Schietpartij in winkelcentrum

09-04-2011 13:28 1628 berichten
Alle reacties Link kopieren
In winkelcentrum Ridderhof in Alphen aan den Rijn heeft even na twaalven een schietpartij plaatsgevonden. Er zijn meerdere doden en gewonden. Onduidelijk is hoeveel.

Volgens een winkelier zijn er zeker vijf doden gevallen. Hij zegt dat de dader om zich heen schoot met een groot machinegeweer. Daarna zou hij zichzelf door het hoofd hebben geschoten.

Een andere ooggetuige heeft de schietpartij zelf niet gezien, maar zag bij aankomst een lijk op een parkeerplaats liggen.

De politie heeft een gebied rondom het winkelcentrum afgezet. De hulpdiensten zijn met groot materieel uitgerukt.

verslag ooggetuige

Je zal er lopen. Ik schrik iedere keer weer, wanneer ik dit soort nieuws hoor. Dit is de tweede schietpartij in een week, in Alphen a/d Rijn?
Eigenlijk, ben ik een enorme burgertrut!!
Een bosje paastakken. Dat haalde Tristan afgelopen vrijdag nog bij bloemist Johan Nievaart. 'Als de bewakingsbeelden niet waren ingenomen, had ik het je zo kunnen laten zien.'

Dat schrijft het AD. Een dag later werd Nievaart geraakt door twee kogels uit het geweer van diezelfde klant. Hij sprong voor zijn zoon, om hem te beschermen. Eén kogel kwam vlak naast zijn longen terecht. Een millimeter scheelde het, anders was Nievaart er naar eigen zeggen niet meer geweest.

Over Tristan is de bloemist duidelijk: 'Een raar ventje. Ik heb hem zelf bediend, wilde niet dat het personeel hem hielp. Ik dacht meteen: jou vertrouw ik niet.' Waar dat aan lag? 'Ik weet het niet. Het is een gevoel.' Toen hij een afbeelding van de schutter op tv zag, twijfelde Nievaart nog of het wel dezelfde klant was, die dat bosje paastakken kwam halen. 'Ik heb de krant laten halen, toen wist ik het zeker.' (Redactie)

hier het betreffende artikel. Ik vind de opmerking over de bloemist dus niet helemaal terecht. Die man is nog in schock, is zelf de dag erna neergeschoten door een klant. En staat vervolgens twee dagen na de schietpartij gewond alweer zijn klanten te bedienen.
quote:jansenenjanssens schreef op 14 april 2011 @ 17:57:

Wat kunnen jullie zeiken zeg. Ga je literaire gemierenneuk ff lekker ergens anders doen.

Bij mij kwam het binnen dat gedicht. Want ook al ken ik ze niet, er zijn inderdaad dierbare stadsgenoten van mij vermoord. Wildvreemden kunnen zomaar dierbaar worden, enkel en alleen omdat ze in jouw dorp wonen.

Dat was ook zo bij bv Savannah dat kleine meisje dat door haar stiefpa zo werd mishandelt dat ze stierf en ook bij die jonge Alphense vrouw die een paar jaar geleden is vermoord. Omdat het zo dicht bij is.

En dat Kader's gedicht misschien geen literair hoogtepunt is, so what? Hij heeft er mensen mee geraakt, mee ontroerd. Hij laat zien hoe we meeleven met de nabestaanden. En daar gaat t om, niet om wat een of ander Ilikeformentera ervan vindt.

Sorry, maar ik vind dat je nu erg dramatisch doet

En Savannah?

Hadden mensen maar voor haar moord interesse in haar gehad ipv achteraf
Frankly my dear, I don"t give a damn
Dan maar dramatisch Calvijn.
Tja Kikkie, blijkbaar ben je dan een koekwaus.....
quote:calvijn1 schreef op 14 april 2011 @ 18:55:

[...]

Sorry, maar ik vind dat je nu erg dramatisch doet

En Savannah?

Hadden mensen maar voor haar moord interesse in haar gehad ipv achterafWelke mensen? Net alsof de doorsnee burger weet wat er zich allemaal afspeelt in een gezin. dit vind ik echt zo'n loze opmerking.
MV, zag je vraag hoe het gaat. Ik was een paar dagen weg.

Ben even na het middaguur bij de Ridderhof geweest, daar was ik na de herdenking van zondag niet meer geweest.

Wederom het besef dat ik blij mag zijn met 'mijn vertraagde boodschappen'.

De meters bloemen zijn ontelbaar, bij het 'centrale punt' en op de andere plaatsen. En nog steeds best aardig wat politie bij de herdenkingspunten.

Een bloemenzee ook bij de modezaak voor de deur. Meerdere condoleanceregisters. Verder, kaarten, kaarsen, brieven, knuffels, tekeningen.

Laura, m.b.t. die man in de scootmobiel, op het 'centrale punt' lag een foto van hem met een tekst van zijn vrouw. Hartverscheurend.

'Bij' dat ik toch even gegaan ben. Denk dat het morgen rond het middaguur erg beladen zal zijn in de Ridderhof...

Pas een week geleden? Alweer een week geleden? Ik weet het niet...

En ja, wellicht wordt het uitgemolken in de media. Wat ik overigens niet zo verwonderlijk vind. Het wordt mede gevoed door die stomme k*t twitteraars met hun 'grappige' acties.

Ik denk ook dat het niet verwonderlijk is dat als je het van dichtbij of semi-dichtbij (zoals ik) hebt meegemaakt, je je een soort 'laaft' aan het nieuws, om het 'waarom' en daarmee komen ook de discussies los over wapenvergunning, dader, vergelijkbare situaties (en ja, ik was het zelf die daar zondag wat moeite mee had, maar begrijp het nu beter).
Verder eens met jansenenjanssens, maar dat was met mijn post geloof ik al wel duidelijk.
Thee, indrukwekkende post. Het is inderdaad bijna een week geleden. Het lijkt me voor jou nog steeds onwerkelijk. Zoals ik eerder al aangaf, heb ik er geen familie en niets te zoeken in Alphen ad Rijn, maar het laat me verre van koud. Ben blij te lezen dat jullie het winkelcentrum weer een beetje terugkrijgen. Het zal niet meer hetzelfde zijn, maar het is van jullie. Jullie winkelcentrum, waar je je veilig behoort te voelen. Ik hoop dat dat terugkomt.
Dank je kookwekkertje, ik denk dat mijn posting verre van verwoordt hoe indrukwekkend het op mij overkwam. Hetzelfde zal het (zeker binnenkort) niet zijn en wat je verder schrijft, dat hoop ik ook.

Grrr en dan die idioot met z'n 'zelfverdedigingscursus qua Alphen' aan te bieden. Eikel!

Nu even naar een andere 'hof', omdat ik vanmiddag nog niet wist wat ik qua boodschappen moest/wilde doen.

Ik ben misschien/waarschijnlijk een emo-muts, maar het kaarsje voor morgen rond het middaguur staat klaar...
Ja, die advertentie! Hoe kom je er op!? En wees jij maar een emo-muts hoor. Iedereen verwerkt op zijn eigen manier. Kan een ander niets van zeggen. Jouw gevoel is van jou.
Ja ok, het is de site van de Telegraaf, maar de berichten die ik daar net weer lees (al zou maar 1/4 waar zijn): gruwel!!! Ik ga een blokje om.
En oh ja, Maze (als ik me goed herinner), hoe gaat het met je buurvrouw?
En oh, nog een wellicht domme vraag, ben internet-nerd. De uitzending van de herdenking a.s. woensdag o.a. op Nld1, is zoiets ook live op internet te zien. Ben op woensdag vaak niet thuis en daar geen tv. Anders verzet ik m'n afspraken. Nu echt even de deur uit.
waarschijnlijk kun je het ook online zien Thee, ze zenden ook sportwedstrijden (sorry voor de vergelijkingen)
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:thee schreef op 15 april 2011 @ 16:29:

MV, zag je vraag hoe het gaat. Ik was een paar dagen weg.

Ben even na het middaguur bij de Ridderhof geweest, daar was ik na de herdenking van zondag niet meer geweest.

Wederom het besef dat ik blij mag zijn met 'mijn vertraagde boodschappen'.

De meters bloemen zijn ontelbaar, bij het 'centrale punt' en op de andere plaatsen. En nog steeds best aardig wat politie bij de herdenkingspunten.

Een bloemenzee ook bij de modezaak voor de deur. Meerdere condoleanceregisters. Verder, kaarten, kaarsen, brieven, knuffels, tekeningen.

Laura, m.b.t. die man in de scootmobiel, op het 'centrale punt' lag een foto van hem met een tekst van zijn vrouw. Hartverscheurend.

'Bij' dat ik toch even gegaan ben. Denk dat het morgen rond het middaguur erg beladen zal zijn in de Ridderhof...

Pas een week geleden? Alweer een week geleden? Ik weet het niet...

En ja, wellicht wordt het uitgemolken in de media. Wat ik overigens niet zo verwonderlijk vind. Het wordt mede gevoed door die stomme k*t twitteraars met hun 'grappige' acties.

Ik denk ook dat het niet verwonderlijk is dat als je het van dichtbij of semi-dichtbij (zoals ik) hebt meegemaakt, je je een soort 'laaft' aan het nieuws, om het 'waarom' en daarmee komen ook de discussies los over wapenvergunning, dader, vergelijkbare situaties (en ja, ik was het zelf die daar zondag wat moeite mee had, maar begrijp het nu beter).

Ja kan mij voorstellen Thee. Het valt ook niet mee wat er gebeurd is. Dit zal ook niet snel vergeten worden. Maar helemaal niet voor de slachtoffers en de inwoners uit Alphen.

Ik word misselijk van de "grapjassen", ik kan er geen begrip voor hebben, minderjarig of niet.

Sterkte morgen Thee en Stelle en alle andere slachtoffers uiteraard.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:thee schreef op 15 april 2011 @ 19:00:

En oh ja, Maze (als ik me goed herinner), hoe gaat het met je buurvrouw?

Zo dat je dat nog weet! Dat was ergens op pagina 20 ofzo. Ik ben al snel afgehaakt hier mede door de opkomende discussies.

Buurvrouw is erg verdrietig. En buiten het feit dat ze haar baas heeft verloren die als een moeder voor haar was,is het nu ook heel onzeker voor wat betreft haar baan.
Jeetje al weer een week geleden
Frankly my dear, I don"t give a damn
Er werd om 12 uur vanmiddag een minuut stilte gehouden in het winkelcentrum. Pff.. heftig allemaal.

Ik kom er eigenlijk nooit, maar moest een naammok bij speciaal dat postkantoor ophalen. En jeetje wat een bloemen en kaarsjes! Kippevel. Iedereen om me heen had het er ook over, er liep nog genoeg politie ( maar ook om met mensen te praten)

Echt heel gek om daar dan te lopen terwijl er vorige week zoiets afschuwelijks is gebeurd.
naatie, ik was er niet vandaag maar gister en idd nog veel politie en megaveel bloemen/kaarsen/etc.

Heb het vandaag, bewust, vermeden. Voor sommige artikelen/winkels ga ik ook daar naar toe, kan nu wel paar dagen wachten.
quote:rosanna08 schreef op 15 april 2011 @ 19:20:

waarschijnlijk kun je het ook online zien Thee, ze zenden ook sportwedstrijden (sorry voor de vergelijkingen)

Dank je. Ik kan er ook niet bij zijn(rare tijd!) maar zal zeker kijken.

Ben nog niet in de Ridderhof geweest,wilde gisteren maar was precies rond 12 uur,heb het nog even uitgesteld.
Pro's over de communicatie van het crisisteam

http://m.binnenlandsbestuur.nl/nieuws/c ... 3397.lynkx
quote:jansenenjanssens schreef op 17 april 2011 @ 17:32:

Pro's over de communicatie van het crisisteam

http://m.binnenlandsbestuur.nl/nieuws/c ... 3397.lynkx

Dank je voor de link. Ik kende het niet maar onderschrijf de pro's geheel.

Ik heb vanmiddag een hele tijd met een (galerij)buurvrouw staan praten. Zoals ik al eerder aangaf was ik rond 12.20 weer thuis. We zagen tegelijkertijd hoe snel de hulpverlening ging, al hadden we nog geen idee wat zich er precies afgespeeld had.

Rutte heb ik wel gehoord, niet gezien door de (gelukkig) massale aanwezigheid van stads- en regiogenoten.

Wat ik woensdag ga doen weet ik nog niet... Op tv is het waarschijnlijk beter te volgen en aan de andere kant voelt het als een soort laatste eer bewijzen door naar de omgeving stadhuis te gaan.

Begreep dat er schermen komen buiten, weet niet of dat bij stadhuis of het plein bij MMarkt is.

Afgelopen maandag/dinsdag kon ik geen journaal zien. Zag net weer nieuwe beelden in het rtl nieuws bij de weeksamenvatting

luni, misschien ben je vandaag nog naar de R'hof geweest, rustiger. Hooguit horeca en AH vanaf 16u.

En al zijn er ongetwijfeld mensen die zeggen dat het 'logisch is', ik vind het ook te waarderen dat de burgemeester (en deel van de raad) gister bij alle uitvaarten is geweest en dat morgen ook zal zijn.
We waren wandelen op de utrechtse heuvelrug vandaag Thee,beter!

Vriend is wel al geweest en hij vond de sfeer positief,alsof(en dat is ws ook zo) de mensen blij waren er weer te kunnen zijn.

Ik kan onmogelijk vrij nemen aankomende woensdag,heb al veel geschoven en vrij genomen afgelopen en aankomende tijd.Even heen en weer is geen optie dus ik ga idd kijken of het online te zien is.

Zeker,hulde aan de burgemeester en zo,hij kreeg het er toch maar mooi even bij.
luni, ik hoef (helaas) geen vrij te nemen want nog steeds baanloos maar ik denk dat je best veel online kunt volgen.
Oh balen.. maar nu wel weer handig als je heen wilt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven