Overdrachtsbelasting 2% vraagje

01-07-2011 11:05 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

ik las dat de overdrachtsbelasting bij aankoop van een woning per direct van 6 naar 2% zal gaan.

Nu hebben wij pas een voorlopig koopcontract getekend, en natuurlijk een hypotheek geregeld, maar de echte overdracht vindt pas eind dit jaar plaats.

Vallen wij dan ook onder de 2% regeling (dat zou heeeeel mooi zijn) of wordt er ook gekeken naar de datum waarop je het voorlopig contract afsloot (toen dus nog 6% gold) ?

Ik kan het niet zo snel vinden, dacht misschien weet iemand het hier..

bedankt alvast!
Het kabinet gaat hierover vandaag een beslissing nemen.

Wel een goede vraag, of de datum van overdracht geld of de datum van tekenen voorlopig koopcontract.

Wij zijn blij met de maatregel: we hebben ons huis te koop staan.
.
Dat lijkt me dus ook logisch, dat de peildatum van de overdrachtsbelasting, de datum van overdracht is. Maar goed, het moet nog officieel besloten worden en dan zullen alle randvoorwaarden wel vermeld worden.
De overdracht is toch de datum dat je de belasting moet gaan betalen, dus eind van dit jaar. Dus geldt dan de 2% regeling volgens mij.
.
.
anoniem_53178 wijzigde dit bericht op 01-07-2011 11:18
Reden: dubbele posting
% gewijzigd
Super, wat een meevaller hebben we dan (toch wel 15.000 euro...) Hartstikke bedankt!!
Het is nog niet officieel he? Besluit moet nog genomen worden, later vandaag!
Ja, klopt, ga het nieuws goed in de gaten houden
wat zullen notarissen vandaag veel ziekmeldingen van klanten krijgen
Overigens stond er gisteren in het persbericht met terugwerkende kracht van een week. Mocht je dus afgelopen week een overdracht hebben gehad en het gaat door, dan hoef je ook minder te betalen.

Ik hoopte eigenlijk met terugwerkende kracht van 2,5 jaar
quote:IlikeFormentera schreef op 01 juli 2011 @ 11:13:

Jullie hebben dus mazzel. Elke overdacht vanaf vandaag wordt met slechts 2 % overdrachtsbelasting belast.

Dit is toch met terugwerkende kracht vanaf 15 juni 2011?

Zo heb ik het tenminste begrepen gisteren.
quote:ingmagh schreef op 01 juli 2011 @ 11:39:

Overigens stond er gisteren in het persbericht met terugwerkende kracht van een week. Mocht je dus afgelopen week een overdracht hebben gehad en het gaat door, dan hoef je ook minder te betalen.

Ik hoopte eigenlijk met terugwerkende kracht van 2,5 jaar

Zou niet verkeerd zijn als ze zo'n cadeautje weggeven.
ja, met terugwerkende kracht vanaf 15 juni, en het feest duurt maar een jaar.

Maar laten we onszelf niet blij maken met een dooie mus, en eerst de ministerraad van vanmiddag afwachten.
Doe mij ook die 2,5 jaar maar
JK d J twittert:

Naar aanleiding van vragen: moment van transport bij notaris is bepalend bij terugwerkende kracht verlaging overdrachtsbelasting.
Vraagje: wij hebben de nota van de notaris al ontvangen en daar staat dus nog die 6% belasting op. We hebben dit bedrag zelf ingelegd en al overgemaakt naar de notaris. Overdracht is half juli.

Betekent met terugwerkende kracht dat de notaris nu nog de 6% zal blijven rekenen (en dat je het dan later terugkrijgt van de B-dienst)? Of mag de notaris nu al het lage tarief van 2% op de nota zetten? En dus het geld terugstorten op onze rekening... Dat is toch weer een heel interieur :-)
Nee, de notaris zet vanaf nu 2 % op de afrekening. Het besluit is nl. met terugwerkende kracht naar 15 juni met onmiddelijke ingang ingegaan. Iedere akte die op 15 juni of daarna is gepasseerd valt dus onder dat besluit. Als er toen 6 % geheven is dan kan kunnen kopers geld terugvragen bij de Belastingdienst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven