Schooluniformen

24-02-2010 15:12 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
Schooluniformen, waarom hebben wij deze eigenlijk niet?



Omdat ieder persoon een individu is en zelf bepaald wat ie aantrekt, ookal is het een kind?

Omdat sommige mensen denken dat kleding karakter geeft.

Omdat het een vrijheidsberoving is?

Omdat het slecht is voor de economie?



Ik ben dus best wel voor schooluniformen:



-Ze creeeren gelijkheid

-Geen gezeur met merkkleding

-Kinderen worden niet meer gepest om hun kledingkeuze

-Nooit te laat komen omdat ze niet weten wat ze aan moeten trekken

-Minder snel vooroordelen over iemand

-Minder slijtage gewone kleding



Wat vinden jullie ervan?



Wel of geen schooluniformen?





Ik ben heel benieuwd wat de meningen hierover zijn, niet dat het daadwerkelijk zal gebeuren, maar toch.

Schooluniformen

Totaal aantal stemmen: 167

ja (60%)
nee (37%)
geen mening (2%)
Alle reacties Link kopieren
Houd effe op zeg, school uniformen. Ik heb jarenlang gewoond in een land met die dingen. En het creëert dus GEEN gelijkheid, want:



het uniform gaat toch een beetje met zijn tijd mee, maar de arme leerlingen lopen dan dus toch nog in het oude uniform en worden daar om uitgelachen Ja Hoor Echt!



de uniformen zijn meestal duurder dan gewone kleding want tja, je MOET het toch kopen, je kind wordt anders niet door de school geaccepteerd. Er is dan ook een levendige handel in tweehands kleding (Goh, daar zijn je kinderen blij mee!)



De rekening voor het schooluniform loopt in de honderden dollars, en ga je verhuizen en gaat je kind dan naar een andere school moet je alles weer opnieuw kopen.



Mijn dochters liepen te koukleumen in de winter, want er was alleen maar een regenjas bij het uniform en die MOESTEN ze aan ze mochten niet hun lekkere gewatteerde jassen aan die we nog uit Nederland hadden.
Alle reacties Link kopieren
En nog een reden waarom je dus duurder uit bent.....als je kind thuiskomt is het eerste wat ze doen dat stomme uniform uittrekken....je hebt daarrom dus nog steeds ook gewone kleding nodig, eigenlijk besteed je daarom dubbel zoveel.



Schooluniformen .....om te kotsen!
Alle reacties Link kopieren
Je ontneemt een kind niks, in hun vrije tijd leven ze zich echt wel uit met kleding.



Niemand zegt dat een kind iets ontnomen wordt met het niet dragen van een kostuum, er werd aangedragen hoe een kind zich zou voelen die van mode en styling houdt, nou daar is genoeg aanbod in,



Het gaat mij om het feit dat de nadruk ligt om wie je bent en dat je dat niet uit door je pinpas te trekken en een skinny te dragen, dat zegt mij iig helemaal niks.



Ik vinbd dat een beetje vage manier van benaderen van een buitenkant, maar dat is mijn mening, ik dos me ook graag uit, maar een kind in ontwikkeling heeft andere prioriteiten vind ik.



dat dan iets voor je privetijd.



Als ik naar de dokter ga wil ik ook dat ie een goeie dokter is en niet dat ie de laatste mode aanheeft, beetje dat gevoel.



verder zou ik de aussie jeugd en scholing niet vergelijken met die vd states.



Ik zie het verschil van benadering met mijn kinderen en ben erg voor.
Alle reacties Link kopieren
hahah, toetiefroetie, ik ben precies tegenovergesteld met mijn mening, ik vind het juist makkelijk , in de ochten ook niet dat gemekker over wat ze aanmoeten, dat vinden ze zelf ook wel makkelijk.



Mijn ene dochter wordt ook steeds modieuzer buiten schooltijd, heel creatief met kleding, want juist omdat ze de hele week dat uniform aanhebben zijn ze gepassioneerde om er wat van te maken.



Het is wel zo als je van school zou veranderen je weer een nieuw uniform moet ja,maar het uniform waar ze mee beginnen doen ze ook een paar jaar mee, tot aan senior, dus ja dat valt wel mee hoor.,
Alle reacties Link kopieren
quote:sarah2ndlife schreef op 28 februari 2010 @ 01:13:



Het is wel zo als je van school zou veranderen je weer een nieuw uniform moet ja,maar het uniform waar ze mee beginnen doen ze ook een paar jaar mee, tot aan senior, dus ja dat valt wel mee hoor.,Nou eh, een paar jaar? Ik heb het wel over de middelbare school leeftijd waar mijn meiden enorm in de groei waren. Ik had dan wel weer geluk dat ik voor mijn oudste alles nieuw kon kopen en dat de jongste het dan ook nog aan kon.
Alle reacties Link kopieren
quote:sarah2ndlife schreef op 28 februari 2010 @ 01:13:

hahah, toetiefroetie, ik ben precies tegenovergesteld met mijn mening, ik vind het juist makkelijk , in de ochten ook niet dat gemekker over wat ze aanmoeten, dat vinden ze zelf ook wel makkelijk.



,Ja, dat gemekker over wat ze aanmoeten is ook niet geweldig, maar ik vond het vooral zo erg dat het zo ver ging, dat ze ook als ze naar school fietsten al in uniform moesten. Wij hebben trouwens als ouders succesvol geprotesteerd over de bruine regenjassen en er is toen een rood windjack aan toegevoegd voor de veiligheid.
Alle reacties Link kopieren
quote:zusenzo schreef op 24 februari 2010 @ 15:12:



Ik ben een docent hier in Londen en heb zo mijn bedenkingen wat betreft uniformen.



-Ze creeeren gelijkheid --- kinderen worden gepest omdat ze 2ehands kleding dragen, of het goedkopere uniform bij de supermarkt vandaan omdat pap en mam het niet breed hebben (en reken maar dat alle kinderen het verschil weten!)

-Geen gezeur met merkkleding -- wel altijd gezeur als docent omdat ze toch nog de verkeerde schoenen aanhebben, hun stropdas niet juist hebben gestrikt, niet het juiste t-shirt onder hun bloes dragen, hun blazer 'vergeten' zijn, de verkeerde sokken aanhebben etc.

-Kinderen worden niet meer gepest om hun kledingkeuze -- maar wel om de kwaliteit van hun uniform

-Nooit te laat komen omdat ze niet weten wat ze aan moeten trekken -- een half uur zoeken naar de stropdas die ze de dag ervoor ergens in hun kamer hebben gegooid, mam hun bloes niet heeft gewassen, etc. er is altijd wel een excuus te bedenken om te laat op school aan te komen.

-Minder snel vooroordelen over iemand -- trust me, een uniform voorkomt dit echt niet-Minder slijtage gewone kleding -- maar wel een extra kostenpot als ouder (en de uniformen zijn vaak niet van super kwaliteit!)
Alle reacties Link kopieren
dat zijn allemaal argumenten die niet relatief zijn wbt effect van het idee erachter vind ik.



dat mama hun bloes niet heeft gewassen, ik bedoel wat heeft dat nou met het idee van een schooluniform te maken.

Ik heb op een school gewerkt waar kinderen ook de hele week hun cool cat shirt aanhadden en bijna vanzelf wegliep van de vuiligheid,



je hebt hier trouwens maar 2 adressen voor het kopen van schooluniform , je hebt hier geen supermarkt varianten.
Alle reacties Link kopieren
quote:sarah2ndlife schreef op 28 februari 2010 @ 02:54:

dat zijn allemaal argumenten die niet relatief zijn wbt effect van het idee erachter vind ik.



dat mama hun bloes niet heeft gewassen, ik bedoel wat heeft dat nou met het idee van een schooluniform te maken.

Ik heb op een school gewerkt waar kinderen ook de hele week hun cool cat shirt aanhadden en bijna vanzelf wegliep van de vuiligheid,



je hebt hier trouwens maar 2 adressen voor het kopen van schooluniform , je hebt hier geen supermarkt varianten.



Daar heb je helemaal gelijk in, en ik begrijp het idee achter school uniformen. Maar de ervaring die ik heb hier in Londen is dat het niet betekent dat een school uniform een oplossing is voor alle 'problemen' die werden genoemd.

Op zich erg fijn dat ik als docent niet tegen naveltruitjes en muffin tops hoef te staren, maar in mijn ervaring zullen jongeren altijd een manier vinden om zich te onderscheiden van anderen, ondanks een schooluniform.
Alle reacties Link kopieren
quote:chicha schreef op 25 februari 2010 @ 05:24:

Op de school van mijn dochter dragen ze een polo-shirt met het embleem van de school. Ze moet er een normale spijkerbroek- of rok bij dragen.

Zwarte/donkerblauwe schoenen en sokken.

Op de dagen dat ze gym hebben dragen ze een trainingspak met de kleuren van de school.



Ik vind het een fijne combinatie van uniform en eigen inbreng. Je mag zelf bepalen welke broek of rok je draagt. Maar door het shirt blijft het toch een eenheid.

Ideaal.



Woon jij soms op Gran-Canaria?

Bij mijn neefje op school gaat het precies zo.
Hé Bosaap!

Nee, op Tenerife. Kijk maar naar mijn Avatar.
Alle reacties Link kopieren
De Teide Ik weet niet of het goed geschreven is

Mijn zusje kan bij helder weer de vulkaan zien. Ze gaat vaak naar Tenerife.
Gelet op de zesjescultuur in Nederland, het "doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg", de nivellering etc. begrijp ik niet dat hier nog steeds geen schooluniformen zijn ingevoerd.



Vanzelfsprekend gratis voor SP-stemmers en extra duur voor de VVD-stemmers.
Als ik zie waarom kinderen op het middelbaar elkaar pesten, denk ik niet dat een schooluniform veel zal helpen. Het verbergt immers niet:



- afwijkende gezichtskenmerken (neus, lippen, vlekken, puistjes, bril)

- omvang (dik, dun, steekkont, platte borstkas, etc)

- bepaalde uitspraken of 'wereldvreemd' overkomen



Verder heb ik tijdens een uitwisselingsproject kunnen waarnemen wat Londongirl al zegt:



het gezeik over de bloesjes (zijden, katoen of het goedkope polyester), de schoenen (merkschoenen, modieuze schoenen, degelijke voorgeschreven stappers). De controle op sierraden zoals merkkettingen, horloges, etc.



En je zag toch wie het thuis wat breder had, en wie niet (erfenisje van oudere broer/zus of spiksplinternieuw). Zoom van de rok/broek uitgelegd of niet.



De modieuze pubers bezaten allemaal een handige moeder die het jasje een beetje had ingenomen, of een leuke voering in de rok had vastgezet. Veel creativiteit ook m.b.t. kapsels: lang haar moest vastgezet worden, maar dat laat ook een breed scala aan mogelijkheden zien.



Kledingsvoorschriften zijn op iedere school waar ik tot nu toe heb gewerkt aanwezig. Geen ondergoed zichtbaar, geen hotpants/minirokjes die eigenlijk een brede ceintuur zijn (wel toegestaan met legging of tregging). Ook shirts met bepaalde teksten zijn niet toegestaan. Gymoutfits wel in kleuren van de school.
Alle reacties Link kopieren
Ik begin nu toch wel wat voordelen van schooluniformen te zien: het stimuleert de creativiteit en het opzoeken van de grenzen van de regels.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Lemoos, ik herken je hele lijst tegens echt niet, terwijl ik met beide vormen te maken heb (gehad)

Maar misschien heeft het ook veel met de mentaliteit van de aussies te maken, daar werkt het prima voor.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap echt niet dat er mensen zijn die voor een schooluniform zijn. Doet me een beetje aan de PVV denken. Die willen een hoofddoek verbod. En dus dan meteen maar verplichten op in uniform te lopen? Laat mensen dus ook kinderen toch zelf bepalen wat ze aantrekken!
@Sarah2ndLife: ik was in de innercity van Londen. Daar hebben wij in 3 scholen (in 3 weken) meegelopen. De klachten waren afkomstig van observaties en verzuchtingen van de docenten aldaar. Hoe het in Australie gaat, geen idee. Naar wat ik zie in de media is het daar ook niet zo heel streng (uniform), of zijn er minder scholen waar grote verschillen in sociaal-economische afkomst zit??
Alle reacties Link kopieren
ze zijn juist heel streng op het feit hoe het uniform gedragen wordt, ik zie ook geen verschillen in het dragen v uniform, het aanbodt van verschil is er niet.



het enige wat er is ; is nieuw en gedragen.



maar zoals ik kan overzien is dat ook geen issue, ik denk dat het een stuk mentaliteit is, het wordt met trots gedragen hier, als uiting dat je blij bent op die school te zitten en samen er wat van te maken dat het een mooie leerzame tijd is.



die strekking.



Hier zijn ze vooral ook streng op de de schoenen, omdat er ongelukken zijn gebuerd bij proefjes etc, vloeistofongelukken, dus als jij met een open schoolschoen komt wordt je naar huis gestuurd.



verder merk ik aan de reacties dat men helegaar geen idee heeft hoe positief het dragen van een uniform kan zijn.



wordt de pvv erbij gehaald, volledig de plank mis.



het is natuurlijk ook moeilijk oordelen als je het niet van dichtbij meemaakt en ziet wat een effect het heeft, ik zie echt alleen maar positieve dingen en een leuke jeugd , eentje die nog respect heeft voor volwassenen.



Lijkt me een goeie basis.



Verder hebben aussies een no worries mentaliteit en zal ze het hun anus roesten als jij een 2e hands bloesje aanhebt, dat is toaal onbelangrijk.
Dat zijn dan al 3 belangrijke punten die een uniform doen slagen of breken:



- geen verschil in aanbod (t/m het ondergoed is voorgeschreven?)

- 'no worries' mentaliteit (dan zou het zonder uniform ook wel lukken denk ik)

- trots zijn op het uniform



Verder denk ik niet dat het hebben van respect voor volwassenen afhangt van het dragen van een schooluniform.



Gelukkig heb ik heul veul leuke, beleefde, enthousiaste, soms even onuitstaanbare leerlingen. Maar wij hebben een school waar er bijna geen verschil zit in sociaal-economische afkomst, dus qua kleding/bestedingspatroon zijn ze al 'uniform'. Moet er alleen niet aan denken om iedere dag 650 pubers te controleren op hun outfit (vooropgesteld dat wij ze 'aan de uniformen' krijgen). Behoefte aan uniform zal dan ook per school verschillen denk ik.
Alle reacties Link kopieren
De leerkracht zelf hoeft ook niet tijdens lestijd een controlerende functie te hebben, de kinderen starten de dag in een Rollklas, (geloof eerste kwartier) daar wordt gekeken wie er is en wie niet en of er dwingende kwesties zijn etc, als de kinderen de les ingaan , gaan ze blanco zonder enig issue de dag beginnen,
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook wel voor het schooluniform. Dan ben je meteen van het gezeur qua merken etc. Ik vind dan echter wel dat meisjes mogen kiezen of ze voor een broek of rok gaan. Of beide natuurlijk want ik neem aan dat je wel meer schooluniformen draagt per week. Vooral in de zomer. Met een school uniform kun je opzich ook nog je eigen ding kwijt door bijvoorbeeld accessoires die je erbij draagt.



Het nadeel van een hele dag een school uniform dragen kan echter wel zijn dat sommige het misschien leuk gaan vinden om wat meer extreem gekleed te gaan als ze weer eigen kleding aan mogen trekken in de vrije tijd.
@Sarah2ndLife:



Dat systeem moeten ze hier invoeren! Geweldig! Een Rollklass.
Alle reacties Link kopieren
...
Alle reacties Link kopieren
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven