Olifantenjacht?
dinsdag 9 september 2014 om 22:34
Nu dacht ik toch dat jagen op olifanten jaren geleden al verboden was in Afrika. Ik ben daar 14 jaar geleden geweest en als ik vroeg of een beeldje gemaakt was van ivoor keken de afrikanen alsof ze ijzer zagen branden, dit, in combinatie met de woorden "nono, ivory is illigal".
Ik heb nu begrepen dat dit helemaal niet illegaal is! Sterker nog, hele trips worden georganiseerd om olifanten te schieten.
Er is nu ophef over een tv programma dat hierover gaat. Ik denk dat een beetje aandacht voor dit onderwerp geen overbodige luxe is.
Welke achterlijke malloot gaat er in godsnaam op olifanten jagen?
Ik heb nu begrepen dat dit helemaal niet illegaal is! Sterker nog, hele trips worden georganiseerd om olifanten te schieten.
Er is nu ophef over een tv programma dat hierover gaat. Ik denk dat een beetje aandacht voor dit onderwerp geen overbodige luxe is.
Welke achterlijke malloot gaat er in godsnaam op olifanten jagen?
dinsdag 9 september 2014 om 23:04
Helaas kopen landen zoals China nog altijd ivoor en dat brengt veel geld op voor de stropers en dat er nu ook nog trips worden georganiseerd om op olifanten te jagen is gewoon grof, olifanten leven alleen nog maar in reservaten dacht ik en de grootste olifant Satao (45 jaar oud ) is afgelopen juni gedood
dinsdag 9 september 2014 om 23:20
quote:fleetfox schreef op 09 september 2014 @ 22:48:
Blegh, ik vind het vreselijk dat dat nog steeds gebeurt. Net zoals vorig jaar die konijnen in het nieuws kwamen en jonge zeehondjes doodknuppelen, vreselijk!
Konijnen die jonge zeehondjes doodknuppelen?! Dat mag inderdaad wel in het nieuws ja!
Nee ik snap wat je bedoelt, die angorakonijnen. Ik kwam er toen ook pas achter dat konijnen het loodje leggen voor die wol, afschuwelijk.
Blegh, ik vind het vreselijk dat dat nog steeds gebeurt. Net zoals vorig jaar die konijnen in het nieuws kwamen en jonge zeehondjes doodknuppelen, vreselijk!
Konijnen die jonge zeehondjes doodknuppelen?! Dat mag inderdaad wel in het nieuws ja!
Nee ik snap wat je bedoelt, die angorakonijnen. Ik kwam er toen ook pas achter dat konijnen het loodje leggen voor die wol, afschuwelijk.
Zeg maar Spijker.
dinsdag 9 september 2014 om 23:31
Die koning kwam ook nog even in het nieuws ja. Staat dom te grijnzen op de foto met een geweer in de hand en een dode olifant als gruwelijk decor.
Later bood hij zijn excuses aan omdat hij "iets doms" had gedaan, hypocriete hufter. Durft niet te zeggen dat hij schoftig geniet van het doden van weerloze beesten maar een frietseltje geschrokken is van alle negatieve publiciteit.
Dat van die heup wist ik niet! Ik hoop dat het m elke nacht wakker houdt en dat áls hij in slaap valt de geest van het prachtige, vermoorde dier hem komt storen!
Later bood hij zijn excuses aan omdat hij "iets doms" had gedaan, hypocriete hufter. Durft niet te zeggen dat hij schoftig geniet van het doden van weerloze beesten maar een frietseltje geschrokken is van alle negatieve publiciteit.
Dat van die heup wist ik niet! Ik hoop dat het m elke nacht wakker houdt en dat áls hij in slaap valt de geest van het prachtige, vermoorde dier hem komt storen!
woensdag 10 september 2014 om 02:32
Het meest bizarre is dat er in Kruger een enorm olifantenoverschot is. Deze 'teveel' olifanten worden geschoten en hun ivoor wordt vernietigd, zodat het niet in de handel terecht komt. Buiten Kruger is de olifant inderdaad bedreigd.
Dan bestaat er ook nog zoiets als canned hunting. Dieren worden gefokt, door onwetende toeristen geknuffeld (en dus 'tam' gemaakt) om later in een reservaat (met een hekkie erom, ingeblikt, canned) losgelaten te worden. Omdat de dieren niet de natuurlijke angst voor mensen hebben die hun wilde soortgenoten wel hebben, is het schieten veel makkelijker en hier wordt dik geld voor neergeteld. 't Is triest
Dan bestaat er ook nog zoiets als canned hunting. Dieren worden gefokt, door onwetende toeristen geknuffeld (en dus 'tam' gemaakt) om later in een reservaat (met een hekkie erom, ingeblikt, canned) losgelaten te worden. Omdat de dieren niet de natuurlijke angst voor mensen hebben die hun wilde soortgenoten wel hebben, is het schieten veel makkelijker en hier wordt dik geld voor neergeteld. 't Is triest
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
woensdag 10 september 2014 om 06:19
quote:_vogeltje_ schreef op 10 september 2014 @ 02:32:
Het meest bizarre is dat er in Kruger een enorm olifantenoverschot is. Deze 'teveel' olifanten worden geschoten en hun ivoor wordt vernietigd, zodat het niet in de handel terecht komt. (
Dat vind ik nou doodzonde!
Waarom het vlees niet gegeten en van het ivoor mooie dingen gemaakt. Dan is zo´n dier tenminste "niet voor niks" gestorven.
Het meest bizarre is dat er in Kruger een enorm olifantenoverschot is. Deze 'teveel' olifanten worden geschoten en hun ivoor wordt vernietigd, zodat het niet in de handel terecht komt. (
Dat vind ik nou doodzonde!
Waarom het vlees niet gegeten en van het ivoor mooie dingen gemaakt. Dan is zo´n dier tenminste "niet voor niks" gestorven.
woensdag 10 september 2014 om 08:40
Ik geloof niet dat olifantenvlees eetbaar is al mocht ik dat wel beter weten.
Het is heel goed mogelijk dat ivoor wel verboden is maar olifanten doden niet, dat zijn natuurlijk 2 verschillende dingen.
Wel bijzonder dat de olifant overal als bedreigd dier wordt aangemerkt behalve in het Krúgerpark. En nog veel bijzonderder dat er op een bedreigd dier gejaagd mag worden!!
Het is heel goed mogelijk dat ivoor wel verboden is maar olifanten doden niet, dat zijn natuurlijk 2 verschillende dingen.
Wel bijzonder dat de olifant overal als bedreigd dier wordt aangemerkt behalve in het Krúgerpark. En nog veel bijzonderder dat er op een bedreigd dier gejaagd mag worden!!
woensdag 10 september 2014 om 08:51
Het is een complex onderwerp. In kruger is inderdaad een overschot en dat zie je in het landschap, olifanten mollen nogal wat bomen ed simpel overbrengen naar een ander park is ook lastig, logistiek en omdat een kudde elkaar in bedwang houdt. Puber mannetjes zonder oudere mannen bijvoorbeeld kunnen nogal losslaan. Daarnaast is natuur helaas iets wat weinig geld opbrengt en wel geld kost, dus er moeten manieren gevonden worden het rendabel te maken je natuur te beschermen. Neemt niet weg dat ik er niet bij kan Hoe je lol kan halen uit het schieten van zulke prachtige dieren
woensdag 10 september 2014 om 09:01
Ik ben het met je eens hoor Florita, ik heb inderdaad gezien dat olifanten een aardige aanslag zijn op de plaatselijke flora en daaruit voortvloeiend de fauna.
Dat er beperkt mag worden snap ik en daar ben ik het ook mee eens.
Het doel is oké, het middel zwaar kut. Trouwens... voor Afrikaanse maatstaven is een toegangskaart voor een reservaat zeer duur. Daar komt bij dat de parken het tientallen jaren zonder jaaggeld hebben gered. Ik vrees toch dat in landen, dusdanig corrupt, iemand zich een scheur in zijn broek lacht en schaamteloos zijn zakken vult over de ruggen van deze geweldige dieren.
Dat er beperkt mag worden snap ik en daar ben ik het ook mee eens.
Het doel is oké, het middel zwaar kut. Trouwens... voor Afrikaanse maatstaven is een toegangskaart voor een reservaat zeer duur. Daar komt bij dat de parken het tientallen jaren zonder jaaggeld hebben gered. Ik vrees toch dat in landen, dusdanig corrupt, iemand zich een scheur in zijn broek lacht en schaamteloos zijn zakken vult over de ruggen van deze geweldige dieren.