Screbrenica 25 jaar na dato

05-07-2020 20:38 221 berichten
Alle reacties Link kopieren
Morgen (6 juli) is het precies 25 jaar geleden dat Luitenant-kolonel Thom Karremans voor het eerst luchtsteun aanvroeg omdat de enclave Srebrenica onder de voet gelopen dreigt te worden.

11 juli 1995 viel de enclave en begon de moord op de Bosnische mannen in zoals de Serviërs dat noemden "militaire leeftijd" in de praktijk zelfs jongens van 14-15 (afhankelijk wie de beslissing nam)
https://en.wikipedia.org/wiki/Srebrenica_massacre

Inmiddels zijn er diverse processen tegen de staat gevoerd en is er een commissie ingesteld om een schadevergoeding vast te stellen.
https://nos.nl/artikel/2323033-commissi ... delen.html

Vanaf morgen is er een podcast op de NPO te beluisteren speciaal voor jongeren
https://www.nporadio1.nl/podcasts/de-val-van-srebrenica


Afbeelding
Srebrenica is inmiddels opgenomen in het De Canon van Nederland

Reden genoeg om eens te vragen hoe jullie er over denken.

Het is wel belangrijk om de militaire verhoudingen te weten van juli 1995

Serviers o.l.v. van de zeer ervaren generaal Ratko Mladić
Aantal militairen : 6000
Voertuigen : Een paar honderd waaronder tanks
Luchtsteun : nee

Nederders o.l.v. van de onervaren Luitenant-kolonel Thom Karremans
Aantal militairen 400
Aantal voertuigen: Tientallen (geen tanks)
Luchtsteun: Ja was toegezegd maar kwam in de praktijk niet.

Mijn vraag: Had Nederland meer moeten en kunnen doen en is Nederland verantwoordelijk voor de moord op bijna 8000 moslim mannen.


TO trapt af:

Ik vind Nederland mede verantwoordelijk voor de moord op de moslim- mannen.
Nee ze konden het niet stoppen met militaire middelen maar ze hadden alarm kunnen slaan, de pers inlichten, de compound open kunnen stellen, het Rode Kruis inschakelen en vooral de Serviërs kunnen laten weten dat alles vastgelegd zou worden.

Ook de Serviërs wisten dat Amerika op zoek was naar een goede reden in actie te komen dus waren beducht voor teveel negatieve publiciteit, Dutchbat had hier gebruik van kunnen maken.

Nederland is

Totaal aantal stemmen: 81

100% verantwoordeliik voor de moord op de Bosnische moslims (2%)
Mede verantwoordeliik voor de moord op de Bosnische moslims (28%)
Alleen Ratko Mladić en zijn mannen zijn verantwoordelijk voor de moord op de Bosnische moslims (67%)
Anders en ik geef mijn mening in de draad (2%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Lange-met-een-korte schreef:
10-07-2020 23:45
Op een of andere manier vind ik het verhaal van deze meneer zo oninteressant. Zo uitgemolken. Zo commercieel. Net alsof hij de enige is die wat te lijden had tijdens de oorlog. Aandachtsgeile clown is het geworden met zijn stichtingen en huilbuien.




Klopt

Is ook heel erg ongenuanceerd, iedere Dutchbat soldaat is PERSOONLIJK verantwoordelijk en: ze hadden kunnen weten etc.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Ik kwam deze foto tegen, zelfs Mladic heeft nog fans.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Srebrenica-veteraan: 'Ze staken huizen in brand en toen stonden ze aan onze poort'


https://nos.nl/video/2340283-srebrenica ... poort.html
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
11-07-2020 07:18
Afbeelding

Ik kwam deze foto tegen, zelfs Mladic heeft nog fans.
Mladic heeft in de Servische republiek en Servië zelf nog best veel aanzien. Het is iemand die de Servische belangen heeft verdedigd en dat voortreffelijk heeft gedaan in militair opzicht. Ook het feit dat Mladic is verkocht door Servië aan de EU om toetreding tot de EU te vergemakkelijken heeft ervoor gezorgd er een grotere groep Mladic bewonderaars is.

De oorlog leeft in Servië niet meer zo heel erg.
Let’s Go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
10-07-2020 21:04
Het hoeft geen besluit te zijn geweest maar misschien kwam het gewoon goed uit.
Werd er niet actief gestuurd op maar passief gebleven in de hoop op.
En ik denk niet dat ze de genocide zagen aankomen, er is vermoedelijk gedacht dat Mladic de Moslims de enclave uit zou schoppen maar dat liep anders.
Nee, dat zal zeker zo zijn, want dat valt helemaal niet te verkopen. Maar het is dus wel een keuze om de Dutchbatters in zo'n situatie te laten 'handhaven'. En dat ze in slechte omstandigheden zaten, dat was ook zeker bekend... Ik probeer me zelf te herinneren hoe de berichtgeving in de media toentertijd was. Nou was ik daar totaal niet mee bezig, dus het kan ook zijn dat ik het gewoon heb gemist. Of was er echt weinig aandacht voor, toentertijd? Maar het gekke is dat daar wel heel veel is geoefend met luchtsteun. Dus best bizar dat er op het moment dat het echt nodig was, geen toestemming is gegeven.
Alle reacties Link kopieren
Lange-met-een-korte schreef:
10-07-2020 23:45
Op een of andere manier vind ik het verhaal van deze meneer zo oninteressant. Zo uitgemolken. Zo commercieel. Net alsof hij de enige is die wat te lijden had tijdens de oorlog. Aandachtsgeile clown is het geworden met zijn stichtingen en huilbuien.
Ik hoop het van harte dat jij en je familie dit nooit meemaken.
Wat een schaamteloos bericht.
Alle reacties Link kopieren
Dancme schreef:
11-07-2020 14:26
Ik hoop het van harte dat jij en je familie dit nooit meemaken.
Wat een schaamteloos bericht.
Er zijn duizenden mensen in Bosnië en Servië die iets soortgelijks hebben meegemaakt tijdens de oorlog.
Let’s Go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Lange-met-een-korte schreef:
11-07-2020 14:39
Er zijn duizenden mensen in Bosnië en Servië die iets soortgelijks hebben meegemaakt tijdens de oorlog.
Nogmaals....schaam je.
Alle reacties Link kopieren
Dancme schreef:
11-07-2020 16:34
Nogmaals....schaam je.
Daar zie ik absoluut geen reden toe.
Let’s Go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Lange-met-een-korte schreef:
11-07-2020 16:37
Daar zie ik absoluut geen reden toe.
Tuurlijk niet. Zulke mensen zien dat nooit.
Alle reacties Link kopieren
Dancme schreef:
11-07-2020 16:46
Tuurlijk niet. Zulke mensen zien dat nooit.
En wie bedoel je met zulke mensen? Wat wil je nu eigenlijk zeggen? Dat ik me moet schamen omdat ik een verhaal al 1000 keer gehoord heb en daardoor niet interessant meer vind?
Let’s Go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Lange-met-een-korte schreef:
11-07-2020 17:08
En wie bedoel je met zulke mensen? Wat wil je nu eigenlijk zeggen? Dat ik me moet schamen omdat ik een verhaal al 1000 keer gehoord heb en daardoor niet interessant meer vind?
Jij als zulke mensen.
En verder betreffend je text, schaam je.
Alle reacties Link kopieren
vivinnetje schreef:
11-07-2020 13:23
Nee, dat zal zeker zo zijn, want dat valt helemaal niet te verkopen. Maar het is dus wel een keuze om de Dutchbatters in zo'n situatie te laten 'handhaven'. En dat ze in slechte omstandigheden zaten, dat was ook zeker bekend... Ik probeer me zelf te herinneren hoe de berichtgeving in de media toentertijd was. Nou was ik daar totaal niet mee bezig, dus het kan ook zijn dat ik het gewoon heb gemist. Of was er echt weinig aandacht voor, toentertijd? Maar het gekke is dat daar wel heel veel is geoefend met luchtsteun. Dus best bizar dat er op het moment dat het echt nodig was, geen toestemming is gegeven.

Dat herken ik, ik heb het toen ook gemist, zeker met andere dingen bezig geweest.
Het was volop in de media absoluut.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Dancme schreef:
11-07-2020 19:00
Jij als zulke mensen.
En verder betreffend je text, schaam je.
Goede onderbouwing, simpele doch effectieve woordkeuze.

Ik ben blij dat ik jou een vraag heb gesteld.
Let’s Go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Lange-met-een-korte schreef:
11-07-2020 19:14
Goede onderbouwing, simpele doch effectieve woordkeuze.

Ik ben blij dat ik jou een vraag heb gesteld.
En ik ben blij om te zien dat zulke mensen als jij bestaan. Verschrikkelijk.
Hiermee heb ik alles gezegd.
Nogmaals, hoop voor je arme familie dat dit nooit gebeurt.
Alle reacties Link kopieren
Dancme schreef:
11-07-2020 20:00

Hiermee heb ik alles gezegd.
Gelukkig maar. Dan kunnen we weer verder.
Let’s Go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Lange-met-een-korte schreef:
11-07-2020 22:32
Gelukkig maar. Dan kunnen we weer verder.





Ja terug naar het topic, had het er vandaag met iemand over dat het zo merkwaardig is dat Naser Orić met 2 jaar is "weggekomen"
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
11-07-2020 22:45
Ja terug naar het topic, had het er vandaag met iemand over dat het zo merkwaardig is dat Naser Orić met 2 jaar is "weggekomen"
Puur juridisch gezien is het natuurlijk niet te verdedigen. Voor iemand die zo een groot aandeel had in martelen, verkrachting en moord. Hij liep er zelfs nog mee te koop ook over wat hij heeft aangericht. En toch is zijn straf erg mild.


Wat natuurlijk ook aantoont dat het tribunaal erg politiek gekleurd was. Er moet een reden zijn waarom Orić er zo goed vanaf is gekomen. En niet alleen Orić maar meerdere Bosniërs en Kroaten hebben het er allemaal met lagere straffen vanaf gebracht.

De internationale gemeenschap klaagt je aan en de internationale gemeenschap veroordeelt je. Als de internationale gemeenschap dan ook nog tegen je is ben je compleet hulpeloos.
Let’s Go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Lange-met-een-korte schreef:
11-07-2020 23:39
Puur juridisch gezien is het natuurlijk niet te verdedigen. Voor iemand die zo een groot aandeel had in martelen, verkrachting en moord. Hij liep er zelfs nog mee te koop ook over wat hij heeft aangericht. En toch is zijn straf erg mild.


Wat natuurlijk ook aantoont dat het tribunaal erg politiek gekleurd was. Er moet een reden zijn waarom Orić er zo goed vanaf is gekomen. En niet alleen Orić maar meerdere Bosniërs en Kroaten hebben het er allemaal met lagere straffen vanaf gebracht.

De internationale gemeenschap klaagt je aan en de internationale gemeenschap veroordeelt je. Als de internationale gemeenschap dan ook nog tegen je is ben je compleet hulpeloos.






Het probleem was dat er weinig alternatieven waren.
Uiteraard had de internationale gemeenschap kunnen vragen of de landen / deelrepublieken hun eigen oorlogsmisdadigers te veroordelen wat vermoedelijk had geleid tot een aaneenschakeling van vrijspraken.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
13-07-2020 13:14
Het probleem was dat er weinig alternatieven waren.
Uiteraard had de internationale gemeenschap kunnen vragen of de landen / deelrepublieken hun eigen oorlogsmisdadigers te veroordelen wat vermoedelijk had geleid tot een aaneenschakeling van vrijspraken.
De eigen oorlogsmisdadigers straffen werkt inderdaad niet. Bosnië spreekt ze vrij, Kroatië vernoemt straten en pleinen naar hun oorlogsmisdadigers. Servië levert ze uit en de rest is opgepakt.

Er waren genoeg andere rechters te vinden uit landen die niet aan deze oorlog hebben meegedaan. Ook als je de straffen vergelijkt zie je dat er een bepaalde partijdigheid in al die uitspraken zit. Het is uiteindelijk meer een tribunaal geworden waarin de politiek alles bepaalde.
Let’s Go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Lange-met-een-korte schreef:
14-07-2020 00:09
De eigen oorlogsmisdadigers straffen werkt inderdaad niet. Bosnië spreekt ze vrij, Kroatië vernoemt straten en pleinen naar hun oorlogsmisdadigers. Servië levert ze uit en de rest is opgepakt.

Er waren genoeg andere rechters te vinden uit landen die niet aan deze oorlog hebben meegedaan. Ook als je de straffen vergelijkt zie je dat er een bepaalde partijdigheid in al die uitspraken zit. Het is uiteindelijk meer een tribunaal geworden waarin de politiek alles bepaalde.




Het strafhof werkt natuurlijk prima, de rechters komen uit alle landen en het is openbaar.
Een alternatief zou zijn de verdachten te laten veroordelen in landen die niet betrokken waren maar ook dan krijg je natuurlijk politieke belangenverstrengeling als er handelsbelangen zijn.
Of je moet een land als Taiwan nemen en hopen dat ze geen belangen hebben op de Balkan

Maar dat is eigenlijk al ondervangen doordat het strafhof met rechters werkt uit diverse landen.
Volgens mij zat er in het proces tegen Mladic een rechter uit Kenia
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven