Situatie Midden-Oosten

14-11-2023 14:58 3050 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.

Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden.

De toekomst is nog onduidelijk.

In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.

Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.

______________________________________________________________

* Als je iets wilt posten over de gruwelijkheden dan doe je dit doormiddel van een linkje MET een waarschuwing!* Teksten ook niet in het wit schrijven. Gewoon helemaal niet!

Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.

Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie.


Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.


Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.

actueel/hamas-aanval-op-zuid-isral/list ... es/501431#
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Alle reacties Link kopieren
pennydreadful1 schreef:
22-12-2023 15:31
En zo zie je maar weer hoe er met twee maten wordt gemeten. Toen ik dit postte werd er alles aan gedaan om het te ontkrachten, maar verhalen over geweren in teddyberen worden meteen voor waar aangenomen want 'dat klinkt wel logisch'. Er zijn ontzettend veel Israeli's aan het dagdromen over wat ze met Gaza kunnen doen zodra het weer van hun is, er zijn ontzettend veel Israeli's die vernederende grappen maken over de situatie in Gaza, maar zodra je daar wat over zegt wordt het bestempeld als antisemitisme. Vreselijk vermoeiend.

slechts een voorbeeld

https://x.com/bludimir_0/status/1735221 ... 39672?s=20

En om terug te komen op het teddybeer verhaal en de claim dat de IDF geen tijd heeft om zich bezig te houden met propaganda, het is al eerder in het nieuws gekomen dat ze die tijd wel hebben:

https://x.com/broseph_stalin/status/172 ... 21794?s=20

Gek genoeg is de wereld daar heel snel aan voorbij gegaan.
Ja er wordt blind vanuit gegaan dat de beelden vanuit het IDF kloppen. Laatst zouden ze een Hamas tunnel ontdekt hebben in een woonhuis, je zag inderdaad een kelder, erin filmden ze niet, waarom niet als dat een tunnel zou zijn? Veel aannemelijker natuurlijk dat het gewoon een kelder was.
Alle reacties Link kopieren
Marchuba schreef:
22-12-2023 18:02
Ja er wordt blind vanuit gegaan dat de beelden vanuit het IDF kloppen. Laatst zouden ze een Hamas tunnel ontdekt hebben in een woonhuis, je zag inderdaad een kelder, erin filmden ze niet, waarom niet als dat een tunnel zou zijn? Veel aannemelijker natuurlijk dat het gewoon een kelder was.
Er zijn heel veel beelden van de tunnels van binnenin met IDF soldaten erin, ook foto’s van de gegijzelden in een tunnel (groepje Thaise gegijzelden met Alon, de Israëlische gijzelaar die vorige week om was gekomen van friendly fire)
Ik heb de beelden die jij beschrijft niet gezien maar op onze nieuws kanalen en op IDF kanalen heb ik heel wat beelden (foto’s en video’s) gezien van tunnels (onder scholen, ziekenhuizen en woonhuizen)
Alle reacties Link kopieren
Al eerder schreef ik dat de huidige situatie zo complex is en pijnlijk.
Na de inval van VS & bondgenoten in Irak, en de val van het regime van Sadam Hoessein, werden Palestijnen en christenen daar verdreven. Ze leefden en woonden daar 3 generaties lang onder bescherming, in o.a. Beiruth, Mosul, als leraar, verpleegkundige, kapper, de kinderen en jongeren konden naar school.
In één klap zaten ze in niemandsland, waar moesten ze heen?
Alleen omdat van je (over) grootouders hun huis en land werd ingenomen?

@ Zonnebrillie, ik heb respect voor je manier van schrijven, begrijp je machteloosheid. Vraag me wel af of jij in Hebron gezien hebt hoe inwoners met een Israelische ID bij het checkpoint door mogen lopen en inwoners met een Palestijnse ID een uur moeten omlopen om bij hun huis te komen.

In de Golanvlakte, bezet door Israel, waar Syrische families, met name Druzen, al 30 jaar gescheiden zijn, door een muur en wachttorens van de IDF. En waarom??
Voor mijn werk was ik daar, de VN Blauwhelmen houden toezicht, Kost de internationale gemeenschap miljoenen dollars.
En natuurlijk heeft de IDF wel eens een schaap gered die op een mijn was gelopen. Bravo, jammer voor opa dat hij nooit zijn kleinzoon kan zien....
Alles sal reg kom
Alle reacties Link kopieren
Sharing, wat een heftige ervaringen heb jij meegemaakt. Zie jij ergens lichtpuntjes in deze hele situatie, is er nog iets wat hoop op een oplossing geeft, het klinkt zo ontzettend uitzichtloos.
Alle reacties Link kopieren
Zonnebrillie bedankt voor je uitgebreide bijdrages in dit topic.
Nog een tip om terug te kijken:
Brug over de breuklijn van Natasja van Weezel en Sinan Can was gisteren op NPO 2
Over de gevolgen van deze oorlog in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
Sharing* schreef:
22-12-2023 18:38
Al eerder schreef ik dat de huidige situatie zo complex is en pijnlijk.
Na de inval van VS & bondgenoten in Irak, en de val van het regime van Sadam Hoessein, werden Palestijnen en christenen daar verdreven. Ze leefden en woonden daar 3 generaties lang onder bescherming, in o.a. Beiruth, Mosul, als leraar, verpleegkundige, kapper, de kinderen en jongeren konden naar school.
In één klap zaten ze in niemandsland, waar moesten ze heen?
Alleen omdat van je (over) grootouders hun huis en land werd ingenomen?

@ Zonnebrillie, ik heb respect voor je manier van schrijven, begrijp je machteloosheid. Vraag me wel af of jij in Hebron gezien hebt hoe inwoners met een Israelische ID bij het checkpoint door mogen lopen en inwoners met een Palestijnse ID een uur moeten omlopen om bij hun huis te komen.

In de Golanvlakte, bezet door Israel, waar Syrische families, met name Druzen, al 30 jaar gescheiden zijn, door een muur en wachttorens van de IDF. En waarom??
Voor mijn werk was ik daar, de VN Blauwhelmen houden toezicht, Kost de internationale gemeenschap miljoenen dollars.
En natuurlijk heeft de IDF wel eens een schaap gered die op een mijn was gelopen. Bravo, jammer voor opa dat hij nooit zijn kleinzoon kan zien....
Dank je wel Sharing. Interessant dat jij daar was. Mag ik vragen welk jaar dat was ?
Je hebt zeker heftige dingen meegemaakt…maar super belangrijk om daar een deel van te mogen zijn.

Er is zover ik het weet is geen muur op de Golan hoogvlakte, maar een hek, maar misschien heb ik het mis. Ben daar voor het laatst in 2002 geweest…
Maar goed, hek of muur, het is erg voor de families die op deze manier gescheiden worden.

Syrië heeft Israël heeft aangevallen in 1967, zo is de Zes Daagse Oorlog ontstaan omdat Israël werd aangevallen door Syrië, Jordanië (ongeprovoceerd). Israël heeft deze oorlog gewonnen en sindsdien is de Golanhoogvlakte in handen van Israël. Ditzelfde geld voor de Westbank (hoorde bij Jordanië voor de 6 daagse oorlog) en Gaza hoorde by Egypte en al deze drie landen zijn gelijktijdig een oorlog begonnen tegen Israel en sindsdien zijn die gebieden in Israëlische handen (behalve Gaza die terug is gegeven in 2005).
De Druzen die in Israël wonen bezitten de Israëlische nationaliteit en dienen in het IDF, in hele hoge functies. Er zijn zeker 10 of niet meer Druze soldaten en officieren gevallen in deze oorlog.

Over Hebron, ik ben daar nooit geweest, maar wat ik weet : de stad is 80% onder de Palestijnse autoriteit en 20% onder de Israëlische autoriteit (IDF).
Er bestond een Joodse nederzetting in Hebron vanaf Bijbelse tijden tot aan de verwoesting van de Tweede Tempel. Daarna was er door de eeuwen heen een gemeenschap van minstens ongeveer 20 gezinnen. Tijdens de Ottomaanse periode, in de 16e eeuw, ontwikkelde zich in de stad een gemeenschap van Joodse immigranten uit Spanje en werd daar een synagoge gevestigd, vernoemd naar Avraham Avino. Aan het einde van de 19e eeuw arriveerden veel joden in de stad en vestigden daar de joodse nederzetting. Bij de gebeurtenissen van de massacre van 1929 werden 67 Joden van de stad vermoord en de rest verliet de stad.De nederzetting werd later herbouwd door de overblijfselen van de overlevenden, maar deze laatste werden gedwongen de stad te verlaten met de oprichting van de staat Israël in 1948.

In 1968, na de Zesdaagse Oorlog, trokken kolonisten Hebron binnen. In 1971 werd vlakbij de Joodse nederzetting Kiryat Arba gesticht, die genoemd werd als een van de oude namen van de stad. De Joodse nederzetting in Hebron, opgericht onder een gemeentelijk comité genaamd het "Hebron Joodse Vestigingscomité", werd opgericht met goedkeuring van de militaire regering en het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Het werd in de "Hebron-overeenkomst" gedefinieerd als een gebied onder Israëlische veiligheidscontrole en is een onafhankelijke gemeentelijke entiteit die gescheiden is van het nabijgelegen Kiryat-Arba. IDF-troepen handhaven de orde en veiligheid in de stad, en naast hen opereerde ook een internationale waarnemersmacht in de stad in de jaren 1994-2019.

Aan de ene kant hebben de joden van de stad sinds het herstel van de joodse wijk in 1971 geleden onder de intimidatie en terroristische aanslagen door de Arabische bevolking van de stad. Aan de andere kant werden er ook gewelddadige acties gerapporteerd door de Joodse inwoners van Hebron, en door Joden die in Hebron verbleven, tegen Arabische/Palestijnse inwoners.
Een hele ingewikkelde stad met een sterke geschiedenis, een van de belangrijkste Joodse en Moslim “attracties” in de stad is de Grot van de Patriarchen (als ik het goed vertaal)

Volgens de Joodse traditie en de Schriften is de grot de begraafplaats van Adam en Eva, de vaders Abraham, Isaak, Jacob en de moeders Sara, Rivka en Lea (behalve Rachel die in het graf van Rachel werd begraven, tussen Jeruzalem en Bethlehem in, daar ben ik trouwens wel geweest). De Grot van de Patriarchen is een van de heiligste plaatsen voor het jodendom en de islam.
Alle reacties Link kopieren
Trigger :
Verkrachtingen en sexueel geweld in Hamas captivity.


Stand with us op Instagram publiceerde vanavond iets wat wij al wisten maar nu dus in het Engels : Israëlische dokters verklaren dat veel van de bevrijde 30 vrouwen en meisjes tussen 12 en 48 verkracht zijn tijdens Hamas captivity.

Er was net op het nieuws een interview met de vrijgekomen moeder en dochter van de familie Goldstein Almog (familie van Doron Almog, hoofd van the Jewish agency, zeer interessante man, moeten jullie even googelen het is een beetje off-topic. Ik ken hem persoonlijk)
Maar goed wat zij dus vertelden, op hun laatste week in Hamas captivity kwamen ze een groepje meiden van 19 tegen (ik denk de militairen onder andere Liri, Karina, Naama) en ze zeiden dat die meiden er heel erg aan toe zijn, mentaal, fysiek, worden misbruikt.
Hun bewakers zeiden trouwens dat ze terug zullen keren, dat 7.10 slechts een trailer was. Hun warme recommendatie was, keer niet terug naar de kibbutz, want wij komen weer. Dochter Agam van 16 zei dat ze hoopt dat ze nog moeder mag worden, ze geloofd Hamas dat ze terug zullen keren en ze hoopt dat ze het weer overleeft.
Dit interview moet dringend vertaald worden naar het Engels of iniedergeval Engelse ondertiteling. Als dat gebeurt, kan ik het hier ook delen.

Later op het nieuws hoorde ik dat er nu word gezegd dat het extra dringend is om de vrouwen en meiden die daar nog zitten vrij te laten omdat ze hoogstwaarschijnlijk zwanger zijn en nu nog een abortus kunnen doen in Israël zodra ze terug zijn.
Mijn hart breekt. Wat een hel.
Alle reacties Link kopieren
Nog een aansluiting op de post over Hebron en checkpoints in het algemeen :

Palestijnen met een Palestijnse (ID) kaart, moeten inderdaad door een checkpoint, omdat ze vaak worden onderzocht om te kijken of ze een (potentiële) terreur actie kunnen gaan uitvoeren tegen Israelische (burger)doeleinden, daarom zijn die checkpoints er, niet vanwege een andere reden. Is dat fijn voor de Palestijnen, nee, zeker niet, maar wel is het voor de veiligheid en het verlies van onschuldige burgers aan Israëlische kant noodzakelijk gebleken door de jaren heen. Was er nooit terrorisme geweest dan was dat ook allemaal niet nodig geweest. Kijk maar naar de tweede intifada, de gevolgen daarvan zijn nog steeds voel en zichtbaar. Bijvoorbeeld de muur, en in sommige delen een hek, in delen van de West Bank, zijn door die grote aanslagen van het begin van de jaren 2000 tot stand gekomen, niet vanwege een andere reden en het heeft de terreur aanslagen fors omlaag gebracht. Helaas dat die muur/hek er moest komen, maar dat is nou eenmaal de realiteit als je constant met terreur aanslagen te maken hebt. Maar wat moet een land doen om zichzelf en z'n burgers te verdedigen en beschermen tegen constante terreuraanslagen?

Veel van die grote aanslagen werden gepleegd na het Oslo vredesakkoord en dat Hamas zijn hoofddoel is de vernietiging van de Staat Israël, ze hebben dit zogenaamd rond 2007 verandert, maar klaarblijkelijk is dat nog steeds hun doel (07/10!). Hamas z'n leiders hebben dit ook openlijk in interviews gezegd na 07/10, dat ze net zolang door zullen gaan met zulke aanvallen totdat Israël op zal houden te bestaan. Dus nogmaals: wat moet een land doen in zo'n situatie, met zulke organisaties die er alleen maar opuit zijn om het te vernietigen?
Het is vreselijk voor beiden kanten, voor de gewone Palestijn die in Israël werkt en dus door die checkpoint moet, maar veel terroristen worden ook wel gestopt op deze check points (paar weken geleden in Jeruzalem op 15 november, auto met 2 mannen en heel veel wapens + map naar belangrijke bezienswaardigheden en instituten in Jeruzalem om een mega aanslag te maken, een soort tweede 7.10. Nou ik woon in Jeruzalem en ben blij dat deze mannen, notabene uit Hebron op tijd gestopt zijn. Hamas heeft verantwoordelijk genomen voor deze bijna aanslag, waarin 5 zijn gewond en 1 vermoord).
En nog een toevoeging: er zijn Israëlische humanitaire organisaties die Palestijnen die dringend naar Israël moeten komen voor een check up of ziekenhuis bezoek, een lift geven. Ze halen ze bij de checkpoint op en met de nodige papierwerk en badge van de organisatie, mogen die auto’s door zonder gecheckt te worden. Ik had ooit een leidinggevende die dat als vrijwilliger deed.
Alle reacties Link kopieren
Marchuba schreef:
22-12-2023 11:37
Wat is voor jou het juiste woord om te gebruiken in deze context? Ze zijn in oorlog met Hamas maar schuwen niet de vele burgerslachtoffers. Waarom eigenlijk niet?

Ja, dat was sowieso genocide met de nazis, dat is onbegrijpelijk.
Israël staat op overlevingsstand. Het heeft al directe issues met Hezbollah en de Houthi's (dus Iran) en soms Syrië (Iran), naast de 10.000 raketten die al vanaf Gaza zijn afgevuurd sinds 7 oktober (daarvoor waren er ook 'gewoon' nog rakketen zo nu en dan) + de gegijzelden die daar nog zitten (levend/dood/staat is onwetend/verkracht) en zijn nog in totale shock van de terroristische aanslagen van 7 oktober. En dan wordt Israël als enige verantwoordelijk gehouden voor het lijden van de onschuldige burgers in Gaza.

Als Israël een deel wil bombarderen dan is het niet goed want 'genocide', maar als Israël tegen de bevolking zegt om te verkassen om burgerdoden te voorkomen dan is het ook niet goed want 'volksverdrijving', ook een mensenschendenis. Dus het maakt niet uit wat Israël doet. Liefst hadden ze blijkbaar helemaal niets gedaan na 7 oktober, in de ogen van sommigen.

Intussen zitten die mensen op een kluitje en pikt Hamas hun eten in (maar dat blijkt logisch te zijn wanneer er schaarte is want zij met macht zullen het dan als eerste pakken, typte iemand hier. Ok dan, tot zover dan jouw overheid) en houdt Egypte de grenzen potdicht. Als er iets zou gebeuren waarbij er een humanitaire crisis ontstaat vlakbij de grenzen van Nederland maar Nederland houdt de grenzen lekker dicht, dan zou de wereld hier op z'n kop staan (vooral door zij die zo hard demonstreren tegen Israël), omdat het zo onmenselijk is om vluchtelingen niet toe te laten. Maar van Egypte is het geen probleem of niet eens waardig om te benoemen want het is allemaal de schuld van Israël, blijkbaar?

Waarom is alles steeds de schuld van Israël? Israël heeft al genoeg leed en trauma's te verwerken en moet ook zien hoe voort te kunnen bestaan zonder continue dreiging in het bestaan in de toekomst.

Waarom schuwen Hamas niet de vele burgerslachtoffers?
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
spinnetje_ schreef:
22-12-2023 23:17
Israël staat op overlevingsstand. Het heeft al directe issues met Hezbollah en de Houthi's (dus Iran) en soms Syrië (Iran), naast de 10.000 raketten die al vanaf Gaza zijn afgevuurd sinds 7 oktober (daarvoor waren er ook 'gewoon' nog rakketen zo nu en dan) + de gegijzelden die daar nog zitten (levend/dood/staat is onwetend/verkracht) en zijn nog in totale shock van de terroristische aanslagen van 7 oktober. En dan wordt Israël als enige verantwoordelijk gehouden voor het lijden van de onschuldige burgers in Gaza.

Als Israël een deel wil bombarderen dan is het niet goed want 'genocide', maar als Israël tegen de bevolking zegt om te verkassen om burgerdoden te voorkomen dan is het ook niet goed want 'volksverdrijving', ook een mensenschendenis. Dus het maakt niet uit wat Israël doet. Liefst hadden ze blijkbaar helemaal niets gedaan na 7 oktober, in de ogen van sommigen.

Intussen zitten die mensen op een kluitje en pikt Hamas hun eten in (maar dat blijkt logisch te zijn wanneer er schaarte is want zij met macht zullen het dan als eerste pakken, typte iemand hier. Ok dan, tot zover dan jouw overheid) en houdt Egypte de grenzen potdicht. Als er iets zou gebeuren waarbij er een humanitaire crisis ontstaat vlakbij de grenzen van Nederland maar Nederland houdt de grenzen lekker dicht, dan zou de wereld hier op z'n kop staan (vooral door zij die zo hard demonstreren tegen Israël), omdat het zo onmenselijk is om vluchtelingen niet toe te laten. Maar van Egypte is het geen probleem of niet eens waardig om te benoemen want het is allemaal de schuld van Israël, blijkbaar?

Waarom is alles steeds de schuld van Israël? Israël heeft al genoeg leed en trauma's te verwerken en moet ook zien hoe voort te kunnen bestaan zonder continue dreiging in het bestaan in de toekomst.

Waarom schuwen Hamas niet de vele burgerslachtoffers?
Israël voegt lijden toe. Zonder hun aanval hadden de mensen in Gaza door kunnen gaan met hun leven. Dat was al niet best, maar beter dan nu. Lijkt me terecht dat Israël daar dus op aangekeken wordt.

Daarnaast is er ook nog kritiek op Hamas en Egypte. Er is maar een partij op dit moment een slachting aan het uitvoeren, dus nogal wiedes dat daar de kritiek zich op richt.

En over dat naar die 'veilige plek' sturen...
Israël heeft in de eerste weken van de oorlog honderden zware bommen op Gaza gegooid die tot in de verre omtrek dodelijk zijn. De wapens werden ook ingezet in gebieden die volgens Israël veilig waren voor burgers.

Dat blijkt uit onderzoek van CNN en The New York Times naar de enorme kraters die zijn veroorzaakt door een deel van de luchtaanvallen.
https://www.nytimes.com/video/world/100 ... lians.html
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Ik weet af en toe niet wat ik lees in de reacties van de afgelopen dag/dagen…
What would Patsy do?
Alle reacties Link kopieren
spinnetje_ schreef:
22-12-2023 23:17
Israël staat op overlevingsstand. Het heeft al directe issues met Hezbollah en de Houthi's (dus Iran) en soms Syrië (Iran), naast de 10.000 raketten die al vanaf Gaza zijn afgevuurd sinds 7 oktober (daarvoor waren er ook 'gewoon' nog rakketen zo nu en dan) + de gegijzelden die daar nog zitten (levend/dood/staat is onwetend/verkracht) en zijn nog in totale shock van de terroristische aanslagen van 7 oktober. En dan wordt Israël als enige verantwoordelijk gehouden voor het lijden van de onschuldige burgers in Gaza.

Als Israël een deel wil bombarderen dan is het niet goed want 'genocide', maar als Israël tegen de bevolking zegt om te verkassen om burgerdoden te voorkomen dan is het ook niet goed want 'volksverdrijving', ook een mensenschendenis. Dus het maakt niet uit wat Israël doet. Liefst hadden ze blijkbaar helemaal niets gedaan na 7 oktober, in de ogen van sommigen.

Intussen zitten die mensen op een kluitje en pikt Hamas hun eten in (maar dat blijkt logisch te zijn wanneer er schaarte is want zij met macht zullen het dan als eerste pakken, typte iemand hier. Ok dan, tot zover dan jouw overheid) en houdt Egypte de grenzen potdicht. Als er iets zou gebeuren waarbij er een humanitaire crisis ontstaat vlakbij de grenzen van Nederland maar Nederland houdt de grenzen lekker dicht, dan zou de wereld hier op z'n kop staan (vooral door zij die zo hard demonstreren tegen Israël), omdat het zo onmenselijk is om vluchtelingen niet toe te laten. Maar van Egypte is het geen probleem of niet eens waardig om te benoemen want het is allemaal de schuld van Israël, blijkbaar?

Waarom is alles steeds de schuld van Israël? Israël heeft al genoeg leed en trauma's te verwerken en moet ook zien hoe voort te kunnen bestaan zonder continue dreiging in het bestaan in de toekomst.

Waarom schuwen Hamas niet de vele burgerslachtoffers?
Israël is verantwoordelijk voor wat Israël doet. Niemand anders. Wat anderen wel of niet doen maakt geen verschil in die verantwoordelijkheid.
De schuld van het doden van vele onschuldige slachtoffers ligt nou eenmaal bij degene die dat doet, niet bij een ander die ook gruwelijke dingen doet. Het idee dat je onschuldige slachtoffers, die je eerst verdreven hebt naar een zogenaamd veilige plek om ze daar vervolgens te bombarderen, in zulke enorme hoeveelheden acceptabel vindt is toch bizar?
En het idee dat je met het voederen van nog veel meer haat dan er al was je land veiliger maakt ook?
Imagine
Heftige informatie, Zonnebrillie.
Ladyday21 schreef:
22-12-2023 23:38
Ik weet af en toe niet wat ik lees in de reacties van de afgelopen dag/dagen…
Nou inderdaad.

Er zijn nog steeds mensen die nadrukkelijk beweren dat Israël de Palestijnen nooit een tweestatenoplossing heeft gegund. Op grond van dat soort desinformatie wordt meegelopen met demonstraties, tjongejonge.
spinnetje_ schreef:
22-12-2023 23:17
Waarom is alles steeds de schuld van Israël?
Van noodweer hebben sommigen nooit gehoord.
Alle reacties Link kopieren
spinnetje_ schreef:
22-12-2023 23:17
Israël staat op overlevingsstand. Het heeft al directe issues met Hezbollah en de Houthi's (dus Iran) en soms Syrië (Iran), naast de 10.000 raketten die al vanaf Gaza zijn afgevuurd sinds 7 oktober (daarvoor waren er ook 'gewoon' nog rakketen zo nu en dan) + de gegijzelden die daar nog zitten (levend/dood/staat is onwetend/verkracht) en zijn nog in totale shock van de terroristische aanslagen van 7 oktober. En dan wordt Israël als enige verantwoordelijk gehouden voor het lijden van de onschuldige burgers in Gaza.

Als Israël een deel wil bombarderen dan is het niet goed want 'genocide', maar als Israël tegen de bevolking zegt om te verkassen om burgerdoden te voorkomen dan is het ook niet goed want 'volksverdrijving', ook een mensenschendenis. Dus het maakt niet uit wat Israël doet. Liefst hadden ze blijkbaar helemaal niets gedaan na 7 oktober, in de ogen van sommigen.

Intussen zitten die mensen op een kluitje en pikt Hamas hun eten in (maar dat blijkt logisch te zijn wanneer er schaarte is want zij met macht zullen het dan als eerste pakken, typte iemand hier. Ok dan, tot zover dan jouw overheid) en houdt Egypte de grenzen potdicht. Als er iets zou gebeuren waarbij er een humanitaire crisis ontstaat vlakbij de grenzen van Nederland maar Nederland houdt de grenzen lekker dicht, dan zou de wereld hier op z'n kop staan (vooral door zij die zo hard demonstreren tegen Israël), omdat het zo onmenselijk is om vluchtelingen niet toe te laten. Maar van Egypte is het geen probleem of niet eens waardig om te benoemen want het is allemaal de schuld van Israël, blijkbaar?

Waarom is alles steeds de schuld van Israël? Israël heeft al genoeg leed en trauma's te verwerken en moet ook zien hoe voort te kunnen bestaan zonder continue dreiging in het bestaan in de toekomst.

Waarom schuwen Hamas niet de vele burgerslachtoffers?
Het is een ingewikkeld verhaal. Maar waar ik steeds weer op aansla, is het doen alsof Israël niks te verwijten valt. Dat is gewoon niet waar.
Israël valt al jaren een heleboel te verwijten. Ze hadden daar aan moeten werken zonder de noodzaak van 7 oktober. Ze hadden kunnen weten dat de situatie niet houdbaar was.

En dat Hamas of Egypte of weet ik veel wie ook zaken te verwijten vallen, uiteraard.
Toch pleit dat Israël niet vrij.

En deze ' oplossing ' mag gewoon niet. Je mag niet zoveel mensen de dood en ellende inj agen. Jouw leed mag géén reden zijn een onschuldige ander dat ook aan te doen.
En belangrijker, ik denk niet dat dit Israël gaat helpen. Integendeel.
Alle reacties Link kopieren
Blomke schreef:
23-12-2023 00:16
Van noodweer hebben sommigen nooit gehoord.
Inmiddels zijn de aanvallen niet meer vanwege noodweer hoor
Heanig an
Alle reacties Link kopieren
Zonnebrillie schreef:
22-12-2023 18:37
Er zijn heel veel beelden van de tunnels van binnenin met IDF soldaten erin, ook foto’s van de gegijzelden in een tunnel (groepje Thaise gegijzelden met Alon, de Israëlische gijzelaar die vorige week om was gekomen van friendly fire)
Ik heb de beelden die jij beschrijft niet gezien maar op onze nieuws kanalen en op IDF kanalen heb ik heel wat beelden (foto’s en video’s) gezien van tunnels (onder scholen, ziekenhuizen en woonhuizen)
Tuurlijk, dat ontken ik ook niet, maar dit was een gewoon woonhuis. Meer van, ze halen van alles erbij als bewijs, dat zie ik de hele tijd. Dat er tunnels zijn is een feit, heel veel
72Jelle schreef:
23-12-2023 07:35
Ze hadden daar aan moeten werken zonder de noodzaak van 7 oktober. Ze hadden kunnen weten dat de situatie niet houdbaar was.
o_o
SadSloth schreef:
23-12-2023 07:37
Inmiddels zijn de aanvallen niet meer vanwege noodweer hoor
Wat je zegt. Ze hebben Hamas allang van de troon gestoten en nu zijn ze bezig met een opmars naar Cyprus.
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig is er eindelijk een, weliswaar afgezwakte, resolutie aangenomen in de VN.

Waar Israël zich vervolgens weer weinig van zal aantrekken. Maar toch, hopelijk wordt de druk verder opgevoerd. Elk mens wat nog gered kan worden, is er één.
Alle reacties Link kopieren
Blomke schreef:
23-12-2023 08:24
Wat je zegt. Ze hebben Hamas allang van de troon gestoten en nu zijn ze bezig met een opmars naar Cyprus.
Haha, ik wens ze veel succes
Heanig an
Alle reacties Link kopieren
72Jelle schreef:
23-12-2023 08:36
Gelukkig is er eindelijk een, weliswaar afgezwakte, resolutie aangenomen in de VN.

Waar Israël zich vervolgens weer weinig van zal aantrekken. Maar toch, hopelijk wordt de druk verder opgevoerd. Elk mens wat nog gered kan worden, is er één.
Stel je eens voor dat op 8 oktober 2023 De Veiligheidsraad van de Verenigde Naties unaniem zou hebben gestemd om Hamas te veroordelen voor de oorlogsmisdaden en mensenrechtenschendingendie ze pleegden op 7.10. Dat de VN Veiligheidsraad onmiddellijke actie had geëist van Qatar om het Hamas-leiderschap (dat in Qatar woont, niet eens in Gaza) uit te leveren aan het Internationaal Strafhof in Den Haag, waar ze berecht hadden kunnen zijn
voor oorlogsmisdaden, misdaden tegen de mensheid en genocide.

Als dat was gebeurd,
bedenk je dan eens hoeveel
mensen in Gaza vandaag nog zouden leven.

We moeten ons afvragen waarom bovenstaand scenario niet is gebeurd ?
in plaats daarvan zei António Guterres na een paar weken dat 7.10 “niet in een vacuüm is gebeurt” en duurde het 50 dagen voordat UN women iets over de verkrachtingen en moorden van vrouwen zei. En ze hebben ook niks gezegd over wapens die in UNRWA tassen werden gevonden.
Alle reacties Link kopieren
Zonnebrillie schreef:
23-12-2023 10:43
Stel je eens voor dat op 8 oktober 2023 De Veiligheidsraad van de Verenigde Naties unaniem zou hebben gestemd om Hamas te veroordelen voor de oorlogsmisdaden en mensenrechtenschendingendie ze pleegden op 7.10. Dat de VN Veiligheidsraad onmiddellijke actie had geëist van Qatar om het Hamas-leiderschap (dat in Qatar woont, niet eens in Gaza) uit te leveren aan het Internationaal Strafhof in Den Haag, waar ze berecht hadden kunnen zijn
voor oorlogsmisdaden, misdaden tegen de mensheid en genocide.

Als dat was gebeurd,
bedenk je dan eens hoeveel
mensen in Gaza vandaag nog zouden leven.

We moeten ons afvragen waarom bovenstaand scenario niet is gebeurd ?
in plaats daarvan zei António Guterres na een paar weken dat 7.10 “niet in een vacuüm is gebeurt” en duurde het 50 dagen voordat UN women iets over de verkrachtingen en moorden van vrouwen zei. En ze hebben ook niks gezegd over wapens die in UNRWA tassen werden gevonden.
Omdat Hamas niet als officiële regering wordt erkend kan de VN ze ook niet als land aanspreken.

En zelfs als dat gebeurd was... Had Israël denk ik nog precies hetzelfde gehandeld erna.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Blomke schreef:
23-12-2023 08:24
Wat je zegt. Ze hebben Hamas allang van de troon gestoten en nu zijn ze bezig met een opmars naar Cyprus.
Noodweer is een inbreker in je huis doodslaan

Excessief geweld is de inbreker thuis opzoeken, hem hen zijn hele huis platbranden inclusief inwonende familieleden.

Mag jij zeggen met welke van de twee acties Israël bezig is op het moment.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven