Radicaal Islamitisch onderwijs in Nederland

10-09-2019 20:14 488 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kinderen op salafistische moskeescholen leren dat mensen met een ander geloof of levensovertuiging de doodstraf verdienen. Ook leren zij zich af te keren van de Nederlandse samenleving en de beginselen van gelijkheid en vrijheid.

Tijdens de lessen en uit de boeken leren kinderen welke groepen en soorten mensen 'vijanden' of 'ongelovigen' zijn, en gaat het over de doodstraf die onder anderen overspeligen, homoseksuelen, afvalligen of zogeheten 'tovenaars' verdienen. Kinderen krijgen hierbij invuloefeningen en multiple choice vragen. Ze moeten bijvoorbeeld kiezen welke straf de juiste is: a. zweepslagen, b. stenigen, c. doden met een zwaard.

Op verschillende moskeescholen onderwijzen docenten dat moslimjongeren moéten vertrekken uit dit 'ongelovige land' om zich te vestigen in een islamitisch land. Dat blijkt uit onderzoek van Nieuwsuur en NRC Handelsblad naar salafistische instellingen die buiten het reguliere onderwijs vallen.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/230115 ... holen.html

Gelukkig zijn er ook binnen de islamitische gemeenschap genoeg verontwaardigde geluiden zoals o.a.

Said Bouharrou van de Raad van Marokkaanse Moskeeën maakt zich ernstige zorgen over de invloed van het salafisme binnen het islamonderwijs in Nederland, die ook hij ziet groeien. "Het is vijf voor twaalf", zegt hij. Volgens Bouharrou maken verschillende Marokkaans-Nederlandse imams zich zorgen maar durven zij zich niet altijd uit te spreken uit angst voor represailles.


To trap af:

Ik heb een en ander gewijzigd omdat artikel 23 van de grondwet niet over zaterdag / zondag scholen etc. gaat daar werd terecht op gewezen in de draad.
Dan hoop ik dat de islamitische gemeenschap genoeg zelfreinigend vermogen heeft om dit soort misstanden aan te pakken verder denk dat dat publiciteit een probaat middel is.
hollebollegijs wijzigde dit bericht op 10-09-2019 21:07
26.71% gewijzigd
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
missie_m schreef:
11-09-2019 10:31
https://nieuws.nl/algemeen/20190910/vvd ... ijles-aan/
.................
“De inspectie moet in het vervolg kunnen ingrijpen bij dit soort weekendscholen en ander informeel onderwijs”, zegt Dijkhoff. “Vrijheid van onderwijs betekent niet de vrijheid om kinderen tegen onze samenleving op te zetten.” Om de inspectie deze bevoegdheid te geven, moet de wet worden gewijzigd.
.................

Die wet wijzigen is echt niet zo lastig als men het wil doen voorkomen. Ik denk alleen dat er meer voor nodig is dan een wetswijziging en Nederland kennende zal er helemaal niets gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Rosabella1 schreef:
11-09-2019 10:24
Jason Walters zegt ook zinnige dingen:

https://twitter.com/jasonwalters85/stat ... 9822005249
Zeker.
Maar een oplossing heeft hij ook niet zomaar.
Hij spreekt niet voor niets over een onmogelijke en verschrikkelijke keuze.
Quiaquia, ik denk ook niet dat er een simpele oplossing is. Daar heeft het salafisme veel te lang voor kunnen woekeren.

Er zullen keuzes gemaakt moeten worden door de politiek. Geen keuzes maken is ook een keuze.
Alle reacties Link kopieren
*TanteSjaan* schreef:
11-09-2019 10:35
Die wet wijzigen is echt niet zo lastig als men het wil doen voorkomen. Ik denk alleen dat er meer voor nodig is dan een wetswijziging en Nederland kennende zal er helemaal niets gebeuren.
Het gaat hier om grondbeginselen als vrijheid van godsdienst en de scheiding van kerk en staat.
Zo makkelijk is het allemaal niet.
Makkelijk: mwoah.

Er worden wel meer clubjes verboden omdat ze de de democratie of veiligheid in een land ondermijnen. Daar is niet eens een wetswijziging voor nodig.

Uitzetten is weer een heel ander verhaal natuurlijk.
Hetvrijewoord schreef:
11-09-2019 10:45
Makkelijk: mwoah.

Er worden wel meer clubjes verboden omdat ze de de democratie of veiligheid in een land ondermijnen. Daar is niet eens een wetswijziging voor nodig.

Uitzetten is weer een heel ander verhaal natuurlijk.

Daar zijn 'we' inderdaad niet goed in. Vergeet het EVRM niet.
Alle reacties Link kopieren
*TanteSjaan* schreef:
11-09-2019 10:47
Daar zijn 'we' inderdaad niet goed in. Vergeet het EVRM niet.
Inderdaad dan zou je al richting opzeggen van sommige verdragen moeten denken en dat zie ik niet zo snel gebeuren.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
Rosabella1 schreef:
11-09-2019 10:21
Maar is dat nou echt allemaal onwetendheid of zit daar iets anders achter?

Met dit soort commentaren (verdachtmakingen van andersdenkenden) frustreer je de discussie met andersdenkenden. Zie je dat zelf niet?
Je creeërt zo een wantrouwig sfeertje waarin gelijkgestemden zich gestimuleerd voelen om ook hun onvrede te ventileren, waardoor het weer borrelpraat wordt, waarin iedereen vooral graag elkaars gelijk bevestigt.
Dat is de pest met dit soort topics op Actueel.

De vrijheid van meningsuiting, de vrijheid van godsdienst en het EVRM zijn grondslagen van onze rechtsstaat.
De achteloze opmerkingen daarover in dit topic stellen mij niet gerust.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Dit salafistisch onderwijs is een buitenschoolse activiteit, vergelijkbaar met de vroegere zondagsschool, en valt m.i. buiten de vrijheid van onderwijs.

Ik denk niet dat het zin heeft om zulke "clubjes" te verbieden. Dat werkt alleen maar averechts. Want dan gaat de beweging ondergronds, wordt de haat extra aangewakkerd en is er helemaal geen controle meer op.
Zazamaenade schreef:
11-09-2019 11:05
Met dit soort commentaren (verdachtmakingen van andersdenkenden) frustreer je de discussie met andersdenkenden. Zie je dat zelf niet?
Je creeërt zo een wantrouwig sfeertje waarin gelijkgestemden zich gestimuleerd voelen om ook hun onvrede te ventileren, waardoor het weer borrelpraat wordt, waarin iedereen vooral graag elkaars gelijk bevestigt.
Dat is de pest met dit soort topics op Actueel.

De vrijheid van meningsuiting, de vrijheid van godsdienst en het EVRM zijn grondslagen van onze rechtsstaat.
De achteloze opmerkingen daarover in dit topic stellen mij niet gerust.

Ik zou zeggen doe er wat aan.

Ik vind het prima om met andersdenkenden te discussieren, leuk juist. Ik weet al dat ik vaak gelijk heb dus dat hoef ik inderdaad niet van anderen te horen. ;)

Maar als een discussie weer eens uitmondt in 'je bent moslims aan het bashen' denk ik niet dat het heel ver gaan komen.

Wat vind je bijvoorbeeld precies die achteloze opmerkingen?
Zaza, wat stel jij dan voor als het gaat om het aanpakken van het salafisme?

En achteloze opmerkingen: ik lees geen achteloze opmerkingen. Wel lees ik frustratie over hoe hier al jaren voor wordt gewaarschuwd en hoe hier al jaren op wordt gereageerd. (ja, maaaaar! De SGP! Racist, xenofoob, islamofoob, extreemrechts!)

Wat mij betreft valt het salafisme niet onder godsdienstvrijheid. Het salafisme verheerlijk Saudi, leert kinderen dat ongelovigen (en dat ben je al snel) slecht zijn en verwerpt de democratie. Door de overheid opgestelde wetten zijn namelijk slechter dan slecht, want dan gaat een persoon op de plaats van Allah zitten. Er is namelijk maar een iemand/entiteit die wetten mag maken en dat is Allah.

Valt het verwerpen van de Nederlandse democratie en de samenleving als geheel onder vrijheid van godsdienst? Of vrijheid van meningsuiting? Of moeten 'we' daar toch maar eens wat aan gaan doen?
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
11-09-2019 11:20
Dit salafistisch onderwijs is een buitenschoolse activiteit, vergelijkbaar met de vroegere zondagsschool, en valt m.i. buiten de vrijheid van onderwijs.

Ik denk niet dat het zin heeft om zulke "clubjes" te verbieden. Dat werkt alleen maar averechts. Want dan gaat de beweging ondergronds, wordt de haat extra aangewakkerd en is er helemaal geen controle meer op.
Maar die controle is er nu toch ook niet?
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Rosabella1 schreef:
11-09-2019 11:21
Maar die controle is er nu toch ook niet?

Nope, die is er niet.

Tel daarbij op dat salafisten slim zijn. Ze verkopen hatelijke boeken in de boekwinkeltjes, ontwikkelen apps, zijn actief op social media en voeren een dijk van een propaganda.
Alle reacties Link kopieren
Rosabella1 schreef:
11-09-2019 11:21
Maar die controle is er nu toch ook niet?
Dergelijke clubjes alleen toestemming geven met statuten en bestuur dat kan worden aangesproken op hun beheer, zoals bij een voetbalclub of zangvereniging?
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
11-09-2019 11:20
Ik zou zeggen doe er wat aan.

Ik vind het prima om met andersdenkenden te discussieren, leuk juist. Ik weet al dat ik vaak gelijk heb dus dat hoef ik inderdaad niet van anderen te horen. ;)

Maar als een discussie weer eens uitmondt in 'je bent moslims aan het bashen' denk ik niet dat het heel ver gaan komen.

Wat vind je bijvoorbeeld precies die achteloze opmerkingen?
Dat is de standaard reactie oftewel de pest op actueel in dit soort topics. ;)
Ik denk dat wat betreft het onderwerp salafisme de tijd van wegkijken en politiek correct zijn nu eens voorbij moet zijn.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
Rosabella1 schreef:
11-09-2019 11:28
Dat is de standaard reactie oftewel de pest op actueel in dit soort topics. ;)
Ik denk dat wat betreft het onderwerp salafisme de tijd van wegkijken en politiek correct zijn nu eens voorbij moet zijn.

Wat is jouw oplossing dan?
Uitzetten kan niet. Christelijk geloof/onderwijs of boeddhisme tegelijk met de islam verbieden ook niet.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
11-09-2019 11:30
Wat is jouw oplossing dan?
Uitzetten kan niet. Christelijk geloof/onderwijs of boeddhisme tegelijk met de islam verbieden ook niet.
Om te beginnen salafistische moskeeën zoals die in Utrecht en Maastricht waar dat soort koranschooltjes onderdak hebben sluiten?
Predikers zoals die gisteravond in nieuwsuur te zien waren voor de rechter brengen etc etc
Zijn daar wetswijzigingen voor nodig dan moet dat maar.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
amarna schreef:
11-09-2019 11:30
Wat is jouw oplossing dan?
Uitzetten kan niet. Christelijk geloof/onderwijs of boeddhisme tegelijk met de islam verbieden ook niet.

Waarom kan uitzetten niet? Ze hebben een Nederlands paspoort (waarom?), maar voelen zich absoluut geen Nederlander.

De islam hoeft van mij echt niet verboden te worden. Er zijn genoeg moslims die zich prima thuis voelen in Nederland en niet de hele samenleving verwerpen. Het salafisme is maar een stroming. Wel een hele nare met grote gevolgen als we niet ingrijpen.
Alle reacties Link kopieren
Wat veel te weinig aan de orde komt is het feit dat de bevriende natie Saoedi Arabië wereldwijd het salafisme actief stimuleert. Onder andere met subsidies voor het soort schooltjes waar we het nu over hebben. Ook in islamitische landen brengen de Saoedi onheil. Kijk naar het voorheen vrij relaxede Indonesië waar nu een onindonesische Islam wordt beleden.

Zolang we nog die Arabische rotzooi in onze auto’s en vliegtuigen gooien betalen we dit onheil zelf. En zolang de Westerse regeringen, van Trump tot Macron, te laf zijn om die Saoedi’s net zo te behandelen als Iran zullen dit soort praktijken en nog veel erger blijven bestaan.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
*TanteSjaan* schreef:
11-09-2019 11:36
Waarom kan uitzetten niet? Ze hebben een Nederlands paspoort (waarom?), maar voelen zich absoluut geen Nederlander.

De islam hoeft van mij echt niet verboden te worden. Er zijn genoeg moslims die zich prima thuis voelen in Nederland en niet de hele samenleving verwerpen. Het salafisme is maar een stroming. Wel een hele nare met grote gevolgen als we niet ingrijpen.
Uitzetten omdat iemand zich geen Nederlander voelt?
Hoe dan?
Mijn italiaanse oom (met 2 paspoorten) voelt zich ook nog steeds meer Italiaan dan Nederlander. Mag hij dan ook uitgezet worden?
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
11-09-2019 11:39
Wat veel te weinig aan de orde komt is het feit dat de bevriende natie Saoedi Arabië wereldwijd het salafisme actief stimuleert. Onder andere met subsidies voor het soort schooltjes waar we het nu over hebben. Ook in islamitische landen brengen de Saoedi onheil. Kijk naar het voorheen vrij relaxede Indonesië waar nu een onindonesische Islam wordt beleden.

Zolang we nog die Arabische rotzooi in onze auto’s en vliegtuigen gooien betalen we dit onheil zelf. En zolang de Westerse regeringen, van Trump tot Macron, te laf zijn om die Saoedi’s net zo te behandelen als Iran zullen dit soort praktijken en nog veel erger blijven bestaan.
Hier heb je absoluut een punt.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Zoals ik al schreef het OM heeft weer wat te doen.

Radicaal idee: aanzetten tot geweld en discriminatie is strafbaar, begin dus eerst eens met consequent handhaven. Dat lijkt mij al een prima beginnetje.
amarna schreef:
11-09-2019 11:40
Uitzetten omdat iemand zich geen Nederlander voelt?
Hoe dan?
Mijn italiaanse oom (met 2 paspoorten) voelt zich ook nog steeds meer Italiaan dan Nederlander. Mag hij dan ook uitgezet worden?
Hij verwerpt ook de Nederlandse samenging, het nerderlandse rechtssysteem en predikt moord en doodslag van niet Italianen aan kinderen?
oudebaas schreef:
11-09-2019 11:39
Wat veel te weinig aan de orde komt is het feit dat de bevriende natie Saoedi Arabië wereldwijd het salafisme actief stimuleert. Onder andere met subsidies voor het soort schooltjes waar we het nu over hebben. Ook in islamitische landen brengen de Saoedi onheil. Kijk naar het voorheen vrij relaxede Indonesië waar nu een onindonesische Islam wordt beleden.

Zolang we nog die Arabische rotzooi in onze auto’s en vliegtuigen gooien betalen we dit onheil zelf. En zolang de Westerse regeringen, van Trump tot Macron, te laf zijn om die Saoedi’s net zo te behandelen als Iran zullen dit soort praktijken en nog veel erger blijven bestaan.

Als daar de olievelden opdrogen (kan wel even duren) of wanneer er goede alternatieve energiebronnen beschikbaar zijn dan kunnen we nog wat beleven vanuit daar, daar maak ik mij absoluut geen illusies over.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
11-09-2019 11:05
Met dit soort commentaren (verdachtmakingen van andersdenkenden) frustreer je de discussie met andersdenkenden. Zie je dat zelf niet?
Je creeërt zo een wantrouwig sfeertje waarin gelijkgestemden zich gestimuleerd voelen om ook hun onvrede te ventileren, waardoor het weer borrelpraat wordt, waarin iedereen vooral graag elkaars gelijk bevestigt.
Dat is de pest met dit soort topics op Actueel.

De vrijheid van meningsuiting, de vrijheid van godsdienst en het EVRM zijn grondslagen van onze rechtsstaat.
De achteloze opmerkingen daarover in dit topic stellen mij niet gerust.
Waarover denk jij dat die andersdenkenden bereid zijn in discussie te gaan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven