Problemen in de kinderopvang

07-03-2013 09:36 156 berichten
Alle reacties Link kopieren
De kinderopvang zit in heel erg zwaar weer. De bezuinigingen raken deze sector hard.

Ik lees in de reacties op krantenartikelen hierover vooral dat mensen het terecht vinden dat er zo bezuinigd is. Iedereen moet maar voor zijn eigen kinderen betalen. En de kinderopvang moet maar goedkoper worden. Alleen in rekening brengen wat er echt afgenomen wordt. Dus tot vijf uur als je dan je kind haalt en niet tot zes uur standaard.

Ik werk zelf in deze sector en hoe goed het afgelopen jaar nog ging, zo rampzalig gaat het nu. Het is de vraag of het bedrijf zijn deuren überhaupt nog open kan houden. Iedereen levert uren, vakantiegeld, eindejaarsbonus, schalen in, locaties gaan dicht, en er vallen sowieso meerdere ontslagen. De bezuinigingen gaan absoluut ten koste van de kwaliteit. Waar eerst gekeken werd naar de beste omgeving voor de kinderen wordt nu gekeken naar de goedkoopste oplossing.

De eisen worden steeds strenger, oa het vier ogen beleid. Iets wat ik een goede zaak vind maar in combinatie met de heftige terugloop van cliënten betekent het wel de ondergang van een bedrijf.

Er moet een aantal groepskrachten/leidsters ingezet worden op een aantal kinderen, dar is nu keer 2 want niemand mag meer alleen staan. Die mensen hebben een contract met vaste uren. Als ouders alleen gaan betalen wat ze precies afnemen kom je in de knoei met je personeelskosten. Die moet je immers wel betalen tot zes uur!

Dit zorgt er voor dat vorig jaar 8000 mensen hun baan verloren, dit jaar zijn dat er minimaal het dubbele. Overal in mijn omgeving zie ik de reorganisaties. Het is tegenwoordig vrij bijzonder als je je geen (indirecte) zorgen hoeft te maken over je baan. Ik ben benieuwd hoe jullie hierin staan. Het is zo makkelijk om kort door de bocht te gaan en te zeggen dat iedereen maar voor zijn eigen kinderen moet betalen. De gevolgen zijn veel groter dan alleen de ouders die meer moeten gaan betalen en steeds vaker stoppen met werken of hun opvang anders regelen. Het kost zo vreselijk veel banen van mensen in de kinderopvang.
quote:Suze02 schreef op 07 maart 2013 @ 19:00:

@Olivia: omdat, Whitney zong het al, moge zij rusten in vrede, children are our future. Daarom.En omdat het gewoonweg een simpel biologisch gegeven is.
Waarom zie je hier in Nederland eigenlijk niet dat bedrijven het zelf oplossen en hun eigen daycare faciliteren, zoals veel grote bedrijven in de VS?

Ok, waarom het nu in tijden van crisis niet gebeurd is duidelijk, maar ik kan me ook niet heugen dat het daarvoor wel gebeurde.
may the bridges I burn light the way
Geen idee. Ik ging als kind (ben 35) wel naar kdv. Mijn moeder was alleenstaand werkende moeder en zowel ik als zus gingen daar redelijk full time heen (aten er ook warm 's middags). Geen idee hoe ze het betaalde.

Eenmaal op school kan ik me weinig herinneren van opvang. Volgens mij gingen zus en ik gewoon uit school (zelf) naar huis en hadden wij een sleutel om onszelf binnen te laten. Moeder kwam denk ik tegen avondeten thuis.

Maar ik was wel een redelijke uitzondering hoor. Meeste kinderen hadden een moeder thuis die er altijd was. Opvang was dus niet nodig.
Heb jij een trabant joh? *off tpoic*
quote:liubi schreef op 07 maart 2013 @ 20:37:

Heb jij een trabant joh? *off tpoic*???
Laat maar
Toen ik 17 jaar terug op zoek was naar een plaats op een kdv kon dat alleen als ik minimaal 3 dgn afnam, maar ik had maar 2 dgn nodig. Ik heb toen een gastouder gezocht.

En ik kreeg helemaal niets van de overheid, maar ik zag het als een investering. Als het kind eenmaal 4 was, had ik nog mijn leuke baan.

Waarom kunnen de moeders van tegenwoordig het niet zien als een investering? Als je je baan opgeeft omdat je de kosten te hoog vind, moet je maar afwachten of je weer in het arbeidsproces terecht kan als ze eenmaal naar school gaan.

Ik snap niet waarom alles tegenwoordig door de overheid gesponsord moet worden, dan was pakweg 20 jr terug ook niet.
In bijna alle sectoren is het zwaar weer hoor, niet alleen in de kinderopvang.

Ik ben ouderwets, want ik vind dat een moeder gewoon thuis moet zijn voor een kind.

6 dagdelen werken is het maximale vind ik.

En als de kdv zo duur zijn, zoek je toch een goedkopere oppas aan huis?
quote:momodoe schreef op 07 maart 2013 @ 20:55:

En ik kreeg helemaal niets van de overheid, maar ik zag het als een investering. Als het kind eenmaal 4 was, had ik nog mijn leuke baan.

Niewsgierig, wat kostte kdv 17 jaar geleden? Of beter, hoeveel procent van je inkomen was het? Was het vergelijkbaar met nu?
quote:eldiabonita schreef op 07 maart 2013 @ 21:01:

In bijna alle sectoren is het zwaar weer hoor, niet alleen in de kinderopvang.

Ik ben ouderwets, want ik vind dat een moeder gewoon thuis moet zijn voor een kind.

6 dagdelen werken is het maximale vind ik.

En als de kdv zo duur zijn, zoek je toch een goedkopere oppas aan huis?Dat moet per definitie de moeder zijn? Vaders niet?
quote:meryan schreef op 07 maart 2013 @ 21:19:

[...]

Dat moet per definitie de moeder zijn? Vaders niet?Vaders is ook goed, maar het gaat erom dat ouders tijd hebben voor een kind
Nog twee maandjes en dan is Snoezekind ook een sleutelkind. Scheelt ons honderd euro per maand. Hij is dan ongeveer anderhalf uur alleen, twee middagen per week. Ik kon mijn werkdagen aanpassen, anders deed ik het niet, een hele woensdagmiddag alleen vind ik nog niets voor een tienjarige.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Schouderklopje dat weet ik niet meer, was rond de 15 gulden geloof ik. Ik hield er toen ook een paar gulden per uur aan over. Volgens mij was het toen ook gewoon dat je haast niks overhield van je salaris.
Oh, wat betreft de mama-papa-verhouding-discussie die los lijkt te komen, Snoezeman is één dag per week huisman en hij kan de overige dagen als eerste thuis zijn, dus kookt hij.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:mientjelater schreef op 07 maart 2013 @ 09:44:

Idd, in de zorg is het niet veel beter. Maar ik vind ook dat je zelf hoort te betalen voor je kind. Het leven bestaat uit keuzes maken, en tot nu toe kon alles en nu niet meer. That's lifeVind ik ook.
quote:momodoe schreef op 07 maart 2013 @ 20:55:

Waarom kunnen de moeders van tegenwoordig het niet zien als een investering? Als je je baan opgeeft omdat je de kosten te hoog vind, moet je maar afwachten of je weer in het arbeidsproces terecht kan als ze eenmaal naar school gaan.

Nogmaals: hoe moet ik in vredesnaam 1200 euro opvangkosten betalen van 2000 euro netto maandinkomen? Dat is toch geen investering meer? Dat is jezelf een persoonlijk faillissement in helpen.
quote:Vinyl schreef op 08 maart 2013 @ 09:01:

[...]

Nogmaals: hoe moet ik in vredesnaam 1200 euro opvangkosten betalen van 2000 euro netto maandinkomen? Dat is toch geen investering meer? Dat is jezelf een persoonlijk faillissement in helpen.

En dan word je niet eens heel beroerd betaald. Er zijn mensen die nog een stuk minder verdienen met een full time baan.

Nou, dan moet je dus geen kind krijgen, lijkt een beetje de huidige moraal te zijn. 1200 is trouwens wel echt erg veel. Weet je zeker dat dit klopt?
quote:Suze02 schreef op 07 maart 2013 @ 19:00:

@Olivia: omdat, Whitney zong het al, moge zij rusten in vrede, children are our future. Daarom.

A-men

Maar we kunnen wel weer terug naar de tijd van voor de kinderopvangtoeslag hoor Olivia. Moeten wel alle moeders weer stoppen met werken en achter het aanrecht gaan staan. Lijkt me ook echt geweldig voor het land.
quote:eldiabonita schreef op 07 maart 2013 @ 21:24:

[...]

Vaders is ook goed, maar het gaat erom dat ouders tijd hebben voor een kindKlopt. Heb ik ook namelijk helemaal niet nu ik werk, tijd voor mijn kinderen.
quote:schouderklopje schreef op 08 maart 2013 @ 09:20:

[...]

En dan word je niet eens heel beroerd betaald. Er zijn mensen die nog een stuk minder verdienen met een full time baan.

Nou, dan moet je dus geen kind krijgen, lijkt een beetje de huidige moraal te zijn. 1200 is trouwens wel echt erg veel. Weet je zeker dat dit klopt?Ik gok vier dagen opvang. Klopt hoor dat bedrag.
quote:Lilith75 schreef op 07 maart 2013 @ 11:37:

Hier in de regio werken ze veel met "vrijwilligers"oftewel dames met behoud van uitkering.

Zij mogen welliswaar niet alle taken uitvoeren ivm opleiding, maar door hen in te zetten scheelt het de organistaie veel personeelskosten.

Deze dames rouleren om de 3 maanden ,anders zouden ze wel een contract moeten krijgen.

Ook zijn er geruchten dat er ontslagen leidsters via de bijstand als vrijwilliger ingezet zijn, dus gekwalificeerd "gratis" personeel.

Overigens gebeurt dit ook veel in zorginstellingen.

Baanverdringing.

De werkgevers hebben echt teveel macht momenteel.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik vind die 1200 ook schrikbarend hoog eigenlijk.

Wat voor uurtarief wordt er dan gehanteerd?

Een gastouder is echt bijna de helft goedkoper, maar die heeft weer andere nadelen.

Ik heb veel kinderen in de opvang die hier 3 of 4 dagen komen en 1 dagje KDV, voor als ik ziek ben is dat eigenlijk of de vakanties op de vangen.

4 hele dagen hier kost net aan 612 incl. bureau kosten.

En ik werk ook met een pedagogisch beleidsplan en VVE (binnenkort ook Piramide van Cito er nog bij, ben benieuwd!) dus het kan ook anders inderdaad.

Maar een KDV heeft gewoon veeeel meer kosten en veel meer eisen van de GGD dus ik snap ook wel weer waar dat uurtarief vandaan komt, toch vind ik het ook wel gemakzuchtig hoe ze er nu mee omgaan, er zijn ontzettend goede tijden geweest voor de KDV en nu zijn er dus geen reserves?

En ook de kosten die aan speelmateriaal verspilt worden werkelijk zijn absurd, de kosten dan die de makers van dat materiaal vragen, een beetje gekeurd babybed kost 1200,- ex btw.
Vier dagen KDV kost hier ¤1319,41.
Hier kijk je naar het aantal uur, 4 dagen is 120 uur per maand, bij 4 dagen is wel gemiddeld genomen.

Bizar eigenlijk. Ben ik dus meer dan de helft goedkoper.

Maar nogmaals, ik heb ook wel gekeurde bedjes en speelgoed staan, maar dat is tweedehands en verder heb ik geen pand en andere eisen van de GGD ed.

Wel eten ze allemaal ook vaak mee met avond eten enz. dus de ouders hebben gewoon enorme mazzel met mij
quote:Star schreef op 08 maart 2013 @ 10:02:

Vier dagen KDV kost hier ¤1319,41.Voor een kind?!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven