Overdrachtsbelasting 2% vraagje
vrijdag 1 juli 2011 om 11:05
Hallo,
ik las dat de overdrachtsbelasting bij aankoop van een woning per direct van 6 naar 2% zal gaan.
Nu hebben wij pas een voorlopig koopcontract getekend, en natuurlijk een hypotheek geregeld, maar de echte overdracht vindt pas eind dit jaar plaats.
Vallen wij dan ook onder de 2% regeling (dat zou heeeeel mooi zijn) of wordt er ook gekeken naar de datum waarop je het voorlopig contract afsloot (toen dus nog 6% gold) ?
Ik kan het niet zo snel vinden, dacht misschien weet iemand het hier..
bedankt alvast!
ik las dat de overdrachtsbelasting bij aankoop van een woning per direct van 6 naar 2% zal gaan.
Nu hebben wij pas een voorlopig koopcontract getekend, en natuurlijk een hypotheek geregeld, maar de echte overdracht vindt pas eind dit jaar plaats.
Vallen wij dan ook onder de 2% regeling (dat zou heeeeel mooi zijn) of wordt er ook gekeken naar de datum waarop je het voorlopig contract afsloot (toen dus nog 6% gold) ?
Ik kan het niet zo snel vinden, dacht misschien weet iemand het hier..
bedankt alvast!
vrijdag 1 juli 2011 om 11:39
vrijdag 1 juli 2011 om 11:40
vrijdag 1 juli 2011 om 11:41
quote:ingmagh schreef op 01 juli 2011 @ 11:39:
Overigens stond er gisteren in het persbericht met terugwerkende kracht van een week. Mocht je dus afgelopen week een overdracht hebben gehad en het gaat door, dan hoef je ook minder te betalen.
Ik hoopte eigenlijk met terugwerkende kracht van 2,5 jaar
Zou niet verkeerd zijn als ze zo'n cadeautje weggeven.
Overigens stond er gisteren in het persbericht met terugwerkende kracht van een week. Mocht je dus afgelopen week een overdracht hebben gehad en het gaat door, dan hoef je ook minder te betalen.
Ik hoopte eigenlijk met terugwerkende kracht van 2,5 jaar
Zou niet verkeerd zijn als ze zo'n cadeautje weggeven.
vrijdag 1 juli 2011 om 16:49
Vraagje: wij hebben de nota van de notaris al ontvangen en daar staat dus nog die 6% belasting op. We hebben dit bedrag zelf ingelegd en al overgemaakt naar de notaris. Overdracht is half juli.
Betekent met terugwerkende kracht dat de notaris nu nog de 6% zal blijven rekenen (en dat je het dan later terugkrijgt van de B-dienst)? Of mag de notaris nu al het lage tarief van 2% op de nota zetten? En dus het geld terugstorten op onze rekening... Dat is toch weer een heel interieur
Betekent met terugwerkende kracht dat de notaris nu nog de 6% zal blijven rekenen (en dat je het dan later terugkrijgt van de B-dienst)? Of mag de notaris nu al het lage tarief van 2% op de nota zetten? En dus het geld terugstorten op onze rekening... Dat is toch weer een heel interieur

zaterdag 2 juli 2011 om 14:10
Nee, de notaris zet vanaf nu 2 % op de afrekening. Het besluit is nl. met terugwerkende kracht naar 15 juni met onmiddelijke ingang ingegaan. Iedere akte die op 15 juni of daarna is gepasseerd valt dus onder dat besluit. Als er toen 6 % geheven is dan kan kunnen kopers geld terugvragen bij de Belastingdienst.