Ook Nederland is euro zat.

07-05-2012 10:00 118 berichten
Alle reacties Link kopieren
http://www.telegraaf.nl/b ... and_is_Europa_zat___.html

YES!

Zo snel mogelijk stoppen met die Euro.
Wilders 'vermoedt'..... er staat nergens in dat artikel dat het ook zo is. En als dat zo is, lachen man, iedereen uit de euro. Dan wordt onze schuld nog groter en weten we zeker dat we helemaal nooit meer iets van de grieken terugkrijgen. Wie moet dat ook al weer betalen? oh ja... jij.
oh ja leuk, we gaan de euro weer terugwisselen voor de gulden...

Welke wisselkoers? Dan krijg je weer dat er rare bedragen uitkomen (bv brood van 2 euro gaat dan 4, 33 gulden kosten) en dat wordt dan uiteindelijk weer afgerond naar boven (4,50 gulden) en wordt het leven weer duurder.

Gaan we dan na 10 jaar weer terug naar de euro waarna het hele circus zich weer herhaald?
Doe eens even een kosten- en batenanalyse van die euro dan?

Ik ben niet zo'n onderbuikerig typje namelijk, ik heb meer iets met feiten en argumenten. En "omdat een heleboel mensen dat vinden" is voor mij geen argument.
Beter ten halve gedraaid dan ten hele gedwaald.

Nu Griekenland geen zin heeft in betalen(goh) en Frankrijk links wordt moet NL dit zinkende schip verlaten.
Tuurlijk Wynette, alsof het terug invoeren van de gulden geen godversmogen gaat kosten en een gigantische berg problemen gaat meebrengen.

Mensen die terug verlangen naar de gulden, verlangen met name terug naar de welvaart van toen. Die is nu eenmaal voorbij, daar gaat geen gulden wat aan veranderen.

Getuigd mijn insziens altijd van grote kortzichtigheid, dat "gulden terug" fanatisme.
Een kutkoers van de nieuwe 'gulden' zal helemaal geen sterke munt zijn. Waardoor een nog veel diepere recessie. En mensen zullen binnen een week terugwillen naar de euro. Want jeetje, en brood voor 5 gulden is toch wel heeeel duur ineens. En nee hoor, de prijzen gaan echt niet naar beneden
Wilders is echt een domme populist die het land veel schade kan berokkenen.
Er zijn alleen maar populistische argumenten voor een terugkeer naar de gulden, geen economische. Het gaat ons heel veel geld kosten, de export gaat er dramatisch onder lijden en het stort ons in ongekende malaise. Onderbuikgevoelens zijn slechte raadgevers.

En de euro is ook niet het probleem. Het is juist aantoonbaar dat een groter economisch gebied meer welvaart kent. Waar het mis gaat is bij het uitblijven van de politieke integratie en het halfbakken verdrag dat die leemte moet opvullen en dat niet wordt afgedwongen of nageleefd. Dat aanpakken heeft veel meer effect dan de euro weer afschaffen.

Alhoewel de naam euro voor een munt natuurlijk een aanfluiting blijft.
Spreuken 18:2
Ik ben die Euro helemaal niet zat, en ben ook 'Nederland'.

Dat gegeneraliseer altijd.
De gulden zat vast aan de D-mark, als Nederland alleen met de euro kapt, dan blijft de gulden-nieuwe-stijl gekoppeld aan de euro of aan de dmark-nieuwe-stijl.

Het enige positieve wat ik aan een gulden-nieuwe-stijl kan bedenken is dat dan vast Willem-Alexanders beeltenis er op komt, dus troonopvolging dus een feestje. Ik heb wel zin in een feestje op zich. Maar om daarom nou voor te zijn........nee. Dan drink ik wel een borrel op de euro.
quote:Starshine schreef op 07 mei 2012 @ 10:10:

oh ja leuk, we gaan de euro weer terugwisselen voor de gulden...

Welke wisselkoers? Dan krijg je weer dat er rare bedragen uitkomen (bv brood van 2 euro gaat dan 1, 37 gulden kosten) en dat wordt dan uiteindelijk weer afgerond naar boven (1,50 gulden) en wordt het leven weer duurder.

Gaan we dan na 10 jaar weer terug naar de euro waarna het hele circus zich weer herhaald?Maar (misschien dom) 1,50 gulden is toch goedkoper dan 2 Euro??? dus waarom word het leven dan weer duurder?
quote:satchel schreef op 07 mei 2012 @ 10:17:

Alhoewel de naam euro voor een munt natuurlijk een aanfluiting blijft.

Ik heb niets met maar ook niets tegen de naam. Maar ik ben wel benieuwd naar wat anderen een betere naam zouden vinden?

Persoonlijk vind ik florijn een leuk woord, zou dan floryn of florein moeten worden natuurlijk.
De Nederlanders die de euro zat zijn, vinden dat omdat ze denken dat terugkeer naar de gulden gunstiger is voor de portemonnee. Keep dreaming...
Terug naar de gulden lijkt me ook niks, net als Starshine denk ik dat alles dan wéér naar boven zal worden afgerond en dat het alleen nog maar duurder wordt allemaal.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:nien80 wrote on 07 May 2012 @ 10:21:

[...]

Maar (misschien dom) 1,50 gulden is toch goedkoper dan 2 Euro??? dus waarom word het leven dan weer duurder?Dat brood wordt gewoon ¤ 4,50 en blijft in de vitrine liggen, omdat niemand dat ervoor over heeft. Gaat dus nooit gebeuren...
quote:Vl43inder schreef op 07 mei 2012 @ 10:21:

[...]

Ik heb niets met maar ook niets tegen de naam. Maar ik ben wel benieuwd naar wat anderen een betere naam zouden vinden?

Persoonlijk vind ik florijn een leuk woord, zou dan floryn of florein moeten worden natuurlijk.

De belangrijkste munt binnen de eurolanden was natuurlijk de Mark. Maar Frankrijk zou daar nooit mee akkoord gaan. Dus een combinatie van Mark en Frank had gewerkt: de Mank.

Of vind je Frark beter klinken? Ik vind Mank wel iets symbolisch hebben

Maar zonder gekheid, Eurodollar, Mark, Frank, Florijn, was wat mij betreft allemaal ok geweest. Maar de mooiste naam gebruikten we al als voorloper van de Euro: ECU.
satchel wijzigde dit bericht op 07-05-2012 10:28
Reden: Cruciaal foutje
% gewijzigd
quote:nien80 schreef op 07 mei 2012 @ 10:21:

[...]

Maar (misschien dom) 1,50 gulden is toch goedkoper dan 2 Euro??? dus waarom word het leven dan weer duurder?jaja, ik zie mijn fout al en heb het veranderd
quote:Ligeia schreef op 07 mei 2012 @ 10:26:

[...]

Dat brood wordt gewoon ¤ 4,50 en blijft in de vitrine liggen, omdat niemand dat ervoor over heeft. Gaat dus nooit gebeuren...Ja ik zal wel heel dom zijn, maar we praten toch over guldens nu. Dus als die hele euro nu zou verdwijnen ...?
Omdat hij niet 1 op 1 overgenomen wordt. 2 euro is niet maar 1,50 waard...... 2 euro is bijna 5 gulden waard. Doen we dat niet kun je ook nooit meer naar het buitenland, want onbetaalbaar natuurlijk. Onze staatschuld is nu laten we even zeggen 16 miljard ( geen flauw idee hoor), sie is dan niet natuurlijk ineens maar 16 miljard gulden.....
quote:Vl43inder schreef op 07 mei 2012 @ 10:18:

De gulden zat vast aan de D-mark, als Nederland alleen met de euro kapt, dan blijft de gulden-nieuwe-stijl gekoppeld aan de euro of aan de dmark-nieuwe-stijl.

Het enige positieve wat ik aan een gulden-nieuwe-stijl kan bedenken is dat dan vast Willem-Alexanders beeltenis er op komt, dus troonopvolging dus een feestje. Ik heb wel zin in een feestje op zich. Maar om daarom nou voor te zijn........nee. Dan drink ik wel een borrel op de euro.welnee, de ene kant mogen 'we' toch vrij invullen? Dus daar komt W-A's portret vanzelf op.
quote:nien80 wrote on 07 May 2012 @ 10:28:

[...]

Ja ik zal wel heel dom zijn, maar we praten toch over guldens nu. Dus als die hele euro nu zou verdwijnen ...?....denk jij dat we teruggaan naar de gulden van 19toen?...
quote:Ligeia schreef op 07 mei 2012 @ 10:26:

[...]

Dat brood wordt gewoon ¤ 4,50 en blijft in de vitrine liggen, omdat niemand dat ervoor over heeft. Gaat dus nooit gebeuren...

wel handig voor de rokers die 10 jaar geleden al zeiden 'als sigaretten 10 gulden gaan kosten stop ik'. Nu een pakje 5 euro kost roken ze allemaal nog, maar dan blijkt ineens dat sigaretten al 11 gulden kosten...

Ik denk dat we ons allemaal de tering schrikken als er plots guldens op de prijskaartjes staan.
quote:Ligeia schreef op 07 mei 2012 @ 10:29:

[...]

....denk jij dat we teruggaan naar de gulden van 19toen?...Uhm ja ik weet het niet, heb mij er ook nooit in verdiept, weet ook dus niet hoe het zou gaan eigelijk als die gulden terug komt
quote:Starshine schreef op 07 mei 2012 @ 10:31:

[...]

wel handig voor de rokers die 10 jaar geleden al zeiden 'als sigaretten 10 gulden gaan kosten stop ik'. Nu een pakje 5 euro kost roken ze allemaal nog, maar dan blijkt ineens dat sigaretten al 11 gulden kosten...

Ik denk dat we ons allemaal de tering schrikken als er plots guldens op de prijskaartjes staan.

Moet je eens terugrekenen wat een huis dan kost

Er zullen ineens heel wat meer miljonairs zijn.

Bij het zien van je salarisstrook, leef je dan overigens weer helemaal op.

Maar natuurlijk gaan we niet terug naar die gulden, we zullen waarschijnlijk een nieuwe gulden introduceren met een 1 op 1 omrekenkoers tov de euro. Dat mogen we dan toch zelf bepalen en dan rekent dat wel zo makkelijk. Bovendien kunnen gulden euro dan even naast elkaar bestaan, dat wisselt wel zo makkelijk om.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven