Sinterklaas afschaffen, Serieus?

20-10-2013 04:25 3325 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Het zal je vast voorbij zijn gegaan, Er zijn een paar mensen aan het zeiken geweest en willen het heerlijk avondje afschaffen, Hoeveel mensen zijn nou daadwerkelijk tegen? 100? 200?

Hiervoor heb ik een Twitteraccount opgericht

https://twitter.com/vijftwaalfsint#

Alsjullieblieft, Volg dit account en zorg dat ons beste feest van het jaar een traditie blijft! Dit is voor onze cultuur en mijn betreft laat ik het niet afnemen.

P.S.

Raad iedereen aan die Twitter heeft ook om het account te volgen! Hoe meer mensen dit account steunen hoe groter de kans is dat wij het feest van het jaar redden!
Ik zie inmiddels een verandering op voornamelijk fb.

Er wordt gelachen...de draak gestoken , de tegenstanders worden niet meer serieus genomen.

De felheid heeft plaatsgemaakt voor hilariteit.....of dat nou de bedoeling was?
quote:sole-mare schreef op 23 oktober 2013 @ 07:58:

[...]

Haha die is leuk.. Dat bedoel ik dus , dit soort afbeeldingen zie je nu veel......
http://www.volkskrant.nl/ ... helemaal-geen-debat.dhtml

Hier herken ik veel van de reacties in dit topic in. En eensch met de conclusie, zo voer je geen debat.
En oh my God Jan Mulder bij DWDD gisteren verkleed als Sinterklaas. Wat is die man diep gezonken. Na de gespeelde verontwaardiging en discriminerende opmerkingen zoeken we nu ons heil in flauwe grappen.
quote:Murdoch schreef op 23 oktober 2013 @ 08:30:

En oh my God Jan Mulder bij DWDD gisteren verkleed als Sinterklaas. Wat is die man diep gezonken. Na de gespeelde verontwaardiging en discriminerende opmerkingen zoeken we nu ons heil in flauwe grappen.Normaal vind ik DWDD niet de moeite om te kijken maar ik ga nu die aflevering maar eens opzoeken..
Ik kijk het ook alleen om lekker te kunnen zaniken na een dag hard werken. Sukkels.
quote:Murdoch schreef op 23 oktober 2013 @ 08:48:

Ik kijk het ook alleen om lekker te kunnen zaniken na een dag hard werken. Sukkels.O god wat een genante vertoning..
Ik heb een tijdje in een Duitssprekend EU-land gewoond en daar hadden zo ook een soort zwarte pieten. Maar die leken helemaal niet op zwarte mensen, maar waren gewoon echt zwart geschminkt maar super eng

Misschien heeft NL een karikatuur gemaakt van zwarte piet omdat de 'echte' zwarte piet - zoals ze hem volgens mij op veel plekken in Europa kennen en die geen neger is - te eng was en dat niet leuk was voor kinderen? Door hem een rode mond te geven en hem een 'clown' te maken wilden ze een soort duivelachtig figuur misschien meer een volksvriend maken en de 19de-eeuwse, niet zo handige, manier was om hem af te beelden als een Moor.

Ik denk dus dat wanneer je die pruik en oorbellen en rode lippen weg doet ze al niks meer kunnen zeggen. Dan moeten alle zwarte pieten in de rest van Europa ook weg.

Want die kleding is volgens mij gewoon geen slavenkleding. Ik kan me niet voorstellen dat slaven zulke 'mooie' pakjes kregen.

Volgens mijn is die 19de eeuwse karikatuur maar een deel van zwarte piet en bestond hij al veel langer.
quote:kadanz schreef op 23 oktober 2013 @ 02:00:

Ik zie een Polderpiet in het verschiet!

Alsjeblieft niet. Ik ben helemaal klaar met dat gejank van die jankerts.

Als gekleurde mensen hevig van slag raken door het idee van zwarten in de rol van toffe baas, dan flikkeren we alles wat naar zwart riekt toch meteen van het podium af? Doei ende vaarwel. Optiefen van het toneel aub, En een beetje snel jah. Dit jaar nog.

Geven we de eer van joviale kindervriend, onbaatzuchtige weldoener en beroemde held wel aan iemand die daar niet de zenuwen van krijgt.
Bah
quote:consuelabananahammok schreef op 23 oktober 2013 @ 01:32:

[...]

Ik heb vandaag er nog over nagedacht ( heb mij nu eenmaal in de hele discussie mee laten zuigen waar je ook bijna niet omheen kan)

Bij sommige mensen raakt het een gevoelige snaar, het triggert om aan iets te denken wat met hun verleden te maken heeft. Wij kunnen 100 keer roepen dat dat het niet is, dat dit het verhaal niet is maar het beeld triggert de gedachte en emotie.

Zo is het niet bedoeld, neemt dat niet weg. Ik snap dat wel, de vraag die ik hier al een aantal keer heb neergezet, moet het daarom aangepast worden? en hoe ver moet dat dan gaan?

En wat maakt het zo'n heet hangijzer dat de trigger weggenomen moet worden.

Mensen over de hele wereld hebben een geschiedenis, complete volken, individuen, groepen. Nare herinneringen, pijnlijke en overal liggen voor deze mensen triggers waardoor ze er last van hebben, of het ze raakt.

Maar kan het dat we overal met alles en iedereen rekening houden? Moeten we het nu nog verantwoordelijk houden?

Dat zijn serieuze vragen waar ik echt nog geen volmondig antwoord op heb.

Ik zelf heb op persoonlijk vlak ook een verleden( die velen helaas met mij delen) waarbij triggers dagelijks en onverwacht om de hoek kunnen zetten en daar heb ik last van. Niemand doet dat met opzet, het is ook niet de bedoeling.

Ik weet dat niemand er op uit is om mij er mee te willen kwetsen. De grap die de ander zo lollig vindt, is voor mij niet om te lachen en zo kan het van alles zijn. Maar moet ik anderen de mond snoeren? vinden dat sommige zaken uit het leven weggenomen moeten worden?

Het kan simpelweg niet om met elke gevoeligheid rekening te houden, zeker als het niet eens de bedoeling is.

Ik zelf zou geen last hebben van kleine verandering waardoor de verschijning Piet nog de Zwarte piet uitbeeld zoals het in het verhaal bekend is, maar voldoende verschilt dat de trigger minder/niet aanwezig is.

Dat is voor mij geen andere kleur. Een ander kapsel, weg met de rode lippen zou ik prima nog zwarte piet in zien. Niet meer in gekleurde Pieten.

Elkaar tegemoet komen is prima, zoals Bram van de Vlught zo prachtig zei, laat het een feest blijven die voor iedereen leuk blijft.

Alleen Zwarte Piet is Zwart, net als Sint een lange witte baard heeft.

Ik ben het met vrijwel alle reacties van je eens. En ook deze daar sluit ik me erg bij aan.

We houden in andere gevallen ook geenr rekening met gevoeligheden van andere, zeker niet als het om een kleine groep gaat. Je kunt niet verwachten dat iedereen rekening met je houd.

Als je er tegen aan loopt zul je zelf door therapie dat een plek moeten geven.

Dat betekend niet dat ik niet een beetje wil aanpassen en niet gevoelig ben voor sommige argumenten. Maar op deze toon en op deze manier, sorry dan zet ik mijn hakken in het zand.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
quote:kadanz schreef op 23 oktober 2013 @ 02:15:

[...]

Wedden dat het journaal dit jaar uitgebreid stil zal staan bij de intocht van Sint en Piet op de Antillen waar het feest even fanatiek gevierd wordt als hier?Best interessant,maar wat ik tot nu toe zie op youtubefilmpjes van intochten van sint en piet op de Antillen is dat sint daar ook gewoon met dezelfde pieten aankomt als hier.!
Alleen delaatstepagina's gelezen maar eens met Consuela.

En heeft Sanchaa de oplossing? De zwarte pieten betalen

Nee, denk het niet. Ik denk dat er nog steeds zuurpruimen zullen zijn die blijven wijzen naar het verleden.
Poep, wie heeft jou gescheten?
quote:sanchaa schreef op 23 oktober 2013 @ 08:08:

Volgens mij zijn Zwarte Pieten blije werknemers, want ze lachen altijd, zijn vrolijk etc. Ik heb niet het idee dat ze het een rot baan vinden. Ze vinden het dus wel een rotbaan, volgens de VN. Laten we ze maar niet tegen hun zin in dienst houden. Laat ze maar opstappen als ze dat liever willen. Er zijn genoeg gegadigden die wel gemotiveerd zijn voor de erebaan Pieterbaas.
Bah
quote:louise1 schreef op 23 oktober 2013 @ 09:14:

Ik denk dat er nog steeds zuurpruimen zullen zijn Gewoon gelijk geven. Alsjeblieft, jij je zin, zuurpruim. En verder geen energie aan verspillen. Niet meer naar omkijken. Beetje zoals je de narcistische man en de dominante schoonmoeder ook moet behandelen. RFR.
Bah
quote:dekleinekapitein schreef op 23 oktober 2013 @ 01:20:

(...)

(...)

Maar kan niet ontkennen dat ik het idee heb dat het de wereld niet zou misstaan om wat laconieker te zijn.Ik ben aan het bijlezen, maar moet je tussendoor even quoten:
quote:dekleinekapitein schreef op 23 oktober 2013 @ 02:05:

Zwarte piet beeldt voor ons ook geen slavernij uit maar hij is natuurlijk wel op een slaaf gebaseerd.

Wel heb ik altijd begrepen dat dat pakje geen slavenpak was maar een pak dat juist aan van die kinderen werden gegeven die zo'n schildknaap werden.

Hoe dan ook, hopelijk heb je gelijk Kadanz.

Mijn oogjes vallen toe dus ik zwaai af. Welterusten allemaalIk heb altijd gedacht dat het was gebaseerd op de herenmode van destijd. Kijk maar op oude schilderijen. Kleurige kleding, maillot, pofbroek, kraag, het is allemaal aanwezig. Of de kleding van de Zwitserse Garde, zoals hier al een paar keer is aangehaald. Dat pageknaapjes deze kleding ook droegen lijkt me meer een uiting van de mode uit die tijd.
quote:Murdoch schreef op 23 oktober 2013 @ 08:28:

http://www.volkskrant.nl/ ... helemaal-geen-debat.dhtml

Hier herken ik veel van de reacties in dit topic in. En eensch met de conclusie, zo voer je geen debat.

Slechte collum, alsof er geen debat gevoerd kan worden.

De anti-piet-brigade is de discussie met gestrekt been ingegaan.

Dat mag, dat kan maar wees dan niet verbaasd als de, verbale, tegenstander zich verweerd.

Sinterklaas vierend Nerderland van racisme & slavernij verheerlijking betichten is niet bevorderlijk voor het debat.

Net als acties van Prem, hard roepen "sinterklaas bestaat niet" hiermee jaagt hij everntuele voorstanders van een debat in de gordijnen.

Ik denk dat bijvoorbeeld Erik muiswinkel (hoofd Piet) wel de juiste toon aanslaat, geen beschuldigende vinger maar:

Laten we samen, blank & zwart eens kijken hoe we het feest voor iedereen acceptabel maken.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:sanchaa schreef op 23 oktober 2013 @ 08:08:

Ik zat even te denken: als ik het goed begrijp is het Sinterklaasfeest racistisch omdat Sinterklaas (wit), Zwarte Pieten (zwart) als slaven gebruikt??? Ze doen werk voor Sinterklaas (wit) en zijn zelf zwart (gekleurd door de schoorsteen). Maar sommige donkere mensen werken toch ook voor witte mensen en doen wat witte mensen hun opdraagt (in de zin van werkgever en werknemer). En dat is dan geen slavernij…Dus als Sinterklaas nou de Zwarte Pieten zou betalen….zou het dan nog een probleem zijn? Volgens mij zijn Zwarte Pieten blije werknemers, want ze lachen altijd, zijn vrolijk etc. Ik heb niet het idee dat ze het een rot baan vinden. En als ze dan ook nog geld krijgen (dus werknemers die goed betaald krijgen)..zou dat dan minder racistisch zijn?

Nee, sinterklaas is racistisch omdat er mensen zijn die denken dat het zo zit, zonder naar de werkelijke oorsprong te willen kijken..

Zwarte pieten zijn een symbool voor vrijheid en werden juist al betaald

De geschiedenis van Sint Nicolaas.

St. Nicolaas is op latere leeftijd gevlucht naar Spanje, oorspronkelijk is hij een bisschop van Turkse origine en nationaliteit! Uit een Turkse havenplaats van destijds aanzienlijk belang. Hier is hij internationaal beroemd geworden omdat hij destijds zeer onorthodox (zwarte, Afrikaanse) kindslaven bevrijdde van de slavenschepen die de haven aandiende en ze als knecht in dienst nam.

De betaalde baan "knecht" gaf deze kindslaven een onafhankelijke, zelfstandige status.

Het is hierdoor dat St. Nicolaas als kindervriend door het leven gaat en zijn zwarte knechten zijn van oorspronkelijk bedoeld als symbool TEGEN slavernij en onderdrukking. Een beter symbool tegen racisme dan Sinterklaas is er dus eigenlijk niet.
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
quote:consuelabananahammok schreef op 23 oktober 2013 @ 01:32:

[...]

Ik heb vandaag er nog over nagedacht ( heb mij nu eenmaal in de hele discussie mee laten zuigen waar je ook bijna niet omheen kan)

Bij sommige mensen raakt het een gevoelige snaar, het triggert om aan iets te denken wat met hun verleden te maken heeft. Wij kunnen 100 keer roepen dat dat het niet is, dat dit het verhaal niet is maar het beeld triggert de gedachte en emotie.

Zo is het niet bedoeld, neemt dat niet weg. Ik snap dat wel, de vraag die ik hier al een aantal keer heb neergezet, moet het daarom aangepast worden? en hoe ver moet dat dan gaan?

En wat maakt het zo'n heet hangijzer dat de trigger weggenomen moet worden.

Mensen over de hele wereld hebben een geschiedenis, complete volken, individuen, groepen. Nare herinneringen, pijnlijke en overal liggen voor deze mensen triggers waardoor ze er last van hebben, of het ze raakt.

Maar kan het dat we overal met alles en iedereen rekening houden? Moeten we het nu nog verantwoordelijk houden?

Dat zijn serieuze vragen waar ik echt nog geen volmondig antwoord op heb.

Ik zelf heb op persoonlijk vlak ook een verleden( die velen helaas met mij delen) waarbij triggers dagelijks en onverwacht om de hoek kunnen zetten en daar heb ik last van. Niemand doet dat met opzet, het is ook niet de bedoeling.

Ik weet dat niemand er op uit is om mij er mee te willen kwetsen. De grap die de ander zo lollig vindt, is voor mij niet om te lachen en zo kan het van alles zijn. Maar moet ik anderen de mond snoeren? vinden dat sommige zaken uit het leven weggenomen moeten worden?

Het kan simpelweg niet om met elke gevoeligheid rekening te houden, zeker als het niet eens de bedoeling is.

Ik zelf zou geen last hebben van kleine verandering waardoor de verschijning Piet nog de Zwarte piet uitbeeld zoals het in het verhaal bekend is, maar voldoende verschilt dat de trigger minder/niet aanwezig is.

Dat is voor mij geen andere kleur. Een ander kapsel, weg met de rode lippen zou ik prima nog zwarte piet in zien. Niet meer in gekleurde Pieten.

Elkaar tegemoet komen is prima, zoals Bram van de Vlught zo prachtig zei, laat het een feest blijven die voor iedereen leuk blijft.

Alleen Zwarte Piet is Zwart, net als Sint een lange witte baard heeft.Eens met Consuela. Mooie post.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Zijn er al gekleurden die zich publiekelijk hebben uitegsproken voor het behoud van zwarte pieten? De donkere verslaggeefster van het sinterklaasjournaal bijvoorbeeld? Niet dat dat moet maar misschien als tegenwicht?
Poep, wie heeft jou gescheten?
Het is echt niet meer normaal hoor. Ons land, onze cultuur, ons feest, en dan gaan ze dit serieus afschaffen. Echt te gek,

vind je het gek dat de nederlandse mensen steeds meer een hekel hebben aan de buitenlanders? Hun mogen hier alles. Want er worden hier moskeeën gebouwd, De kinderen mogen hier naar school, je mag hier werken en wonen, er mogen hier de suikerfeesten gevierd worden. En nu dit....Als je er problemen mee hebt, ga dan lekker terug naar je eigen land. En NL trapt er weer in, om niet eigen volk maar ander volk zijn recht te geven, echt ongelofelijk! En daarbij komt nog dat de zwarte pieten niet 'zwart' zijn van kleur, maar puur omdat ze door de schoorsteen klimmen dat is van oud het echte verhaal, jezus! wat een gezeik!

Echt ongelofelijk.van mij mogen zulke zeikers per direct uit NL vertrekken. Ons land, onze cultuur. Waar bemoei je je mee.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
OMG deze discussie slaat echt heeeelemaal nergens op he. Zwarte Piet is zo zwart als ROET omdat hij door de SCHOORRRRSTEEEENNN gaat.. WOEHOE wat een discriminatie zeg
quote:dekleinekapitein schreef op 23 oktober 2013 @ 08:58:

Ik heb een tijdje in een Duitssprekend EU-land gewoond en daar hadden zo ook een soort zwarte pieten. Maar die leken helemaal niet op zwarte mensen, maar waren gewoon echt zwart geschminkt maar super eng

Misschien heeft NL een karikatuur gemaakt van zwarte piet omdat de 'echte' zwarte piet - zoals ze hem volgens mij op veel plekken in Europa kennen en die geen neger is - te eng was en dat niet leuk was voor kinderen? Door hem een rode mond te geven en hem een 'clown' te maken wilden ze een soort duivelachtig figuur misschien meer een volksvriend maken en de 19de-eeuwse, niet zo handige, manier was om hem af te beelden als een Moor.

Ik denk dus dat wanneer je die pruik en oorbellen en rode lippen weg doet ze al niks meer kunnen zeggen. Dan moeten alle zwarte pieten in de rest van Europa ook weg.

Want die kleding is volgens mij gewoon geen slavenkleding. Ik kan me niet voorstellen dat slaven zulke 'mooie' pakjes kregen.

Volgens mijn is die 19de eeuwse karikatuur maar een deel van zwarte piet en bestond hij al veel langer.

Ik denk dat het precies zo gegaan is. Zwarte Piet is ontstaan uit een hele lange traditie van legendes en verhalen die al teruggaan tot de Germaanse tijd. Tradities van mannen die hun gezicht zwart maken stammen ook uit die tijd. In het andere topic heb ik al het verhaal verteld van de Noordse god Odin (Wodan) die op een zesbenige hengst door de lucht reed en informatie kreeg van zijn helpers, twee raven die luisterden bij de rookgaten in de hutten van de mensen.

Maar het is ontegenzeggelijk dat Piet zijn huidige uiterlijk kreeg in de tijd van het kolonialisme. In die tijd is het verhaal van de bisschop van Myra (waarover onder andere verteld wordt dat hij geld in de schoenen van arme meisjes legde om ze vrij te kopen van een gedwongen huwelijk) vermengd met die van de oude volksverhalen uit het noorden. Aan Odin was bijvoorbeeld de kunst van de poëzie opgedragen, daar komt waarschijnlijk de gewoonte vandaan om met sinterklaas gedichtjes te maken. Ik ben geen historicus, ik hou gewoon van oude verhalen. Maar ik denk dat ZP een verandering in uiterlijk na al die eeuwen heus wel overleeft
Het gaat denk ik ook niet meer om de oorsprong van Sinterklaas, en de herkomst van het karakter zwarte Piet.

Ik had al eerder hier geschreven dat ik denk dat zwarte Piet ook zwart was geweest als er geen slavernijhandel van Afrikanen was geweest.

Maar omdat zwarte Piet een karikatuur is geworden, is het nu ook beladen geworden.

Vorige eeuw was zwarte Piet natuurlijk gewoon een karikatuur van een neger. Dat kan niemand ontkennen toch? En dat was wel degelijk racisme. Behoorlijk racisme zelfs.

Maar op de één of andere manier is dit door de jaren heen vanzelf rechtgetrokken. Het besef kwam er wel dat dit not done was. En zo langzamerhand is die karikatuur voor een groot gedeelte helemaal verdwenen. Sowieso tijdens de officiële intocht en het Sinterklaasjournaal e.d.

Ik ben ervan overtuigd dat het uiteindelijk helemaal zal verdwijnen.
quote:louise1 schreef op 23 oktober 2013 @ 10:08:

Zijn er al gekleurden die zich publiekelijk hebben uitegsproken voor het behoud van zwarte pieten? De donkere verslaggeefster van het sinterklaasjournaal bijvoorbeeld? Niet dat dat moet maar misschien als tegenwicht?Ik heb nog geen bekende gekleurde gehoord die zich uitspraken hierover. Wel bevond ik me gisteren in een groep van 7 dames, waarvan 3 van Surinaamse afkomst, zij begrepen wel degelijk de herkomst van deze traditie, en hebben zwarte piet nooit als discriminatie ervaren..
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven