Provocatieve marsen Israël

11-05-2021 15:56 411 berichten
Alle reacties Link kopieren
-Illegale uithuiszettingen
-Bestormingen biddende mensen in moskeeën tijdens Ramadan

En als kers op de taart:

-Provocatieve marsen organiseren dwars door Oost-Jeruzalem.

Daar gaan we weer (oh, nee het was nooit opgehouden):

https://www.hln.be/buitenland/wouter-de ... ~a115bd09/
mabido wijzigde dit bericht op 11-05-2021 16:02
31.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
bia-pia schreef:
21-05-2021 08:51
Dat niet gelijkwaardig behandelen is ook een gevolg van een lang proces. Ik ben ook niet voor een muur en dat soort zaken, maar daarvoor was het nou ook niet echt relaxt dat een busrit kon betekenen dat je werd opgeblazen, bij een bushalte staan kon betekenen dat er een auto op je inreed en op een terrasje zitten kon betekenen dat iemand het vuur op je opende.
Vrede begint aan twee kanten tegelijk. Het moeilijke vraagstuk is hoe precies, juist omdat er ook zowel een cultuur van haat achter zit die oproept tot geweld, als een cultuur van eeuwenlange vervolging en volharding in dat nooit meer te laten gebeuren, dus een gigantische focus op militaire verdediging.
Gezien de vele resoluties van de United Nations waar Israël niets mee doet, geeft mij het gevoel dat er één kant zeker geen vrede wil.

Misschien heb je gelijk dat dit in de cultuur zit, er vanuit gaan dat iedereen tegen je is, en dat veiligheid alleen met geweld en onderdrukking te verkrijgen is.

Vrede in dit gebied is dan helaas te hoog gegrepen.
Peter-FRL schreef:
21-05-2021 21:31
Gezien de vele resoluties van de United Nations waar Israël niets mee doet, geeft mij het gevoel dat er één kant zeker geen vrede wil.

Misschien heb je gelijk dat dit in de cultuur zit, er vanuit gaan dat iedereen tegen je is, en dat veiligheid alleen met geweld en onderdrukking te verkrijgen is.

Vrede in dit gebied is dan helaas te hoog gegrepen.
Hoe zou jij het oplossen dan? Ik denk dat het uiteindelijk wenselijk zou zijn dat er 1 staat is waarin beide volken samenleven. Zoals katholieken, gereformeerden en atheïsten in ons land, ongeveer. Maar hoe kom je daar, zonder mensen in gevaar te brengen?
bia-pia schreef:
21-05-2021 21:46
Hoe zou jij het oplossen dan? Ik denk dat het uiteindelijk wenselijk zou zijn dat er 1 staat is waarin beide volken samenleven. Zoals katholieken, gereformeerden en atheïsten in ons land, ongeveer. Maar hoe kom je daar, zonder mensen in gevaar te brengen?
twee-staten oplossing uiteraard, samen leven zal geen optie zijn wat volkomen logisch is.
happyface97 schreef:
21-05-2021 22:44
twee-staten oplossing uiteraard, samen leven zal geen optie zijn wat volkomen logisch is.
Ik denk dat er oorlog zal zijn zolang er een twee-statensysteem is. Volkomen logisch.
bia-pia schreef:
22-05-2021 08:18
Ik denk dat er oorlog zal zijn zolang er een twee-statensysteem is. Volkomen logisch.
Op nieuwsuur gister werd het weer duidelijk. Ook dit gaat niet werken, want Hamas wil het hele gebied jodenvrij hebben.
Nicco88 schreef:
22-05-2021 14:19
Op nieuwsuur gister werd het weer duidelijk. Ook dit gaat niet werken, want Hamas wil het hele gebied jodenvrij hebben.
Ik heb Nieuwsuur niet gezien, maar ik denk dat dat inderdaad zo is. En alle oplossingen waarbij dat gemakkelijker wordt gemaakt zijn dan ook minder geschikt. Dat is jammer, want ik denk dat minstens 80% van de Arabische bewoners van het land prima tussen de Joodse en Christelijke bevolking kan leven. Maar hoe kun je nu bevorderen dat men binnen 1 of 2 generaties gewoon samen kan leven?
bia-pia schreef:
22-05-2021 15:23
Ik heb Nieuwsuur niet gezien, maar ik denk dat dat inderdaad zo is. En alle oplossingen waarbij dat gemakkelijker wordt gemaakt zijn dan ook minder geschikt. Dat is jammer, want ik denk dat minstens 80% van de Arabische bewoners van het land prima tussen de Joodse en Christelijke bevolking kan leven. Maar hoe kun je nu bevorderen dat men binnen 1 of 2 generaties gewoon samen kan leven?
Zorgen dat de terreur organisaties in die gebieden eruit worden gezet.
Nicco88 schreef:
22-05-2021 15:50
Zorgen dat de terreur organisaties in die gebieden eruit worden gezet.
Ja... hoe herken je die.... Het is het grote radicaliseringsvraagstuk dat wereldwijd bestaat. Als je opgevoed wordt met het idee dat andere mensen honden zijn en afgemaakt moeten worden, hoe krijg je dat er dan weer uit? Maar je kiest ook niet waar je wieg staat en wie je ouders zijn, wat dat betreft kunnen die kinderen / mensen er weinig aan doen.
bia-pia schreef:
22-05-2021 15:53
Ja... hoe herken je die.... Het is het grote radicaliseringsvraagstuk dat wereldwijd bestaat. Als je opgevoed wordt met het idee dat andere mensen honden zijn en afgemaakt moeten worden, hoe krijg je dat er dan weer uit?
Dat is het grote probleem. Dit krijgt over 2-3 jaar weer een herhaling vrees ik.
Met de toename van de islam in de westerse wereld zal de bereidheid om Israël te steunen steeds verder afnemen.
Nicco88 schreef:
22-05-2021 14:19
Op nieuwsuur gister werd het weer duidelijk. Ook dit gaat niet werken, want Hamas wil het hele gebied jodenvrij hebben.
Hamas wil Israël vernietigen en alle Joden vermoorden, het liefst wereldwijd.
2Italy2 schreef:
22-05-2021 18:53
Hamas wil Israël vernietigen en alle Joden vermoorden, het liefst wereldwijd.
Ja, daar zijn ze wel duidelijk in. Palestina wordt sowieso onderdruk zolang Israël aanwezig is in het gebied ( volgens Hamas )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven