NPO doc Hoeksteen van de samenleving

07-06-2026 23:02 61 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Nu op npo 2. Wat mij betreft een aanrader.

https://www.npodoc.nl/artikelen/hoekste ... amenleving
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
Niet iedereen heeft dezelfde mogelijkheden door allerlei uitdagingen die het leven brengt.

Daarnaast hebben niet alle cao’s dezelfde arbeidsvoorwaarden. Wat net zo goed ongelijkheid geeft.

Wat ik juist zie om mij heen. Mensen met een fijne baan die makkelijk oordelen. Net als mensen die vinden dat ze financieel goed met geld kunnen omgaan. Omdat ze nog nooit echt hebben hoeven na te denken erover.
Ik denk dat gezinnen zelf moeten kunnen bepalen wat voor hen werkt. Niet iedere situatie is hetzelfde en de hoge cijfers rondom overbelasting en ziekteverzuim komen natuurlijk ook niet uit de lucht vallen.
Baudolino schreef:
10-06-2026 12:31
Wat is eigenlijk het uiteindelijke doel? Dat zowel mannen als vrouwen allebei 40 uur - 5 dagen werken? Ik begrijp nooit zo goed waar het uiteindelijk naar toe moet. Als je allebei parttime werkt (30 - 32 uur) Ben je dan allebei onverstandig bezig (financieel gezien voor de toekomst bij een eventuele scheiding?)
Het uiteindelijke doel lijkt me dat er werkelijke gelijkheid komt.

Als een man 4 dagen gaat werken na de komst van een kind wordt ie bejubeld, want kijk, hij neemt ook zijn zorgtaken serieus.
Als een vrouw 4 dagen gaat werken na de komst van een kind wordt ze verguisd, want je kunt je kind toch niet 4 dagen per week naar de opvang brengen.

Neem daarbij nog de derde shift, die nog altijd grotendeels door vrouwen wordt ingevuld.

Het doel is helemaal niet allebei 5 dagen werken. Maar wel, als mensen dat willen, dat dan niet gedaan wordt alsof je niet zelf voor je kinderen zorgt.
Maybe success just isn't your thing.
Week 35 van de Extremely Demotivational Calendar
Blossom_86 schreef:
11-06-2026 07:29
Ik denk dat gezinnen zelf moeten kunnen bepalen wat voor hen werkt. Niet iedere situatie is hetzelfde en de hoge cijfers rondom overbelasting en ziekteverzuim komen natuurlijk ook niet uit de lucht vallen.
Punt is dat blijkt dat veel gezinnen nog steeds kiezen voor een redelijk traditionele rolverdeling.
En daar zit een hoop onbewuste indoctrinatie en oordelen bij.

Zolang men zich daar niet van bewust is zal overbelasting, zeker bij vrouwen, niet verminderen.
Maybe success just isn't your thing.
Week 35 van de Extremely Demotivational Calendar
Vooral dat onbewuste stuk vind ik heel belangrijk dat mensen (vrouwen) zich daat van bewust worden. Vandaar ook dat ik dit topic over deze docu geopend heb.
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
Misschien is het gewoon natuurlijk bepaald dat vrouwen de meeste zorg taken opzich nemen? We zijn namelijk ook diegene die de baby’s krijgen 😉
Blossom_86 schreef:
11-06-2026 09:54
Misschien is het gewoon natuurlijk bepaald dat vrouwen de meeste zorg taken opzich nemen? We zijn namelijk ook diegene die de baby’s krijgen 😉
De eerste maanden denk ik inderdaad dat het anders is voor vaders en moeders, alleen al vanwege de borstvoeding, maar ook omdat je een baby negen maanden in je buik hebt gehad en je daarmee al een andere voorbereiding hebt gehad als de vader.

Maar daarna bepaal je samen hoe je het verdeelt. Je kan daarin echt keuzes maken los van sekse, biologie, traditie en maatschappelijke normen.
Blossom_86 schreef:
11-06-2026 09:54
Maar waarom zou je dan daarna het merendeel van de zorgtaken doen? Het voeden, snap ik. Maar luiers? in slaap wiegen, Kinderopvang regelen, zwemles, etc?
Socie schreef:
09-06-2026 11:54
En de grap is: ik zie hier juist ook heel veel vrouwen te grote hoeveelheden werk proppen in 3 of 4 dagen, want ze wil wél een dag thuis zijn voor de kinderen. En vervolgens raken ze uitgeblust. Mannen zeggen bij 4 dagen werk veel sneller (ook tegen elkaar) 'dat past toch helemaal niet in die 4 dagen?' en hakken gewoon de knoop door om weer naar 5 te gaan. Vrouwen voelen zich sneller schuldig of vinden dat het wel moet passen. Ik zie het bij ons thuis ook, hoewel we altijd netjes 4 om 4 hebben gewerkt. Ik verdeelde mijn vrije dag dan over 2 middagen, want dan kon ik 2 keer aan het schoolplein staan (en dag minder opvang). Man probeerde dat ook 3 maanden, maar vond het totaal inefficient en veel te belastend voor zichzelf, die halve dagen werken en dan alles uit je handen moeten laten vallen. Ik eigenlijk ook, maar ja, op de een of andere manier hakt hij binnen 3 maanden de knoop door om zijn vrije dag weer gewoon op 1 volledige dag te doen en heb ik me de hele basisschooltijd in bochten gewrongen. Dat zit deels in mij (en ik denk in meer vrouwen), maar ik denk ook in hoe de maatschappij reageert op zulke constructies (denk: wat fijn dat je er zo 2 dagen voor de kinderen kan zijn vs. je bent gek, ga gewoon 4 volle dagen werken).
Herkenbaar, maar het zou ook helpen als school/andere ouders zouden zijn ingesteld op 2 fulltime werkende ouders.
Apatura2 schreef:
11-06-2026 07:57
Vooral dat onbewuste stuk vind ik heel belangrijk dat mensen (vrouwen) zich daat van bewust worden. Vandaar ook dat ik dit topic over deze docu geopend heb.
Ik vond het een interessante docu. Juist ook het stukje dat zover terug gaat, waarin vrouwen en mannen beide werkte, al was dat niet zozeer buitenshuis, maar samen de boerderij runnen.

En daarna de jaren waarin vrouwen gewoon niet eens mochten werken door regelgeving vanaf hun huwelijk, bizar dat dat zo was.

Duidelijk ook waar het nog steeds scheef gaat in de rolverdeling nu de vrouw wel ook weer (veel) werkt. En doordat het nog steeds merendeel zo bepaald wordt in gezinnen, blijft dit hardnekkig in stand.

Ik werk vanaf de geboorte van kind 2 (nu pubers) 4 dagen, maar ik heb een man die ook zijn deel doet, afspraken met kinderen als ortho voor zijn rekening nemen, deel huishouden doet (met eerst 4 dagen werken, nu 4,5 dag).
Maar die 3e shift, planning blijft toch ook grotendeels bij mij liggen.
Ik werk met kinderen en het valt mij op dat bijna altijd de moeders bellen om aan te melden. En het gesprek heb ik meestal met alleen moeder, en soms met moeder en vader. En eigenlijk nooit met alleen de vader….

En als ouders gescheiden zijn zegt moeder steevast dat vader te weinig doet. Als je vader dan uitnodigt voor een gesprek komen sommigen wel en sommigen niet, want dat kan dan niet met werk.

Van moeders wordt verwacht dat zij veel doen en van vaders minder. Moeders trekken soms ook veel naar zich toe, vinden dat vader het niet goed kan.

Vader laat het gebeuren, gaat dat ook geloven, vindt het wel makkelijk, heeft de optie minder te doen.

Ik denk niet dat vaders per se anders zijn dan moeders maar dat deze rolverdeling vaak van alle kanten versterkt en bevestigd wordt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven