Olcay fatshaming

11-06-2019 23:20 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Olcay ligt onder vuur om haar uitspraken van gisteren in Boulevard.

Nou sorry hoor, Maar is dit niet een beetje overdreven allemaal? Of mag ik dat niet zeggen met mijn maatje 36.
Alle reacties Link kopieren
Tmaar schreef:
12-06-2019 10:13
Inderdaad. Obesitas is nog steeds een groeiend probleem, dus het is natuurlijk gewoon een hele grote afzetmarkt voor ze.

Ik heb het betreffende stukje boulevard niet gezien, maar jemig wat een ophef over wat onhandige uitspraken (afgaande op wat ik hier lees). Olcay staat normaalgesproken natuurlijk ook bekend om haar genuanceerde kijk op de wereld, dus ik snap dat dit als een enorme schok komt.

Ik snap die verkrampte houding ook niet zo. Over dikke mensen mag niks gezegd worden want ‘fatshaming’, maar als diezelfde groep afkeurend over slanke vrouwen praat en ze bijvoorbeeld ‘graatmager’ noemt kan het ineens wel. Je mag dus wel zeggen dat je dun lelijk vindt, maar o wee als je zegt dat je dik niet aantrekkelijk vindt.
Dit dus.
Alle reacties Link kopieren
Dana schreef:
12-06-2019 01:26
Zoekend naar wat er dan gezegd is, werd ik afgeleid want ik kwam #wenermaaraan tegen. Mooi initiatief.

Vervolgens kwam ik ergens een blog tegen van een vrouw die jarenlang haar benen niet durfde te laten zien. Al was het zo heet dat de mussen dood van het dak vallen, nooit blote benen.

Ik vind dat zo erg. Blote benen en blote voeten vind ik echt het allerfijnste dat de zomer te bieden heeft. Hoe ze er ook uitzien, het vóélt gewoon zo fijn.

Wat doen we elkaar toch aan? Hier op het forum ook. Hoe vaak heb ik in al die jaren hier niet gelezen dat blote benen niet mogen, dat blote voeten onwenselijk zijn, dat dit niet mag, dat niet mag, zus niet goed is en zo al helemaal niet.

We wonen in een van de rijkste landen ter wereld, hoe bestaat het dan toch dat we door allerlei volslagen onzinnige ideeën over uiterlijke schoonheid niet onbekommerd van het leven mogen/kunnen genieten?
Zooooo eens! Echt!

Met een bepaald gewicht mag dit niet (en dat kan dun of dik zijn) boven een bepaalde leeftijd mag iets niet. Dit jurkje kan écht niet en die schoenen, daar wil je nog niet dood in gevonden worden, toch?

Echt.. laat mensen dragen en doen wat ze willen zeg. Pff.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
12-06-2019 10:26
Zooooo eens! Echt!

Met een bepaald gewicht mag dit niet (en dat kan dun of dik zijn) boven een bepaalde leeftijd mag iets niet. Dit jurkje kan écht niet en die schoenen, daar wil je nog niet dood in gevonden worden, toch?

Echt.. laat mensen dragen en doen wat ze willen zeg. Pff.
Dit.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
12-06-2019 04:35
Mooi gezegd.
Ik heb oa een dikke kont en laatst omdat ik zoiets op insta had gezien bij een vollere dame, een mooie lichtere kleur short gekocht in paper bag model, dus wat wijder.
Niet perse heel onflatteus, maar een zwart ander model scheelt optisch een maatje.
Heel vervelend voor mensen die vinden dat je je als vol persoon 'afslankend' moet kleden, heb ik gemerkt.
Mensen die ik niet eens ken denken me modetips te moeten geven, sommige mensen die ik ken wijzen me erop dat ik er 'slanker' uitzie in een donkere broek.
Andere dames, vaak ook lekker gekleurd gekleed, kinderen, en vooral veel mannen roepen dan weer dat ze er vrolijk van worden.
Alsof het leven bestaat uit er 'slanker' uitzien, slanker is in mijn geval heus niet ineens wel 'de norm', het is het verschil tussen optisch maat 44 en optisch maat 46 en ik ben een dwerg.
Ik kan echt genieten op insta van die jonge meiden die lekker in neon kleuren etc staan met een grotere maat.
Laatst een meisje zo op de foto dat eronder schreef: het eerst wat ik zag was mijn buik en ik had zin om de foto te deleten, maar ik dacht: ik vond het zo'n leuk moment en zo'n leuke outfit, en ik wil niet meer zo denken.
Good for her!

Ik weet nog dat mijn moeder een keer zei bij een broek 'daarin heb je een dikke kont'. Ik antwoordde "mam, ik heb in élke broek een dikke kont" Ze keek me echt helemaal verbouwereerd aan, dat ik daar kennelijk geen probleem mee had. Ik had toen trouwens maat 40, dus het viel best mee, vind ik nu.
Later is nu
Ik snap die negatieve reacties echt niet. Sportkleding voor vrouwen met een maatje meer is toch iets positiefs?

Ik ben ooit 20+ kilo afgevallen. En heb ik daar veel moeite voor gedaan? Nee ik zat lekkerder in mijn vel. Waardoor ik automatisch meer ging bewegen, gezonder ging eten en geen constante trek in troep meer had. Zelf discipline komt bij mij pas kijken bij de laatste kilo's en het fit worden. Gebrek aan zelf discipline is wel erg kort door de bocht.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
12-06-2019 10:01
En wat een rare sportschool waar je alles moet bedekken.
Is gewoon een grote keten, Sportcity.
Het is juist bedoeld om een fijne sfeer te creëren waar iedereen zich thuisvoelt. Dus geen half naakte lichamen en spierballen-showoffs voor de spiegel maar gewoon normale sportkleding.
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
12-06-2019 08:06
Ik begrijp niet helemaal waarom Olcay dit niet mag vinden.
Raar dat al die wat dikkere vrouwen nu ineens over haan heen vallen. Het is gewoon een mening van 1 vrouw die die paspoppen geen gezicht vindt.
Nou en?
Zo vinden we allemaal dingen die iemand anders weer niet vindt.
Ik vind dan weer dat mensen eens iets minder moeten vinden en overal een mening en oordeel over moeten hebben.

O mag vanalles vinden, maar ze presenteerde als féit dat dikke mensen níet sporten en níet fit zijn. Dat is geen feit, dat is haar mening, en die mening is op vooroordelen gebaseerd.

En over discipline en het gebrek daaraan bij dikke mensen? Nouja, eigenlijk wil ik daar niet op ingaan. Dat heb ik al zovaak op het forum gedaan.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
SweetFirefly schreef:
12-06-2019 08:23
Olcay mag best wat vinden. Dat ze daarmee heel veel (jonge) vrouwen kwetst en onzeker laat voelen maakt ze de dag erna weer 'goed' door het woord 'sorry' te posten op Insta. Ik mag ook wat vinden. Ik zou bijvoorbeeld kunnen vinden dat ik Olcay kortzichtig vind, veel minder inhoud vind hebben dan ik dacht, iemand die altijd maar loopt op te scheppen over hoe ze ST groot heeft gemaakt, haar jeugd slechter dan slecht maakt en daarmee kokketeert, niet in staat is om een volwassen duurzame relatie met een man aan te gaan, haar gezicht heel nep te vinden, haar maniertjes gemaakt te vinden, haar talentloos vinden, haar een ontzettend slechte interviewster vinden, haar een slechte werkgeefster vinden, een vrouw zonder eergevoel vinden, haar saai vinden, een koud liefdeloos mens vinden etc. etc. En mocht ze zich dan aangesproken dan zeg je gewoon 'sorry'. En dan is alles weer in balans. Want zo werkt het blijkbaar bij haar.

Nog erger dan Olcay, vind ik de opmerking van Caroline, want die heb ik dus wel hoog zitten en bovendien is zij ervaringsdeskundige als het gaat om een voller figuur. Zo jammer dat zij de opmerking draagt dat de vrouwen die Olcay als supersize omschrijft 'dan maar iets wijds moeten aandoen'.
Hulde voor Peter R de Vries en Richard Molendijk die de dames er op wezen dat hun uitspraken onnozel waren.

Ik denk dus echt dat Caroline sprak voor haarzelf. Die durft zelf gewoon niet in strakke sportkleding en kan zich niet voorstellen dat andere vrouwen, als ze dikker zijn, dat wél durven.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
12-06-2019 10:26
Zooooo eens! Echt!

Met een bepaald gewicht mag dit niet (en dat kan dun of dik zijn) boven een bepaalde leeftijd mag iets niet. Dit jurkje kan écht niet en die schoenen, daar wil je nog niet dood in gevonden worden, toch?

Echt.. laat mensen dragen en doen wat ze willen zeg. Pff.
Iedereen mag dragen wat hij of zij wil, maar mag een ander dan niet zeggen dat hij die kleding niet mooi vindt staan?
Alle reacties Link kopieren
Tmaar schreef:
12-06-2019 10:13
Inderdaad. Obesitas is nog steeds een groeiend probleem, dus het is natuurlijk gewoon een hele grote afzetmarkt voor ze.

Ik heb het betreffende stukje boulevard niet gezien, maar jemig wat een ophef over wat onhandige uitspraken (afgaande op wat ik hier lees). Olcay staat normaalgesproken natuurlijk ook bekend om haar genuanceerde kijk op de wereld, dus ik snap dat dit als een enorme schok komt.

Ik snap die verkrampte houding ook niet zo. Over dikke mensen mag niks gezegd worden want ‘fatshaming’, maar als diezelfde groep afkeurend over slanke vrouwen praat en ze bijvoorbeeld ‘graatmager’ noemt kan het ineens wel. Je mag dus wel zeggen dat je dun lelijk vindt, maar o wee als je zegt dat je dik niet aantrekkelijk vindt.
Het schijnt dat obesitas afneemt, misschien juist wel omdat al die dikke mensen gaan sporten.

Op twitter had ik een discussiedraadje met iemand, die het inderdaad over gratenpakhuizen had. Vind ik ook niet kunnen. Als je niet wilt bodyshamen, moet je niet bodyshamen. Dat geldt voor alle body's.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
12-06-2019 10:38
Iedereen mag dragen wat hij of zij wil, maar mag een ander dan niet zeggen dat hij die kleding niet mooi vindt staan?
Natuurlijk, maar het gaat dan wel over de manier waarop.
EN ook hier op het forum wordt over bepaalde kledingstukken (denk witte legging) gedaan alsof je nog net niet totaal opgegeven bent voor welk sociaal of ander leven dan ook. Het gaat verdorie om een kledingstuk, get over it.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk zal ik het nooit dragen. Ik heb maat 48, vermoedelijk de maat van de paspop. Wel vind ik het goed dat het wordt neergezet. Mijn grote ergernis namelijk in winkels is dat de paspoppen over het algemeen maat 32 dragen. En dan hebben ze hetzelfde shirtje op de stapel in maat 48.. Dat totaal niet meer lijkt op het shirt dat de paspop draagt. Zelf vind ik het niet nodig dat er een paspop naast staat hoor in maat 48. Maar is er nu geen middenweg mogelijk? De gemiddelde maat in Nederland is maat 40/42. Is uit onderzoeken gebleken. Lijkt mij dan logischer om ook de paspop in die maat te maken. Want ook valt mij op dat die kleine maten vaak nog hangen in de winkels en alles vanaf maat 40 weg is. Je zou denken dat het daarmee duidelijker moet zijn.
Overigens heeft mijn partner maat 32 man, en hem loop ik eruit. Op de sportschool viel ik niet af en heb zelfs een periode een onderzoek meegedaan intern inclusief eten en drinken. Uitkomst? Ik moet eerst maar 3 maanden in bed gaan liggen. Mijn conditie is te goed en afvallen is daardoor moeilijker. Stond in die tijd 5dagen per week 3uur in de sportschool, en viel niet af.
Met maat 48 ja...
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
12-06-2019 07:44
tja, Nike is niet achterlijk en doet dit natuurlijk alleen maar voor het geld
Zoals ieder bedrijf, maar toch fijn dat je met een grote maat steeds meer keus hebt. Het is niet altijd makkelijk om iets leuks te vinden namelijk.

Nu de schoenenmerken ook nog graag!
Alles komt goed
Fizz schreef:
12-06-2019 10:38
Iedereen mag dragen wat hij of zij wil, maar mag een ander dan niet zeggen dat hij die kleding niet mooi vindt staan?
Uhm nee waarom zou je?

Ik zeg hooguit tegen mijn man dat ik iets niet leuk vind staan. En zal wat zeggen als ik denk dat één van mijn familie leden compleet voor schut zal lopen. Maar voor de rest kan je er van uitgaan dat iedereen een spiegel thuis heeft.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij gaat het verder dan kleding wel of niet mooi vinden.
Het gaat erom dat een dik persoon als lui wordt gezien, ongezond is, gebrek aan wilskracht/zelfdiscipline en die zich maar moet verstoppen zodat de rest van de wereld er geen aanstoot aan kan nemen.

Dat is denk ik het punt waar voor de meeste dikke mensen, je bent niet minder waard omdat je een grotere maat hebt.
Alle reacties Link kopieren
rosepudding schreef:
12-06-2019 11:05
Volgens mij gaat het verder dan kleding wel of niet mooi vinden.
Het gaat erom dat een dik persoon als lui wordt gezien, ongezond is, gebrek aan wilskracht/zelfdiscipline en die zich maar moet verstoppen zodat de rest van de wereld er geen aanstoot aan kan nemen.

Dat is denk ik het punt waar voor de meeste dikke mensen, je bent niet minder waard omdat je een grotere maat hebt.
Mee eens.

En bij termen als 'graatmager' of 'gratenpakhuis' zitten die oordelen er niet bij.
Vind ik die termen alsnog niet nodig.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ondertussen is er geen paspop te vinden met een normale maat 38-40, haha!
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
12-06-2019 12:03
Mee eens.

En bij termen als 'graatmager' of 'gratenpakhuis' zitten die oordelen er niet bij.
Vind ik die termen alsnog niet nodig.
Patty Brard kwam er achter, jarenlang te dik geweest, en veel kutopmerkingen naar haar hoofd
En nu: slank en weet je, tot haar grote verbazing... de kutopmerkingen zijn er nog net zo veel! Mensen zijn gewoon niet erg aardig en flink veroordelend.
Alle reacties Link kopieren
rosepudding schreef:
12-06-2019 11:05
Volgens mij gaat het verder dan kleding wel of niet mooi vinden.
Het gaat erom dat een dik persoon als lui wordt gezien, ongezond is, gebrek aan wilskracht/zelfdiscipline en die zich maar moet verstoppen zodat de rest van de wereld er geen aanstoot aan kan nemen.

Dat is denk ik het punt waar voor de meeste dikke mensen, je bent niet minder waard omdat je een grotere maat hebt.
Klopt. En wat mij misschien wel het meeste raakte, als opmerking van O, nadat ze bij hoog en laag volhield dat dikke mensen niet sporten was haar reactie op Peterrrrr, toen hij zei dat er in zijn bootcampgroepje toch ook echt dikke mensen zaten "Nou," grinnikte ze, "dan wil ik niet weten in wat voor groepje jij zit".. echt, zó denigrerend en laatdunkend over dikke mensen. En daarmee jezelf, kennelijk, zo superieur voelend, want hee, zíj is slank. Nou, ladida.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
12-06-2019 12:16
Patty Brard kwam er achter, jarenlang te dik geweest, en veel kutopmerkingen naar haar hoofd
En nu: slank en weet je, tot haar grote verbazing... de kutopmerkingen zijn er nog net zo veel! Mensen zijn gewoon niet erg aardig en flink veroordelend.

Ik denk dat Patty helaas bij veel mensen geen goed kan doen, wat ze ook doet. Ze is gewoon een pispaal.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
12-06-2019 12:14
Ondertussen is er geen paspop te vinden met een normale maat 38-40, haha!
De boodschap lijkt me ook vooral dat ze alles aanbieden tussen XS en XXL (of welke maten die poppen dan ook hebben). Lijkt me een prima boodschap. Je kunt niet voor elk figuur een pop maken.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
12-06-2019 10:01
En wat een rare sportschool waar je alles moet bedekken. Waarom moet ik me schamen voor mijn schouders of mijn buik? Als het heet is en ik sport en heb het warm wil ik zo weinig mogelijk aan, dus shorts en een sportbh prima. Ik kom daar niet voor een modeshow, ik kom om te sporten en kleding moet zo praktisch mogelijk zijn.
Alsjeblieft zeg.
Prima dat jij je nergens voor schaamt en alles open en bloot tentoon wil stellen. Maar daar hoeft een ander toch geen last van te hebben en mee geconfronteerd te worden? Je kan best een beetje rekening houden met andere sporters.
Alle reacties Link kopieren
Anonievrouwtje schreef:
12-06-2019 12:43
Prima dat jij je nergens voor schaamt en alles open en bloot tentoon wil stellen. Maar daar hoeft een ander toch geen last van te hebben en mee geconfronteerd te worden? Je kan best een beetje rekening houden met andere sporters.
:rofl:
Echt, doe normaal.
Bombus-Sylvarum schreef:
12-06-2019 06:44
Vaak het gevolg van weinig zelfdiscipline. Volgens mij is zelfdiscipline nog altijd een deugd!

Zwijgen is goud ook!

Gezwets van een dronken aardbei. En onnodig generaliserend.
Alle reacties Link kopieren
Oke, een topje (die alleen de bh bedenkt) mag niet? Bij mij in de sportschool dragen veel vrouwen het. Ik vind het gewoon fijn zitten en ik kan mijn techniek veel beter zien heb ik gemerkt. Ook let ik beter op mijn ademhaling (ik kan mijn buik beter zien). Ik heb maat M/42. Echt geen sixpack of de dunste. Ik ben er juist om mezelf te verbeteren. Als ik op de machines zit, gebruik ik een handdoek en maak ik het apparaat schoon. Komt toch zelden voor, want ik doe bij de sportschool bijna alleen aan groepslessen.

Geen spiegels hebben vind ik ook raar/onhandig. Dan kun je je techniek toch niet bekijken? En wat als er mensen selfies maken (gebeurt bij mij bijna nooit), laat hen dan lekker als er verder niemand op beeld staat?
Heanig an

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven