Olifantenjacht?

09-09-2014 22:34 37 berichten
Nu dacht ik toch dat jagen op olifanten jaren geleden al verboden was in Afrika. Ik ben daar 14 jaar geleden geweest en als ik vroeg of een beeldje gemaakt was van ivoor keken de afrikanen alsof ze ijzer zagen branden, dit, in combinatie met de woorden "nono, ivory is illigal".

Ik heb nu begrepen dat dit helemaal niet illegaal is! Sterker nog, hele trips worden georganiseerd om olifanten te schieten.

Er is nu ophef over een tv programma dat hierover gaat. Ik denk dat een beetje aandacht voor dit onderwerp geen overbodige luxe is.

Welke achterlijke malloot gaat er in godsnaam op olifanten jagen?
Het ligt wat genuanceerder.

Een olifantenoverschot kan gigantische problemen geven. Olifanten zijn familiedieren, die kun je niet zomaar verplaatsen. Er zijn bijvoorbeeld overtollige mannetjesolifanten vanuit het Kruger naar een ander park verhuisd, en die blijken zich daar af te reageren door alle neushoorns te doden. Neushoorns zijn nog veel bedreigder dan olifanten.

Olifanten kunnen enorm chagrijnig worden en walsen met plezier hele dorpen plat. Het beeld van de vriendelijke reuzen klopt niet helemaal met de werkelijkheid. Als je te veel van die beesten hebt moet je iets doen, want er wonen nog meer dieren (en soms ook mensen) in zo'n park.

In alle parken moet de dierenpopulatie met de jacht gezond worden gehouden. Mijn lol zou het niet zijn, maar als je dan toch moet afschieten valt er iets voor te zeggen om rijke toeristen er dik voor te laten betalen. Een wildpark onderhouden en beveiligen tegen stropers is gigantisch duur.

Louis Theroux heeft een interessante en genuanceerde docu over de voors en tegens van de jacht op groot wild in Afrika gemaakt: Louis Theroux's African Hunting Holiday.
Als die tienduizenden ook daadwerkelijk ten goede kwamen aan het park zou ik het evt met je eens kunnen zijn Crique maar daar twijfel ik sterk aan.

Ik ben het met je eens dat de populatie in het krügerpark aangepakt moet worden, menselijk ingrijpen eist menselijk ingrijpen. Als de oude of verstoten dieren worden afgeschoten door stinkendrijke toeristen en elke cent winst in het park wordt gestoken, ala.

Mits de aantallen in de gaten gehouden worden. En daar zit m de crux, het is Afrika. Als ze daar eenmaal in de smiezen hebben dat er ergens aan te verdienen valt weten ze niet meer van ophouden. Niet onterecht trouwens, begrijp me goed.

Ik vrees voor de olifant.
In de meeste Afrikaanse (staats)parken wordt zeer integer omgegaan met de natuur. Ik weet uit de eerste hand en uit eigen ervaring dat wildlife als erfgoed wordt gezien, en de suggestie dat Afrikanen alle principes overboord gooien als er een paar centen te verdienen vallen stuit me enorm tegen de borst.

Dat is absoluut niet waar, er wordt daar met man en macht gewerkt aan natuurbehoud, door de lokale bevolking en door (internationale) experts.

De jacht zal altijd een onderdeel zijn van verantwoord natuurbehoud. Dode dieren zijn niet zielig, verhongerende of zieke dieren wel.

Het doden van één bomenslopende olifant kan twintig giraffen van de hongerdood redden.

In de private parks ligt het vaak anders, dat zijn commerciële ondernemingen. Bij sommigen staat natuurbehoud voorop, bij anderen geld verdienen. Net als bij alle veeboeren en bij alle bedrijven die zich met dieren bezighouden, overal ter wereld.

Wat mij betreft maakt het dan niet zoveel uit of iemand geld verdient aan varkens of aan voor de jacht gefokte olifanten, en of die beesten door een toerist of door een slager gedood worden. Zolang het maar verantwoord gebeurt, zonder dat het dier onnodig lijdt.
Dat de populatie zou groeien na een jachtverbod kon iedereen van tevoren weten.

Zoals ik het uit die link van het WNF begrijp geven de olifanten nu nog geen ernstige problemen dus er is nog tijd om tot normale oplossingen te komen (door oa het park uitbreiden).
Alle reacties Link kopieren
quote:Crique schreef op 10 september 2014 @ 10:39:

Zolang het maar verantwoord gebeurt, zonder dat het dier onnodig lijdt.En dát is waar het mis gaat met canned hunting. Het zijn vaak rijke Amerikanen en Europeanen die misschien wel een hert kunnen schieten, maar da's nog geen olifant...
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Precies Critique, ik vind het goed dat er nu aandacht aan dit onderwerp wordt besteed, maar ook best lastig dat mensen nu direct een mening vormen en roepen dat het te bizar is dat dit mag en bestaat, terwijl de werkelijkheid veel genuanceerder ligt. Ach, zo gaat het natuurlijk vaak, maar hopelijk wordt daar aandacht aan besteed in het programma.

En ja, bij canned hunting is inderdaad een probleem dat er hobby jagers komen die het als een gezellig uitje zien en vaak niet goed kunnen schieten waardoor dieren onnodig lijden...
In eigen land wordt er met een dierenoverschot ook niet al te zachtzinnig omgegaan:

Ganzen in Zuid-Holland massaal de nek omgedraaid

DEN HAAG - De provincie gaat door met het massaal doden van ganzen. Ze worden de nek omgedraaid, omdat andere methoden om een einde te maken aan de overlast niet werken

'Het is niet anders, maar we moeten het doen', zei gedeputeerde Han Weber tijdens een vergadering van Provinciale Staten. Hij verdedigde het ganzenakkoord, waarin natuurorganisaties en provincies hebben afgesproken dat de vogels gedood mogen worden.

Statenleden vroegen om diervriendelijke alternatieven voor het bestrijden van de ganzenoverlast. Maar volgens Weber 'hoort het nek omdraaien' erbij. 'Het is aanvaardbaar als deskundigen het doen en het respectvol wordt uitgevoerd.'

http://www.omroepwest.nl/ ... er&utm_source=twitterfeed

Iets of iemand 'respectvol' de nek omdraaien...
quote:LoiseauCoureur schreef op 09 september 2014 @ 23:22:

Er worden nu per jaar meer olifanten gedood dan er geboren worden. Volgens onderzoekers is de olifant daardoor over 100 jaar uitgestorven als het zo door gaat. Echt bizar!

En volgens mij de neushoorn en de Bengaalse tijger nog eerder.

Als we de aarde echt een plezier willen doen moeten we de mensen uitroeien................ wat zijn "we" toch gestoord bezig.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Sterker nog... Vrij recent, in 2006, is de westelijke zwarte neushoorn uitgestorven. De andere drie ondersoorten bestaan nog wel, maar nog maar net. Er wordt zoveel jacht gemaakt op deze dieren vanwege de hoorns... In- en intriest.
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Crique, ik weet dat er in de parken secuur wordt omgegaan met het wild maar ik weet ook dat de regeringen in deze landen vaak bijzonder corrupt zijn en ik vrees dat niet al het geld ten goede komt aan de parken. Een president heeft daar nét even meer te vertellen dan een wildpark bewaker, waarmee ik dus niet zeg dat elke afrikaan een mafklapper is die niks liever doet dan olifantje pesten.

Ik vertrouw de wildpark keepers, ik vertrouw de regeringen niet.

En ja, ganzen worden ook afgeschoten, dat klopt. En mussen ook als ze een dominospel in gevaar brengen en zo worden er allerlei dieren gedood omdat wij -de mens- last van ze hebben of ze willen opeten.

Maar het gaat hier even over de olifant.
quote:Dunno13 schreef op 10 september 2014 @ 11:30:

Dat de populatie zou groeien na een jachtverbod kon iedereen van tevoren weten.

Zoals ik het uit die link van het WNF begrijp geven de olifanten nu nog geen ernstige problemen dus er is nog tijd om tot normale oplossingen te komen (door oa het park uitbreiden).

Precies.

De parken uitbreiden, aan geboorteregulatie doen en misschien zijn er nog andere oplossingen.
Wat de omgang met dieren betreft, zijn mensen ronduit slecht. Barbaarse beesten zijn het dan. En dan zeg ik het nog heel erg netjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven