Situatie Midden-Oosten VII
vrijdag 7 maart 2025 om 18:23
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.
Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.
De toekomst is nog onduidelijk.
In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.
Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.
Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.
Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva.
p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.
Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.
https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.
De toekomst is nog onduidelijk.
In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.
Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.
Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.
Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva.
p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.
Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.
https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
woensdag 30 april 2025 om 19:46
SurferRosa schreef: ↑30-04-2025 19:32Volgens de uitleg van hun website wel, maar ik vraag me af of die ook echt in gedachte zijn geweest bij het opstellen.
Het maakt mij verder ook niet zoveel uit of het eigenlijk merendeels om Gaza gaat of niet. De intentie begrijp ik, en die steun ik ook. Het kan helemaal geen kwaad om wat meer stil te staan bij slachtoffers over de hele wereld van welke oorlog of conflict dan ook.
Maar ik vind wel dat dat dan een eigen moment verdient en dat de Nationale Dodenherdenking ook een eigen moment verdient.
Gevoelsmatig voor mij doet zo'n alternatieve herdenking, met de door hun gekozen woorden omtrent de Holocaust, afbreuk aan hetgeen gebeurd is met de Joodse slachtoffers. En dat is eigenlijk hetgeen waar ik het meeste over val. Lijkt me evident dat iedereen het ermee eens is en blijft dat de Holocaust een als op zichzelfstaand iets gezien moet worden. En ik vind de zin; De Holocaust had nooit moeten gebeuren en mag ook geen legitimatie zijn voor de genocide in Gaza, echt stuitend. Zeker icm met de Nationale Dodenherdenking en de 100.000 Nederlands Joodse slachtoffers.
Daarom vind het ongepast om deze alternatieve herdenking op hetzelfde moment te houden.
woensdag 30 april 2025 om 20:08
Ik zie er geen angst in, en ook niet dat herdenken 'teveel' zou zijn. Alleen een ander accent bij de herdenking juist door mensen die actief bezig zijn met de waarde van vrijheid en de last van oorlog op dit moment. Prima als dat zo een plek krijgt; leven en laten leven.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
woensdag 30 april 2025 om 21:34
Alleen als ze nú familie of naasten in Nederland hebben, toch?SurferRosa schreef: ↑30-04-2025 19:32Volgens de uitleg van hun website wel, maar ik vraag me af of die ook echt in gedachte zijn geweest bij het opstellen.
Of zijn ze door toedoen of nalaten van de Nederlandse Staat ontvoerd door ISIS?
What would Patsy do?
donderdag 1 mei 2025 om 00:34
Joden voelen zich ook niet allemaal thuis bij de Nationale Herdenking (en ik kan me voorstellen dat dat ook voor groepen Roma en Sinti geldt, bijvoorbeeld). Joden hebben Jom Hasjoa "geadopteerd" voor herdenking binnen de eigen gemeenschap en met de eigen rituelen. Zonder geroeptoeter over inclusiviteit. Ook een optie.Kidneybean schreef: ↑30-04-2025 17:35Maar de commissie van 4 en 5 mei heeft wel duidelijk aangegeven wie zij herdenkt.
https://www.4en5mei.nl/herdenken/wie-en ... rdenken-we
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
donderdag 1 mei 2025 om 00:49
Het gaat op 4 mei niet over Israël, hè? Misschien ook even niet wegkijken voor het feit dat meer Joden búiten Israël wonen dan in Israël. Dat ik op 4 mei mijn familie herdenk heeft nul komma nul met Israël te maken. En al helemáál niet met wegkijken.Kidneybean schreef: ↑30-04-2025 18:24Ik snap de zin wel. Het land waar het meerendeel Joods is en een connectie heeft met de Holocaust dat nu allerlei oorlogsmidaden pleegt...het land dat gesteund wordt door de Westerse landen, dus ook Nederland. We moeten daar niet voor wegkijken, dat is meer wat ze bedoelen met die zin.
Maar we mogen blijkbaar alleen Nederlandse slachtoffers herdenken of slachtoffers door toedoen van Nederlandse soldaten?
donderdag 1 mei 2025 om 00:52
Ze moeten doen wat ze niet laten kunnen. Maar laat dat geroeptoeter achterwege, vooral het woord "inclusief".Kidneybean schreef: ↑30-04-2025 18:36Dan is het toch niet gek dat steeds meer mensen een alternatief zoeken? Of zich er helemaal niet meer mee bezig houden (net als in mijn omgeving, jongvolwassene).
donderdag 1 mei 2025 om 01:03
Ik was een paar jaar geleden bij een herdenking waar een spreker aan de oorlog in Oekraïne refereerde als "de eerste oorlog op Europees grondgebied sinds WOII". Die was blijkbaar de oorlog op de Balkan even vergeten. Ik vond het stuitend, al lijken veel mensen een gaatje in hun geheugen te hebben t.a.v. die periode.Redhead70 schreef: ↑30-04-2025 19:04Nee, is volgens mij zeker niet teveel gevraagd hoor. Het hoeft van mij persoonlijk ook niet perse. Ik denk wel gezien de ontwikkelingen in de wereld van nu wel wat meer mag bevatten aan herinnering. Er zijn veel ontwikkelingen gaande die historisch een terugval aan het worden zijn. En dat gegeven omhelst meer.
donderdag 1 mei 2025 om 05:51
Doet u maar, maar wel in stilte graag want als ik iets van uw plan en redenatie verneem omdat ik toevallig op een linkje klik naar een krant die ik normaal niet lees moet u wel stoppen met 'roeptoeteren'canis-felis schreef: ↑01-05-2025 00:52Ze moeten doen wat ze niet laten kunnen. Maar laat dat geroeptoeter achterwege, vooral het woord "inclusief".

donderdag 1 mei 2025 om 05:51
canis-felis schreef: ↑01-05-2025 01:03Ik was een paar jaar geleden bij een herdenking waar een spreker aan de oorlog in Oekraïne refereerde als "de eerste oorlog op Europees grondgebied sinds WOII". Die was blijkbaar de oorlog op de Balkan even vergeten. Ik vond het stuitend, al lijken veel mensen een gaatje in hun geheugen te hebben t.a.v. die periode.

donderdag 1 mei 2025 om 10:00
Sorry hoor, maar ik reageerde op Kidneybean die eerder dit schreef: "Jullie doen allemaal maar: ik doe niet meer mee en met mij vele anderen." Maar die hoeft geen facepalm omdat ze in jouw straatje zit?
Verder verachtelijke aanames die je doet, terwijl ik volgens mij gewoon inhoudelijk in gesprek was over dat artikel. Ik heb meermalen uitgelegd dat het me pijn doet en waarom, heb je dat ook gelezen of kom je vooral even makkelijk facepalmen?
donderdag 1 mei 2025 om 10:39
Niet iedereen is het met je eens. Hoeft niet meteen om gefacepalmd te worden.canis-felis schreef: ↑01-05-2025 10:00Sorry hoor, maar ik reageerde op Kidneybean die eerder dit schreef: "Jullie doen allemaal maar: ik doe niet meer mee en met mij vele anderen." Maar die hoeft geen facepalm omdat ze in jouw straatje zit?
donderdag 1 mei 2025 om 10:51
Iemand de nieuwste documentaire van Louis Theroux ‘The Settlers’ al gezien?
De documentaire heeft op social media veel schokkende reacties uitgelokt.
In de documentaire laat hij o.a. Daniella Weiss aan het woord, radicale kolonisten, en hun extremistische plannen op de westbank en hun plannen mbt de uitbreiding van nederzettingen in Gaza.
(Documentaire is in de onderstaande link van bnn te vinden)
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/l ... kolonisten
“Louis Theroux is terug met een belangrijke nieuwe documentaire "The Settlers". Daarin keert hij terug naar de Westelijke Jordaanoever, specifiek de door Israël illegaal bezette gebieden, waar hij 14 jaar geleden ook filmde.
In deze nieuwe documentaire zien we een andere kant van Theroux. Waar hij vroeger altijd beleefd en voorzichtig bleef, is hij nu directer, mede als gevolg van de gevaarlijke situaties waarin hij terechtkomt. Joodse kolonisten richten wapens met lasers op hem door ramen en hij moet meerdere keren vragen of mensen hun wapens willen laten zakken. Ook Israëlische soldaten met bivakmutsen intimideren hem tijdens de opnames.
Het meest opvallende moment is zijn confrontatie met Daniella Weiss, een vrouw die al 50 jaar een belangrijke rol speelt binnen de veelal extreemrechtse Israëlische nederzettingenbeweging. Als zij beweert dat er geen geweld is tegen Palestijnen en Theroux fysiek duwt noemt hij haar een sociopaat.
De documentaire laat zien hoe de Israëlische nederzettingen de afgelopen jaren fors in aantal zijn toegenomen en hoe wat vroeger een relatief kleine beweging was, nu volop steun krijgt vanuit de extreemrechtse regering van Netanyahu. Theroux brengt scherp beeld hoe dit het dagelijks leven van Palestijnen vrijwel onmogelijk maakt.”
https://youtube.com/shorts/nx_WwFqfduQ?feature=shared
https://youtube.com/shorts/a6eOv3rM-1c?feature=shared
https://youtu.be/e1ThJmbVlXI?feature=shared
(Ik heb gisteren nog maar de helft kunnen zien)
De documentaire heeft op social media veel schokkende reacties uitgelokt.
In de documentaire laat hij o.a. Daniella Weiss aan het woord, radicale kolonisten, en hun extremistische plannen op de westbank en hun plannen mbt de uitbreiding van nederzettingen in Gaza.
(Documentaire is in de onderstaande link van bnn te vinden)
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/l ... kolonisten
“Louis Theroux is terug met een belangrijke nieuwe documentaire "The Settlers". Daarin keert hij terug naar de Westelijke Jordaanoever, specifiek de door Israël illegaal bezette gebieden, waar hij 14 jaar geleden ook filmde.
In deze nieuwe documentaire zien we een andere kant van Theroux. Waar hij vroeger altijd beleefd en voorzichtig bleef, is hij nu directer, mede als gevolg van de gevaarlijke situaties waarin hij terechtkomt. Joodse kolonisten richten wapens met lasers op hem door ramen en hij moet meerdere keren vragen of mensen hun wapens willen laten zakken. Ook Israëlische soldaten met bivakmutsen intimideren hem tijdens de opnames.
Het meest opvallende moment is zijn confrontatie met Daniella Weiss, een vrouw die al 50 jaar een belangrijke rol speelt binnen de veelal extreemrechtse Israëlische nederzettingenbeweging. Als zij beweert dat er geen geweld is tegen Palestijnen en Theroux fysiek duwt noemt hij haar een sociopaat.
De documentaire laat zien hoe de Israëlische nederzettingen de afgelopen jaren fors in aantal zijn toegenomen en hoe wat vroeger een relatief kleine beweging was, nu volop steun krijgt vanuit de extreemrechtse regering van Netanyahu. Theroux brengt scherp beeld hoe dit het dagelijks leven van Palestijnen vrijwel onmogelijk maakt.”
https://youtube.com/shorts/nx_WwFqfduQ?feature=shared
https://youtube.com/shorts/a6eOv3rM-1c?feature=shared
https://youtu.be/e1ThJmbVlXI?feature=shared
(Ik heb gisteren nog maar de helft kunnen zien)
elinas wijzigde dit bericht op 01-05-2025 11:06
Reden: Link
Reden: Link
63.23% gewijzigd
donderdag 1 mei 2025 om 11:42
[quote=MrsM post_id=35831611 time=1746035210 user_id=42657
(-) Lijkt me evident dat iedereen het ermee eens is en blijft dat de Holocaust een als op zichzelfstaand iets gezien moet worden. En ik vind de zin; De Holocaust had nooit moeten gebeuren en mag ook geen legitimatie zijn voor de genocide in Gaza, echt stuitend. Zeker icm met de Nationale Dodenherdenking en de 100.000 Nederlands Joodse slachtoffers.
[/quote]
Op 4 mei worden niet alleen de Joodse slachtoffers in WOII herdacht, ook die van het bombardement in Rotterdam, de inundatie van Walcheren, oom David die onderduikers had op zijn boerderij, de geallieerde militairen, de neven die omkwamen in Indonesië enz.
Het is i.m.o niet een opzichzelfstaand iets, onderdeel van heel veel verdriet en leed.
Over de vraag wie we op 4 mei herdenken, wordt al tachtig jaar gewikt en gewogen. Vandaag in Trouw noemt Ilse Raaijmakers, historicus gepromoveerd op de herdenkingscultuur rond 4 en 5 mei, het een pendelbeweging.
https://www.trouw.nl/binnenland/waarom- ... ~b07d6422/
Samenvatting: Ging het eerst om de herdenking aan mensen in het verzet en Nederlandse militairen (1946), daarna ook militairen en burgers in o.a. Korea en Indonesië (1961) werd er pas in 1966 door het herdenkingscomité plek ingeruimd in voor de 104.000 Joden in Nederland die in de Holocaust zijn vermoord. Door de nazi’s vervolgde homo’s en Sinti en Roma volgden in 1971. En vanaf de late jaren negentig is er oog voor Nederlandse militairen die zijn omgekomen op vredesmissies, zoals in Libanon en Bosnië.
Voor mij is 4 mei een indrukwekkend moment om met gezin, nu ook kleinkinderen, en buurtgenoten, 2 minuten stil te zijn, de trompet en dat we daarna een ijsje eten in vrijheid.
(-) Lijkt me evident dat iedereen het ermee eens is en blijft dat de Holocaust een als op zichzelfstaand iets gezien moet worden. En ik vind de zin; De Holocaust had nooit moeten gebeuren en mag ook geen legitimatie zijn voor de genocide in Gaza, echt stuitend. Zeker icm met de Nationale Dodenherdenking en de 100.000 Nederlands Joodse slachtoffers.
[/quote]
Op 4 mei worden niet alleen de Joodse slachtoffers in WOII herdacht, ook die van het bombardement in Rotterdam, de inundatie van Walcheren, oom David die onderduikers had op zijn boerderij, de geallieerde militairen, de neven die omkwamen in Indonesië enz.
Het is i.m.o niet een opzichzelfstaand iets, onderdeel van heel veel verdriet en leed.
Over de vraag wie we op 4 mei herdenken, wordt al tachtig jaar gewikt en gewogen. Vandaag in Trouw noemt Ilse Raaijmakers, historicus gepromoveerd op de herdenkingscultuur rond 4 en 5 mei, het een pendelbeweging.
https://www.trouw.nl/binnenland/waarom- ... ~b07d6422/
Samenvatting: Ging het eerst om de herdenking aan mensen in het verzet en Nederlandse militairen (1946), daarna ook militairen en burgers in o.a. Korea en Indonesië (1961) werd er pas in 1966 door het herdenkingscomité plek ingeruimd in voor de 104.000 Joden in Nederland die in de Holocaust zijn vermoord. Door de nazi’s vervolgde homo’s en Sinti en Roma volgden in 1971. En vanaf de late jaren negentig is er oog voor Nederlandse militairen die zijn omgekomen op vredesmissies, zoals in Libanon en Bosnië.
Voor mij is 4 mei een indrukwekkend moment om met gezin, nu ook kleinkinderen, en buurtgenoten, 2 minuten stil te zijn, de trompet en dat we daarna een ijsje eten in vrijheid.
sharing* wijzigde dit bericht op 01-05-2025 11:45
Reden: d=t
Reden: d=t
0.08% gewijzigd
Alles sal reg kom
donderdag 1 mei 2025 om 11:56
Dat was precies mijn punt. Ik heb nergens gefacepalmd en ben dat ook niet van plan. Maar dat ik - na meerdere genuanceerde bijdragen - een keer het woord roeptoeteren in de mond neem is voor Kleinezon blijkbaar een facepalm waard. Jammer. Temeer aangezien wat ik als roeptoeteren ervaar mij pijn doet, zoals ik al heb uitgelegd.Kidneybean schreef: ↑01-05-2025 10:39Niet iedereen is het met je eens. Hoeft niet meteen om gefacepalmd te worden.
donderdag 1 mei 2025 om 12:44
eerlijk gezegd: wie wel?Kidneybean schreef: ↑01-05-2025 12:19Bedankt voor de link Elinas, ik heb de hele docu bekeken. Ik heb geen goed woord over voor de kolonisten en het IDF![]()
donderdag 1 mei 2025 om 13:58
Ik heb hem op X gezien. Ben altijd al Louis Theroux fan.
Die settlers worden gemotiveerd door extreem religieuze overtuigingen, dat maakt mensen niet voor reden vatbaar, lijkt het,
En de opmerking van Louis, dat het een vorm van tribaal denken is om alleen oog voor jezelf en niet voor de ander te hebben, is waar. Hoewel tribaal denken in die regio niet alleen voorbehouden is aan settlers.
Het is echt vreselijk dat deze mensen ook in de regering vertegenwoordigd zijn.
Ik moet wel zeggen, dat ik een beetje moest lachten om de opmerking van die Issa tegen de soldaten die ze om ID’s vroegen.
‘Why do you hide your face? Don’t hide. Only gangs hide their face!’
Die settlers worden gemotiveerd door extreem religieuze overtuigingen, dat maakt mensen niet voor reden vatbaar, lijkt het,
En de opmerking van Louis, dat het een vorm van tribaal denken is om alleen oog voor jezelf en niet voor de ander te hebben, is waar. Hoewel tribaal denken in die regio niet alleen voorbehouden is aan settlers.
Ik moet wel zeggen, dat ik een beetje moest lachten om de opmerking van die Issa tegen de soldaten die ze om ID’s vroegen.
What would Patsy do?
donderdag 1 mei 2025 om 14:06
Ik werd een beetje emotioneel toen Issa verteld werd om aan de andere kant van de straat te staan. Het is ook zijn stad, zijn wijk.Ladyday21 schreef: ↑01-05-2025 13:58Ik heb hem op X gezien. Ben altijd al Louis Theroux fan.
donderdag 1 mei 2025 om 14:17
Ja, dat had ik nog toe willen voegen. De situatie van de olijfboomhouder en in Hebron is intriest.Kidneybean schreef: ↑01-05-2025 14:06Ik werd een beetje emotioneel toen Issa verteld werd om aan de andere kant van de straat te staan. Het is ook zijn stad, zijn wijk.
What would Patsy do?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in