Rechtszaak tramaanslag

02-03-2020 20:48 135 berichten
Zijn er meer mensen die met stijgende verbazing de berichten lezen over het gedrag in de rechtszaal van het menselijk stuk afval Gokmen Tanis, de man die vorig jaar in Utrecht willekeurig mensen in en rondom een tram heeft doodgeschoten? Schelden, spugen, rechters en nabestaanden beledigen...

Ik ben tegen de doodstraf, ook tegen marteling, maar mensen zoals deze psychopaat brengen me toch wel wat aan het twijfelen.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
03-03-2020 11:03
Zwakbegaafd is nogal een breed begrip. Ik heb gelezen dat 15% van de Nederlanders zwakbegaafd zijn, dat is nogal wat.
Wat ik mij dan altijd wel afvraag is, waarom die zwakbegaafden dan wel weer een rijbewijs mogen hebben waarmee zij in druk verkeer ook het nodige gevaar opleveren voor anderen. Als zwakbegaafdheid een excuus is om te moorden of ander crimineel gedrag te vertonen, waarom mag je dan wel autorijden als het niet klopt in je bovenkamer?
Alle reacties Link kopieren
Griebus67 schreef:
03-03-2020 10:38
En jij wilt zeggen dat de deskundigen die onderzoek hebben gedaan naar de persoonlijkheid van de dader dit niet weten? Dan zou ik heel snel even met het Pieter Baancentrum bellen om dit misverstand uit de weg te ruimen!
Nou als je als “deskundige” beweert dat de kans op recidive matig tot redelijk is, terwijl die verdachte, die geen enkel berouw toont en nabestaanden schoffeert, zelf zegt dat als hij vrij komt hij gewoon door gaat met waar hij gebleven is, dan lijkt mij matig of redelijk toch een aardig understatement.
Fizz schreef:
03-03-2020 12:12
Wat ik mij dan altijd wel afvraag is, waarom die zwakbegaafden dan wel weer een rijbewijs mogen hebben waarmee zij in druk verkeer ook het nodige gevaar opleveren voor anderen. Als zwakbegaafdheid een excuus is om te moorden of ander crimineel gedrag te vertonen, waarom mag je dan wel autorijden als het niet klopt in je bovenkamer?

Je zult mij niet horen zeggen dat zwakbeschaafdheid een excuus is om te moorden, juist niet.
Het kan een excuus zijn waarom andere zaken moeilijker zijn in het leven zoals je huishouden, werk, je financiën op orde houden etc.

Zwakbegaafden weten echt het verschil wel tussen goed en kwaad, bekommeren zich net zo goed om een ander. Het zijn geen psychopaten of sociopaten.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
03-03-2020 12:22
Je zult mij niet horen zeggen dat zwakbeschaafdheid een excuus is om te moorden, juist niet.
Het kan een excuus zijn waarom andere zaken moeilijker zijn in het leven zoals je huishouden, werk, je financiën op orde houden etc.

Zwakbegaafden weten echt het verschil wel tussen goed en kwaad, bekommeren zich net zo goed om een ander. Het zijn geen psychopaten of sociopaten.
Helemaal met je eens, maar toch wordt zwakbegaafdheid in de rechtbank wel vaak als excuus opgevoerd.
Jammer dat hij zichzelf niet door zijn kop geschoten heeft, was niks aan verloren .

Om te kotsen zijn reacties op de verkaringen van de slachtoffers en nabestaanden.

En dan spreken deskundigen over matig tot redelijke kans op recidive, onbegrijpelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees net de tweets van Saskia Belleman, wat een vreselijk stuk verdriet is die dader.
fizz wijzigde dit bericht op 03-03-2020 12:38
0.56% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
03-03-2020 12:09
Helemaal geen stemmingmakerij, want waarom? Het artikel laat duidelijk zien dat iemand die levenslang heeft gekregen gewoon thuis kan wonen met zijn gezin. Ik denk dat het hier dus helemaal aan de orde is, want de kans is groot dat T. of levenslang krijgt of een gevangenisstraf met t.b.s. Als iemand op dit topic schrijft dat levenslang in Nederland ook echt levenslang is, dan kun je daar dus heel terecht een kanttekening bij plaatsen.
Die man heeft ook meerdere persoonlijkheidsstoornissen. De kans is vrij klein dat hij thuis zijn straf uit mag zitten. Je vergelijkt appels met peren.
...
Alle reacties Link kopieren
Quaintrelle schreef:
03-03-2020 12:38
Die man heeft ook meerdere persoonlijkheidsstoornissen. De kans is vrij klein dat hij thuis zijn straf uit mag zitten. Je vergelijkt appels met peren.
Zelfs bij de zwaarste gevallen van t.b.s. komt er een moment dat deze mensen verlof krijgen. Daarnaast staat de levenslange gevangenis sowieso ter discussie. Ik durf er een wedje op te leggen dat deze man ooit weer op straat staat.

Maar wat is nu die stemmingmakerij volgens jou?
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
03-03-2020 11:44
Dat maakt het nog niet gepast of fatsoenlijk.
Grappig dat uitgerekend jij dat zegt.

Maar goed, ik vind dan weer niet gepast of fatsoenlijk om wetenschappelijk onderzoek onderuit te halen. De termen narcistisch en zwakbegaafd komen nota bene uit het verslag van het persoonlijkheidsonderzoek. Stel dat die twee eigenschappen elkaar zouden uitsluiten, dan was het toch nooit zo in het verslag gekomen? Dus waarom moet je dan opmerken dat jij als leek denkt dat ze niet samen kunnen gaan? Dat is toch onnozel?

Ik weet dat tegenwoordig alles op internet gekwakt mag worden en dat onderbuikgevoelens in dit tijdperk voor veel mensen minstens even zwaar wegen als onderzoek, kennis en feiten. Maar eerlijk gezegd vind ik dat een verschrikkelijke tendens waar ik niet aan kan wennen.
Het doel van TBS is inderdaad terugkeer in de samenleving. De kans dat dat ooit zal gebeuren (mits hij TBS krijgt uiteraard) is echt wel aanwezig. Al zijn er mensen die nooit meer terugkeren in de maatschappij, dat is echter een hele kleine minderheid.

Ik blijf erbij: het is vreselijk voor de nabestaanden: in de rechtszaal je verhaal doen, zit zo'n stuk verdriet te glimlachen... Je zou eigenlijk willen dat die mensen worden beschermd en hij achter een of ander glas komt te zitten waar ze hem niet hoeven te zien. Alhoewel: misschien willen sommigen dat juist wel.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
03-03-2020 12:41
Zelfs bij de zwaarste gevallen van t.b.s. komt er een moment dat deze mensen verlof krijgen. Daarnaast staat de levenslange gevangenis sowieso ter discussie. Ik durf er een wedje op te leggen dat deze man ooit weer op straat staat.

Maar wat is nu die stemmingmakerij volgens jou?
Stemmingmakerij is dat wanneer terecht gezegd wordt dat levenslang ook echt levenslang is in NL, jij aankomt met dingen die in deze zaak nu nog helemaal niet relevant zijn en alleen maar bedoelt lijken om te rellen en de druk nog wat op te voeren.
...
Of hij nou zwakbegaafd is of een persoonlijkheidsstoornis heeft, deze man is gewoon een smerige schoft. Zoals hij zich gedraagt in de rechtszaal tegenover de nabestaanden, echt walgelijk.
Alle reacties Link kopieren
Quaintrelle schreef:
03-03-2020 12:48
Stemmingmakerij is dat wanneer terecht gezegd wordt dat levenslang ook echt levenslang is in NL, jij aankomt met dingen die in deze zaak nu nog helemaal niet relevant zijn en alleen maar bedoelt lijken om te rellen en de druk nog wat op te voeren.
Druk op te voeren? Op wie, de rechters? Ik geef een voorbeeld van iemand die levenslang heeft gekregen, en die helemaal niet levenslang in de gevangenis zit. Levenslang hoeft namelijk helemaal niet te betekenen dat iemand levenslang in de gevangenis zit, al denken de meeste mensen dat dat wel zo is. Mijn post was dus heel relevant. De enige mensen die echt levenslang hebben zijn de slachtoffers en de nabestaanden. Als jij dergelijke opmerkingen rellen vindt, dan moet jij dat weten. Ik denk daar dus heel anders over, want ik vind dat je vreselijk overdrijft en je aanstelt.
Fizz schreef:
03-03-2020 12:41
Zelfs bij de zwaarste gevallen van t.b.s. komt er een moment dat deze mensen verlof krijgen. Daarnaast staat de levenslange gevangenis sowieso ter discussie. Ik durf er een wedje op te leggen dat deze man ooit weer op straat staat.

Maar wat is nu die stemmingmakerij volgens jou?
Dat is onzin. De zwaarste gevallen komen nooit meer buiten.


Jij hebt geen kennis van zaken, en het zou je sieren als je dus niet zo hard roept
Alle reacties Link kopieren
Th∅rdis schreef:
03-03-2020 13:00
Dat is onzin. De zwaarste gevallen komen nooit meer buiten.


Jij hebt geen kennis van zaken, en het zou je sieren als je dus niet zo hard roept
Gelukkig dat jij dan de wijsheid in pacht hebt. :nut:

Nooit van het beest van Harkstede gehoord? Om maar een voorbeeld te noemen.....
Fizz schreef:
03-03-2020 13:10
Gelukkig dat jij dan de wijsheid in pacht hebt. :nut:

Nooit van het beest van Harkstede gehoord? Om maar een voorbeeld te noemen.....
Individuele gevallen uit de krant aanhalen als norm lijkt me niet echt heel helpend
En ik heb zeker de wijsheid niet in pacht, alleen als het gaat om detentie en daarna en tbs, daar heb ik wel wat kennis van ja
In Nederland is er slechts één longstay kliniek waar mensen dus lang verblijven, soms voor altijd maar ook eventueel kunnen terugkeren naar een reguliere tbs instelling. Ook hier kent men overigens verlof.
Alle reacties Link kopieren
Th∅rdis schreef:
03-03-2020 13:15
Individuele gevallen uit de krant aanhalen als norm lijkt me niet echt heel helpend
En ik heb zeker de wijsheid niet in pacht, alleen als het gaat om detentie en daarna en tbs, daar heb ik wel wat kennis van ja
Ik draag voorbeelden aan waaruit blijkt dat jij geen gelijk hebt en ja dat zijn individuele gevallen, maar een veroordeelde crimineel is altijd een individueel geval. Bij tbs is de norm terugkeer in de maatschappij en levenslang is dus anders levenslang dan de meeste mensen denken. Sowieso wordt er niet vaak als straf levenslang gegeven en als er gratie wordt verleend dan gebeurt dat over het algemeen geruisloos. Net zoals je alleen over vrijgelaten tbs’ers leest, als ze na vrijgelaten te zijn weer de fout zijn ingegaan.
Ik heb geen ongelijk. Maar dat ga ik iemand met een blikveld zo ruim als een vingerhoedje niet aan z’n verstand peuteren. Dus dat ga ik ook niet proberen.
Alle reacties Link kopieren
Th∅rdis schreef:
03-03-2020 13:24
Ik heb geen ongelijk. Maar dat ga ik iemand met een blikveld zo ruim als een vingerhoedje niet aan z’n verstand peuteren. Dus dat ga ik ook niet proberen.
Kom dan eens met feiten en cijfers!
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
03-03-2020 13:25
Kom dan eens met feiten en cijfers!
Zegt de forummer die zichzelf voortdurend schuldig maakt aan N=1. Maar kijk, je kunt e.e.a. gewoon opzoeken!

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... nederland.

https://www.rechtspraak.nl/Themas/Tbs
Alle reacties Link kopieren
En toch vind ik doodstraf hier wel op zijn plaats, al is het alleen maar om de burger tegen dit monster te beschermen.

In de gevangenis wordt hij nog slechter dan hij nu al is.
Alle reacties Link kopieren
Griebus67 schreef:
03-03-2020 13:36
Zegt de forummer die zichzelf voortdurend schuldig maakt aan N=1. Maar kijk, je kunt e.e.a. gewoon opzoeken!

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... nederland.

https://www.rechtspraak.nl/Themas/Tbs
Bij de eerste link krijg ik “sorry artikel niet gevonden” en de tweede link is een uitleg over wat tbs inhoudt. Dat zijn toch geen feiten die de beweringen van Thordis staven en die mijn beweringen onderuit halen?
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
03-03-2020 13:38
Bij de eerste link krijg ik “sorry artikel niet gevonden” en de tweede link is een uitleg over wat tbs inhoudt. Dat zijn toch geen feiten die de beweringen van Thordis staven en die mijn beweringen onderuit halen?
Je hebt gelijk, er ging iets fout met de eerste link. Eens kijken of het zo wel lukt. Het vervelende is dat ik de link pas kan testen als het bericht al geplaatst is.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... -nederland
Alle reacties Link kopieren
Dit zijn dus allemaal mensen die helemaal niet vrijkomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven