NPO doc Hoeksteen van de samenleving
zondag 7 juni 2026 om 23:02
Nu op npo 2. Wat mij betreft een aanrader.
https://www.npodoc.nl/artikelen/hoekste ... amenleving
https://www.npodoc.nl/artikelen/hoekste ... amenleving
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
dinsdag 9 juni 2026 om 12:26
Juist daarom vond ik deze docu verhelderend.
De vastgeroeste rolpatronen waarvan men denkt dat t normaal is. Maar dat is t niet.
Ik had inderdaad ook mn vrije dag opgesplitst in 2. Ex had de hele vrijdag vrij, waarvan de helft ouderschapsverlof.
Vanochtend ook ergens een filmpje waar ik rode vlekken van kreeg. Een rommelig huis want qualitytine met kinderen ia belangrijker (tot zo ver oke) maar dan #realmotherhood. En ook in de beschrijving geen woord over vader terwijl jij wel in beeld was.
Zet er #reallife of #adultchoices onder maar niet #mother.
De vastgeroeste rolpatronen waarvan men denkt dat t normaal is. Maar dat is t niet.
Ik had inderdaad ook mn vrije dag opgesplitst in 2. Ex had de hele vrijdag vrij, waarvan de helft ouderschapsverlof.
Vanochtend ook ergens een filmpje waar ik rode vlekken van kreeg. Een rommelig huis want qualitytine met kinderen ia belangrijker (tot zo ver oke) maar dan #realmotherhood. En ook in de beschrijving geen woord over vader terwijl jij wel in beeld was.
Zet er #reallife of #adultchoices onder maar niet #mother.
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
dinsdag 9 juni 2026 om 12:38
Slechts negen procent van de heterostellen slaagt erin de gezinstaken evenredig te verdelen.
Uit die zin komt een soort onmacht naar boven, ze willen wel maar het lukt niet. Ik geloof dat dus niet. Alsof 91% van die vrouwen onmachtige wezentjes zijn die een speelbal zijn van hun man, werkgever of welke omstandigheden dan ook. Ik ken ze niet in ieder geval.
Uit die zin komt een soort onmacht naar boven, ze willen wel maar het lukt niet. Ik geloof dat dus niet. Alsof 91% van die vrouwen onmachtige wezentjes zijn die een speelbal zijn van hun man, werkgever of welke omstandigheden dan ook. Ik ken ze niet in ieder geval.
dinsdag 9 juni 2026 om 13:26
En toch, ik ben het er wel mee eens dat vrouwen vaak nog voor die 3e shift opdraaien, cadeautjes regelen voor kinderfeestjes, nadenken over die gymtas mee naar school, geld mee naar school voor dit en dat, kleding voor de kinderen die te klein is etc. Dat zijn ook wel dingen die veelal op mijn bordje liggen. Maar aan de andere kant zijn er ook echt wel weer genoeg dingen, bij mij dan, die man regelt. En dat zijn een hoop praktische dingen. Hier regelt man een hoop dingen die te maken hebben met een nieuwe cv ketel regelen, belastingaangifte, dat de tuin er zo mooi uitziet is aan man te danken, zonnepanelen op het dak: man geregeld, aanbouw aan het huis: man geregeld, auto voor een beurt, dat dochter een prachtige tweedehands ebike heeft is aan man te danken, die het heeft uitgezocht (heel wat zoekwerk) en de fiets heeft opgehaald. Als m'n moeder, alleenstaand, klusjes in huis heeft gaat hij er heen. Ik heb dat ook wel eens aangekaart, die 3e shift, dat er zoveel klusjes zijn die niet gezien worden maar die ik wel doe. Maar hij heeft er ook zeker gelijk in dat er hoop dingen zijn die hij doet die ik dan weer niet doe. Denk wel dat het hier aardig 50-50 gaat.MissUnderstood schreef: ↑09-06-2026 12:01Zeker wel. Bovendien is dat "vele moeten" ook vooral voorbehouden aan vrouwen. Die draaien immers naast hun werk ook nog vaak de 2e en de 3e shift.
Ik denk altijd maar: als je allebei nuttig bezig bent is het prima en hoeft het niet op een weegschaal. Dus niet dat ik ga koken en afwassen en opruimen en kinderen bezig houdt terwijl man lui op de bank zou liggen. Maar als hij op die momenten bijv bezig is met klussen in huis, in de tuin werken etc, dan is dat toch prima. Hier in ieder geval vaak genoeg dat ik op zaterdag met een boek in de tuin in de zon zit terwijl hij bezig is met allerlei dingen.
dinsdag 9 juni 2026 om 13:40
Ik vind het altijd een heel interessant onderwerp, omdat ik het van dichtbij zoveel meemaak. Ik woon in een dorp in de biblebelt. Hier heel veel traditionele gezinnen, vrouw volledig thuis of misschien 1 dag werken, man fulltime of in ieder geval 4 dagen. En vaak meer dan 2 kinderen, ook genoeg met 5 of meer zelfs.
Die mensen krijgen echt mee vanuit het reformatorische dat je als moeder thuis blijft voor je kinderen, dat is echt de roeping van jou als moeder. Werken? Waarom heb je dat nodig, heb je niet genoeg voldoening aan thuis zijn en voor je kinderen/man zorgen?
Ik begrijp dat niet. Vraag me ook vaak af hoe die mensen denken. Want je bent 17-18,haalt bijv je havo of vwo diploma, gaat studeren. Vaak een kamer nodig, dus gedoe met kamer regelen, inrichten, studie kost genoeg (geld en inspanning). En dan, je hebt 2 jaar een baan, je bent net 20 en je ontmoet een man (of daar was je al mee tijdens studie). En dan ga je trouwen. Vaak erg jong in deze gemeenschappen. Kind komt ook snel. Vrouw stopt met werken. Ik denk dan: dit is toch zonde van je studie? En als je al wist dat dit het leven is wat je wil, waarom dan nog gaan studeren? Je doet helemaal niks met dat diploma. Ik zie dit zo vaak in mijn omgeving. Ieder zijn ding hoor, heb vaak wel het idee dat de vrouwen dit zelf zo willen. Maar kan ook zijn dat ze dat willen omdat ze denken dat het zo hoort, dat is fout is dat ze werken. Pas ook een artikel gelezen, reformatorisch,waarin ook echt stond dat als je als vrouw wil werken je je af moet vragen waarom je dat wil,waarom jedat nodig zou hebben. Wat mis je waardoor je denkt dat je moet gaan werken? Ging er heel erg over dat het dus niet goed is om als vrouw te werken.
Ik zou het niet willen, altijd thuis zijn.
Die mensen krijgen echt mee vanuit het reformatorische dat je als moeder thuis blijft voor je kinderen, dat is echt de roeping van jou als moeder. Werken? Waarom heb je dat nodig, heb je niet genoeg voldoening aan thuis zijn en voor je kinderen/man zorgen?
Ik begrijp dat niet. Vraag me ook vaak af hoe die mensen denken. Want je bent 17-18,haalt bijv je havo of vwo diploma, gaat studeren. Vaak een kamer nodig, dus gedoe met kamer regelen, inrichten, studie kost genoeg (geld en inspanning). En dan, je hebt 2 jaar een baan, je bent net 20 en je ontmoet een man (of daar was je al mee tijdens studie). En dan ga je trouwen. Vaak erg jong in deze gemeenschappen. Kind komt ook snel. Vrouw stopt met werken. Ik denk dan: dit is toch zonde van je studie? En als je al wist dat dit het leven is wat je wil, waarom dan nog gaan studeren? Je doet helemaal niks met dat diploma. Ik zie dit zo vaak in mijn omgeving. Ieder zijn ding hoor, heb vaak wel het idee dat de vrouwen dit zelf zo willen. Maar kan ook zijn dat ze dat willen omdat ze denken dat het zo hoort, dat is fout is dat ze werken. Pas ook een artikel gelezen, reformatorisch,waarin ook echt stond dat als je als vrouw wil werken je je af moet vragen waarom je dat wil,waarom jedat nodig zou hebben. Wat mis je waardoor je denkt dat je moet gaan werken? Ging er heel erg over dat het dus niet goed is om als vrouw te werken.
Ik zou het niet willen, altijd thuis zijn.
dinsdag 9 juni 2026 om 13:46
dinsdag 9 juni 2026 om 13:51
Maar waarom alleen de vrouwen kaderen terwijl het over gezinssituaties gaat? Hoe zit het dan met 91% van de mannen? En waarom vrouwen gelijk zo kleinerend kaderen met: 'onmachtige wezentjes'?Pioen00 schreef: ↑09-06-2026 12:38Slechts negen procent van de heterostellen slaagt erin de gezinstaken evenredig te verdelen.
Veelvoorkomend probleem met teveel taken op je bord hebben, is dat je zo bezig bent met achter de feiten aanlopen, dat een strijd aangaan -in dit geval over herverdeling van de gezinstaken- meer energie kost dan dat het oplevert (op korte termijn). Dat principe geldt voor alle mensen, ongeacht geslacht.
Ik denk dat het veel vrouwen aanzienlijk meer dan een paar goede gesprekken kost, om de noodzaak van verandering in de gezinssituatie bij hun man door te laten dringen.
Op de lijst van dingen waar mannen over het algemeen goed in zijn staan inlevende, meewerkende capaciteiten niet bepaald bovenaan. De documentaire benoemt dat mannen ook in een rol worden gevormd. In die rol (= mijn inschatting, niet iets wat in de documentaire benoemd wordt) zijn inlevingsvermogen, flexibiliteit, meegaandheid niet het soort capaciteiten waar mannen qua ontwikkeling -volwaardig- in meegenomen zijn & worden. Dus wat je krijgt is veel weerstand voor weinig verandering. Ergo; dan doe ik het zelf wel, dat is sneller en vrediger.
Overigens vind ik een evenredige verdeling wel een subjectief begrip. Evenredig naar waar je goed in bent en wat je aankan, is wat anders dan de taken 50 - 50 verdelen. Ik geloof wel dat je als partners elkaar daar ruimte in moet geven.
Don't let anyone discourage you from setting aside 12 months to write a novel. Those 2 years could be the most incredible 5 years of your life.
dinsdag 9 juni 2026 om 14:05
Dat jij het allemaal niet gelooft, is illustratief voor de oorzaak van het probleem.Pioen00 schreef: ↑09-06-2026 12:38Slechts negen procent van de heterostellen slaagt erin de gezinstaken evenredig te verdelen.
Mannen geloven vrouwen niet.
Kun je zeggen dat je een vrouw bent, maar we weten allebei wel beter he.
dinsdag 9 juni 2026 om 14:07
Bij de vrouwen die ik ken niet hoor. Gaan op kamers voor studie, gaan ook even werken daarna maar stoppen daarna met werken en trouwen vaak met een man die ze gewoon al kennen vanuit hun dorp/omgeving. Daar ken ik genoeg voorbeelden van. Zijn allemaal getrouwde stelletjes waarbij hij en zij in hetzelfde of omliggende dorpen woonden. Dus niet dat ze iemand leren kennen tijdens hun studie verderop in het land.LiviaMae schreef: ↑09-06-2026 13:46Studeren doe je alleen om een geschikte man tegen te komen. Het is dus nuttig, maar niet voor de studie zelf. Het gaat meer het hele gebeuren eromheen, om zo een man te ontmoeten waarmee het leuk en interessant is om samen te zijn en die genoeg geld verdient om het gezin te onderhouden.
Ik denk dan altijd: als je toch al weet dat je niet meer gaat werken zodra er een kind is, dan kan je na je havo net zo goed gelijk fulltime gaan werken en geld verdienen, terwijl je nog thuiswoont. Dat geld kan je sparen en aan je bruiloft, huis, kind besteden.
Goed, je hebt enkel geen zekerheid dat er een kind komt natuurlijk..
dinsdag 9 juni 2026 om 14:19
Als je intelligent genoeg bent dan is het hoe dan ook fijn om een studie te doen, anders verveel je je al snel.Tulpje22 schreef: ↑09-06-2026 14:07Bij de vrouwen die ik ken niet hoor. Gaan op kamers voor studie, gaan ook even werken daarna maar stoppen daarna met werken en trouwen vaak met een man die ze gewoon al kennen vanuit hun dorp/omgeving. Daar ken ik genoeg voorbeelden van. Zijn allemaal getrouwde stelletjes waarbij hij en zij in hetzelfde of omliggende dorpen woonden. Dus niet dat ze iemand leren kennen tijdens hun studie verderop in het land.
Ik denk dan altijd: als je toch al weet dat je niet meer gaat werken zodra er een kind is, dan kan je na je havo net zo goed gelijk fulltime gaan werken en geld verdienen, terwijl je nog thuiswoont. Dat geld kan je sparen en aan je bruiloft, huis, kind besteden.
Goed, je hebt enkel geen zekerheid dat er een kind komt natuurlijk..
Daarnaast is er ook nog een leven nadat de kinderen groter zijn. De meeste mensen werken nu een jaar of 45-50 dus als je er 10 jaar uit bent, dan blijven er alsnog decennia over om je vak uit te oefenen.
Mijn moeder is er ook zeven jaar uitgeweest en kon daarna weer op universitair niveau terugkeren in haar vakgebied en heeft toen nog 35 jaar gewerkt.
dinsdag 9 juni 2026 om 14:20
Ja dat ken ik, hij lekker de hele dag aan het rommelen in de schuur, en ik die kinderen maar bezig houden.Tulpje22 schreef: ↑09-06-2026 13:26En toch, ik ben het er wel mee eens dat vrouwen vaak nog voor die 3e shift opdraaien, cadeautjes regelen voor kinderfeestjes, nadenken over die gymtas mee naar school, geld mee naar school voor dit en dat, kleding voor de kinderen die te klein is etc. Dat zijn ook wel dingen die veelal op mijn bordje liggen. Maar aan de andere kant zijn er ook echt wel weer genoeg dingen, bij mij dan, die man regelt. En dat zijn een hoop praktische dingen. Hier regelt man een hoop dingen die te maken hebben met een nieuwe cv ketel regelen, belastingaangifte, dat de tuin er zo mooi uitziet is aan man te danken, zonnepanelen op het dak: man geregeld, aanbouw aan het huis: man geregeld, auto voor een beurt, dat dochter een prachtige tweedehands ebike heeft is aan man te danken, die het heeft uitgezocht (heel wat zoekwerk) en de fiets heeft opgehaald. Als m'n moeder, alleenstaand, klusjes in huis heeft gaat hij er heen. Ik heb dat ook wel eens aangekaart, die 3e shift, dat er zoveel klusjes zijn die niet gezien worden maar die ik wel doe. Maar hij heeft er ook zeker gelijk in dat er hoop dingen zijn die hij doet die ik dan weer niet doe. Denk wel dat het hier aardig 50-50 gaat.
Ik denk altijd maar: als je allebei nuttig bezig bent is het prima en hoeft het niet op een weegschaal. Dus niet dat ik ga koken en afwassen en opruimen en kinderen bezig houdt terwijl man lui op de bank zou liggen. Maar als hij op die momenten bijv bezig is met klussen in huis, in de tuin werken etc, dan is dat toch prima. Hier in ieder geval vaak genoeg dat ik op zaterdag met een boek in de tuin in de zon zit terwijl hij bezig is met allerlei dingen.
Ik vind dat geen vergelijking want voor mijn man zijn dat soort dingen zijn hobby en voor hem was het een legitieme ontsnapping aan de hectiek met drukke koters.
Eerlijk gezegd ging ik zelf ook liever een middagje in alle rust aan een fiets sleutelen. Maar daar kreeg ik geen kans toe want dat was zijn afdeling.
Als ons dan toch zo vaak wordt verweten dat wij dingen naar ons toetrekken weet ik er ook nog wel een paar.
Hij eigende zich gewoon de prettigere, rustgevender taken toe. Taken waar je ook nog eens waardering voor krijgt.
dinsdag 9 juni 2026 om 14:20
Ik vind 91% een volkomen ongeloofwaardig percentage. Ben zelf een zelfstandige gescheiden moeder van 2 dus weet wel waar ik het over heb hoor.
dinsdag 9 juni 2026 om 14:28
Ja zeker kan dat, maar toch, in mijn dorp, ik zie dat niet. Genoeg vrouwen hier waar de kinderen al ouder zijn maar waar de vrouw nog steeds volledig thuis is. Werken als vrouw zit er gewoon niet echt in. Dan komen er weer kleinkinderen waar ze mee bezig zijn etc. Men krijgt hier jong kinderen dus zijn vaak ook nog behoorlijk jong wanneer ze oma worden.LiviaMae schreef: ↑09-06-2026 14:19Als je intelligent genoeg bent dan is het hoe dan ook fijn om een studie te doen, anders verveel je je al snel.
Daarnaast is er ook nog een leven nadat de kinderen groter zijn. De meeste mensen werken nu een jaar of 45-50 dus als je er 10 jaar uit bent, dan blijven er alsnog decennia over om je vak uit te oefenen.
Mijn moeder is er ook zeven jaar uitgeweest en kon daarna weer op universitair niveau terugkeren in haar vakgebied en heeft toen nog 35 jaar gewerkt.
Sowieso zijn zij er langer uit dan 7 jaar want voordat al je kinderen groot genoeg zijn ben je heel wat jaren verder. Zij brengen hun kind echt niet naar een kinderopvang. Misschien hooguit naar een gastouder.
tulpje22 wijzigde dit bericht op 09-06-2026 14:34
10.72% gewijzigd
dinsdag 9 juni 2026 om 14:32
Snap wat je bedoelt. Hier voel ik dat niet zo. Sowieso zijn mijn kinderen al wat ouder dus die hou ik niet echt meer bezig, hebben hun eigen dingen. Als ik de vaatwasser inruim of een was doe en hij maait het gras of maakt de gft vuilnisbak schoon vind ik dat allemaal prima. Dan ben ik niet jaloers op zijn taken, we zijn allebei bezig met dingen die moeten gebeuren.Yejii schreef: ↑09-06-2026 14:20Ja dat ken ik, hij lekker de hele dag aan het rommelen in de schuur, en ik die kinderen maar bezig houden.
Ik vind dat geen vergelijking want voor mijn man zijn dat soort dingen zijn hobby en voor hem was het een legitieme ontsnapping aan de hectiek met drukke koters.
Eerlijk gezegd ging ik zelf ook liever een middagje in alle rust aan een fiets sleutelen. Maar daar kreeg ik geen kans toe want dat was zijn afdeling.
Als ons dan toch zo vaak wordt verweten dat wij dingen naar ons toetrekken weet ik er ook nog wel een paar.
Hij eigende zich gewoon de prettigere, rustgevender taken toe. Taken waar je ook nog eens waardering voor krijgt.
Inderdaad is het niet de bedoeling dat jij met jonge jengelende kinderen in de weer bent terwijl hij lekker buiten in de tuin bezig is zonder gezeur.
dinsdag 9 juni 2026 om 14:36
Mijn man heeft (zeker sinds we een kind hebben) altijd heel flexibele banen gehad, dus hij werkt(e) veel thuis of ging in de ochtend naar kantoor en dan in de middag thuis. Ik werk minder (drie dagen) maar ben ook een stuk minder flexibel...Socie schreef: ↑09-06-2026 11:54En de grap is: ik zie hier juist ook heel veel vrouwen te grote hoeveelheden werk proppen in 3 of 4 dagen, want ze wil wél een dag thuis zijn voor de kinderen. En vervolgens raken ze uitgeblust. Mannen zeggen bij 4 dagen werk veel sneller (ook tegen elkaar) 'dat past toch helemaal niet in die 4 dagen?' en hakken gewoon de knoop door om weer naar 5 te gaan. Vrouwen voelen zich sneller schuldig of vinden dat het wel moet passen. Ik zie het bij ons thuis ook, hoewel we altijd netjes 4 om 4 hebben gewerkt. Ik verdeelde mijn vrije dag dan over 2 middagen, want dan kon ik 2 keer aan het schoolplein staan (en dag minder opvang). Man probeerde dat ook 3 maanden, maar vond het totaal inefficient en veel te belastend voor zichzelf, die halve dagen werken en dan alles uit je handen moeten laten vallen. Ik eigenlijk ook, maar ja, op de een of andere manier hakt hij binnen 3 maanden de knoop door om zijn vrije dag weer gewoon op 1 volledige dag te doen en heb ik me de hele basisschooltijd in bochten gewrongen. Dat zit deels in mij (en ik denk in meer vrouwen), maar ik denk ook in hoe de maatschappij reageert op zulke constructies (denk: wat fijn dat je er zo 2 dagen voor de kinderen kan zijn vs. je bent gek, ga gewoon 4 volle dagen werken).
Op mijn huidige werk word ik door mijn directe collega's niet gestoord op mijn vrije dagen, maar wel door de mensen 'op de werkvloer' omdat zij niet weten wanneer ik vrij ben. Ik word regelmatig gewezen op dat ik dan vrij ben en niet moet antwoorden etc. Ik vind werk en prive door elkaar helemaal niet zo erg eigenlijk en dan kunnen zij ook weer verder... (support)
dinsdag 9 juni 2026 om 15:03
Ik hap wel: werkende ouders zorgen ook voor hun kinderen.Blossom_86 schreef: ↑08-06-2026 18:38Veel vrouwen willen juist de kans krijgen om zelf of deels voor hun kind te zorgen. Door deze ontwikkeling wordt die keuzevrijheid steeds meer beperkt deels door de overheid. Daar vind ik juist iets van.
Ik vind het door slaan. Maar goed ik hou wel van man man, vind al die mannen met rokken, oorbellen en nagellak niks.
Tegenwoordig, kun je in een goed huwelijk wel je mening uiten en overleggen. Dat is zeker een goeie ontwikkeling.![]()
Si abra la puerta hay lobos.
dinsdag 9 juni 2026 om 16:27
Driekwart van de mannen wil graag meer tijd met zijn kind doorbrengen, maar voelt zich hierin niet vrij, omdat ze het idee hebben dat er anders niet genoeg geld binnenkomt.Blossom_86 schreef: ↑08-06-2026 18:38Veel vrouwen willen juist de kans krijgen om zelf of deels voor hun kind te zorgen. Door deze ontwikkeling wordt die keuzevrijheid steeds meer beperkt deels door de overheid. Daar vind ik juist iets van.
Ik vind het door slaan. Maar goed ik hou wel van man man, vind al die mannen met rokken, oorbellen en nagellak niks.
Tegenwoordig, kun je in een goed huwelijk wel je mening uiten en overleggen. Dat is zeker een goeie ontwikkeling.![]()
Ook voelen ze bewust of onbewust de norm om zich mannelijk te gedragen, minder dan fulltime werken wordt als minder mannelijk gezien.
Veel mannen zijn hier echt gevoelig voor, alles minder dan fulltime doet iets met hun eigenwaarde en gevoel van trots.
woensdag 10 juni 2026 om 07:14
Waarom moet een vrouw verplicht 10 weken verlof? Ik vond het zeer irritant dat het mij werd opgelegd. Als je vrijheid en gelijkheid wilt, werkt het toch beiden kanten op?martje55 schreef: ↑09-06-2026 09:45Nee, juist niet samen verdelen. Maar verplicht de man 10 weken en de vrouw 10 weken. Echt, de vader moet ook veel tijd met de baby doorbrengen om te weten hoe hij voor het kind moet zorgen.
Voor je tweede alinea. Dat is zeker wel omdat de man te weinig doet. Mannen hebben nog altijd meer vrije tijd. En die vrije tijd is meer aaneengesloten, terwijl die bij vrouwen versnipperd is.
Het begint met de juiste informatie naar buiten brengen, dus wat dat betreft vind ik een documentaire goed. Maar net als Solomio heb ik een beetje het gevoel "veranderd er ooit nog iets?"
woensdag 10 juni 2026 om 10:53
Dat hoeft niet, ik ben zelf met 6 weken weer begonnen met werken en dan smeer je dus je bevallingsverlof uit en dat ging met 1 klik bij UWV voor mijn werkgever. Alleen, mijn man heeft daarvoor wel twee maanden onbetaald verlof opgenomen en is het eerste jaar 24uur pw gaan werken zodat dit mogelijk was. Overigens was bij mijn 2e die 10 weken zeker niet genoeg en had iemand mij terug moeten fluiten toen ik toen startte met werken. In landen als Frankrijk krijgen vrouwen na de bevalling wat meer nazorg, standaard een bekkenfysio en een vrouwenarts. Die mogen ook adviseren en zelfs afdwingen of je wel 'fit voor werk' bent en dat geldt zowel fysiek als mentaal. Dat betekent dus dat de ene vrouw na 4 maanden begint en de andere na 8 of 10 maanden en dat is geaccepteerd. Het helpt heel erg dat je dat niet zelf als vrouw direct hoeft aan te geven ('ik wil nog even bij de baby blijven'), maar dat het systeem daarop ook meewerkt. Overigens is het daar dan weer voor de mannen minder geregeld.Blossom_86 schreef: ↑10-06-2026 07:14Waarom moet een vrouw verplicht 10 weken verlof? Ik vond het zeer irritant dat het mij werd opgelegd. Als je vrijheid en gelijkheid wilt, werkt het toch beiden kanten op?
woensdag 10 juni 2026 om 12:31
Wat is eigenlijk het uiteindelijke doel? Dat zowel mannen als vrouwen allebei 40 uur - 5 dagen werken? Ik begrijp nooit zo goed waar het uiteindelijk naar toe moet. Als je allebei parttime werkt (30 - 32 uur) Ben je dan allebei onverstandig bezig (financieel gezien voor de toekomst bij een eventuele scheiding?)
woensdag 10 juni 2026 om 12:48
Het ligt eraan hoeveel je verdient in die 30-32 uur. Het idee dat parttimers massaal afhankelijk zouden zijn van hun partner is hopelijk achterhaald.Baudolino schreef: ↑10-06-2026 12:31Wat is eigenlijk het uiteindelijke doel? Dat zowel mannen als vrouwen allebei 40 uur - 5 dagen werken? Ik begrijp nooit zo goed waar het uiteindelijk naar toe moet. Als je allebei parttime werkt (30 - 32 uur) Ben je dan allebei onverstandig bezig (financieel gezien voor de toekomst bij een eventuele scheiding?)
woensdag 10 juni 2026 om 13:32
toch nog steeds 40% van de vrouwen is niet financieel onafhankelijk, deels van hun partner, deels van de overheid. Bij praktisch opgeleide vrouwen zelfs bijna 60%. ik vind dat toch een gruwelijk groot deel,
Dat is bij mannen maar 22%
(https://womeninc.nl/kennis/duurzaam-fin ... hankelijk/)
woensdag 10 juni 2026 om 13:36
Dat wist ik niet! Dat is inderdaad echt een hoog percentage.Lila-Linda schreef: ↑10-06-2026 13:32toch nog steeds 40% van de vrouwen is niet financieel onafhankelijk, deels van hun partner, deels van de overheid. Bij praktisch opgeleide vrouwen zelfs bijna 60%. ik vind dat toch een gruwelijk groot deel,
Al denk ik dat in deze huizenmarkt het voor heel veel mensen (man en vrouw) niet makkelijk is om geheel onafhankelijk te zijn. Een huis kopen of huren zonder huurtoeslag of hypotheekrenteaftrek is al heel erg lastig.
woensdag 10 juni 2026 om 13:44
inderdaad in mijn omgeving heb ik ook vooral vrouwen (en mannen) die wel financieel onafhankelijk zijn, voor mij zijn het ook opvallende cijfers.LiviaMae schreef: ↑10-06-2026 13:36Dat wist ik niet! Dat is inderdaad echt een hoog percentage.
Al denk ik dat in deze huizenmarkt het voor heel veel mensen (man en vrouw) niet makkelijk is om geheel onafhankelijk te zijn. Een huis kopen of huren zonder huurtoeslag of hypotheekrenteaftrek is al heel erg lastig.
Vooral die bij de praktisch opgeleide vrouwen, dat is daarmee ook een erg kwetsbare groep
woensdag 10 juni 2026 om 14:06
Dat percentage is hoog, maar als je de definitie van economisch zelfstandig neemt, is het iets genuanceerder. Nog steeds veel, maar het verschil tussen man en vrouw is dan iets kleiner. Bron ministerie: https://www.ocwincijfers.nl/sectoren/em ... kelijkheidLila-Linda schreef: ↑10-06-2026 13:32toch nog steeds 40% van de vrouwen is niet financieel onafhankelijk, deels van hun partner, deels van de overheid. Bij praktisch opgeleide vrouwen zelfs bijna 60%. ik vind dat toch een gruwelijk groot deel,
Overigens eens met degene die hierboven schreef dat het doel, lijkt mij, niet is om zoveel mogelijk te werken. Wel om beiden een (onbetaalde of betaalde) bijdrage te leveren aan de maatschappij en daarin ook enige autonomie te hebben in je keuzes.
woensdag 10 juni 2026 om 14:32
Ik zou er echt niet aan moeten denken om allebei en 5 dagen werken en dan nog de zorg voor de kinderen. Helemaal niet als je 5 dagen tussen 7 en 8 uit huis moet en pas tussen 17:00 uur en 18:00 weer thuis bent. Lijkt mij een uitputtingsslag. Het is makkelijker te organiseren als je dagen thuis kan werken, of zelf je tijd kan indelen, of niet een standaard 9 tot 5 baan hebt, maar als je echt ergens om 8:00 uur moet zijn allebei en ook pas tegen 17:30 weer thuis bent lijkt me dat de hel. En laten we eerlijk zijn, de mensen die parttime werkende mensen shamen zijn meestal niet degenen die in de laatste groep vallen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in