Schooluniformen

24-02-2010 15:12 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
Schooluniformen, waarom hebben wij deze eigenlijk niet?



Omdat ieder persoon een individu is en zelf bepaald wat ie aantrekt, ookal is het een kind?

Omdat sommige mensen denken dat kleding karakter geeft.

Omdat het een vrijheidsberoving is?

Omdat het slecht is voor de economie?



Ik ben dus best wel voor schooluniformen:



-Ze creeeren gelijkheid

-Geen gezeur met merkkleding

-Kinderen worden niet meer gepest om hun kledingkeuze

-Nooit te laat komen omdat ze niet weten wat ze aan moeten trekken

-Minder snel vooroordelen over iemand

-Minder slijtage gewone kleding



Wat vinden jullie ervan?



Wel of geen schooluniformen?





Ik ben heel benieuwd wat de meningen hierover zijn, niet dat het daadwerkelijk zal gebeuren, maar toch.

Schooluniformen

Totaal aantal stemmen: 167

ja (60%)
nee (37%)
geen mening (2%)
Ik ben voor. Frappant, die uitslag van de pol! Had ik niet verwacht.
Alle reacties Link kopieren
en @varuca: ik heb de zelfde ervaring...Als je gepest wordt ligt dat veelal niet aan kleding maar omdat je alsware "uitgekozen' bent om te pesten. En jezelf dan als jezelf kunnen presenteren geeft zelfvertrouwen en daardoor nemen pesterijen snel af!
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in Engeland en onze kinderen gaan naar een school waar ze ook uniformen dragen (je hebt hier ook steeds meer scholen zonder uniform). Ik zie er eigenlijk weinig voordelen van in. Ze hebben echt niet minder kleding nodig want na school kleden ze zich gelijk om. Het levert mij wel veel strijkwerk op want die bloesjes moeten wel gestreken worden. Het kost ook redelijk wat geld: per kind een stapel bloesjes/overhemden (heb er 5 per kind) + sokken/kniekousen, verder voor mijn zoon twee lange broeken, twee korte broeken, trui, blazer, stropdras en nog aparte gymkleren. Voor mijn dochter twee jurken, trui, blazer. Het is best duur elk jaar, zeker als je niet van de meeste goedkope synthetische rotzooi wil kopen. Het enige fijne is dat we nooit een discussie hoeven te voeren 's ochtends over wat ze aan doen.



Verder weet ik niet of het schoolspirit bevorderd of ongelijkheid tegengaat. Mijn kinderen zijn nog jong dus dat hele merkkleding gedoe speelt sowieso nog niet.



Oh en hoofddoekjes en tulbands en keppeltjes mogen bij bijna alle scholen hier gewoon gedragen worden; eventueel in schoolkleuren. Men is hier wat dat betreft heel liberaal.



Ik ben eigenlijk niet voor of tegen. Ik heb er geen problemen mee maar zou het ook niet erg vinden als het zou worden afgeschaft. De kinderen boeit het ook niet zo, ze zijn er aan gewend en ze vinden het prima zo.
Alle reacties Link kopieren
precies. En als je schooluniformen draagt dan kun je nooit laten zien wie je werkelijk bent en dan is het ook moeilijker omk zelfverzekerder te worden. En dan blijven ze je pesten, want je bent zwak.
Alle reacties Link kopieren
quote:varuca schreef op 24 februari 2010 @ 16:17:

precies. En als je schooluniformen draagt dan kun je nooit laten zien wie je werkelijk bent en dan is het ook moeilijker omk zelfverzekerder te worden. En dan blijven ze je pesten, want je bent zwak.Absoluut! Wat zijn wij het sprekend met elkaar eens...
Alle reacties Link kopieren
Je jaagt mensen op kosten door ze te verplichten bij die en die winkel dat en dat te kopen. ( een kind in de groei zal geregeld zijn uniform moeten vervangen )

Een tweedehands verwassen uniform draagt net zo goed uit dat de een het minder breed heeft dan de ander.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:LotjeLove1 schreef op 24 februari 2010 @ 16:19:

[...]





Absoluut! Wat zijn wij het sprekend met elkaar eens...het argument dat het helpt tegen pesten is echt verzonnen door mensen die zelf nooit gepest zijn. Alleen dan ervaar je echt hoe het werkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 24 februari 2010 @ 16:21:

Je jaagt mensen op kosten door ze te verplichten bij die en die winkel dat en dat te kopen. ( een kind in de groei zal geregeld zijn uniform moeten vervangen )

Een tweedehands verwassen uniform draagt net zo goed uit dat de een het minder breed heeft dan de ander.Moet om één of andere reden gelijk denken aan Ron Wemel!(maar die is dan weer cool, dus wordt niet gepest)
Alle reacties Link kopieren
het argument dat het helpt tegen pesten is echt verzonnen door mensen die zelf nooit gepest zijn. Alleen dan ervaar je echt hoe het werkt.[/quote]





Er zal best gepest worden om kleding maar de andere pesterijen (over haar/neus/ogen/dingen die je niet kan veranderen/ouders) vind ik zelf kwetsender. En met jezelf op jonge leeftijd kunnen kleden naar eigen smaak geeft identiteit(ook al is het alleen gevoelsmatig) en daarmee zelfvertrouwen die je hard nodig hebt om tegen die pesterijen te kunnen.
Ik zou niet weten waarom je gelijkheid moet nastreven, ongelijkheid is veel leuker.
Alle reacties Link kopieren
quote:LotjeLove1 schreef op 24 februari 2010 @ 16:29:

het argument dat het helpt tegen pesten is echt verzonnen door mensen die zelf nooit gepest zijn. Alleen dan ervaar je echt hoe het werkt.[/quote]





Er zal best gepest worden om kleding maar de andere pesterijen (over haar/neus/ogen/dingen die je niet kan veranderen/ouders) vind ik zelf kwetsender. En met jezelf op jonge leeftijd kunnen kleden naar eigen smaak geeft identiteit(ook al is het alleen gevoelsmatig) en daarmee zelfvertrouwen die je hard nodig hebt om tegen die pesterijen te kunnen.maar kleding is dan meestal het excuus of het middel om te pesten en niet de reden. de reden is meestal gewoon dat iemand minder sterk in zijn schoenen staat als anderen.
Alle reacties Link kopieren
He bah, nee hoor, uniformen. Ik ben tegen. Klinkt me veel te militaristisch in de oren. Laat ze gewoon lekker in de kleren die zelf (of de ouders) willen. Ik vind het juist top dat we dat hier in Ned niet hebben. Hopelijk houden we dat nog heel lang.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Alle reacties Link kopieren
@varuca, klopt, absoluut. En zwak in mijn schoenen staan werd bij mij verholpen door te dragen wat uitdrukte hoe ik voelde en daardoor, (maar misschien is dat alleen bij mij zo) stond ik weer veel steviger op deze kluit. Kan me ook niet voorstellen dat niemand dat heeft, met je eigen gekozen mooie trui voel je je toch veel beter?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het best apart, de uitslag van de pol. Omdat de voordelen die worden toegeschreven aan het dragen van een uniform behoorlijk worden tegen gesproken door de ervaringsdeskundigen. Wat blijft er dan over om toch vóór schooluniformen te gaan?



Of stemt men zonder de discussie te lezen?
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
quote:Poezewoes schreef op 24 februari 2010 @ 16:36:

Ik vind het best apart, de uitslag van de pol. Omdat de voordelen die worden toegeschreven aan het dragen van een uniform behoorlijk worden tegen gesproken door de ervaringsdeskundigen. Wat blijft er dan over om toch vóór schooluniformen te gaan?Gemak voor de ouders denk ik.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Alle reacties Link kopieren
mijn kinderen hebben in het buitenland ook uniformen gedragen. Ideaal voor zowel ons als ouder als voor de kinderen die het vooruitzicht dit te moeten dragen niet leuk vonden maar het uiteindelijk prima vonden.

Niet na hoeven denken over wat aan te trekken etc.

Uniformen zijn trouwens niet altijd goedkoop hoor dus misschien zijn sommige mensen zelfs wel duurder uit dan met gewone kleding.

In hun vrije tijd nog gewone kleding aan dus toch eigen karakter.

Idd geen pesten vanwege de kleding ( werd sowieso niet getollereerd op school daar...erg streng)



Is ons prima bevallen hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:Chica34 schreef op 24 februari 2010 @ 16:37:

[...]





Gemak voor de ouders denk ik.Zelfs dat zie ik niet, als je kind zich toch verkleed na schooltijd. Dubbel wasgoed. Plus het strijkwerk wat al werd genoemd.....
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Hoe langer ik erover na denk, des te raarder vind ik dat 'dan wordt er niet meer gepest' argument.



Stel dat het waar is - wat ik zelf betwijfel - is het dan een goede reden? Als je kind gepest wordt omdat hij/zij rood haar heeft, zeg je toch ook niet: "Nou, morgen maar even naar de kapper om het zwart te verven." Haal het pesten weg, niet de redenen om te pesten.
Liever elitair dan een pauper!
Alle reacties Link kopieren
quote:Poezewoes schreef op 24 februari 2010 @ 16:40:

[...]





Zelfs dat zie ik niet, als je kind zich toch verkleed na schooltijd. Dubbel wasgoed. Plus het strijkwerk wat al werd genoemd.....Denk dat het hem eerder zit in de discussies 's morgens en tijdens het kleding kopen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Poezewoes schreef op 24 februari 2010 @ 16:40:

[...]





Zelfs dat zie ik niet, als je kind zich toch verkleed na schooltijd. Dubbel wasgoed. Plus het strijkwerk wat al werd genoemd.....Ben het met je eens maar ik denk meer aan het gemak dat ze niet hoeven nadenken wat de kinderen aan moeten. Wellicht (ik kan het me niet voorstellen) weegt dat op tegen de extra wasbeurten?
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Alle reacties Link kopieren
-Ze creeeren gelijkheid



Misschien binnen 1 school, hoewel ik dat ook betwijfel, maar je kunt dan aan een op straat lopend/fietsend/enz kind zien op welke school het zit. Die zit op waardeloze school X en die zit op goede school Y....



-Geen gezeur met merkkleding



Dat gebeurt dan wel buiten school om. En is het uniform 100% bepalend of mag je zelf nog je eigen schoenen erbij uitkiezen? Kunnen kinderen om merkschoenen gaan zeuren.



-Kinderen worden niet meer gepest om hun kledingkeuze



Dan verzinnen kinderen wel wat anders om mee te pesten. Of die schoenen die je vrij kunt kiezen.



-Nooit te laat komen omdat ze niet weten wat ze aan moeten trekken



Kun je altijd nog te laat komen omdat ze niet weten hoe hun haar moet, of omdat ze treuzelen met het ontbijt of omdat ...



-Minder snel vooroordelen over iemand



Misschien, maar vooroordelen hangen niet alleen af van kleding. En je kunt nu juist vooroordelen krijgen doordat je kunt zien op welke school een kind zit.(ervan uit gaande dat elke school zijn eigen uniform heeft)



-Minder slijtage gewone kleding



Ok, gaat de gewone kleding wat langer meer, maar dan moet je dus wel een uniform kopen. En kun je dan kiezen tussen een dure en een goedkope variant?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
quote:tonkje schreef op 24 februari 2010 @ 16:53:

. En kun je dan kiezen tussen een dure en een goedkope variant?Dat ligt aan de school. Een gewone grijze rok/broek en een wit bloesje, of de kniekouzen kun je overal kopen, maar veel scholen hebben bijvoorbeeld een bepaald soort ruiten rok, of een schoolwapen op de blazer/trui en die haal je niet bij M&S natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben voor; ik vind niet dat je je identiteit aan je kleding zou moeten ontlenen.

Juist door dat iedereen er het zelfde uit ziet zullen kinderen op minder oppervlakige manieren een eigen draai aan hun identiteit moeten geven.

Pesten zal er niet minder van worden en de gelijkheid tussen arm en rijk zal ook niet bevoorderd worden; maar het oppervlakkige zal wel minder worden. (hoop ik)
Alle reacties Link kopieren
quote:zakdoekjeopviva schreef op 24 februari 2010 @ 17:02:

Ik ben voor; ik vind niet dat je je identiteit aan je kleding zou moeten ontlenen.

Juist door dat iedereen er het zelfde uit ziet zullen kinderen op minder oppervlakige manieren een eigen draai aan hun identiteit moeten geven.

Pesten zal er niet minder van worden en de gelijkheid tussen arm en rijk zal ook niet bevoorderd worden; maar het oppervlakkige zal wel minder worden. (hoop ik)Je moet je identiteit zeker ook niet ontlenen aan je kleding. je kunt wél je identiteit laten zien in/ met je kleding. En dat haal je deels weg met een uniform.
Alle reacties Link kopieren
Tegen.

Ik vind kleding belangrijk om je te uiten. Je kan laten zien wie je bent.

Pesten doen kinderen toch wel.

Rijkdom kan ook aangegeven worden door bijvoorbeeld de tas die de leerling meeneemt, of het mobieltje of etc.



En als docent vind ik het leuk om te zien hoe leerlingen zichzelf beginnen te ontdekken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven