Nieuwsuur: Humanitaire hulp Syrie

24-02-2013 16:46 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand gisteren de reportage gezien over de humanitaire hulp aan Syrie? Ik vind het toch schokkend hoe de internationale gemeenschap de mensen daar in de kou laten staan, incluis ikzelf.

En snap dat het met belangen te maken heeft van de andere landen, maar dan nog.

Zijn hier mensen die wel iets doen?

Hier de repo: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1327734
Er wordt wel het een en ander gedaan. Ik heb zelf op mn facebook en in mijn directe omgeving wat inzamelingsacties zien langskomen. Maar hoeveel het helpt weet ik niet.

Aan de andere kant: alle kleine beetjes zijn meegenomen. Een warme trui is beter dan geen warme trui.
Klopt maar heel kleinschalig begrijp ik. Zal ff zoeken op facebook
Ja, vreselijk he! Het is zo'n ontzettend ingewikkelde situatie en het wordt van kwaad tot erger.

Er is niet zoveel wat we kunnen doen. De Syrische regering laat eigenlijk geen hulporganisaties binnen, dus de meeste organisaties bieden hulp aan de vluchtelingen in Turkije en Jordanië.

Via de internationale organisatie Avaaz kun je wel petities tekenen om de internationale gemeenschap tot actie op te roepen (tekenen vaak honderdduizenden mensen uit heel de wereld) en zij hebben zo wel wat invloed. Met donaties kun je daar volgens mij ook de oppositie helpen.

Ik weet dat er een organisatie is die op dit moment nog in Syrie werkt, de Jesuit Refugee Service. Het is een christelijke organisatie waar Syrische mensen (zowel moslims, christenen en andere kleinere geloofsgroepen) met elkaar hulp bieden aan gevluchte mensen, zorgen voor onderwijs etc. Ik heb geen aandelen ofzo, maar ken de organisatie via via, en vind het heel knap dat vrijwilligers daar ondanks al het leed, gevaar en geweld elkaar blijven helpen. Site van de organisatie
quote:jippie55 schreef op 24 februari 2013 @ 16:52:

Klopt maar heel kleinschalig begrijp ik. Zal ff zoeken op facebook

Ik zie het altijd maar zo: heel veel druppels op een gloeiende plaat doen die plaat uiteindelijk wel afkoelen.

Er wordt altijd te weinig gedaan, maar beter iets dan niets toch?
quote:Orzoo schreef op 24 februari 2013 @ 17:01:

[...]

Ik zie het altijd maar zo: heel veel druppels op een gloeiende plaat doen die plaat uiteindelijk wel afkoelen.

Er wordt altijd te weinig gedaan, maar beter iets dan niets toch?Tuurlijk altijd beter iets dan niets maar die plaat koelt niet af hoor, als je de reportage mag geloven.
quote:Orzoo schreef op 24 februari 2013 @ 17:01:

[...]

Er wordt altijd te weinig gedaan, maar beter iets dan niets toch?Wel even checken hoe het verstuurd wordt. Sommige inzamelingsacties zijn namelijk heel omslachtig. Wordt er hier winterkleding ingezameld voor Syrische vluchtelingen en die kleding wordt voor een paar duizend euro per container verscheept naar Turkije. Inklaren, varen en uitklaren kost minstens een maand en vanaf april is er geen winterkleding meer nodig. Het zou dan slimmer zijn om voor het geld om tweedehands kleding te vervoeren in Turkije nieuwe of tweedehandse winterkleding te kopen en die veel sneller aan de vluchtelingen te kunnen geven. Alleen is een kledinginzamelingsactie vaak populairder dan het geven van geld...
Ik ga op de site kijken sos. Dank voor link
quote:soundofsunshine schreef op 24 februari 2013 @ 17:05:

[...]

Wel even checken hoe het verstuurd wordt. Sommige inzamelingsacties zijn namelijk heel omslachtig. Wordt er hier winterkleding ingezameld voor Syrische vluchtelingen en die kleding wordt voor een paar duizend euro per container verscheept naar Turkije. Inklaren, varen en uitklaren kost minstens een maand en vanaf april is er geen winterkleding meer nodig. Het zou dan slimmer zijn om voor het geld om tweedehands kleding te vervoeren in Turkije nieuwe of tweedehandse winterkleding te kopen en die veel sneller aan de vluchtelingen te kunnen geven. Alleen is een kledinginzamelingsactie vaak populairder dan het geven van geld...

Ja ik heb er niet aan meegedaan, ik doe er door dit soort dingen dan juist weer niet aan mee. Althans: niet via organisaties. Ik zoek dan liever iemand die zelf contacten heeft in het gebied en doe het via hen. Ik ken toevallig een hoop mensen uit het midden oosten.

Verder doneer ik ook nog geld aan een organisatie die ermee bezig is. Of die nou 100% betrouwbaar is weet ik natuurlijk ook niet, maar wat moet je anders?
Bovenstaande geldt trouwens in de algemeenheid, niet alleen voor syrie.

Zo ken ik mensen die gewoon rechtstreeks kinderen in afrika sponsoren om naar school te gaan. Ik voel me daar dan prettiger bij dan het via een organisatie te doen. Maar dan moet je wel net die contacten hebben.
quote:Orzoo schreef op 24 februari 2013 @ 17:12:

Bovenstaande geldt trouwens in de algemeenheid, niet alleen voor syrie.Inderdaad, dat is helemaal waar.
Mijn nichtje haar moskee sturen regelmatig zelf vrijwilligers met tenten, dekens, kleding, voedsel en medische benodigdheden.
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
quote:mali30 schreef op 24 februari 2013 @ 17:32:

Mijn nichtje haar moskee sturen regelmatig zelf vrijwilligers met tenten, dekens, kleding, voedsel en medische benodigdheden.Idd de grotere moskeeen doen ook het eea!
De stichting Al Yaqeen doet ook veel.
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Ik denk dat echte hulp kan worden geboden als de veroorzaker van de ellende, Assad, verdwijnt. D.w.z. wanneer die dictator eens een keer opstapt.
World of Warcraft: Legion

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven