Sinterklaas afschaffen, Serieus?

20-10-2013 04:25 3325 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Het zal je vast voorbij zijn gegaan, Er zijn een paar mensen aan het zeiken geweest en willen het heerlijk avondje afschaffen, Hoeveel mensen zijn nou daadwerkelijk tegen? 100? 200?

Hiervoor heb ik een Twitteraccount opgericht

https://twitter.com/vijftwaalfsint#

Alsjullieblieft, Volg dit account en zorg dat ons beste feest van het jaar een traditie blijft! Dit is voor onze cultuur en mijn betreft laat ik het niet afnemen.

P.S.

Raad iedereen aan die Twitter heeft ook om het account te volgen! Hoe meer mensen dit account steunen hoe groter de kans is dat wij het feest van het jaar redden!
quote:MrsStanleyWalker schreef op 23 oktober 2013 @ 12:18:

[...]

Ach, de eerste keer... Ik heb hem al zeker honderd keer van je gehad. En in topics met onderwerpen die zeer gevoelig voor mij en andere vrouwen hier op het forum liggen. Maar dan is het volgens jou wel allemaal overgeboelig gezeur. Zo serieus neem ik jou in deze hele discussie dus ook niet.Absoluut niet, ik erger me aan de facepalm, ik gebruik hem verder nooit. Maar misschien dat ik me nog meer aan jouw heb geërgerd in het heetst van een discussie en onbewust facepalm na facepalm heb geplaatst? Lijkt me sterk. Show me a quote or forever hold your peace!
quote:ShamRock schreef op 23 oktober 2013 @ 12:16:

Ik schrik echt van de reacties van mensen, ook mensen die ik ken op facebook. Er worden tientallen plaatjes geplakt zoals: "Wie zwarte piet niet eert, is ons landje niet weert". Ik vind het bijna eng. Ik ga blijkbaar niet met de massa mee. Ik heb het lef gehad om een tegengeluid te plaatsen op facebook, heel luchtig gebracht met de status dat ik het probleem niet zie om Zwarte Piet een beetje aan te passen. Wat denk je, ben door een aantal mensen ontvriend.Goed dat je een tegengeluid hebt laten horen! Belachelijk dat je ontvriend bent, jij hebt hen toch ook niet ontvriend om hun mening. Nou ja zulke FB vrienden kan je beter kwijt dan rijk zijn. Wat een armoede...
quote:doddie schreef op 23 oktober 2013 @ 12:10:

Piet is in de jaren naar ons beeld ingevuld. De zwarte raven werden zwart gemaakte mannen en toen we een beeld kregen van een zwarte man kreeg hij krullen. Tegen de toenmalige kinderen legde ouders uit waarom hij zwart was, logisch, van de schoorsteen, want de raven luisterde daar al naar.

En zo werd Piet in de jaren aangepast naar een moderner beeld. Geen roe meer, geen zak, liever vriendelijker, minder eng en iets om bang voor te zijn.

Dat Piet het uiterlijk kreeg van een neger hoeft niet te betekenen dat Sint dus een slaaf erbij kreeg, integendeel. Het verhaal gaat dat hij die vrij kocht. Is dat erbij verzonnen toen wodan een bisschop werd van mira? We weten het niet. In ieder geval is er geen enkel aanwijzing dat het de slaaf was van de sint.

Die aanpassing kan nu weer gebeuren en zal ook gebeuren. Niet ineens maar gelijkdelijk. zoals ook zijn rol al aangepast is.

Zo is het idd, het beeld is door de jaren heen gevormd.

Vanuit de mythe Wodan en zijn raven waar de veer op de baret van Piet nog naar zou verwijzen, Waar de schimmel van Sint voortkomt uit het 8 benige witte paard waar Wodan mee door de lucht raasde. Waar wij nog gedichten maken omdat Wodan de god van Poezie was.

Hij een heel leger had van zwarte krijgers, waar heel heeeel oorspronkelijk de zwarte kleur vandaan komt.

Het verhaal is gevormd door tijdsgeest, waar nog zoveel symboliek in nu in terug is te vinden.

Het verhaal van jan schenkman is slechts een deel van de vorming, waar de zwarte knecht overigens ook geen slaaf was.

En is zijn verhaaltje wellicht weer gestoeld op het verhaal dat Sint de Ethiopische Piter vrijkocht om hem zijn vrijheid te schenken .

Zwarte piet is een deel van het verhaal, net als Sint, net als onze chocolademunten die weer refereren naar de zak met goudstukken Die Sint door de ramen gooide om een bruidschat te verlenen voor 3 niet huwbare meisjes. De Taaipoppen zouden staan voor oude vrijsters, De chocolade letters weer way back naar Wodan, de god van Poezie en letteren.

Er zal vast meer te vertellen, te vinden zijn en het grote deel van het verhaal is giswerk.

Zwarte piet is wat hij nu is en als je daar nog een slaaf in kan zien, enkel omdat hij zwart is, dan is het best jammer dat Piet wel gegroeid is naar tijdsgeest maar kennelijk nog steeds niet het voor elkaar krijgt om oude beelden weg te nemen bij een groep mensen.
quote:kadanz schreef op 23 oktober 2013 @ 12:26:

Leidend is voor veel mensen wat er mee bedoeld wordt, niet wat het in feite is.De bedoelingen van mensen is vele malen belangrijker, dan iets wat je terug kunt vinden in boeken over het verre verleden. Niet omdat, zoals jij stelt, we daar niets van willen weten of doen alsof wij er niets mee te maken hebben gehad. Maar juist omdat het verleden is, het leeft nu niet meer, we groeien niet op met: negers zijn onze slaven. Het kostuum van piet aantrekken met Sinterklaasfeesten, doet iemand niet met de intentie om negers belachelijk te maken. En juist daar gaat het om, als die bedoeling er wel achter zou zitten, dan hebben mensen een punt.
Ja je ontkomt haast niet aan die facebookshit,ik zie ook ineens allemaal mensen die hun profielfoto verandert hebben in een foto van zwarte piet.

Echt ik snap daar niets van.
quote:amarna schreef op 23 oktober 2013 @ 12:17:

Oprechte vraag welke attracties in De Efteling buitenlandse gasten herinneren aan ons imperialisme? Ik ben er nl. in geen jaaaren geweest.

Overigens heb ik als kind in Zwarte Piet nooit een slaaf gezien. Dacht er niet over na, hij was gewoon zoals ie was. Eerder naief van mijn generatie dan (onbewust) racistisch.Ik denk gewoon de nostalgische koloniale esthetiek van de setting, de VOC-verheerlijking (Vliegende Hollander) en het oriëntalisme (Vliegende Fakir, Indische Waterlelies), de kannibalen en barbaarse Arabieren. Ik weet het niet precies hoor, ik ben zelf een groot fan van de Fata Morgana. Maar ik vind die verschillen in beleving wel interessant. Ik hecht niet per se aan blinde vlekken.
quote:doddie schreef op 23 oktober 2013 @ 12:17:

[...]

en dat bedoel ik, je bent al net zo erg. als je hier al weer iets in ziet dat rascime is sla je door. Zeurpiet is een volstrekt normale niet sint gelinkte uitdrukking in het Nederlands en in dit geval een leuke woordgrap.

Het is wat men al aangaf, je kan overal wel rascime en discriminatie in zien.

Doddie, als je denkt dat de term zeurpiet geheel toevallig is gekozen, tsja, wat kan ik dan nog zeggen...

The pun is intended. Dat snapt iedereen. Het is een leuke woordspeling. Immers die vrouw is zwart, piet is zwart, de vrouw zeurt...Zeurpiet!

Ontken het nou niet doddie, ik moest er ook om lachen, maar het is echt niet netjes.
quote:sole-mare schreef op 23 oktober 2013 @ 12:29:

Deze vind ik dan wel weer grappig

[img]https://scontent-b-lhr.xx.fbcdn.net/hph ... e=5269480F[/img]Nou zeg heel treffend... bij gebrek aan onderbouwde tegenargumenten...
quote:rosanna08 schreef op 23 oktober 2013 @ 12:20:

Ik vraag me alleen af, is het niet meer van belang waar Sinterklaas en zwarte piet NU voor staan, is de oorsprong zoveel belangrijker? Gaat het dan niet veel meer om de erkenning dat onze blanke voorouders fout zaten als slavenhouders/handelaren? Ik weet het niet hoor, het is echt een oprechte vraag.

hehe precies. Wat is het nut als je ziet dat NU negroide kinderen en blanke samen een feest vieren. Dat je dat hebt bereikt in al die jaren. Dat die samen uitkijken naar sint en piet.

Ja dan moet ik horen dat een volwassene zegt "die kinderen kennen hun roots niet" als je hem daar op wijst.

Dat we nu samen naast elkaar kunnen feestvieren en genieten DAT is het nu. En het verleden voegt dan niets toe op dat moment.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
quote:wished- schreef op 23 oktober 2013 @ 10:30:

Hahah, Nederlanders met donkere huidskleur? Buitenlanders dus.Ik denk dat bedoeld wordt "native" Nederlanders aangezien de oorspronkelijke bewoners in deze regio met dit klimaat van de lichtste europide/blanke/kaukasische afkomst zijn.
Bah
Ik vind het zo jammer als het 'zwart van het roet' verhaal van tafel wordt geveegd als zijnde belachelijk.

Zwarte Piet is een evoluerende traditie, waar anderhalve eeuw geleden een rascistisch sausje overheen is gegooid. Ik vind het niet onbegrijpelijk dat mensen daar aanstoot aan kunnen nemen. Maar dan is het wel jammer dat een poging om een nieuwe weg in te slaan de kop in wordt gedrukt als 'de waarheid ontkennen' of 'duidelijk onzin'. Het kan juist het begin zijn van weer een nieuw sausje over Zwarte Piet. Natuurlijk is het niet het 'oorspronkelijke verhaal' van Zwarte Piet, maar dat is het verhaal van Schenkman ook niet! Het roet-verhaal is echter wel een werkbaar verhaal dat veel kinderen nu al geloven.

Ja, er klopt het een en ander niet. Maar bijzonder realistisch is een eeuwenoude man die te paard over de daken rijdt ook al niet. En met de insteek van dit 'roet-verhaal' kan je vervolgens makkelijk een deel van de elementen die naar blackface-stereotypen verwijzen, én de elementen die naar echte zwarte mensen verwijzen (want beiden lijken aanstootgevend voor sommigen) laten verdwijnen. De oorbellen, de rode lippenstift, de kroeshaarpruik, de donkerbruine ipv roetzwarte sminck.

Wél lijkt het me handig dat zwarte piet voldoende geschminckt wordt om onherkenbaar te blijven.
quote:juniper213 schreef op 23 oktober 2013 @ 12:32:

[...]

De bedoelingen van mensen is vele malen belangrijker, dan iets wat je terug kunt vinden in boeken over het verre verleden. Niet omdat, zoals jij stelt, we daar niets van willen weten of doen alsof wij er niets mee te maken hebben gehad. Maar juist omdat het verleden is, het leeft nu niet meer, we groeien niet op met: negers zijn onze slaven. Het kostuum van piet aantrekken met Sinterklaasfeesten, doet iemand niet met de intentie om negers belachelijk te maken. En juist daar gaat het om, als die bedoeling er wel achter zou zitten, dan hebben mensen een punt.

Tot voor kort was het juist wel bedoeld als een karikatuur van negers. Dat wij dat vergeten zijn, dat het onze bedoeling niet meer is, betekent niet dat het voor anderen nog vers in hun geheugen ligt.

Het leeft misschien niet meer voor ons, maar wel misschien voor degenen die zelf in de kolonies hebben gewoond, of wiens ouders verteld werd door de blanke Nederlandse onderwijzers aldaar dat ze maar luie negers zijn en toch nooit iets zullen bereiken.

Ik pleit niet voor afschaffing van Zwarte Piet, in tegendeel. Maar iets meer inleving voor de beleving van een ander zou niet misplaatst zijn.
Ik vind overigens de zeer racistische uitlatingen van sommige pro pieten ook niet kunnen en sommige grappen ook te dom ( sommige wel best grappig hoor, het plaatje van new kids met tekst vind ik dan wel weer lollig)

Ik blijf fier overeind staan als Pro - piet, maar ik distansieer mij echt van dit soort gedragen om een punt te maken, wie luistert dan ook nog serieus naar je?
quote:kadanz schreef op 23 oktober 2013 @ 12:10:

[...]

Dit toont alleen maar aan dat jij totaal niet hebt begrepen wat FV jou duidelijk probeert te maken.

Wat opvoeding betreft, als je opvoeding er voor zorgt dat je in Piet al van jongs af aan de karikatuurneger herkent (en dus niet blind afgaat op wat de menigte zegt), dan heb je een hele goede opvoeding gehad.Ten eerste: ik had het niet eens over FV! Ten tweede, wat een onzin kraam je uit. Als 4 jarige kleuter een karikatuurneger herkennen in een kinderfeest figuur noem jij een goede opvoeding
Of maak piet zoals iemand al in het begin van dit topic zei donkergrijs.

Zwart mengen met wit en hoppa je hebt grijs.
quote:kadanz schreef op 23 oktober 2013 @ 12:40:

[...]

Tot voor kort was het juist wel bedoeld als een karikatuur van negers. Dat wij dat vergeten zijn, dat het onze bedoeling niet meer is, betekent niet dat het voor anderen nog vers in hun geheugen ligt.

Het leeft misschien niet meer voor ons, maar wel misschien voor degenen die zelf in de kolonies hebben gewoond, of wiens ouders verteld werd door de blanke Nederlandse onderwijzers aldaar dat ze maar luie negers zijn en toch nooit iets zullen bereiken.

Ik pleit niet voor afschaffing van Zwarte Piet, in tegendeel. Maar iets meer inleving voor de beleving van een ander zou niet misplaatst zijn.Je snapt echt niet wat ik zeg, dat blijkt maar weer.
quote:consuelabananahammok schreef op 23 oktober 2013 @ 12:40:

Ik vind overigens de zeer racistische uitlatingen van sommige pro pieten ook niet kunnen en sommige grappen ook te dom ( sommige wel best grappig hoor, het plaatje van new kids met tekst vind ik dan wel weer lollig)

Ik blijf fier overeind staan als Pro - piet, maar ik distansieer mij echt van dit soort gedragen om een punt te maken, wie luistert dan ook nog serieus naar je?

O maar ik doe daar ook niet aan mee hoor op feestboek..

Ik ga geen plaatjes en weet ik veel wat allemaal delen en petities teken.
quote:EllieFiederellie schreef op 23 oktober 2013 @ 12:40:

Ik vind het zo jammer als het 'zwart van het roet' verhaal van tafel wordt geveegd als zijnde belachelijk.

Zwarte Piet is een evoluerende traditie, waar anderhalve eeuw geleden een rascistisch sausje overheen is gegooid. Ik vind het niet onbegrijpelijk dat mensen daar aanstoot aan kunnen nemen. Maar dan is het wel jammer dat een poging om een nieuwe weg in te slaan de kop in wordt gedrukt als 'de waarheid ontkennen' of 'duidelijk onzin'. Het kan juist het begin zijn van weer een nieuw sausje over Zwarte Piet. Natuurlijk is het niet het 'oorspronkelijke verhaal' van Zwarte Piet, maar dat is het verhaal van Schenkman ook niet! Het roet-verhaal is echter wel een werkbaar verhaal dat veel kinderen nu al geloven.

Ja, er klopt het een en ander niet. Maar bijzonder realistisch is een eeuwenoude man die te paard over de daken rijdt ook al niet. En met de insteek van dit 'roet-verhaal' kan je vervolgens makkelijk een deel van de elementen die naar blackface-stereotypen verwijzen, én de elementen die naar echte zwarte mensen verwijzen (want beiden lijken aanstootgevend voor sommigen) laten verdwijnen. De oorbellen, de rode lippenstift, de kroeshaarpruik, de donkerbruine ipv roetzwarte sminck.

Wél lijkt het me handig dat zwarte piet voldoende geschminckt wordt om onherkenbaar te blijven.En jij snapt het wel.
En twitter heb ik niet dus van de discussie die daar gaande schijnt te zijn lees ik niks.
quote:sole-mare schreef op 23 oktober 2013 @ 12:32:

Ja je ontkomt haast niet aan die facebookshit,ik zie ook ineens allemaal mensen die hun profielfoto verandert hebben in een foto van zwarte piet.

Echt ik snap daar niets van.Tja het is schrikken nu de racistische denkbeelden van sommige mensen in ons land in eens zo pijnlijk zichtbaar worden...
quote:kadanz schreef op 23 oktober 2013 @ 12:26:

[...]

Het probleem is dat we in Nederland onze geschiedenis niet kennen. En als we de geschiedenis wel kennen dan doen we alsof we er helemaal niks mee te maken hebben. Dit is een typisch Nederlands trekje.

Dat heeft dus als resultaat dat we in een omgekeerde wereld leven: degene die er op wijst dat Piet gebaseerd is op een racistische negekarikatuur is is gek, stelt zich aan.

Leidend is voor veel mensen wat er mee bedoeld wordt, niet wat het in feite is.

Je pleit voor open discussie te zijn, de inhoud van velen van je posts spreken dit tegen. Maar in ieder geval fijn dat je het zelf wel geloofd!

Je toont zelf geen enkel respect voor een andere visie. Sterker nog, je gaat generaliseren (en niet zo'n beetje ook) om je standpunt te verdedigen. Heel erg jammer.

Je kunt de vraagstelling nl. ook omdraaien: waarom ZP aanpassen als de minderheid (en hiermee bedoel ik letterlijk dat er in aantal minder mensen anti dan pro zijn!) ook kan leren dat deze traditie een vriendelijke en positieve achtergrond heeft? Gebaseerd op een mythe?
quote:EllieFiederellie schreef op 23 oktober 2013 @ 12:40:

Wél lijkt het me handig dat zwarte piet voldoende geschminckt wordt om onherkenbaar te blijven.

Ik zou dat ook een prima compromis vinden: Piet zwart van het roet.

Ik ageer alleen maar tegen die stelling als men nu al ontkent dat Piet een neger voor moet stellen, omdat we nog lang niet zover zijn. Maar als je Piet voortaan zonder die kroespruik rond laat huppelen en de stereotype negerlook niet meer afbeeldt, dan vind ik het een prima alternatief! Dan blijft hij lekker zwart maar is het scherpe randje er vanaf.
quote:Iwannalive schreef op 23 oktober 2013 @ 12:45:

[...]

Tja het is schrikken nu de racistische denkbeelden van sommige mensen in ons land in eens zo pijnlijk zichtbaar worden...Dat niet alleen maar ik vraag me ook af: wat denken jullie nou dat omdat velen een profielfoto van zwarte piet nemen dat alles dan blijft zoals het nu is?
Wie zegt trouwens dat mythes onschuldig zijn? Het Derde Rijk (jaja daar gaan we weer, sorry) was ook sterk geïnspireerd door mythes.
quote:kadanz schreef op 23 oktober 2013 @ 12:46:

[...]

Ik zou dat ook een prima compromis vinden: Piet zwart van het roet.

Ik ageer alleen maar tegen die stelling als men nu al ontkent dat Piet een neger voor moet stellen, omdat we nog lang niet zover zijn. Maar als je Piet voortaan zonder die kroespruik rond laat huppelen en de stereotype negerlook niet meer afbeeldt, dan vind ik het een prima alternatief! Dan blijft hij lekker zwart maar is het scherpe randje er vanaf.Maar dan moet hij dus wel weer écht zwart geschminkt worden en niet bruin zoals nu.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven