is.
Het zou me verbazen als ze in Nederland dit niet effectief zouden doen... Wat kan natuurlijk, maar dan lieg je tegen de bevolking.

Dat de wet bij jullie aangepast moet worden is duidelijk, veel cf’ers komen naar Belgie voor longen omdat ze in Nederland veel te lang moeten wachten en dus meer kans op overlijden hebben.
Alle reacties Link kopieren
Perkele schreef:
05-02-2018 05:22
Ik ben eerlijk gezegd überhaupt tegen orgaandonatie.. Vind het een stap te ver gaan. Zelf wil ik ook geen organen. Ik vind dat we eens moeten accepteren dat het leven eindig is. Verder vind ik dat als deze wet doorgaat Nederland geen rechtsstaat meer is. Het gaat wat mij betreft in tegen het recht lichamelijke integriteit. Het gaat niemand iets aan of jij orgaandonor bent of niet en of je erover na wilt denken. Als de overheid meer donoren wil, dan moeten ze er over propaganderen. Niet zulke idiote wetten willen doorvoeren.
Ik heb het eens met het laatste gedeelte van je tekst.

Met het eerste uiteraard niet omdat ik zelf nieuwe longen heb (anders was ik op mijn 24 als gestorven).
Waarom zou je geen orgaan willen als bv je nier niet meer werkt? Je kan dan nog 50 jaar extra mee. Of als je kindje een stukje lever nodig heeft dat maakt dat hij perfect kan leven?

Ik vind het ok dat mensen tegen orgaandonatie zijn maar dan vraag ik me meteen af waarom?
Bloed doneren en ontvangen kan wel?
Katrienk schreef:
05-02-2018 07:27
Ik heb het eens met het laatste gedeelte van je tekst.

Met het eerste uiteraard niet omdat ik zelf nieuwe longen heb (anders was ik op mijn 24 als gestorven).
Waarom zou je geen orgaan willen als bv je nier niet meer werkt? Je kan dan nog 50 jaar extra mee. Of als je kindje een stukje lever nodig heeft dat maakt dat hij perfect kan leven?

Ik vind het ok dat mensen tegen orgaandonatie zijn maar dan vraag ik me meteen af waarom?
Bloed doneren en ontvangen kan wel?
Tegen de wet zijn is voor velen iets anders dan tegen donorschap zijn.
Ik ben voor donorschap, ik ben tegen deze wet.
En m.i. kan de overheid dit op makkelijkere, laagdrempeligere en effectievere manieren aanpakken. Manieren waarbij mensen niet hoeven na te denken over de dood en wat daarbij komt kijken als ze dat niet willen. Zonder dat daar de gevolgen van zijn dat je dus automatisch donor bent. Deze wet is een schijnwet, niet meer en niet minder. Het enige dat ermee gebeurt is dat er veel mensen weerstand voelen en uit protest nee zeggen.

Voor degene die dat kinderachtig vindt: sommige mensen vinden het tegengaan van deze wet, die door hen ervaren wordt als inbreuk op het zelfbeschikkingsrecht, belangrijk genoeg om terug te komen op hun besluit om anderen (eventueel, geschiktheid weet je nooit vooraf) te helpen door donor te zijn. En dat is een signaal waarvan ik hoop dat de overheid dat serieus neemt.
En hun mening is niet meer of minder waard, niet meer of minder volwassen, niet meer of minder empathisch, niet meer of minder intelligent, niet beter of slechter dan de mening van degene die vinden dat de wet er wel moet komen.

En om je vraag te beantwoorden, er zijn heel veel redenen om een orgaan niet te willen. Ik wil bijvoorbeeld alleen organen / weefsel dat gedoneerd wordt bij leven. Hier heb ik mijn redenen voor. Allemaal redenen die deels rationeel zijn en grotendeels emotioneel. Die hun basis vinden in de ervaringen die ik heb in mijn omgeving met transplantatie en met mijn eigen levensovertuiging.
Waarom roept niemand moord en brand over het feit dat nabestaanden altijd het laatste woord hebben (nu en evt. straks) ? Ook al gaat deze volledig tegen de wil van overledene in?

Bijzonder.
Katrienk schreef:
05-02-2018 07:20
In Belgie is dat wel zo hoor!
De nabestaanden beslissen!
Neem eens kijkje op de website van navado (nabestaanden van donoren).
Of kijk eens naar “ik leef verder” via YouTube. Daar komen nabestaanden aan het woord die vertellen hoe het gegaan is.
Het zou me verbazen als ze in Nederland dit niet effectief zouden doen... Wat kan natuurlijk, maar dan lieg je tegen de bevolking.

Dat de wet bij jullie aangepast moet worden is duidelijk, veel cf’ers komen naar Belgie voor longen omdat ze in Nederland veel te lang moeten wachten en dus meer kans op overlijden hebben.
Je spreekt jezelf nu toch weer tegen! Je schreef eerder dat nabestaanden niet tegen de wens van een geregistreerde in kunnen gaan. Of dat nou een Ja of een Nee stemmer is dat maakte niet uit.
Tr0tter schreef:
05-02-2018 05:44
Het is niet alleen ja of nee; er zijn straks (als de nieuwe wet wordt aangenomen) vier categorieën mensen in het donorregister: bewuste ja-zeggers, bewuste nee-zeggers, mensen die het aan hun nabestaanden overlaten en mensen die niks van zich hebben laten horen. Die laatsten vallen in de categorie 'geen bezwaar'.
Dat weet ik. Als je niks doet word je als Ja-stemmer gezien.
anoniem_362855 wijzigde dit bericht op 05-02-2018 08:26
0.11% gewijzigd
Hetvrijewoord schreef:
05-02-2018 07:52
Waarom roept niemand moord en brand over het feit dat nabestaanden altijd het laatste woord hebben (nu en evt. straks) ? Ook al gaat deze volledig tegen de wil van overledene in?

Bijzonder.
Omdat dat niet altijd zo is. Alleen bij iedereen die onder de Ja-stemmers categorie valt.

En omdat het niet echt zo zal zijn dat nabestaanden het laatste woord hebben. Dat zegt men nu alleen om de wet erdoor te krijgen.
Dit is wat men ons wil doen geloven

https://www.volkskrant.nl/politiek/pia- ... ~a4565608/


Dit is wat er werkelijk wettelijk vast komt te liggen....

https://www.eerstekamer.nl/behandeling/ ... er_over_de

Iedereen die denkt ik stem Ja en mijn nabestaanden, partner, ouders, kinderen hebben de eindstem, die hebben het mis. Zo wordt het nu gebracht maar is niet zo.
Katrienk schreef:
05-02-2018 07:27
Ik heb het eens met het laatste gedeelte van je tekst.

Met het eerste uiteraard niet omdat ik zelf nieuwe longen heb (anders was ik op mijn 24 als gestorven).
Waarom zou je geen orgaan willen als bv je nier niet meer werkt? Je kan dan nog 50 jaar extra mee. Of als je kindje een stukje lever nodig heeft dat maakt dat hij perfect kan leven?

Ik vind het ok dat mensen tegen orgaandonatie zijn maar dan vraag ik me meteen af waarom?
Bloed doneren en ontvangen kan wel?
Je bent toch ook niet objectief. De ene donatie valt niet met de andere te vergelijken. Denk je dat alle bloeddonoren als vanzelfsprekend ook orgaandonor willen zijn? En wat dan van eiceldonatie en spermadonatie En beenmerg/stamcelonatie en straks kloondonatie en wat er allemaal niet nog meer gaat komen.


Sowieso vraag ik mij af waarom je je met een Nederlandse wetgeving zou bemoeien?
GenieInABottle schreef:
05-02-2018 07:41
Tegen de wet zijn is voor velen iets anders dan tegen donorschap zijn.
Ik ben voor donorschap, ik ben tegen deze wet.
En m.i. kan de overheid dit op makkelijkere, laagdrempeligere en effectievere manieren aanpakken. Manieren waarbij mensen niet hoeven na te denken over de dood en wat daarbij komt kijken als ze dat niet willen. Zonder dat daar de gevolgen van zijn dat je dus automatisch donor bent. Deze wet is een schijnwet, niet meer en niet minder. Het enige dat ermee gebeurt is dat er veel mensen weerstand voelen en uit protest nee zeggen.

Voor degene die dat kinderachtig vindt: sommige mensen vinden het tegengaan van deze wet, die door hen ervaren wordt als inbreuk op het zelfbeschikkingsrecht, belangrijk genoeg om terug te komen op hun besluit om anderen (eventueel, geschiktheid weet je nooit vooraf) te helpen door donor te zijn. En dat is een signaal waarvan ik hoop dat de overheid dat serieus neemt.
En hun mening is niet meer of minder waard, niet meer of minder volwassen, niet meer of minder empathisch, niet meer of minder intelligent, niet beter of slechter dan de mening van degene die vinden dat de wet er wel moet komen.
Eens
Hetvrijewoord schreef:
05-02-2018 07:52
Waarom roept niemand moord en brand over het feit dat nabestaanden altijd het laatste woord hebben (nu en evt. straks) ? Ook al gaat deze volledig tegen de wil van overledene in?

Bijzonder.
Terecht, die moeten er mee kunnen leven.
Van mij mogen ze nieren wel officieel gaan verkopen. Je kunt leven met eentje, dus betaal de donor bij leven 1,5 ton en je zult spoedig geen niertekort meer hebben en mensen die nu noeilijk rond kunnen komen, krijgen t een stuk beter: win-win.
redbulletje schreef:
05-02-2018 08:47
Terecht, die moeten er mee kunnen leven.
Ja maar die hebben straks dus niks te zeggen.

https://www.eerstekamer.nl/behandeling/ ... er_over_de
redbulletje schreef:
05-02-2018 08:47
Terecht, die moeten er mee kunnen leven.

:HA:

Dat zelfbeschikkingsrecht is nogal een plooibaar begrip.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven