Situatie Midden-Oosten VIII
woensdag 28 mei 2025 om 13:31
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.
Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.
De toekomst is nog onduidelijk.
In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.
Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.
Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.
Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.
We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva.
p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.
Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.
https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.
De toekomst is nog onduidelijk.
In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.
Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.
Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.
Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.
We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva.
p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.
Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.
https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
vrijdag 6 juni 2025 om 17:28
Heb je hier een bron van?Redhead70 schreef: ↑06-06-2025 17:18Kost behoorlijk wat voor een particulier. Verder schiet het niet op zolang gerenommeerde hulpverlening Gaza niet in kan en of mag. Regering Israël levert inmiddels ook wapens aan een terroristische groep in gaza, die tegen Hamas is en zorgt daarmee voor nog meer onrust. Het gaat van kwaad tot erger. Hier wordt het steeds stiller. Maar..............over een tijdje? Wilders gaat als een malle tekeer pro Nethanyahu, de Nederlandse regering blijft zwtijgen, de mensen gelukkig niet meer.
Pluviofiel
vrijdag 6 juni 2025 om 17:35
850 checkpoints en wegblokkades
Het aantal Israëlische checkpoints en wegblokkades op de bezette Westelijke Jordaanoever is sinds het begin van de Gaza-oorlog flink uitgebreid. Voor 7 oktober 2023 waren het er 550. Na de aanslagen door Hamas in Israël werden dat er al snel 700. En inmiddels zijn het er volgens de Verenigde Naties 850.
Die laatste 150 zijn erbij gekomen tijdens en vlak na het staakt-het-vuren tussen Israël en Hamas van begin dit jaar. Tijdens die wapenstilstand kwamen in ruil voor de vrijlating van tientallen Israëlische gijzelaars duizenden Palestijnse gevangenen vrij, voornamelijk afkomstig uit de Westoever. En dat kan volgens Israël leiden tot extra spanningen in het Palestijnse gebied.
"We gebruiken de checkpoints in onze strijd tegen terrorisme", verklaarde een woordvoerder van het Israëlische leger het opschroeven van het aantal controleposten. "Burgers houden de mogelijkheid om te reizen, en tegelijkertijd kunnen we nu beter het verkeer in de gaten houden om te voorkomen dat terroristen ontsnappen."
Maar Shai Parnes van de Israëlische mensenrechtenorganisatie B'Tselem ziet dat anders. "Met de checkpoints probeert Israël elke stap van de Palestijnen te controleren. En voor de mensen op de Westoever is het nu bijna niet meer mogelijk om hun dag te plannen", zegt hij tegen de NOS.
Het hele artikel staat op nu.nl en geeft tevens aan dat ik aangaf in topic 1 geloof ik, dat het gewoon door de vele checkpoints voor velen het reizen al onmoge.ijk was, voor 7 9ktober. Toen werd ik namelijk voor gek verklaard. In dit artikel staat duidelijk wat er was en nu is.
Het aantal Israëlische checkpoints en wegblokkades op de bezette Westelijke Jordaanoever is sinds het begin van de Gaza-oorlog flink uitgebreid. Voor 7 oktober 2023 waren het er 550. Na de aanslagen door Hamas in Israël werden dat er al snel 700. En inmiddels zijn het er volgens de Verenigde Naties 850.
Die laatste 150 zijn erbij gekomen tijdens en vlak na het staakt-het-vuren tussen Israël en Hamas van begin dit jaar. Tijdens die wapenstilstand kwamen in ruil voor de vrijlating van tientallen Israëlische gijzelaars duizenden Palestijnse gevangenen vrij, voornamelijk afkomstig uit de Westoever. En dat kan volgens Israël leiden tot extra spanningen in het Palestijnse gebied.
"We gebruiken de checkpoints in onze strijd tegen terrorisme", verklaarde een woordvoerder van het Israëlische leger het opschroeven van het aantal controleposten. "Burgers houden de mogelijkheid om te reizen, en tegelijkertijd kunnen we nu beter het verkeer in de gaten houden om te voorkomen dat terroristen ontsnappen."
Maar Shai Parnes van de Israëlische mensenrechtenorganisatie B'Tselem ziet dat anders. "Met de checkpoints probeert Israël elke stap van de Palestijnen te controleren. En voor de mensen op de Westoever is het nu bijna niet meer mogelijk om hun dag te plannen", zegt hij tegen de NOS.
Het hele artikel staat op nu.nl en geeft tevens aan dat ik aangaf in topic 1 geloof ik, dat het gewoon door de vele checkpoints voor velen het reizen al onmoge.ijk was, voor 7 9ktober. Toen werd ik namelijk voor gek verklaard. In dit artikel staat duidelijk wat er was en nu is.
vrijdag 6 juni 2025 om 17:46
Ja, nos, cnn heel uitgebreid, nu.nl
, El Mundo, El pais en meer.
redhead70 wijzigde dit bericht op 06-06-2025 17:47
Reden: Tikfouten
Reden: Tikfouten
1.80% gewijzigd
vrijdag 6 juni 2025 om 17:46
vrijdag 6 juni 2025 om 17:48
Heb je een linkje zodat ik het rustig tot me kan nemen?
Is het bovenstaande wat je schreef een samenvatting van een van de artikelen? Want daar gaat het alleen maar over de checkpoints en controle van Israel, maar niet over dat ze een andere terroristische groep bewapenen.
Pluviofiel
vrijdag 6 juni 2025 om 17:54
Bedankt voor de link! Je zou bijna denken dat het een conspiracy theory zou zijn, maar helaas de realiteit. Wat een bomb shell.72Jelle schreef: ↑06-06-2025 17:46https://www.nytimes.com/2025/06/05/worl ... nyahu.html
Er staat ook iets op de NOS over.
Pluviofiel
vrijdag 6 juni 2025 om 18:48
De vijand van je vijand bewapenen.Kidneybean schreef: ↑06-06-2025 17:54Bedankt voor de link! Je zou bijna denken dat het een conspiracy theory zou zijn, maar helaas de realiteit. Wat een bomb shell.
Dit komt volgens mij in alle oorlogen wel voor. Is te vinden in het Grote Handboek oorlogsvoering. En zo oud als de weg naar Rome.
Zo is Al Qaida ook ooit ontstaan.
Die groep die Israël heeft bewapend wordt vooral een militie en een clan genoemd. Ik weet niet of het ook terroristen zijn. Waarschijnlijk wel.
vrijdag 6 juni 2025 om 18:59
Ik zie dit niet goed aflopenParadise schreef: ↑06-06-2025 18:48De vijand van je vijand bewapenen.
Dit komt volgens mij in alle oorlogen wel voor. Is te vinden in het Grote Handboek oorlogsvoering. En zo oud als de weg naar Rome.
Zo is Al Qaida ook ooit ontstaan.
Die groep die Israël heeft bewapend wordt vooral een militie en een clan genoemd. Ik weet niet of het ook terroristen zijn. Waarschijnlijk wel.

Pluviofiel
vrijdag 6 juni 2025 om 19:07
Dat loopt vaak genoeg slecht af.
Misschien ken je het verhaal wel, maar de Amerikanen maakten ooit gebruik van de Italiaanse maffia om op Sicilië te kunnen landen tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Ze lieten daarvoor maffia-leden vrij uit Amerikaanse gevangenissen. In ruil voor een zak geld hielpen ze de Amerikanen. De maffia of Sicilië is sindsdien sterker dan ooit.
Het is ironisch, omdat een deel van de maffialeden die in Amerikaanse gevangenissen zat in de jaren 20 was gevlucht voor de strenge aanpak van Mussolini. Die de strijd aanging met de maffia.
Eigenlijk best een mindfuck.
dinsdag 10 juni 2025 om 10:03
nou ook weer niet overdrijven. Ze kwamen niet om voedsel te brengen maar voor de publiciteit. Aandacht vragen voor het grote Gaza probleem. En dat is een prima doel, maar voedsel brengen was het doel niet.Kidneybean schreef: ↑09-06-2025 10:48De opvarenden van Madleen zijn vastgenomen door het IDF.
Wat een verschrikkelijke wereld, waar je vastgehouden kunt worden omdat je eten en andere noodzakelijke middelen wil uitdelen.
dinsdag 10 juni 2025 om 11:25
Ze zeiden zelf dat de hulp die ze kwamen brengen symbolisch was. Het doel was idd aandacht vragen, en dat is prima gelukt. De reactie van de Israëlische regering, die ze Hamas-aanhangers noemden stond me wel tegen. Net alsof je automatisch voor Hamas bent als je tegen het uithongeren van baby's protesteert.
dinsdag 10 juni 2025 om 15:38
precies. en dan moet je niet dit zeggen: " Wat een verschrikkelijke wereld, waar je vastgehouden kunt worden omdat je eten en andere noodzakelijke middelen wil uitdelen."Draaideurforummer schreef: ↑10-06-2025 11:25Ze zeiden zelf dat de hulp die ze kwamen brengen symbolisch was. Het doel was idd aandacht vragen, en dat is prima gelukt. De reactie van de Israëlische regering, die ze Hamas-aanhangers noemden stond me wel tegen. Net alsof je automatisch voor Hamas bent als je tegen het uithongeren van baby's protesteert.
Dat is alles
dinsdag 10 juni 2025 om 16:35
Kidneybean overdrijft niets. Als ze als doel hadden gesteld 'voedsel brengen', was de uitkomst hetzelfde geweest. Daarom stelt niemand dat doel, want dat is totaal niet realistisch. Dan wordt je domweg vastgehouden. Het is dieptriest dat er geen voedselhulp kan komen. Dus ja, een verschrikkelijke wereld.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
And everything you do; Yeah, they were all yellow
dinsdag 10 juni 2025 om 16:43
VK boycot inmiddels 2 ministers. Gvir en Smotrich. Zie ook de live blog van NOS. Als die ministers al eens uit de regering zouden verdwijnen, ziet het er al heel anders uit. Wat een engerds zijn dat met hun uitspraken. Ze gijzelen Netanyahu omdat die zijn proces wil traineren en dat lukt aardig zo. Netanyahu is geen haar beter dan die 2, alleen Netanyahu gaat voor eigen belang. Die andere 2 denken echt zo een zijn een soort Wilders in het kwadraat.
dinsdag 10 juni 2025 om 16:52
DankjewelKleinezon schreef: ↑10-06-2025 16:35Kidneybean overdrijft niets. Als ze als doel hadden gesteld 'voedsel brengen', was de uitkomst hetzelfde geweest. Daarom stelt niemand dat doel, want dat is totaal niet realistisch. Dan wordt je domweg vastgehouden. Het is dieptriest dat er geen voedselhulp kan komen. Dus ja, een verschrikkelijke wereld.

Pluviofiel
dinsdag 10 juni 2025 om 17:06
Daar ben ik ookbang voor, maar de uitspraken van deze2 zijn echt walgelijk. Ik hoop dat de meerderheid meer verstand heeft.
dinsdag 10 juni 2025 om 17:09
even denken zeg, die is ingewikkeld. dus ze zegt dat het doel is voedsel brengen. ik zeg dat dat het doel niet is. ehh jij zegt dat dat het doel wel is, maar dat dat het doel niet kan zijn want niemand stelt dat doel. eeh ik snap niets van je opmerkingKleinezon schreef: ↑10-06-2025 16:35Kidneybean overdrijft niets. Als ze als doel hadden gesteld 'voedsel brengen', was de uitkomst hetzelfde geweest. Daarom stelt niemand dat doel, want dat is totaal niet realistisch. Dan wordt je domweg vastgehouden. Het is dieptriest dat er geen voedselhulp kan komen. Dus ja, een verschrikkelijke wereld.
maar ik denk dat we het eens zijn al weet ik het niet zeker. ze kwam niet om voedsel te brengen maar om te protesteren en de publiciteit te zoeken en daar vind ik een prima idee. maar kwam ze nou wel of niet voedsel brengen?
dinsdag 10 juni 2025 om 17:17
Die twee zijn echt gevaren voor de wereld. In het niets vergelijkbaar met Wilders vind ik. Deze 2 vind ik 100x erger. Dat zegt al wat.Redhead70 schreef: ↑10-06-2025 16:43VK boycot inmiddels 2 ministers. Gvir en Smotrich. Zie ook de live blog van NOS. Als die ministers al eens uit de regering zouden verdwijnen, ziet het er al heel anders uit. Wat een engerds zijn dat met hun uitspraken. Ze gijzelen Netanyahu omdat die zijn proces wil traineren en dat lukt aardig zo. Netanyahu is geen haar beter dan die 2, alleen Netanyahu gaat voor eigen belang. Die andere 2 denken echt zo een zijn een soort Wilders in het kwadraat.
Pluviofiel
dinsdag 10 juni 2025 om 17:26
Prima doel als ze ook aandacht zouden vragen voor het vreselijke lijden van de nog levende gegijzelden. Eenzijdig aandacht vragen voor het leed van de Palestijnen, zonder daarbij aandacht te vragen voor de gegijzelden vind ik niet een mooi doel.
dinsdag 10 juni 2025 om 17:38
ook mee eens. ze hadden ook een bordje aan de boeg kunnen ophangen met de tekst hamas, laat de gijzelaars vrij. Krijg je wel een aantal mensen van hier over je heen, want ehh dat was het doel niet van de boottocht

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in