Radicaal Islamitisch onderwijs in Nederland

10-09-2019 20:14 488 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kinderen op salafistische moskeescholen leren dat mensen met een ander geloof of levensovertuiging de doodstraf verdienen. Ook leren zij zich af te keren van de Nederlandse samenleving en de beginselen van gelijkheid en vrijheid.

Tijdens de lessen en uit de boeken leren kinderen welke groepen en soorten mensen 'vijanden' of 'ongelovigen' zijn, en gaat het over de doodstraf die onder anderen overspeligen, homoseksuelen, afvalligen of zogeheten 'tovenaars' verdienen. Kinderen krijgen hierbij invuloefeningen en multiple choice vragen. Ze moeten bijvoorbeeld kiezen welke straf de juiste is: a. zweepslagen, b. stenigen, c. doden met een zwaard.

Op verschillende moskeescholen onderwijzen docenten dat moslimjongeren moéten vertrekken uit dit 'ongelovige land' om zich te vestigen in een islamitisch land. Dat blijkt uit onderzoek van Nieuwsuur en NRC Handelsblad naar salafistische instellingen die buiten het reguliere onderwijs vallen.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/230115 ... holen.html

Gelukkig zijn er ook binnen de islamitische gemeenschap genoeg verontwaardigde geluiden zoals o.a.

Said Bouharrou van de Raad van Marokkaanse Moskeeën maakt zich ernstige zorgen over de invloed van het salafisme binnen het islamonderwijs in Nederland, die ook hij ziet groeien. "Het is vijf voor twaalf", zegt hij. Volgens Bouharrou maken verschillende Marokkaans-Nederlandse imams zich zorgen maar durven zij zich niet altijd uit te spreken uit angst voor represailles.


To trap af:

Ik heb een en ander gewijzigd omdat artikel 23 van de grondwet niet over zaterdag / zondag scholen etc. gaat daar werd terecht op gewezen in de draad.
Dan hoop ik dat de islamitische gemeenschap genoeg zelfreinigend vermogen heeft om dit soort misstanden aan te pakken verder denk dat dat publiciteit een probaat middel is.
hollebollegijs wijzigde dit bericht op 10-09-2019 21:07
26.71% gewijzigd
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Suðri schreef:
10-09-2019 23:42
Dat denk ik ook. En dat mensen die wel heel lang netjes hebben staan roepen uiteindelijk ook hun mildheid verloren.


Dat zou zomaar kunnen.
Ach, Bolkestein wordt door sommigen ook de grondlegger van het populisme in Nederland gezien, wellicht zit daar op een bijzondere manier toch wat in.
Zazamaenade schreef:
11-09-2019 00:04
Het is een spottende aanname, dat er enthousiasme is over salafisten die een boerka aantrekken en dat iedereen die tegen het boerkaverbod is een voorstander van salafisme is.

Dus wat wil je hiermee? De discussie doodslaan? Je gelijk halen?

Ik denk dat de meeste tegenstanders van het gedeeltelijk verbod op gezichtsbedekking vooral heel weinig weten van het salafisme.

Ik weet inmiddels niet meer wat zorgelijker is: voorstander zijn of ongeïnformeerd zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
11-09-2019 00:15
Ik denk dat de meeste tegenstanders van het gedeeltelijk verbod op gezichtsbedekking vooral heel weinig weten van het salafisme.

Ik weet inmiddels niet meer wat zorgelijker is: voorstander zijn of ongeïnformeerd zijn.

Daar ga je alweer: een aanname. Eentje die vooral ergernis oproept. Het zou gedeeltelijk waar kunnen zijn, maar jij denkt iets te weten wat je helemaal niet kunt weten. Je zegt in feite dat mensen die het niet met jou eens zijn onwetend zijn.
Dat is niet zo fijn discussiëren.

Ik doe het ook weleens, daar gaat het niet om, maar het lijkt meer op gelijk willen krijgen dan op gedachten en ideeën uitwisselen. En overtuigen doet het vrees ik niemand.

Ik moet trouwens echt gaan slapen, dus ik haak nu af.
nounou
Zazamaenade schreef:
11-09-2019 00:23
Daar ga je alweer: een aanname. Eentje die vooral ergernis oproept. Het zou gedeeltelijk waar kunnen zijn, maar jij denkt iets te weten wat je helemaal niet kunt weten. Je zegt in feite dat mensen die het niet met jou eens zijn onwetend zijn.
Dat is niet zo fijn discussiëren.

Ik doe het ook weleens, daar gaat het niet om, maar het lijkt meer op gelijk willen krijgen dan op gedachten en ideeën uitwisselen. En overtuigen doet het vrees ik niemand.

Ik weet het in zoverre dat ik enkel met onwetenden (ik chargeer) te maken heb gehad.
Dat merk je vrij snel overigens, veel is gebaseerd eigen ideeen en hoop ondanks de realiteit. Als je de laatste zoveel pagina's in het boerka topic leest zie je dat sommigen het salafisme als een wat curieus setje ideeen ziet, ik denk dat je je dan echt wat meer moet informeren. Dat dat niet aardig klinkt is dan maar zo.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
10-09-2019 22:11
Paar jaar geleden heb ik onderzoeken van Ruud Koopmans al genoemd. Dat was òf niet interessant genoeg òf paste niet in bepaalde straatjes.

Hij en vele anderen anderen trekken inderdaad de conclusies dat de verandering vanuit de gemeenschap moet komen, het probleem is wel dat de tijd wat begint te dringen zo onderhand.
Dit zegt Ruud Koopmans er over:

https://twitter.com/Ruud_Koop_mans/stat ... 0631392263
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het ermee eens dat de verandering vanuit de Islamitische gemeenschap zelf moet komen, maar hoe moet dan als de gematigde imams en de moslimpoliciti in ons land bang zijn van hun eigen achterban?
Die verandering vanuit de islamitische gemeenschap gaat er nooit komen. Het salafisme is niet bepaald mild naar mensen die minder streng in de leer zijn en daarnaast heerst er binnen de moslimgemeenschap een collectieve cultuur. Ik vind collectivistisch denken in principe prachtig (zorgen voor elkaar), maar de keerzijde is dat er weinig tot geen ruimte is voor individualistisch gedachtegoed. Je hoort erbij als je je aanpast. Zelf nadenken is iets wat heel erg hoort bij de West-Europese cultuur, maar dit wordt zwaar ontmoedigd binnen de moslimgemeenschap.

Je hoort erbij als je je gedraagt zoals voorgeschreven. Doe je dit niet, dan is er een reëel risico op verstoting met als gevolg dat je geen vangnet meer hebt.

Nederland is ontzettend dom en naïef geweest door weg te (blijven) kijken en dingen goed te praten. En nee, ik ben niet roomser dan de paus. Ook ik was goedgelovig en kon me niet indenken dat mijn islamitische leerlingen mij haram vonden en op me neerkeken. Ik had oprecht het beste met ze voor. Zij niet met alles wat enigszins naar Nederland riekte.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
10-09-2019 20:46
Dit is verontrustend, maar wat je blijkbaar gemist hebt in je verontwaardiging is dit: het zijn moskeescholen.
Daar heeft artikel 23 helemaal geen invloed op, het is geen basisonderwijs, maar een variant op zondagsschool.

Van die OP klopt dus niet veel.
Ook op een flink aantal reguliere islamitische scholen wordt de salafistische boodschap uitgedragen. Het Haga is daar een voorbeeld van. Volgens mij is er vanavond weer een uitzending van Nieuwsuur over dit onderwerp.
amarna schreef:
11-09-2019 08:44
Ik ben het ermee eens dat de verandering vanuit de Islamitische gemeenschap zelf moet komen, maar hoe moet dan als de gematigde imams en de moslimpoliciti in ons land bang zijn van hun eigen achterban?
Dat vond ik erg bijzonder om te horen. Dat betekent dus dat zo’n Imam geen draagvlak heeft in zijn gemeente en zij dit soort praktijken dus prima vinden.
Alle reacties Link kopieren
Rosabella1 schreef:
11-09-2019 07:15
Dit zegt Ruud Koopmans er over:

https://twitter.com/Ruud_Koop_mans/stat ... 0631392263
Koopmans heeft helemaal gelijk.

Daarnaast zou het goed zijn om eens te kijken naar verblijfsvergunningen van salafistische moslims. Salafistische moslims zou je niet meer het Nederlanderschap moeten verlenen en geen permanente verblijfsstatus meer moeten verstrekken. Tijdelijke verblijfsvergunningen zou je kunnen intrekken. Waarom zou je hier mensen zich laten vestigen terwijl ze niets van de bewoners en hun maatschappij willen weten, erger nog ze haten en oproepen tot geweld. Het is al erg genoeg dat er salafisten met de Nederlandse nationaliteit zijn en die Nederland niet als hun land zien en er op spugen. (Maar natuurlijk dan wel weer graag profiteren van diezelfde samenleving.)
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
11-09-2019 10:02
Koopmans heeft helemaal gelijk.

Daarnaast zou het goed zijn om eens te kijken naar verblijfsvergunningen van salafistische moslims. Salafistische moslims zou je niet meer het Nederlanderschap moeten verlenen en geen permanente verblijfsstatus meer moeten verstrekken. Tijdelijke verblijfsvergunningen zou je kunnen intrekken. Waarom zou je hier mensen zich laten vestigen terwijl ze niets van de bewoners en hun maatschappij willen weten, erger nog ze haten en oproepen tot geweld. Het is al erg genoeg dat er salafisten met de Nederlandse nationaliteit zijn en die Nederland niet als hun land zien en er op spugen. (Maar natuurlijk dan wel weer graag profiteren van diezelfde samenleving.)
Inderdaad maar het volgende probleem is dan denk ik weer het ook daadwerkelijk het land uitzetten van dit soort figuren.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
11-09-2019 00:15
Ik denk dat de meeste tegenstanders van het gedeeltelijk verbod op gezichtsbedekking vooral heel weinig weten van het salafisme.

Ik weet inmiddels niet meer wat zorgelijker is: voorstander zijn of ongeïnformeerd zijn.

Of er juist wel veel vanaf weten en het wegwuiven alsof het 'gewoontjes' is.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
11-09-2019 00:23
Daar ga je alweer: een aanname. Eentje die vooral ergernis oproept. Het zou gedeeltelijk waar kunnen zijn, maar jij denkt iets te weten wat je helemaal niet kunt weten. Je zegt in feite dat mensen die het niet met jou eens zijn onwetend zijn.
Dat is niet zo fijn discussiëren.

Ik doe het ook weleens, daar gaat het niet om, maar het lijkt meer op gelijk willen krijgen dan op gedachten en ideeën uitwisselen. En overtuigen doet het vrees ik niemand.

Ik moet trouwens echt gaan slapen, dus ik haak nu af.

'Dat zegt ik'
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
11-09-2019 00:38
Ik weet het in zoverre dat ik enkel met onwetenden (ik chargeer) te maken heb gehad.
Dat merk je vrij snel overigens, veel is gebaseerd eigen ideeen en hoop ondanks de realiteit. Als je de laatste zoveel pagina's in het boerka topic leest zie je dat sommigen het salafisme als een wat curieus setje ideeen ziet, ik denk dat je je dan echt wat meer moet informeren. Dat dat niet aardig klinkt is dan maar zo.

En daar kan men nog zoveel linkjes van de AIVD of verschillende nieuwsberichten over plaatsen. Het helpt niet.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
11-09-2019 10:18
En daar kan men nog zoveel linkjes van de AIVD of verschillende nieuwsberichten over plaatsen. Het helpt niet.
Maar is dat nou echt allemaal onwetendheid of zit daar iets anders achter?
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
Rosabella1 schreef:
11-09-2019 07:15
Dit zegt Ruud Koopmans er over:

https://twitter.com/Ruud_Koop_mans/stat ... 0631392263
Ik ben het eens met Ruud's reactie en de reacties van zijn volgers
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Rosabella1 schreef:
11-09-2019 10:21
Maar is dat nou echt allemaal onwetendheid of zit daar iets anders achter?

Dat is géén onwetendheid.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
11-09-2019 10:21
Ik ben het eens met Ruud's reactie en de reacties van zijn volgers
Jason Walters zegt ook zinnige dingen:

https://twitter.com/jasonwalters85/stat ... 9822005249
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
11-09-2019 08:44
Ik ben het ermee eens dat de verandering vanuit de Islamitische gemeenschap zelf moet komen, maar hoe moet dan als de gematigde imams en de moslimpoliciti in ons land bang zijn van hun eigen achterban?

En als ze de meesten in die gemeenschap dat precies zo vinden maar voor het publiek iets anders laten zien? Dan komt het vanuit die gemeenschap echt niet vanzelf.
LOEP ME MAAR aub.
Jason Walters weet goed waar hij het over heeft en zegt regelmatig zinnige dingen.

Wat de Nederlandse staat gaat doen? Dingen op z'n beloop laten. Aan de ene kant vind ik dit de kracht van Nederland, maar aan de andere kant zorgt het ook voor dingen die minder prettig zijn. Het salafisme is er eentje van. We zullen de gevolgen merken.
anoniem_63ff41c6738b7 wijzigde dit bericht op 11-09-2019 10:30
8.03% gewijzigd
Ik lees graag op VrijLinks (van mij mogen ze een politieke partij oprichten. Mijn stem hebben ze!) en hier is een linkje naar een artikel van vandaag. Zinnig.

https://www.vrij-links.nl/rubriek/mens- ... -doe-iets/
Alle reacties Link kopieren
https://nieuws.nl/algemeen/20190910/vvd ... ijles-aan/
.................
“De inspectie moet in het vervolg kunnen ingrijpen bij dit soort weekendscholen en ander informeel onderwijs”, zegt Dijkhoff. “Vrijheid van onderwijs betekent niet de vrijheid om kinderen tegen onze samenleving op te zetten.” Om de inspectie deze bevoegdheid te geven, moet de wet worden gewijzigd.
.................
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
*TanteSjaan* schreef:
11-09-2019 10:28
Ik lees graag op VrijLinks (van mij mogen ze een politieke partij oprichten. Mijn stem hebben ze!) en hier is een linkje naar een artikel van vandaag. Zinnig.

https://www.vrij-links.nl/rubriek/mens- ... -doe-iets/
Ik draag vrij-links ook een warm hart toe.
Ik heb er zelfs nog eens een topic over geopend maar weinig belangstelling.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
11-09-2019 10:31
https://nieuws.nl/algemeen/20190910/vvd ... ijles-aan/
.................
“De inspectie moet in het vervolg kunnen ingrijpen bij dit soort weekendscholen en ander informeel onderwijs”, zegt Dijkhoff. “Vrijheid van onderwijs betekent niet de vrijheid om kinderen tegen onze samenleving op te zetten.” Om de inspectie deze bevoegdheid te geven, moet de wet worden gewijzigd.
.................
Nou werk aan de winkel dus voor de VVD alhoewel ik denk dat ze precies niets gaan doen.
Hooguit komt er een debatje en verder glas,plas,was.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
11-09-2019 10:21
Ik ben het eens met Ruud's reactie en de reacties van zijn volgers
Ben je het eens dan met diegenen die de islam in zijn geheel gelijkstellen aan het salafisme?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven