Rechtszaak tramaanslag

02-03-2020 20:48 135 berichten
Zijn er meer mensen die met stijgende verbazing de berichten lezen over het gedrag in de rechtszaal van het menselijk stuk afval Gokmen Tanis, de man die vorig jaar in Utrecht willekeurig mensen in en rondom een tram heeft doodgeschoten? Schelden, spugen, rechters en nabestaanden beledigen...

Ik ben tegen de doodstraf, ook tegen marteling, maar mensen zoals deze psychopaat brengen me toch wel wat aan het twijfelen.
Alle reacties Link kopieren
Th∅rdis schreef:
03-03-2020 07:00
Je krijgt zakgeld en een woning? :rofl:
Heb je het artikel van mijn gisteren geplaatste link gelezen? Waar denk je dat die man van leeft?
Th∅rdis schreef:
02-03-2020 21:39
Jawel. We zijn een van de weinige landen waar levenslang écht levenslang is
Met een herzieningsmogelijkheid van het vonnis na 25 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Ze hadden hem bij zijn arrestatie moeten doodschieten. Dit soort vuilnis heeft niets toe te voegen in een samenleving. Jammer dat hij de kans krijgt om nog meer leed te berokkenen aan de nabestaanden. En het gaat weer een hoop geld kosten om dit figuur op de "juiste wijze" te berechten. Ik snap het ook niet dat er mensen zijn dit weer nuanceren . Het zal jouw naaste zijn die het leven laat door dit soort slechtheid.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
03-03-2020 08:46
Met een herzieningsmogelijkheid van het vonnis na 25 jaar.
Een herzieningsmogelijkheid is geen garandeerde vrijlating. En dus kan levenslang wel degelijk levenslang zijn.
Alle reacties Link kopieren
RockOla schreef:
03-03-2020 08:54
Ze hadden hem bij zijn arrestatie moeten doodschieten. Dit soort vuilnis heeft niets toe te voegen in een samenleving. Jammer dat hij de kans krijgt om nog meer leed te berokkenen aan de nabestaanden. En het gaat weer een hoop geld kosten om dit figuur op de "juiste wijze" te berechten. Ik snap het ook niet dat er mensen zijn dit weer nuanceren . Het zal jouw naaste zijn die het leven laat door dit soort slechtheid.
Is het je ontgaan dat we in een rechtsstaat wonen? Het principe daarvan is dus dat er recht geschiedt, daar waar onrecht zich voordoet. Ik denk dat we juist bij dit soort gruwelijke geweldpleging alle reden hebben om aan dat principe vast te houden.
Alle reacties Link kopieren
Griebus67 schreef:
03-03-2020 09:04
Is het je ontgaan dat we in een rechtsstaat wonen? Het principe daarvan is dus dat er recht geschiedt, daar waar onrecht zich voordoet. Ik denk dat we juist bij dit soort gruwelijke geweldpleging alle reden hebben om aan dat principe vast te houden.
Nee dat is me niet ontgaan. Daarom had ik ook liever gehad dat hij het leven had gelaten bij zijn arrestatie. Omdat er in veel gevallen nogal eens wat onvrede is over het recht dat geschiedt.
Alle reacties Link kopieren
Griebus67 schreef:
03-03-2020 09:01
Een herzieningsmogelijkheid is geen garandeerde vrijlating. En dus kan levenslang wel degelijk levenslang zijn.
Heb je het artikel van mijn link die ik gisteren heb geplaatst niet gelezen? Levenslang kan dus ook zijn dat je gewoon thuis met je gezin woont.
Alle reacties Link kopieren
Griebus67 schreef:
03-03-2020 09:04
Is het je ontgaan dat we in een rechtsstaat wonen? Het principe daarvan is dus dat er recht geschiedt, daar waar onrecht zich voordoet. Ik denk dat we juist bij dit soort gruwelijke geweldpleging alle reden hebben om aan dat principe vast te houden.
Ik vrees dat veel slachtoffers en nabestaanden het vertrouwen in onze rechtspraak ondertussen wel kwijt zijn.
Fizz schreef:
03-03-2020 09:57
Ik vrees dat veel slachtoffers en nabestaanden het vertrouwen in onze rechtspraak ondertussen wel kwijt zijn.
Het wordt nu wel heel doorzichtig hè?
Ik vraag me af of deze idioot wel zo zwakbegaafd is als de deskundigen zeggen. Hij werkt nergens aan mee, geeft nergens antwoord op en schijnt ook een narcistische persoonlijkheid te hebben. Volgens mij, maar ik ben een leek, gaan narcisme en zwakbegaafdheid niet samen.

Ik denk dus dat T niet zwakbegaafd is. Ik denk dat hij een teveel naar een imam heeft geluisterd en de democratische samenleving de schuld geeft van zijn eigen mislukte leven. Tevens denk ik dat hij deze daad heeft gepleegd om te prediken over het wahabisme.

TBS zou mijns inziens een totaal verkeerde straf zijn voor dit sujet. Levenslang zonder kans op vrijlating zou passender zijn.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
03-03-2020 09:56
Heb je het artikel van mijn link die ik gisteren heb geplaatst niet gelezen? Levenslang kan dus ook zijn dat je gewoon thuis met je gezin woont.
Ja, dat KAN. Een straf kan ook herzien worden, dat is het grote voordeel van levenslang boven de doodstraf en daarmee een groot goed in onze rechtsstaat. Een herbeoordelingsmoment na 25 jaar is een instrument om gerechtelijke dwalingen te voorkomen of te herstellen.

Het kan ook zo zijn dat je levenslang in de gevangenis blijft. En daarmee is de bewering dat in Nederland levenslang nooit levenslang is, dus niet waar. Daarom reageerde ik.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
03-03-2020 09:57
Ik vrees dat veel slachtoffers en nabestaanden het vertrouwen in onze rechtspraak ondertussen wel kwijt zijn.
Dat is verschrikkelijk akelig, maar geen reden om het rechtssysteem dan maar los te laten. Anders krijg je een volksgericht en worden (vermeende) verdachten van geweldsmisdrijven straks allemaal met hooivorken en brandende fakkels nagezeten.

De bedoeling van de rechtspraak is niet om wraak te nemen (want hoe kun je zo'n daad wettelijk gezien wreken?), maar om de maatschappij te beschermen zodat deze persoon nooit meer zoiets gruwelijks kan doen.
Alle reacties Link kopieren
*TanteSjaan* schreef:
03-03-2020 10:21
Volgens mij, maar ik ben een leek, gaan narcisme en zwakbegaafdheid niet samen.
En jij wilt zeggen dat de deskundigen die onderzoek hebben gedaan naar de persoonlijkheid van de dader dit niet weten? Dan zou ik heel snel even met het Pieter Baancentrum bellen om dit misverstand uit de weg te ruimen!
Griebus67 schreef:
03-03-2020 10:38
En jij wilt zeggen dat de deskundigen die onderzoek hebben gedaan naar de persoonlijkheid van de dader dit niet weten? Dan zou ik heel snel even met het Pieter Baancentrum bellen om dit misverstand uit de weg te ruimen!

Doe even normaal, ze mag dit best zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
03-03-2020 10:49
Doe even normaal, ze mag dit best zeggen.
Natuurlijk mag ze dat zeggen. En ik mag ook zeggen dat ik dat een onnozele opmerking vind.
Griebus67 schreef:
03-03-2020 10:38
En jij wilt zeggen dat de deskundigen die onderzoek hebben gedaan naar de persoonlijkheid van de dader dit niet weten? Dan zou ik heel snel even met het Pieter Baancentrum bellen om dit misverstand uit de weg te ruimen!

Waarom nou deze reactie?

Ik denk dat door hem te labellen als zwakbegaafd hij als minder gevaarlijk wordt gezien dan dat hij werkelijk is. Daarnaast blijf ik me afvragen hoe die zwakbegaafdheid van T. is vastgesteld. Hij wil nergens aan meewerken, zit maar wat te lachen in de rechtbank (hoe respectloos!) en wilde ook geen advocaat. Me dunkt dat hij bij de onderzoeken ook niet helemaal eerlijk is geweest.
Griebus67 schreef:
03-03-2020 10:56
Natuurlijk mag ze dat zeggen. En ik mag ook zeggen dat ik dat een onnozele opmerking vind.
Dat is iets heel anders dan wat je net deed.
Zwakbegaafd is nogal een breed begrip. Ik heb gelezen dat 15% van de Nederlanders zwakbegaafd zijn, dat is nogal wat.
*TanteSjaan* schreef:
03-03-2020 10:57
Waarom nou deze reactie?

Ik denk dat door hem te labellen als zwakbegaafd hij als minder gevaarlijk wordt gezien dan dat hij werkelijk is. Daarnaast blijf ik me afvragen hoe die zwakbegaafdheid van T. is vastgesteld. Hij wil nergens aan meewerken, zit maar wat te lachen in de rechtbank (hoe respectloos!) en wilde ook geen advocaat. Me dunkt dat hij bij de onderzoeken ook niet helemaal eerlijk is geweest.
Als hij niet wil meewerken dan kan de rechter toch prima of levenslang of hoge straf plus tbs opleggen? Daar gaat hij denk ik toch op uit komen.
Hetvrijewoord schreef:
03-03-2020 11:03
Zwakbegaafd is nogal een breed begrip. Ik heb gelezen dat 15% van de Nederlanders zwakbegaafd zijn, dat is nogal wat.
Dat lijkt me wat veel.
https://www.vn.nl/waarom-hebben-we-het- ... menleving/
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
03-03-2020 08:34
Heb je het artikel van mijn gisteren geplaatste link gelezen? Waar denk je dat die man van leeft?
Dat is hier toch nog helemaal niet aan de orde. Houd toch eens op met je stemmingmakerij. Je zet jezelf voor schut.
...
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
03-03-2020 11:02
Dat is iets heel anders dan wat je net deed.
Ja. En dat mag ook.
Griebus67 schreef:
03-03-2020 11:19
Ja. En dat mag ook.
Dat maakt het nog niet gepast of fatsoenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Quaintrelle schreef:
03-03-2020 11:15
Dat is hier toch nog helemaal niet aan de orde. Houd toch eens op met je stemmingmakerij. Je zet jezelf voor schut.
Helemaal geen stemmingmakerij, want waarom? Het artikel laat duidelijk zien dat iemand die levenslang heeft gekregen gewoon thuis kan wonen met zijn gezin. Ik denk dat het hier dus helemaal aan de orde is, want de kans is groot dat T. of levenslang krijgt of een gevangenisstraf met t.b.s. Als iemand op dit topic schrijft dat levenslang in Nederland ook echt levenslang is, dan kun je daar dus heel terecht een kanttekening bij plaatsen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven