Schooluniformen

24-02-2010 15:12 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
Schooluniformen, waarom hebben wij deze eigenlijk niet?



Omdat ieder persoon een individu is en zelf bepaald wat ie aantrekt, ookal is het een kind?

Omdat sommige mensen denken dat kleding karakter geeft.

Omdat het een vrijheidsberoving is?

Omdat het slecht is voor de economie?



Ik ben dus best wel voor schooluniformen:



-Ze creeeren gelijkheid

-Geen gezeur met merkkleding

-Kinderen worden niet meer gepest om hun kledingkeuze

-Nooit te laat komen omdat ze niet weten wat ze aan moeten trekken

-Minder snel vooroordelen over iemand

-Minder slijtage gewone kleding



Wat vinden jullie ervan?



Wel of geen schooluniformen?





Ik ben heel benieuwd wat de meningen hierover zijn, niet dat het daadwerkelijk zal gebeuren, maar toch.

Schooluniformen

Totaal aantal stemmen: 167

ja (60%)
nee (37%)
geen mening (2%)
Alle reacties Link kopieren
Volgens Paul Ellis, directeur bij een van die British schools, de Junior School Diamanthorst in Den Haag, werkt het uniform uitstekend. Op de school komen kinderen uit meer dan 80 landen. Wel betwijfelt Paul Ellis of het op Nederlandse scholen moet worden ingediend. ‘Het zit niet in de Nederlandse cultuur’ zegt zij.

Het Landelijk Aktie Komitee scholieren is het niet eens met het indienen van het schooluniform. Er wordt verwezen naar andere landen, maar die hebben een andere cultuur. Laat iedereen vooral lekker zichzelf zijn, dat is het mooie van Nederland’. ‘daar hebben we immers lang genoeg voor gevochten’.



En mocht het worden ingevoerd, hoe zit het dan met de hoofddoek? Mag die er bij worden gedragen? Want dan is er weer ongelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben voor. Al is het alleen maar om van het 'ik weet niet wat ik aan moet' af te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Nee, geen hoofddoek, dat hoort niet bij het uniform.



Maar ja, ik ben ook voorstander van seculiere scholen.
Alle reacties Link kopieren
Wat Poez en Schravel zeggen, valt ook wat voor te zeggen hoor.



Mijn oudste (9) gaat de ene dag met hanekam naar school en de andee dag wil hij weer een colbert met stropdas aan en heeft dus echt maling aan wat de rest erover zegt, hij vindt het leuk.



Dus.



Maar dat zou hij ook buiten school kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:zusenzo schreef op 24 februari 2010 @ 15:39:

Nee, geen hoofddoek, dat hoort niet bij het uniform.



Maar ja, ik ben ook voorstander van seculiere scholen.



Dan moet dat ook veranderd worden, want openbare scholen mogen de hoofddoek niet verbieden.



Ik ben overigens ook een groot voorstander van seculiere scholen.
Alle reacties Link kopieren
En het 'ik weet niet wat ik aan moet-probleem': kleding voor het naar bed gaan uitzoeken.



Meteen aanleren, hebben ze hun hele leven profijt van.
Voor.
Alle reacties Link kopieren
Ook helemaal voor.
Age is mind over matter, if you don\'t mind is doesn\'t matter
Alle reacties Link kopieren
quote:Schravelvot schreef op 24 februari 2010 @ 15:46:

En het 'ik weet niet wat ik aan moet-probleem': kleding voor het naar bed gaan uitzoeken.



Meteen aanleren, hebben ze hun hele leven profijt van.



Eens, ik had een collega die ging samenwonen en toen verwachtte dat zijn vriendin zijn kleding klaar zou leggen. Want dat deed zijn moeder ook altijd



Een stijl zoeken die bij je past maakt ook deel uit van het uitvinden van je identiteit.
Alle reacties Link kopieren
En wat me nog meer opvalt, maar dit is een persoonlijke mening en een eigen conclusie, is dat volwassenen die vroeger altijd een schooluniform hebben gedragen, echt geen idee hebben hoe ze er leuk uit kunnen zien. Ze maken rare combinaties, dragen kleding die niet goed past en zien er in hun vrije tijd het liefst zo slonzig mogelijk uit. In dit geval heb ik het over mijn collega's (ook niet aardig dit...)



Ik denk dat je smaak en stijl van jongs af aan ontwikkelt en dat een uniform hier nou niet bepaald aan bijdraagt.
Af en toe een huppeltje op de plaats is ook ok
Ja want dat uniform draag je natuurlijk 24/7
Alle reacties Link kopieren
Nog even een toevoeging:

Voordat ik op deze school ging werken en nog nooit het hele uniformgebeuren van dichtbij had meegemaakt, was ik vrij neutraal in mijn mening over het uniform.



Maar nu....



En dan heb ik het niet eens over het aantal 'detensions' dat dagelijks wordt gegeven voor het niet correct dragen van het uniform en het niet houden aan de dresscode. Blijkbaar hebben de kinderen toch enorm de behoefte om hun eigen identiteit uit te dragen. In de detensions gaat ontzettend veel tijd zitten van de leerlingen en de leerkrachten die de kinderen op moeten vangen. Tijd die beide groepen veel beter zou kunnen besteden.



Zo hey, ik ben lekker op dreef zeg....
Af en toe een huppeltje op de plaats is ook ok
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 24 februari 2010 @ 15:56:

Ja want dat uniform draag je natuurlijk 24/7



Een hoop kinderen dragen het uniform de hele dag, als ik ze 's avonds in de supermarkt tegenkom, hebben ze het nog aan. Of ander een lekker modieus trainingspak....



Ik kan trouwens alleen voor mijn eigen situatie spreken! Er zullen vast scholen zijn waar het prima werkt.
Af en toe een huppeltje op de plaats is ook ok
Alle reacties Link kopieren
Geen schooluniformen.



Als er niet gepest word om kleding, verzinnen ze wel wat anders.

Slijtage van kleding gebeurt ook met schooluniformen, dus dat zou slechts verplaatsing van het 'probleem' zijn.

Dat het gelijkheid zou creeeren is ook een illusie, want dat is iets dat van binnenuit moet komen (respect voor de medemens) en kun je niet afdwingen met gelijk gestemde kleding.

En ik vind het vrijheidsberoving. Want wat als je de schooluniformen niet mooi vind? Of niet fijn vind zitten qua stof, kleur, etc.?

Dan loop je dus de hele tijd in kleding die je niet mooi vind, dat vind ik nogal gedwongen.

Bovendien is kleding iets waarbij je voor een deel je eigen identiteit vormgeeft. Dit is voor sommige mensen erg belangrijk omdat zij daarmee bepaalde dingen willen uitdragen, bijv. gothics, punkers, skaters, etc. Ik vind dat je mensen die ruimte moet geven.
Je woont in de UK Bloempje?
--
Alle reacties Link kopieren
Nee Star...
anoniem_66547 wijzigde dit bericht op 24-02-2010 16:07
Reden: herkenbaarheid misschien...
% gewijzigd
Af en toe een huppeltje op de plaats is ook ok
Ah, ik las trainingspak en dacht UK
Alle reacties Link kopieren
Dat snap ik, haha!
Af en toe een huppeltje op de plaats is ook ok
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat in Nederland de cultuur er niet naar is. Wij Nederlanders.zijn toch meer van het zelf nadenken, je eigen mening vormen, een eigen identiteit hebben, je niets op laten leggen, regels zijn er om gebroken te worden enz.
Af en toe een huppeltje op de plaats is ook ok
Alle reacties Link kopieren
tegen. Ik ben zelf gepest geweest en kan uit eigen ervaring zeggen dat als je zwak bent, dan pakken ze je, ongeacht wat je aan hebt. als je uniform draagt verzinnen ze wel wat anders om je mee te pesten.

Daarbij is kleding voor mij iets geworden waarmee ik kan uiten wie ik ben en toen ik dat eenmaal door mijn kleding ging uiten, werd ik vreemd genoeg minder gepest. gewoon omdat ik meer mij zelf was.
Bloem, werk jij misschien in een wat slechtere wijk?

Ik werk vlakbij een middelbare school waar de meiden er juist overdreven verzorgd uitzien (zie mijn eerdere post), de make-up, de haren, de schoenen, mooi, mooier, mooist!

En als ik uit mijn werk kom spelen de kinderen op straat in hun gewone kleren, die uniformen gaan uit zodra ze thuis komen.
Alle reacties Link kopieren
Moet er niet aan denken, en gelijkheid creeert het niet. Zeker voor tieners is het belangrijk dat ze zich kunnen uitdrukken, op welke manier dan ook. Veelal kunnen jongeren zich niet uiten maar met kleding wel. Iedereen in het zelfde uniform maakt van iedereen het zelfde aapje...

En dat lijkt mij nou zo SAAI!
Alle reacties Link kopieren
quote:pippa2 schreef op 24 februari 2010 @ 16:03:

In Engeland doen ze de hoofddoekjes gewoon in schoolkleuren, of allemaal verplicht wit, maken ze gewoon onderdeel van het uniform.



Ik zou zeggen: bring it on, ik ben ervoor!



In België hoorde ik ooit van een soort half-oplossing: de kinderen mochten alleen wit of blauw naar school aan.Die half-oplossing vind ik echt niets, dan heb je én geen voordeel van het schooluniform, én je moet verplicht dat soort kleding aan... waarmee onderscheid nog veel duidelijker is.



Buiten dat, kleding is zeker niet alleen de belangrijkste factor voor pesten.
Alle reacties Link kopieren
Ainne, ik werk in het internationale onderwijs, expatkinderen. Daar zou 't 'm in kunnen zitten natuurlijk, is toch weer een apart slag mensen, haha.
Af en toe een huppeltje op de plaats is ook ok

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven