Praten over vuurwerkverbod voor of tegen?

24-12-2025 18:47 877 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
We kunnen er niet omheen: in de media wordt ons veelvuldig voorgehouden dat dit de laatste oud en nieuw wordt zonder landelijk verbod op het verkopen en afsteken van vuurwerk.
Vaak wordt in de media gezegd dat mensen er daardoor dit jaar “extra voor gaan”.
En dezelfde media zegt ook dat in de toekomst handhaving een ding gaat zijn.

Het bezit ervan is echter niet verboden. En dat is duidelijk te merken, nog nooit heb ik een herfst beleefd met elk weekend zware knallers….ook in de provincie.

Laten we het mooie (relatief) veilige feestelijke siervuurwerk voor degenen die er met verantwoording mee omgaan op 31 december toestaan.
De verkoop door goede gecertificeerde bedrijven laten doen. Dat werkt ontmoedigdend wellicht op het rijden naar Duitsland of België voor onveilig vuurwerk.

Wanneer we er 1 avond per jaar ervan kunnen genieten, blijft de traditie in stand en de milieueffecten beperkt.
Vervolgens wél zeer streng handhaven op bezit en afsteken buiten de traditionele 31 december.
Wat vinden jullie?
Carpe Diem
Arlandria schreef:
26-12-2025 08:53
Ik ben voor meer handhaving en tegen een vuurwerk verbod.
Ik ook!.
Maar ik woon in een gedeelte van het land waar niet veel vuurwerk wordt afgestoken blijkbaar.
Rabarbara schreef:
24-12-2025 20:00
Eens. Daarnaast ben ik voor meer smarties tijdens zakelijke bijeenkomsten.
Nou ja zeg…smarties….daar nóg meer van? We hebben al smarties genoeg (of althans lieden die zich verbeelden dat te zijn) en de snoepjes zijn ook niet goed. Dus helemaal niet goed op zakelijke bijeenkomsten.
Carpe Diem
GriebusDus schreef:
25-12-2025 09:14
Voor een verbod. Godzijdank is het er al door en hoeven we niks meer te bespreken.
Niet zo knorrig doen hoor. Ook al heb je het gelijk aan je kant, mensen hebben er buiten de bubbel van den Haag nog steeds wel een mening over en mag en kan gelukkig ook hier nog steeds wel over gepraat worden. En Godzijdank zeg je? Misschien heeft Die er wel een andere mening over….tenzij jij hem persoonlijk kent, dan heb ik niks gezegd over je Godzijdank gebruik.
Carpe Diem
Aneso schreef:
25-12-2025 23:07
Maar wat zou jouw oplossing dan zijn ipv een algeheel verbod met de tekorten politie daarbij in acht genomen?
Ja wist ik dat maar! Ik heb de oplossing niet…jij wel dan? En daarom stellen we die vragen hier, praten erover en horen wat de voor en tegenstanders vinden. Dat is toch het polderen waar we in dit land zo van houden?
Carpe Diem
Janskap schreef:
26-12-2025 16:46
Nou ja zeg…smarties….daar nóg meer van? We hebben al smarties genoeg (of althans lieden die zich verbeelden dat te zijn) en de snoepjes zijn ook niet goed. Dus helemaal niet goed op zakelijke bijeenkomsten.
Ben jij een Russische bot? Je schrijft zo vreemd.
Si abra la puerta hay lobos.
Helemaal voor het verbod, en dat had al jaren eerder gemogen. Natuurlijk is het niet ineen afgelopen met het geknal de aangekomen de jaren, maar het zal elk jaar wel wat minder worden en over 20 jaar weten we niet beter.

Wat iemand eerder al zei: net als roken in de horeca. Ik was niet-roker en eerst tegen een verbod. Want het hoorde erbij, dat je zo naar rook stonk. En ik merkte in het eerste jaar dat rokers om de haverklap buiten gingen staan en met een beetje pech bleef ik dus alleen achter. Nu is het niet meer dan normaal en zijn veel van die rokers of gestopt, of kunnen het een hele avond zonder volhouden.

Het kost wat tijd, maar ik ga er vanuit dat het met het vuurwerkverbod ook zo zal gaan. Die lontjes doven langzaam uit.
Jules schreef:
26-12-2025 14:01
Ik denk geen 10 jaar. Het rookverbod heeft ook even geduurd maar geen jaren.

Ik denk wel dat mensen die last hebben van het vuurwerk nu sneller dit gaan melden. Wij hebben hier een vreselijk asociaal gezin in de straat, 20 jarige zoon is betrokken geweest bij een explosie in Rotterdam en mag lekker 2 jaar gaan zitten. Geen medelij heb, had het liefst nog de slingers opgehangen ook.
Dit gezin begint ook in oktober al met knallen en is er een verjaardag in de zomer dan hebben ze ook geen moeite met knallen. En natuurlijk niet een vuurpijl rond uur of 8, nee tussen 2 en 4 uur snachts is dat veel leuker. Het heeft echt geen zin om in juli of in oktober of nu de politie te gaan bellen. Komt dat vuurwerkverbod wel dan hoop ik dat ze de woning van het gezin op zijn kop zetten, meer illegale zooi vinden dan dat de wbv en de gemeente vermoed en het hele gezin eindelijk een keer op straat wordt geflikkerd. Eruit met die lui.

Afijn ik ging even los :-D , ik hoop dat vuurwerk binnenkort niet meer geaccepteerd is dat we sneller vinden dat we het mogen melden. Veel te veel ongelukken.
Kijk dit is nu een voorbeeld uit de praktijk! Ik kan me zó voorstellen dat jij met het in den Haag bedachte verbod heus wel eens bent. Maar dat de praktijk ver van velen is die makkelijk roepen om een verbod. Want ja het milieu ( dat is een dooddoener, de massale vervuiling in India en China zou hen meer zorgen moeten baren) er zelf qua geluid relatief weinig last van hebben, maar toch graag voor anderen bepalen.
Handhaving is ondoenbaar, tenzij er strenger gehandhaafd wordt op de voorbeelden die jij aangeeft, de asociale gezinnen, de voetbalsupporters met hun vuurwerk, de protesterenden die menen altijd hun protesten gepaard moeten laten gaan met illegaal vuurwerk harder aanpakken. (Denk aan de protesten bv ten tijde van de lock downs) Er valt meer te handhaven tussen Nieuwjaar en Kerst, dan tussen Kerst en Nieuwjaar denk ik.
Carpe Diem
Janskap schreef:
26-12-2025 17:12
Kijk dit is nu een voorbeeld uit de praktijk! Ik kan me zó voorstellen dat jij met het in den Haag bedachte verbod heus wel eens bent. Maar dat de praktijk ver van velen is die makkelijk roepen om een verbod. Want ja het milieu ( dat is een dooddoener, de massale vervuiling in India en China zou hen meer zorgen moeten baren) er zelf qua geluid relatief weinig last van hebben, maar toch graag voor anderen bepalen.
Handhaving is ondoenbaar, tenzij er strenger gehandhaafd wordt op de voorbeelden die jij aangeeft, de asociale gezinnen, de voetbalsupporters met hun vuurwerk, de protesterenden die menen altijd hun protesten gepaard moeten laten gaan met illegaal vuurwerk harder aanpakken. (Denk aan de protesten bv ten tijde van de lock downs) Er valt meer te handhaven tussen Nieuwjaar en Kerst, dan tussen Kerst en Nieuwjaar denk ik.
Hoe kun jij nou bepalen voor anderen dat ze er relatief weinig last van hebben? Ik denk juist dat enorm veel mensen ernstige overlast ondervinden door vuurwerk. En dit overlast is niet beperkt tot 1 nacht maar is al weken/maanden aan de gang. Was de praktijk maar ver van velen, dan was een verbod niet nodig geweest.
Het milieu-argument geldt wat mij betreft breder dan alleen vervuiling. Lees voor de grap even hoe het vogels tijdens oud en nieuw vergaat: https://www.vogelbescherming.nl/actueel ... oor-vogels
Mijn puberstiefdochter kan vanwege haar astma eigenlijk nauwelijks naar buiten de 31e. Als we het weleens doen die avond, dan moet mijn man haar op de fiets duwen omdat het vanwege de vervuilde lucht gewoon te zwaar is om een klein stukje te fietsen. Ze wil meestal graag even naar oma, maar makkelijk is dat dus niet. Sowieso heeft ze er nog een aantal dagen last van en moet ze die periode meestal haar medicatie tijdelijk ophogen. En over oma gesproken: bij haar speelt haar oorlogstrauma op door alle knallen. Het liefst zit ze in de badkamer tot het voorbij is, dus we gaan daarheen om ook wat afleiding te bieden. Dit zal ook gelden voor veel mensen die recenter een oorlog hebben meegemaakt en in Nederland terecht zijn gekomen, trouwens. Dan is er ook nog een hond die urenlang piepend door huis loopt. En dan geldt al met al dat in huize Lori menigeen dus best wel gebaat is bij een vuurwerkverbod. Ik neem niet aan dat wij het enige huishouden zijn voor wie dat verbod echt een zegen gaat zijn.
Janskap schreef:
26-12-2025 17:12

Ik vind dit dus eerder een dooddoener, China heeft de veruit de meeste vooruitgang geboekt qua milieumaatregelen en uitstoot. Daarbij beperkt onze uitstoot zich niet tot ons land, die waait gerust de grenzen over.

Dus ja, ik ben voor een verbod, vanwege het milieu, dieren en mensen. Objectief gezien is vuurwerk voor niemand goed, en voor veel partijen ronduit slecht, dus de logische keuze.

Vuurwerk beperkt zich overigens ook niet tot 31 december, hier hebben we er maanden last van.

Ik mis trouwens een poll.
Such fun!1
Ik vind vuurwerk echt ontzettend leuk, zowel om naar te kijken als om zelf af te steken.Dus ja, ik vind het jammer dat het verboden wordt, maar ik begrijp het wel, want de slechten die het voor de goeien verpesten en zo.
Handhaving wordt wel een dingetje natuurlijk. Maar ik herinner me nog hoe het ging toen je in de trein ineens niet meer mocht roken, toen ging iedereen stiekem op het balkon staan te paffen en naar buiten blazen als de deur open stond op een station en stiekem op de plee roken en weet ik veel wat, nou daar hoef je nu echt niet meer mee aan te komen. En ik gok erop dat het met dat vuurwerkverbod net zo gaat.
ik voel mij als een kerstboom zonder piek
Janskap schreef:
25-12-2025 22:59
Ben het hier woord voor woord absoluut mee eens. Een vuurwerkverbod is ontsproten aan een brein van een brave ambtenaar die denkt dat een verbod nageleefd wordt. Net zoiets als bellen op de fiets, iedereen doet het…
Nou nee, het is begonnen met een oogarts: https://www.oogziekenhuis.nl/nieuws/vuu ... nt-in-mijn
Het moment tijdens de jaarwisseling 2002/2003 dat de 3-jarige Leroy Middelburg bij de oogarts binnenkomt met letsel, is voor De Faber het omslagpunt.,,Het moment dat het jochie op mijn operatietafel lag, vergeet ik nooit meer. Er ging bij mij de knop om. Hier moet een einde aan komen, was meteen mijn gedachte’’, zegt hij in een van de spreekkamers van het ziekenhuis over zijn strijd tegen vuurwerkletsel. Het gedogen van het afsteken van zestien uur op 31 december naar nog maar acht uur heeft wel wat geholpen. Maar het was niet genoeg, zo zag De Faber. ,,Gedogen, kost ogen”, herhaalt hij nog maar eens.
De meeste dieren zijn bang voor vuurwerk. Zo ook mijn hond, die uit Bosnie komt en die blind is. Mijn andere hond, die dit jaar overleden is, was ook bang voor vuurwerk. Vanaf begin november rijd ik dagelijks met mijn hond naar een grote parkeerplek naast de snelweg om hem uit te laten, de jaren hiervoor deed ik dat met beide honden. Gewoon in de straat is het niet te doen, overal wordt vuurwerk afgestoken en de hond is dan volkomen in paniek, hij wil alleen maar naar huis. Alleen in de vroege ochtend hebben we er geen last van.
Van andere dierenbezitters hoor ik ook hoe panisch de meeste dieren zijn.

Gisteren reed ik met mijn jongste door het dorp waar mijn zus woont, we zouden daar gaan eten. Opeens vloog er een vuurpijl richting mijn auto, ik gilde het uit van schrik. "Mama, mama, het is maar vuurwerk..." riep mijn zoon.

Jaren geleden heb ik hier ook een topic geopend over vuurwerk.
"Rot toch op met je klotevuurwerk", zoiets was het.
Ik háát vuurwerk, ik haat het verschrikkelijk en ik zie elk jaar op tegen de maandenlange vuurwerkterreur. Hoeft geen betoog dat ik snak naar een vuurwerkvrije toekomst.
Aneso schreef:
26-12-2025 17:46
Hoe kun jij nou bepalen voor anderen dat ze er relatief weinig last van hebben? Ik denk juist dat enorm veel mensen ernstige overlast ondervinden door vuurwerk. En dit overlast is niet beperkt tot 1 nacht maar is al weken/maanden aan de gang. Was de praktijk maar ver van velen, dan was een verbod niet nodig geweest.
Ernstige overlast ergens van hebben is net zo goed relatief. Wie bepaalt dan of dat zo is? Wij hebben 13 jaar een hondje gehad wat zwaar getraumatiseerd was door de knallen van rotjes, die eigenlijk terugkijkend met hoe het nu is, niets voorstelden. Er zijn toen een jaar posters geweest die je op je raam kon hangen om te laten weten dat er in een huis een bang huisdier was. Dat werkte hier echt fijn.
Maar nu heb ik het over de dagen na kerst, wanneer er vuurwerk verkocht werd en groepen schooljongens door de wijk liepen en rotjes afstaken.
Dat is geen vergelijk met de cobra’s en dergelijke die illegaal zijn en dus welbewust buiten Nederland aangeschaft worden.
Die groepen die dat doen, het hele jaar door, ook van sommigen hun thuisland bv een voetbalwedstrijd wint, of als er bedreigd moet worden uit criminele hoek en er halve gevels van woningen weggeblazen worden, orde van de dag tegenwoordig. Als handhaven niet werkt zouden op zijn minst de straffen veel zwaarder mogen zijn.
Denk ik dan.
Carpe Diem
Tavistock schreef:
26-12-2025 17:04
Helemaal voor het verbod, en dat had al jaren eerder gemogen. Natuurlijk is het niet ineen afgelopen met het geknal de aangekomen de jaren, maar het zal elk jaar wel wat minder worden en over 20 jaar weten we niet beter.

Wat iemand eerder al zei: net als roken in de horeca. Ik was niet-roker en eerst tegen een verbod. Want het hoorde erbij, dat je zo naar rook stonk. En ik merkte in het eerste jaar dat rokers om de haverklap buiten gingen staan en met een beetje pech bleef ik dus alleen achter. Nu is het niet meer dan normaal en zijn veel van die rokers of gestopt, of kunnen het een hele avond zonder volhouden.

Het kost wat tijd, maar ik ga er vanuit dat het met het vuurwerkverbod ook zo zal gaan. Die lontjes doven langzaam uit.
Toen ik begon met werken (ruim 30 jaar geleden) werd er ook nog gewoon op kantoor en de werkplek gewerkt. Ik werkte als enige vrouw op een bedrijf en als de eigenaar langs kwam ging hij op de dameswc op zijn gemak een sigaar zitten roken tijdens de grote boodschap. Geweldige geurcombinatie gecomplementeerd met een laagje as op de grond voor de pot. En dan was er een andere collega die de hele dag zware shag rookte (van Nelle). Allemaal doodnormale dingen, waarvan mijn kinderen echt niet geloven dat het ooit normaal was.

Zo zal het ook met vuurwerk zijn. We verzinnen iets anders en lachen er over 20 jaar om.
Lieneke schreef:
26-12-2025 18:56
De meeste dieren zijn bang voor vuurwerk. Zo ook mijn hond, die uit Bosnie komt en die blind is. Mijn andere hond, die dit jaar overleden is, was ook bang voor vuurwerk. Vanaf begin november rijd ik dagelijks met mijn hond naar een grote parkeerplek naast de snelweg om hem uit te laten, de jaren hiervoor deed ik dat met beide honden. Gewoon in de straat is het niet te doen, overal wordt vuurwerk afgestoken en de hond is dan volkomen in paniek, hij wil alleen maar naar huis. Alleen in de vroege ochtend hebben we er geen last van.
Van andere dierenbezitters hoor ik ook hoe panisch de meeste dieren zijn.

Gisteren reed ik met mijn jongste door het dorp waar mijn zus woont, we zouden daar gaan eten. Opeens vloog er een vuurpijl richting mijn auto, ik gilde het uit van schrik. "Mama, mama, het is maar vuurwerk..." riep mijn zoon.

Jaren geleden heb ik hier ook een topic geopend over vuurwerk.
"Rot toch op met je klotevuurwerk", zoiets was het.
Ik háát vuurwerk, ik haat het verschrikkelijk en ik zie elk jaar op tegen de maandenlange vuurwerkterreur. Hoeft geen betoog dat ik snak naar een vuurwerkvrije toekomst.
Voor dieren is het ook echt vreselijk, was het nou gewoon even rond oud en nieuw een uurtje ofzo een feestelijk iets, dan is de frustratie en de angst te overzien. Maar met name in de grote steden is het verworden tot een terreur om anderen te bedreigen of te intimideren met illegaal zwaar vuurwerk. Maar ja daar kijkt den Haag liever voor weg.
Carpe Diem
Janskap schreef:
26-12-2025 19:23
Voor dieren is het ook echt vreselijk, was het nou gewoon even rond oud en nieuw een uurtje ofzo een feestelijk iets, dan is de frustratie en de angst te overzien. Maar met name in de grote steden is het verworden tot een terreur om anderen te bedreigen of te intimideren met illegaal zwaar vuurwerk. Maar ja daar kijkt den Haag liever voor weg.
Heb je hier bewijs van of is je onderbuik in actie?
OgenvanTijgers schreef:
26-12-2025 18:48
Nou nee, het is begonnen met een oogarts: https://www.oogziekenhuis.nl/nieuws/vuu ... nt-in-mijn
Het moment tijdens de jaarwisseling 2002/2003 dat de 3-jarige Leroy Middelburg bij de oogarts binnenkomt met letsel, is voor De Faber het omslagpunt.,,Het moment dat het jochie op mijn operatietafel lag, vergeet ik nooit meer. Er ging bij mij de knop om. Hier moet een einde aan komen, was meteen mijn gedachte’’, zegt hij in een van de spreekkamers van het ziekenhuis over zijn strijd tegen vuurwerkletsel. Het gedogen van het afsteken van zestien uur op 31 december naar nog maar acht uur heeft wel wat geholpen. Maar het was niet genoeg, zo zag De Faber. ,,Gedogen, kost ogen”, herhaalt hij nog maar eens.
Is inderdaad waar, ook is toen intensief campagne gevoerd met oa “ je bent een rund als je met vuurwerk stunt” veiligheidsbrillen werden gratis gegeven, daar horen we nu weinig meer over.
Carpe Diem
Vanielje schreef:
26-12-2025 19:26
Heb je hier bewijs van of is je onderbuik in actie?
Nee ik heb geen hard bewijs, netzomin als velen, we kijken alkemaal naar hoe er gekonkeld, gelobbyd, maar net zo goed ook eerlijk overlegd wordt in den Haag. Maar aan wie moet ik bewijs leveren om een gevoel te weergeven? Aan jou? En zo ja waarom dan wel?
Maar ik zal wel beter op mijn woorden letten hoor, teneinde jouw onderbuikgevoel niet in actie te hoeven brengen. Want oh oh dat onderbuikgevoel toch hé…..heeft toch wel een plaats verworven onder ons mensen.
Carpe Diem
Janskap schreef:
26-12-2025 19:38
Nee ik heb geen hard bewijs, netzomin als velen, we kijken alkemaal naar hoe er gekonkeld, gelobbyd, maar net zo goed ook eerlijk overlegd wordt in den Haag. Maar aan wie moet ik bewijs leveren om een gevoel te weergeven? Aan jou? En zo ja waarom dan wel?
Maar ik zal wel beter op mijn woorden letten hoor, teneinde jouw onderbuikgevoel niet in actie te hoeven brengen. Want oh oh dat onderbuikgevoel toch hé…..heeft toch wel een plaats verworven onder ons mensen.
Je stelling is natuurlijk ook gewoon onzin. De import en handel in illegaal vuurwerk (explosieven) is een zeer groot probleem waar veel aandacht voor is. Of dacht je dat "Den Haag" het geen enkel probleem vindt dat dit vuurwerk als wapen tegen hulpverleners wordt ingezet, er een explosieve groei van het gebruik van vuurwerk is in het criminele circuit door steeds jongere (minderjarige) katvangers en import steeds meer gaat lijken op de drugsimport?

En dat "Den Haag" dan maar gewoon denkt: we weten het wel, maar we doen net alsof we het niet zien?
Nou kijk eens aan, is het toch de schuld van de Buitenlanders.
Mooi. Kon me al niet voorstellen dat ik overlast ervaar door autochtonen.
Janskap schreef:
26-12-2025 19:38
Je kwaakt dus gewoon. Is prima, maar dan moet je iets vaker "volgens mij" "denk ik" of "ik vind" in je posts schrijven.
Janskap schreef:
26-12-2025 16:53
Niet zo knorrig doen hoor. Ook al heb je het gelijk aan je kant, mensen hebben er buiten de bubbel van den Haag nog steeds wel een mening over en mag en kan gelukkig ook hier nog steeds wel over gepraat worden. En Godzijdank zeg je? Misschien heeft Die er wel een andere mening over….tenzij jij hem persoonlijk kent, dan heb ik niks gezegd over je Godzijdank gebruik.
Lol, praat jij echt alleen maar in cliches? Misschien kan je nog even het woord 'deugmensen' gebruiken, dan is de bingokaart maar meteen vol.

OT: Enorm enthousiast over het vuurwerkverbod.
Debatteren is niet echt je kwaliteit TO. Wel leuk dat je duidelijk echt je best doet om wat van dit topic te maken. Pluim voor jou!
Look me in the eyes and tell me what you see.
Froezel2 schreef:
26-12-2025 15:50
Ik ook!.
Maar ik woon in een gedeelte van het land waar niet veel vuurwerk wordt afgestoken blijkbaar.
Ik denk dat er veel mensen in Nederland zijn die dat liever zouden willen (als dat een keuze was).
Ik woon in een grote stad met veel vuurwerk. Ik vind het een fijne traditie.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven