Paus treedt af

11-02-2013 12:16 365 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor het eerst sinds 1294 treedt er een paus af. Nee, ik ben geen Christen overigens. Toch bijzonder. Het is pas de tweede keer in de geschiedenis dat dit gebeurt. Er gaan al langer geruchten rond dat hij behoorlijk aan het dementeren is geslagen. En gezien 't feit dat je pas paus kunt wordt als je hoogbejaard bent is die kans natuurlijk altijd aanwezig.

Ik weet ook niet zo goed wat ik met dit topic wil, behalve het even melden omdat het bijzonder 'nieuws' is.
Maar het feit dat de RK geen vrouwen in leidende posities zet is toch eigenlijk een uiting van discriminatie? Ik ben zelf geen katholiek maar volgens mij kun je het als vrouw bij de katholieken niet verder brengen dan non (nou ja, moeder overste of zoiets dan). Absurd dat dit in 2013 nog gewoon kan.

Misschien is een vrouwelijke paus nu nog te hoog gegrepen na eeuwen mannen aan het roer, maar het is toch te gek dat vrouwen niet eens priester kunnen worden. Dat heeft de RK kerk heel slim (lees: berekenend) eeuwen geleden al besloten.
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
quote:foxytoxy schreef op 11 februari 2013 @ 14:28:

Nou... volgens bepaalde stromingen in het Vaticaan was het achteruitgang.

En die kregen de overhand, en hebben alle mensen die nog werkten in de progressieve geest van de jaren zestig wel degelijk vakkundig weggetreiterd.

Maar daarom gaat volgens mij je elftal-vergelijking niet op. Die moderne ideeën waren ooit zeker wel welkom in de kerk. Alleen later niet meer, toen er een andere wind ging waaien.

Tja, als je je niet aan de regels van de leer houdt dan moet je òf uit de kerk en een nieuwe kerk stichten (à la de protestanten) of je houdt je aan de regels.

Hoezo zie je geen vergelijk met de starre regels van de plaatselijke voetbalclub? Je kan toch best met 14 man voetballen? De bal mag toch best vierkant zijn. En drie scheidsen lijkt mij nou een prachtig plan.
Ik ben christen, protestant, geen katholiek en heb helemaal niets met de Paus. De Paus is van/voor de Katholieken en dus niet voor alle christenen.
quote:2Italy2 schreef op 11 februari 2013 @ 14:14:

[...]

Een trainer van de plaatstelijke voetbalclub stelt ook geen vrouwen in zijn elftal op.

Mijn dochter van 12 speelt voetbal in een gemengd team, waarbij dus ook meisjes worden opgesteld. Door een vrouwelijke trainer/coach welteverstaan. Die vergelijking gaat dus niet op.
quote:sweetfirefly schreef op 11 februari 2013 @ 14:31:

Dat heeft de RK kerk heel slim (lees: berekenend) eeuwen geleden al besloten.

Niet slim maar vanuit een bepaalde filosofie besloten.

http://de.wikipedia.org/wiki/Patriarchat_(Soziologie)
quote:Dahlia74 schreef op 11 februari 2013 @ 14:28:

[...]

Op dit moment zijn er 118 kardinalen waaruit gekozen kan worden. De andere Kardinalen zijn ouder dan 80 en daarmee te oud om gekozen e worden. Zij hebben ook geen stemrecht. De jongste kardinaal is ongeveer 60.

Of de Kardinalen ook voor iemand mogen kiezen die geen Kardinaal is durf ik niet te zeggen. Ik kan mij voorstellen dat de kans dat dit gebeurd heel klein is.

het mág wel, maar komt eigenlijk niet voor.. dan moet het wel een hele goede priester zijn die al Bisschop zou worden en een bijzondere prestatie heeft geleverd.. Maar geloof mij maar.. daar ga je niet blij van worden als die Paus zou worden..

Op dit moment zijn er nauwelijks echt moderne Kardinalen.. dus ik vrees met vreze dat we er niet op vooruit zullen gaan..
quote:Elynn schreef op 11 februari 2013 @ 14:33:

[...]

Mijn dochter van 12 speelt voetbal in een gemengd team, waarbij dus ook meisjes worden opgesteld. Door een vrouwelijke trainer/coach welteverstaan. Die vergelijking gaat dus niet op.Gewetensvraag...telt vrouwenvoetbal mee?
quote:cosima schreef op 11 februari 2013 @ 14:01:

Ben het Christen-bashing inmiddels best wel beu. Grappig dat je blijkbaar zoveel kan zeggen over de paus/RK kerk/Vatican enz. ; maar als je iets dergelijks zou zeggen over de islam of moslims krijg je gelijke een gigantische fascistische-pvv-moslimhater-racist stempel op je hoofd

On topic, de paus is inderdaad bejaard, en ik hoop dat de volgende het even "goed" gaat doen als Johannus Paulus II. Dat vond ik een charismatische man, die ook veel goeds heeft gedaan, met name voor de samenwerking tussen religies, en tegen de doodstraf. veel meer dan dat (iemand had het over abortus bijvoorbeeld) kun je echt niet van een Paus verwachten. Het is en blijft de hoogste vertegenwoordiger van de Rooms Katolieke kerk, en daar kun je nu eenmaal niet van verwachten dat ze plots pro-euthanasie pro-abortus gaan worden.
Heel kort door de bocht, ik weet het....maar ik vertrouw ze niet.

Er is zoveel gebeurt en je hoort de gekste dingen.

Ik heb er werkelijk niets, maar dan ook niets mee!

Zou die uitspraak over homo's laatst dan toch een demente dwaling zijn? Ik mag het hopen!
quote:sweetfirefly schreef op 11 februari 2013 @ 14:31:

Maar het feit dat de RK geen vrouwen in leidende posities zet is toch eigenlijk een uiting van discriminatie? Ik ben zelf geen katholiek maar volgens mij kun je het als vrouw bij de katholieken niet verder brengen dan non (nou ja, moeder overste of zoiets dan). Absurd dat dit in 2013 nog gewoon kan.

Misschien is een vrouwelijke paus nu nog te hoog gegrepen na eeuwen mannen aan het roer, maar het is toch te gek dat vrouwen niet eens priester kunnen worden. Dat heeft de RK kerk heel slim (lees: berekenend) eeuwen geleden al besloten.Vrouwen hebben wel degelijk een rol in de kerk hoor.. maar niet op priesterlijk vlak. Wel pastoraal werkers die , op een paar sacramentele dingen na, volledig geaccepteerd zijn binnen de RK kerk.. Ze kunnen ook speciale toestemming krijgen om bijv. te mogen dopen (sacramenten zijn doop, 1e communie, vormsel, huwelijk, sterven, biecht).. Ze kunnen allleen geen priester worden.. En die vrouwen kiezen er zelf voor om actief te zijn binnen de RK kerk en hebben er zelf geen problemen mee.. het zijn de buitenstaanders die vinden dat het idioot is (dat is het ook, maar als je dat zo stellig vindt, moet je een ander geloof opzoeken).. De RK vrouwen die een ambt hebben binnen de kerk kunnen ook hierin hun ei kwijt binnen de voor hen geldende grenzen..
quote:Elynn schreef op 11 februari 2013 @ 14:29:

[...]

Binnen de richtlijnen van de Bijbel kun je als geestelijk leider ook 'modern' zijn. En daarmee bedoelde ik uiteraard niet dat de paus losbandige seks moet promoten of zingend condooms moet uitdelen.Psies. Denk bijvoorbeeld aan bisschop Muskens van Breda, de 'rode bisschop'. Die promootte geen losbandige seks, maar noemde condooms 'het minst van de twee kwaden' tov SOA's. En hij had nog veel meer -relatief- vooruitstrevende ideeën, zoals afschaffing van het celibaat en wijding van vrouwen tot diaken. En mooi dat 'ie daar wel bisschop mee is geworden. En een zeer populaire.
Lol

Stressed is just desserts spelled backwards
quote:2Italy2 schreef op 11 februari 2013 @ 14:35:

[...]

Gewetensvraag...telt vrouwenvoetbal mee?

Nee, op landelijk en wereldniveau niet, maar het bestaat wél en het is in de voetbalwereld wel degelijk mogelijk om als vrouw een functie als bestuurder of trainer/coach te bekleden. Binnen de katholieke kerk kunnen vrouwen geen priester, bisschop of paus worden.
quote:Enjoy73 schreef op 11 februari 2013 @ 14:38:

Heel kort door de bocht, ik weet het....maar ik vertrouw ze niet.

Er is zoveel gebeurt en je hoort de gekste dingen.

Ik heb er werkelijk niets, maar dan ook niets mee!Wie bedoel je met ze?
quote:Elynn schreef op 11 februari 2013 @ 14:13:

[...]

Ik zie hier geen/nauwelijks christen-bashing. Wel worden er kritische opmerkingen geplaatst en vragen gesteld over de achterhaalde ideeën en ondemocratische verkiezing van de invloedrijke leider van de rooms-katholieke kerk. En waarom zou dat niet mogen? Als je er geen zin in hebt, kun je ook besluiten dit topic te laten voor wat het is.Helemaal eens. En een grapje mag daar best over gemaakt worden.
quote:2Italy2 schreef op 11 februari 2013 @ 14:32:

[...]

Tja, als je je niet aan de regels van de leer houdt dan moet je òf uit de kerk en een nieuwe kerk stichten (à la de protestanten) of je houdt je aan de regels.

Hoezo zie je geen vergelijk met de starre regels van de plaatselijke voetbalclub? Je kan toch best met 14 man voetballen? De bal mag toch best vierkant zijn. En drie scheidsen lijkt mij nou een prachtig plan.Jij legt het precies uit zoals ik dat laatst ook deed. Elke vereniging/school/bedrijf/etc... heeft regels. Als je je niet aan die regels wilt houden ga je naar een andere vereniging/school/bedrijf. Waarom zou de kerk daar een uitzondering in zijn. De kerk heeft regels, waaronder die die gaan over homosexualiteit, anticonceptie, euthanasie. Waarom moet de kerk daarin veranderen? Dat zijn juist hele wezenlijke dingen waar de kerk voor staat? Als het je niet bevalt ga dan naar een andere kerk.
quote:Maleficent schreef op 11 februari 2013 @ 14:39:

Lol

[afbeelding]Hij doet me een beetje aan dr. Hannibal Lecter denken...
quote:Elynn schreef op 11 februari 2013 @ 14:42:

[...]

Hij doet me een beetje aan dr. Hannibal Lecter denken...Knap is ie niet, inderdaad.
quote:Maleficent schreef op 11 februari 2013 @ 14:40:

[...]

Wie bedoel je met ze?Ik bedoel de hooggeplaatsten (priesters, bisschoppen, kardinalen...). En dan mn die ouder zijn dan 65...
quote:Yvonne77 schreef op 11 februari 2013 @ 14:41:

[...]

Jij legt het precies uit zoals ik dat laatst ook deed. Elke vereniging/school/bedrijf/etc... heeft regels. Als je je niet aan die regels wilt houden ga je naar een andere vereniging/school/bedrijf. Waarom zou de kerk daar een uitzondering in zijn. De kerk heeft regels, waaronder die die gaan over homosexualiteit, anticonceptie, euthanasie. Waarom moet de kerk daarin veranderen? Dat zijn juist hele wezenlijke dingen waar de kerk voor staat? Als het je niet bevalt ga dan naar een andere kerk.

Juist.. De RK heeft in zijn basis regels.. daar ben je het mee eens of niet..

Zelf ben ik RK en merk ik dat ik steeds minder heb met deze stroming.. ik zoek eigenlijk iets anders maar zolang ik dat nog nie heb gevonden ben ik nog RK..
Die regels zijn veranderlijk.

En de houding "als het je niet bevalt..." vind ik eerlijk gezegd nogal schokkend en weinig religieus.

Als ik in een kerk zat, dan zou ik iedereen die bezield is met de vraag naar God met open armen ontvangen. Als diegene over sommige regels zou willen discussiëren, dan zou ik dat doen. Die regels zijn maar een middel, het doel is om een gemeenschap te vormen van mensen die bezield zijn door dezelfde religieuze verlangens.
quote:Elynn schreef op 11 februari 2013 @ 14:40:

[...]

Nee, op landelijk en wereldniveau niet, maar het bestaat wél en het is in de voetbalwereld wel degelijk mogelijk om als vrouw een functie als bestuurder of trainer/coach te bekleden. Binnen de katholieke kerk kunnen vrouwen geen priester, bisschop of paus worden.Wel in het klooster hoor. Zo'n meisjesvoetbalcluppie doet naar mijn mening meer voor spek en bonen mee dan de nonnen in een klooster.

[...]

De kerk heeft regels, waaronder die die gaan over homosexualiteit, anticonceptie, euthanasie. Waarom moet de kerk daarin veranderen? Dat zijn juist hele wezenlijke dingen waar de kerk voor staat? Als het je niet bevalt ga dan naar een andere kerk.Euh, omdat ze discriminerend, onderdrukkend en aantoonbaar slecht voor de gezondheid zijn? En bovendien opgesteld zijn in totaal andere tijden, waardoor ze totaal niet meer passen in onze huidige tijd?

[...]

Jij legt het precies uit zoals ik dat laatst ook deed. Elke vereniging/school/bedrijf/etc... heeft regels. Als je je niet aan die regels wilt houden ga je naar een andere vereniging/school/bedrijf. Waarom zou de kerk daar een uitzondering in zijn. De kerk heeft regels, waaronder die die gaan over homosexualiteit, anticonceptie, euthanasie. Waarom moet de kerk daarin veranderen? Dat zijn juist hele wezenlijke dingen waar de kerk voor staat? Als het je niet bevalt ga dan naar een andere kerk.

Nooit van vooruitgang gehoord, en een kritisch geluid?

Dingen veranderen nu eenmaal. Wij vrouwen staan toch ook niet meer achter het aanrecht?

Een Paus die staat te verkondigen dat het homohuwelijk een bedreiging voor de vrede is, dat is in deze westerse wereld toch totaal mesjogge?
quote:Maleficent schreef op 11 februari 2013 @ 14:40:

[...]

Wie bedoel je met ze?The darkside ofcourse...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven