Screbrenica 25 jaar na dato

05-07-2020 20:38 221 berichten
Alle reacties Link kopieren
Morgen (6 juli) is het precies 25 jaar geleden dat Luitenant-kolonel Thom Karremans voor het eerst luchtsteun aanvroeg omdat de enclave Srebrenica onder de voet gelopen dreigt te worden.

11 juli 1995 viel de enclave en begon de moord op de Bosnische mannen in zoals de Serviërs dat noemden "militaire leeftijd" in de praktijk zelfs jongens van 14-15 (afhankelijk wie de beslissing nam)
https://en.wikipedia.org/wiki/Srebrenica_massacre

Inmiddels zijn er diverse processen tegen de staat gevoerd en is er een commissie ingesteld om een schadevergoeding vast te stellen.
https://nos.nl/artikel/2323033-commissi ... delen.html

Vanaf morgen is er een podcast op de NPO te beluisteren speciaal voor jongeren
https://www.nporadio1.nl/podcasts/de-val-van-srebrenica


Afbeelding
Srebrenica is inmiddels opgenomen in het De Canon van Nederland

Reden genoeg om eens te vragen hoe jullie er over denken.

Het is wel belangrijk om de militaire verhoudingen te weten van juli 1995

Serviers o.l.v. van de zeer ervaren generaal Ratko Mladić
Aantal militairen : 6000
Voertuigen : Een paar honderd waaronder tanks
Luchtsteun : nee

Nederders o.l.v. van de onervaren Luitenant-kolonel Thom Karremans
Aantal militairen 400
Aantal voertuigen: Tientallen (geen tanks)
Luchtsteun: Ja was toegezegd maar kwam in de praktijk niet.

Mijn vraag: Had Nederland meer moeten en kunnen doen en is Nederland verantwoordelijk voor de moord op bijna 8000 moslim mannen.


TO trapt af:

Ik vind Nederland mede verantwoordelijk voor de moord op de moslim- mannen.
Nee ze konden het niet stoppen met militaire middelen maar ze hadden alarm kunnen slaan, de pers inlichten, de compound open kunnen stellen, het Rode Kruis inschakelen en vooral de Serviërs kunnen laten weten dat alles vastgelegd zou worden.

Ook de Serviërs wisten dat Amerika op zoek was naar een goede reden in actie te komen dus waren beducht voor teveel negatieve publiciteit, Dutchbat had hier gebruik van kunnen maken.

Nederland is

Totaal aantal stemmen: 81

100% verantwoordeliik voor de moord op de Bosnische moslims (2%)
Mede verantwoordeliik voor de moord op de Bosnische moslims (28%)
Alleen Ratko Mladić en zijn mannen zijn verantwoordelijk voor de moord op de Bosnische moslims (67%)
Anders en ik geef mijn mening in de draad (2%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
07-07-2020 21:22
Absoluut.
Mladic zag ik net een touringcar vol doodsbange Bosniërs toeroepen dat "niets ergens hun zou overkomen." En die mensen zijn allemaal dood. De mannen die de bergen in gevlucht waren, werden toegeroepen door hun achtergebleven vrienden en familie dat ze terug konden komen, omdat het veilig was. Die mensen deden dat onder dwang van Bosnische Serviërs.
Het is heel lastig om na deze documentaire niet alle schuld bij de Bosnische Serviërs te leggen.
De schuldvraag is toch ook nooit een issue geweest? Alle veroordeelden zijn ook Servisch.

De vraag die overblijft is hoeveel slachtoffers er echt zijn gevallen. Diverse hooggeplaatste politici en officieren van de VN trekken het getal van 8000 in twijfel.
Let’s Go Brandon!
Lange-met-een-korte schreef:
07-07-2020 21:38
De schuldvraag is toch ook nooit een issue geweest? Alle veroordeelden zijn ook Servisch.

De vraag die overblijft is hoeveel slachtoffers er echt zijn gevallen. Diverse hooggeplaatste politici en officieren van de VN trekken het getal van 8000 in twijfel.
Ja, hier wel. Ik ken zelf wat Serviërs en die leggen het toch anders uit. Iemand vertelde me eens dat het gewoon plagerijtjes waren geweest, over en weer.

Pas toen ik "veilig" weer terug in Kroatië was, las ik dat politicologen en historici het aannemelijk achten dat er binnen onafzienbare tijd weer oorlog in de regio uitbreekt. Geen idee of dat zo is.
Nederland had daar uberhaupt niet naartoe moeten gaan om zich met andermans burgeroorlog te bemoeien.
Alle reacties Link kopieren
Lange-met-een-korte schreef:
07-07-2020 21:38
De schuldvraag is toch ook nooit een issue geweest? Alle veroordeelden zijn ook Servisch.

De vraag die overblijft is hoeveel slachtoffers er echt zijn gevallen. Diverse hooggeplaatste politici en officieren van de VN trekken het getal van 8000 in twijfel.





Dan krijg je een getalsmatige discussie waren het er 6000 of 8500 of 4000?
Er zaten zo'n 40.000 mensen in de enclave, een deel vertrok per bus, een deel is geëxecuteerd en een deel (zo'n 19.000) vertrok te voet door de bossen, hier zaten veel gewapende strijders bij.

De colonne in de bossen leed zware verliezen maar de doden vallen niet onder de genocide toch zou het me niet verbazen als dit wel gebeurd.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
redbulletje schreef:
07-07-2020 21:59
Nederland had daar uberhaupt niet naartoe moeten gaan om zich met andermans burgeroorlog te bemoeien.
Ik zit sinds gister de docu te kijken (Normaal kijk ik dit soort dingen niet want te heftig maar ik wil gewoon weten wat er gebeurd is. Ik was te jong om te beseffen wat er aan de hand was en mijn bff komt uit Bosnië) en ik ben het hier mee eens.
Nobel idee hoor maar Mladic en concorten waren gewoon veel te sterk is me wel duidelijk...
Al moet ik wel zeggen dat de rest van de wereld ook wel wat meer had mogen doen...

Ik snap overigens niet hoe je zo met mensen om kunt gaan maar goed... :'( :'( :'(
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
07-07-2020 21:53
Ja, hier wel. Ik ken zelf wat Serviërs en die leggen het toch anders uit. Iemand vertelde me eens dat het gewoon plagerijtjes waren geweest, over en weer.

Pas toen ik "veilig" weer terug in Kroatië was, las ik dat politicologen en historici het aannemelijk achten dat er binnen onafzienbare tijd weer oorlog in de regio uitbreekt. Geen idee of dat zo is.
Wat valt er anders uit te leggen dan? Ik denk dat alleen het aantal doden nog betwistbaar is.

In Montenegro staan de verhoudingen op scherp doordat de Albanezen een steeds grotere macht krijgen en een anti Servische politiek aan het voeren zijn. Macedonië heeft ook al jaren die problemen maar dan op de relatie Macedoniërs en de Albanese minderheid. Kosovo staat ook op springen door de onderlinge politieke verhoudingen.

Bosnië en Servië gaan geen oorlog meer voeren.
Let’s Go Brandon!
jo12345 schreef:
05-07-2020 21:41
De bewoners van Srebrenica werden eerst zelf gedwongen ontwapend, onder het mom dat de Nederlanders ze daarna zouden beschermen.
De Nederlandse militairen wisten dondersgoed wat er ging gebeuren toen de mannen gescheiden werden van de vrouwen.
Dit is makkelijk praten achteraf...
Ze hadden het hoogstens kunnen vermoeden maar Mladic en co liepen natuurlijk niet openlijk te verkondigen wat ze van plan waren...
Bovendien, wat kunnen pakweg 400 blauwhelmen tegen het veel grotere Servische leger beginnen?
Lange-met-een-korte schreef:
06-07-2020 12:46
Wat kun je zo een stel amateurs zonder gevechtservaring nou precies kwalijk nemen? Laat de mensen uit de politiek die toestemming gaven voor de stationering van Dutchbat maar voor de rechter komen. Dat zijn uiteindelijk ook de eindverantwoordelijken.
+1
Alle reacties Link kopieren
Lange-met-een-korte schreef:
06-07-2020 12:46
Wat kun je zo een stel amateurs zonder gevechtservaring nou precies kwalijk nemen? Laat de mensen uit de politiek die toestemming gaven voor de stationering van Dutchbat maar voor de rechter komen. Dat zijn uiteindelijk ook de eindverantwoordelijken.



Dat is ook gebeurd en loopt nog steeds



DEN HAAG - De Nederlandse staat is maandag aangeklaagd vanwege zijn rol bij de val van Srebrenica in juli 1995. Nabestaanden van de duizenden mannen en jongens die daarna zijn vermoord, vinden dat Nederland heeft nagelaten de Bosnische moslim-enclave goed te beschermen en daardoor niet heeft voldaan aan zijn verplichtingen.
https://www.nu.nl/algemeen/1101019/nede ... video.html

Er zijn geen individuele soldaten aangeklaagd.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik ook wel interessant vind is of ze nu eindelijke schutters gaan veroordelen.
Tot nu toe zijn het voornamelijk de leidinggevende Serviërs geweest maar er moeten tientallen schutters geweest zijn die de executies uitvoerden.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
07-07-2020 23:30
Dat is ook gebeurd en loopt nog steeds



DEN HAAG - De Nederlandse staat is maandag aangeklaagd vanwege zijn rol bij de val van Srebrenica in juli 1995. Nabestaanden van de duizenden mannen en jongens die daarna zijn vermoord, vinden dat Nederland heeft nagelaten de Bosnische moslim-enclave goed te beschermen en daardoor niet heeft voldaan aan zijn verplichtingen.
https://www.nu.nl/algemeen/1101019/nede ... video.html

Er zijn geen individuele soldaten aangeklaagd.
Maar wat maakt dat Nederland verantwoordelijk kan worden gehouden voor een burgeroorlog van 'n ander land? Wat hadden ze er uberhaupt te zoeken? Had ze het uit laten zoeken daar. Dan had Nederland nu ook geen stank voor dank gehad.
redbulletje schreef:
07-07-2020 23:52
Maar wat maakt dat Nederland verantwoordelijk kan worden gehouden voor een burgeroorlog van 'n ander land? Wat hadden ze er uberhaupt te zoeken? Had ze het uit laten zoeken daar. Dan had Nederland nu ook geen stank voor dank gehad.
Een betere voorbereiding zou idd wel handig geweest zijn.
Maar nogmaals, dat is achteraf makkelijk gezegd...
Nederland (de politiek) stuurde een soort politiemacht van een paar honderd man zonder de bedoeling te gaan schieten, maar meer aan ordebewaring te doen. Een echte vechtmissie was toen nog totaal onbespreekbaar.
Je hebt dan ook militairen die zijn opgegroeid en getraind in een tijd dat vechtoperaties uit den boze waren. Het zat gewoon niet in hun systeem.

Dan krijg je ook nog eens geen echte militaire (lucht)steun en dan sta je dus voor een soort militaire zelfmoordmissie als Dutchbat.
Toen de Serviërs Srebrenica al waren binnengevallen werd een luchtaanval na aandringen van minister Voorhoeve afgebroken, omdat Servische militairen dreigden Dutchbatters te doden.

Ze waren daar uiteindelijk niet als agenten maar als militairen. Karremans had standvastig moeten zijn en aan Mladic duidelijk moeten maken dat hij verantwoordelijk was voor de veiligheid van de burgers daar. Deportatie zou tot militair handelen leiden, hoe kansloos ook voor Dutchbat. Mladic had dit waarschijnlijk niet aangedurfd want een heel NAVO-bataljon doodschieten zou niet alleen het einde van de Servische campagne hebben betekend, het zou ook zijn einde zijn. Maar uit de ontmoetingen met Karremans bleek al snel dat Dutchbat niet dwars ging liggen, de filmpjes die je op Youtube kan zien spreken boekdelen.
https://www.youtube.com/watch?v=WufGHmTmzVg

Karremans:" Ik heb net gesproken met mijn generaal Nicolai en de Nederlandse autoriteiten. Een deel van de missie van Dutchbat is voorbij. Ze hebben me gevraagd de vluchtelingen zoveel als mogelijk te helpen".
"I am a piano player. Don't shoot the piano player".

Mladic:"U bent een waardeloze pianist".

De pianospeler en zijn dirigenten werden gespaard en hebben geholpen bij het ordelijk deporteren van 8.000 Bosnische mannen en jongens. Verschrikkelijk.
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
08-07-2020 12:03




Maar ze waren daar wél als militairen en dat was de Nederlandse bevelhebber even vergeten. Hij had standvastig moeten zijn en aan Mladic duidelijk moeten maken dat hij verantwoordelijk was voor de veiligheid van de burgers daar. Deportatie zou tot militair handelen leiden, hoe kansloos ook voor Dutchbat. Mladic had dit waarschijnlijk nooit aangedurfd want NAVO-militairen doodschieten zou niet alleen het einde van de Servische campagne hebben betekend, het zou ook zijn einde zijn. Maar uit de ontmoetingen met Karremans bleek al snel dat Dutchbat niet dwars ging liggen, de filmpjes die je op Youtube kan zien spreken boekdelen.
https://www.youtube.com/watch?v=WufGHmTmzVg

Dit is wel erg kort door de bocht zeg.

Denk je nou werkelijk dat Mladic op goed geluk de houding van Dutchbat ging onderzoeken? Dat hij dacht ik vraag even aan Karremans wat hij ervan vindt? Misschien is hij niet hier om de burgers te beschermen als VN militair maar om stroopwafels te bakken. En als Karremans boos wordt dan zoek ik iets anders om te doen?

Karremans had niks kunnen zeggen of doen om Mladic te stoppen. Een regulier goed getraind leger vraagt aan de plaatselijke carnavalsvierders verkleed als militair ook niet wat hun taak is. En dat prins carnaval een generaal even fijntjes gaat uitleggen dat hij de politie gaat bellen als het leger zich niet terugtrekt.

Wat Karremans wel heeft gedaan is zijn militairen sparen hopend op een goede afloop. En die goede afloop is er niet gekomen maar dat is allerminst de schuld van Karremans.
Let’s Go Brandon!
Lange-met-een-korte schreef:
08-07-2020 12:49
Denk je nou werkelijk dat Mladic op goed geluk de houding van Dutchbat ging onderzoeken? Dat hij dacht ik vraag even aan Karremans wat hij ervan vindt? Misschien is hij niet hier om de burgers te beschermen als VN militair maar om stroopwafels te bakken. En als Karremans boos wordt dan zoek ik iets anders om te doen?

Wat Karremans wel heeft gedaan is zijn militairen sparen hopend op een goede afloop. En die goede afloop is er niet gekomen maar dat is allerminst de schuld van Karremans.
Karremans was een militair met als hoofddoel het beschermen van de vluchtelingen, niet het sparen van zijn mannen, anders had hij net zo goed thuis kunnen blijven. Het hoofddoel is voor de helft gehaald, de vrouwen zijn gered.

Mladic was daar inderdaad niet op goed geluk maar bezig met het aftasten van zijn mogelijkheden. De VN-troepen waren in potentie een bedreiging voor het behalen van zijn militaire doelen.
redbulletje schreef:
07-07-2020 23:52
Maar wat maakt dat Nederland verantwoordelijk kan worden gehouden voor een burgeroorlog van 'n ander land? Wat hadden ze er uberhaupt te zoeken? Had ze het uit laten zoeken daar. Dan had Nederland nu ook geen stank voor dank gehad.
Joegoslavië was geen eenheid maar een kunstmatig overblijfsel van de wereldoorlogen.
Wat hadden de Amerikanen hier eigenlijk te zoeken in 1944? Had het ons maar laten uitzoeken met die Duitsers, daar waren we vast wel uitgekomen.
Alle reacties Link kopieren
Tijdens de documentaire van gisteren beschreef een Dutchbatsoldaat hoe ze vanaf de compound zagen dat de Serviërs huizen van Bosniërs binnenvielen, handgranaten naar binnen gooiden en daarna eventueel overlevenden alsnog afmaakten. De huizen werden vernield .Als je dat ziet, hoe kun je dan zo naïef zijn dat je niet vermoedt dat de van de vrouwen gescheiden mannen hoogst waarschijnlijk hun dood tegemoet gaan?
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
08-07-2020 12:57
Karremans was een militair met als hoofddoel het beschermen van de vluchtelingen, niet het sparen van zijn mannen, anders had hij net zo goed thuis kunnen blijven. Het hoofddoel is voor de helft gehaald, de vrouwen zijn gered.
Hoewel Dutchbat zelf dat opmerkelijk genoeg ontkent, tenminste, in de documentairereeks die op dit moment elke avond door NPO wordt uitgezonden. Volgens hen was het mandaat helemaal niet het beschermen van de bevolking maar het ontwapenen van de strijdende partijen en het 'observeren' ervan.
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
Blankepit schreef:
08-07-2020 13:08
Joegoslavië was geen eenheid maar een kunstmatig overblijfsel van de wereldoorlogen.
Wat hadden de Amerikanen hier eigenlijk te zoeken in 1944? Had het ons maar laten uitzoeken met die Duitsers, daar waren we vast wel uitgekomen.
Wellicht had dan beter het Duits leger daar naartoe kunnen gaan?
Nederland moet zich gewoon buiten dat soort burgeroorlogen houden, ook op andere continenten. Nu krijgen ze nog de schuld ook.
Alle reacties Link kopieren
Lange-met-een-korte schreef:
08-07-2020 12:49
Dit is wel erg kort door de bocht zeg.

Denk je nou werkelijk dat Mladic op goed geluk de houding van Dutchbat ging onderzoeken? Dat hij dacht ik vraag even aan Karremans wat hij ervan vindt? Misschien is hij niet hier om de burgers te beschermen als VN militair maar om stroopwafels te bakken. En als Karremans boos wordt dan zoek ik iets anders om te doen?

Karremans had niks kunnen zeggen of doen om Mladic te stoppen. Een regulier goed getraind leger vraagt aan de plaatselijke carnavalsvierders verkleed als militair ook niet wat hun taak is. En dat prins carnaval een generaal even fijntjes gaat uitleggen dat hij de politie gaat bellen als het leger zich niet terugtrekt.

Wat Karremans wel heeft gedaan is zijn militairen sparen hopend op een goede afloop. En die goede afloop is er niet gekomen maar dat is allerminst de schuld van Karremans.






Ik denk inderdaad dat het enige dat de val van de enclave had kunnen kunnen voorkomen luchtaanvallen waren.
Op een bepaalt moment hingen er 120 vliegtuigen in de lucht wachtend op groen licht van de VN dat niet kwam.
Ik moet even kijken welke dag het was maar toen was de enclave nog niet gevallen.

"De piano speler" heeft niet veel nuttigs gedaan maar die luchtsteun heeft hij vanaf 6 juli aangevraagd.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
08-07-2020 12:57
Karremans was een militair met als hoofddoel het beschermen van de vluchtelingen, niet het sparen van zijn mannen, anders had hij net zo goed thuis kunnen blijven. Het hoofddoel is voor de helft gehaald, de vrouwen zijn gered.

Mladic was daar inderdaad niet op goed geluk maar bezig met het aftasten van zijn mogelijkheden. De VN-troepen waren in potentie een bedreiging voor het behalen van zijn militaire doelen.
Maar hoe had hij die mensen kunnen beschermen? Met welke middelen? Snap je wel hoe de machtsverhoudingen lagen? Het verschil in bewapening, ervaring, motivatie lag allemaal in het voordeel van Mladic in de verhouding 90-10. Dutchbat zou binnen een uur zijn weggevaagd. En dan is nog maar de vraag of de mannen gespaard zouden blijven. Het is oorlog he, geen film waarin 15 Amerikanen 3000 vijanden neerschieten in 97 minuten.

En de VN troepen waren helemaal geen bedreiging voor de militaire doelen van Mladic. Ze waren op vredesmissie en niet op oorlogsmissie. Het beschermen van enclaves met vluchtelingen is niet bepaald afschrikwekkend
Let’s Go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Zorroo schreef:
08-07-2020 13:17
Tijdens de documentaire van gisteren beschreef een Dutchbatsoldaat hoe ze vanaf de compound zagen dat de Serviërs huizen van Bosniërs binnenvielen, handgranaten naar binnen gooiden en daarna eventueel overlevenden alsnog afmaakten. De huizen werden vernield .Als je dat ziet, hoe kun je dan zo naïef zijn dat je niet vermoedt dat de van de vrouwen gescheiden mannen hoogst waarschijnlijk hun dood tegemoet gaan?






Lange-met-een-korte heeft het ook al aangehaald, burgers en militairen liepen door elkaar heen.
De 28ste Divisie van het Bosnische leger (ABiH) Moslims dus liepen in burgerkleding in en rond Srebrenica, dat veroorzaakte wantrouwen tegen ALLE mannen bij de Serviërs omdat het niet ze niet konden zien wie burgers waren en wie militairen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
redbulletje schreef:
08-07-2020 13:23
Wellicht had dan beter het Duits leger daar naartoe kunnen gaan?
Nederland moet zich gewoon buiten dat soort burgeroorlogen houden, ook op andere continenten. Nu krijgen ze nog de schuld ook.
Duitsers worden sinds 1945 natuurlijk helemaal niet meer op vechtmissies gestuurd. Het idee alleen al.
Ik ben het op zich met je eens dat Nederland zich niet militair moet mengen in burgeroorlogen. Echter als de burgerbevolking tussen twee legers in zit, moet je als internationale gemeenschap wel wat doen vind ik.

Je kan dan beter de hele Nederlandse begroting voor Defensie opheffen, want buiten dit soort missies heeft het geen nut. Landjepik komt hier niet meer voor en grote conflicten worden met kernwapens uitgevochten voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
08-07-2020 13:08
J
Wat hadden de Amerikanen hier eigenlijk te zoeken in 1944?

Hitler had ze de oorlog verklaard, volkomen onnodig maar daardoor kon de VS eenvoudig in actie komen tegen het Derde Rijk
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Lange-met-een-korte schreef:
08-07-2020 13:33
Maar hoe had hij die mensen kunnen beschermen? Met welke middelen? Snap je wel hoe de machtsverhoudingen lagen? Het verschil in bewapening, ervaring, motivatie lag allemaal in het voordeel van Mladic in de verhouding 90-10. Dutchbat zou binnen een uur zijn weggevaagd. En dan is nog maar de vraag of de mannen gespaard zouden blijven. Het is oorlog he, geen film waarin 15 Amerikanen 3000 vijanden neerschieten in 97 minuten.

En de VN troepen waren helemaal geen bedreiging voor de militaire doelen van Mladic. Ze waren op vredesmissie en niet op oorlogsmissie. Het beschermen van enclaves met vluchtelingen is niet bepaald afschrikwekkend
Hij had om te beginnen duidelijk moeten maken dat hij daar als doel heeft de burgerbevolking/vluchtelingen te beschermen. No matter what. Dat had hij als militair moeten doen. Duidelijk zijn tegen Mladic én tegen zijn generaal Nicolai. Dan had iedereen geweten wat de gevolgen zouden zijn.

Het militaire potentieel van de VN was de bedreiging voor Mladic. Niet die klappertjespistolen van Dutchbat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven